Andeby Online > Diskusjonsforum > Skrues liv - 50 år senere
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Eg inviterer herved alle saman til å ta del i eit større tankeeksperiment:
Dei fleste her har sannsynlegvis lest Skrue McDucks liv og levnet av Don Rosa. Som er eit svært interessant verk, anten ein liker det eller ikkje (sjølv liker eg det). Om Skrues liv frå fødselen i 1867, via den første mynten og reiser rundt om i heile verda for å samle erfaring, før han endelig finner gull, fulgt av oppbygginga av ei heil formue. Alt som skjer i historia er i grunnen veldig tidsriktig, og fleire faktiske personar og hendingar er med i historia - blant dei er sjølvsagt den viktigaste gullrushet i Klondike.
Det eg lurar på, er: Korleis hadde Skrues liv sett ut dersom Skrue hadde vore født 50 år seinare - i 1917? Ei historie som strekker seg frå tiårsdagen i 1927 til første juledag 1997? Kjenner eg Skrue rett, ville han likevel klare å kare til seg tre kubikkmål med pengar på den tida. Spørsmålet er korleis. Klondike-rushet er sjølvsagt over lenge før ein slik Skrue er født, så han må ha blitt rik på ein annan måte.
Kva trur de? Korleis kunne Skrue ha blitt rik om han var femti år yngre? Kven kunne han møte på vegen dit som kunne hjelpe og inspirere han? Kva faktiske historiske hendingar vil det vere naturleg at Skrue er ein del av, og kva rolle spelar han i desse? Korleis ville denne Skrue bli annleis frå den Skrue vi kjenner - ville han bli like rik, ville han i det heile tatt ende opp i Andeby, ville Donald framleis bli født? Korleis ville han tjene den første mynten, korleis ville han bli millionær?
Gløym alle Barks-referansar, dei siktar til ein Skrue som er femti år eldre. Gløym alle grensene som det vanlegvis ikkje er lov å krysse i Disney-seriar - må ein fortelja om krig, mord og katastrofer for å få fram denne historia, så gjer det. Gløym Klondike, og ALT som har skjedd i Andeby i "notidshistorier". Hugs personlegdomen til Skrue, innsatsviljen hans, tanken om å vere tøffare enn dei tøffe og hardare enn dei harde, og gjere det på ærleg vis. Putt denne personlegdomen inn i hovudet på ein ung gutt i Glasgow i 1927 som nettopp har tjent sin første mynt - kva får vi då?
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin
Innlegget blei sist redigert 15.01.2005, 12:03 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
17.11.2004, 04:52

Olaf SolstrAnd skreiv:
Kva trur de? Korleis kunne Skrue ha blitt rik om han var femti år yngre? Kven kunne han møte på vegen dit som kunne hjelpe og inspirere han?
Harry S. Truman?
Dwigh D. Eisenhower?
Walt Disney?
Carl Barks?
Alt i alt en artig vri dette, Olaf!
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
17.11.2004, 05:00

Interessant.
Min teori:
I 1927 tjener unge Skrue McDuck en tiøring på å selge sin første avis. Men mynten er en tysk mark, som er helt verdiløs for han. Han begynner å samle på sjeldne mynter, som han senere (mye senere) selger og kjøper tilbake. Og selger dem igjen. Med sitt forretningstalent som han har lært av onkelen sin.
På trettitallet blir de fattige, men før steinrike, McDuckene bare enda fattige etter børskrakket i NY. Under 2. verdenskrig reiser Skrue til USA og Hawaii og finner opp hawaiiskjorta som han selger billig til fattige soldater. Mens han holder på å farge skjortene blå for egen hånd, lekker all fargestoffet uti en elv, og videre uti havet og farger det mørkeblått, dermed er uttrykket Blue Hawaii oppfunnet.
Under den kalde krigen reiser han til Sovjet. Han investerer alle pengene sine (som han har tjent på... noe?) i atombombeindustri. Han blir overbevist om at det ikke er noen fremtid i dette siden det vil drepe folk han kan triumfere over, og overfører pengene til romfart. Han blir den første anda ut i verdensrommet og på Månen etter lang tids trening. Han møter Petter Smart som er på tur i Sovjet for å samle råstoffer til oppfinnelser, og de blir partnere. De forsøker å finne opp et rakettdrivstoff med enorm kraft og som likevel ikke forurenser. De lykkes etter utallige forsøk. Første gangen glemmer de å fylle nok drivstoff til tilbaketuren, så de blir værende ute i rommet en stund.
Videre..? Tja.
Konkurrenter:
Bill Gates, Hitler, Jurij Gagarin, Neil Armstrong, Buzz Lightyear (eller var det Aldrin?
), NASA...
"Oooorrrgle! Dooorrrgggle! Dooorrrffen!"
fiskebolla
Harstad
17.11.2004, 13:11

Hehe, artig/interessant emne. Ser for meg Skrue som infanterisoldat i WWII i dette scenariotet, av ein eller annan merkeleg grunn. Gjerne som underoffiser (til dømes korporal). Veit ellers altfor lite om såpass ny historie til å kunne sjå for meg livet hans i i dette scenariotet...
Men skal me sjå. Det vil jo byrje mykje likt - eldste son i ein fin gammel familie som har mista mykje av "fin"-delen i Glasgow. Antakeleg ville han fått seg liknande småjobbar som i DRs versjon, skjønt industrialiseringa er vel kommt lengre, kanskje han blir frivillig barnearbeider på ein fabrikk (eller ufrivillig, det er jo endå meir interessant - foregjekk sånt i Skottland i 1927?) før han innser at han aldri vil komme nokon veg i den stillinga? Han ville nok fortsatt reist fyrst til USA, men antakeleg tapt store summar på krakket (kanskje Angus her ville vore aksjemegler og lært Skrue opp?), og måtte starta frå scratch igjen, som ville ført til ein globetrotting. Akkurat i det han er i ferd med å verkeleg gjere god butikk i India blir han innkalla til å slåss i WWII (så framt skotter blei tvangsinnkalla. Eg har _verkeleg_ dårleg kunnskap om historie etter 1800) og går glipp av nok ein stor sjanse.
Under kampane i krigen blir han skutt i beinet (dette vil kumulere i at han må bruke stokk fleire år seinare) og får kontortjeneste resten av krigen. Her blir hans organiseringsevner utvikla, og han møter Gråstein for fyrste gong. (Enten som medsoldat som svikta han på slagmarka eller som hans misunnelege kontormedarbeider)
Han reiser tilbake til USA og med det vesle han har spart opp...
I'm drawing a blank, og så har eg ein prøve om ein halvtime så eg har simpelthen ikkje tid til å sitte her. Om eg kjem på noko kjem eg kanskje tilbake og legg til ein slutt seinare. 
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
17.11.2004, 14:32

Loke Aesir skreiv:
Akkurat i det han er i ferd med å verkeleg gjere god butikk i India blir han innkalla til å slåss i WWII (så framt skotter blei tvangsinnkalla. Eg har _verkeleg_ dårleg kunnskap om historie etter 1800) og går glipp av nok ein stor sjanse.
Skottland er jo en del av Storbritannia, så skotter ble selvsagt innkalt til tjeneste i den britiske hæren ja. Det var også et skotsk regiment(tror jeg)som utmerket seg under kampene i Nord-Afrika kalt Higland regimentet. Under militærparader gikk de med kilt.
Jeg skal undersøke mer om dette i morgen.
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
Innlegget blei sist redigert 18.11.2004, 01:54 av Sleipe-Simon
18.11.2004, 01:54

Sleipe-Simon skreiv:
Loke Aesir skreiv:
Akkurat i det han er i ferd med å verkeleg gjere god butikk i India blir han innkalla til å slåss i WWII (så framt skotter blei tvangsinnkalla. Eg har _verkeleg_ dårleg kunnskap om historie etter 1800) og går glipp av nok ein stor sjanse.
Skottland er jo en del av Storbritannia, så skotter ble selvsagt innkalt til tjeneste i den britiske hæren ja. Det var også et skotsk regiment(tror jeg)som utmerket seg under kampene i Nord-Afrika kalt Higland regimentet. Under militærparader gikk de med kilt.
Eg veit så klart at Skottland er ein del av Storbritannia og at det var skotter som kjempa i krigen, men det eg ikkje veit er om dei tvangsinnkalla folk.
Jeg skal undersøke mer om dette i morgen.
Strålande 
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
18.11.2004, 02:06

Sleipe-Simon skreiv:
Highland-infantry var også med i slaget ved Waterloo 18. juni 1815. Soldatene i Fort Drakeborough var dog tydelig vis engelske.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 18.11.2004, 02:59 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
18.11.2004, 02:59

Olaf SolstrAnd skreiv:
Mitt forhold til å tidsfeste ting burde vel vært allment kjent her på forumet
Men historisk er jo dette litt morsomt. Hvis en tar den personligheten som Barks skapte med Skrue og flytter litt frem i tid så får jeg følgende kjappe stikkord på ett par av hovedtrekkene i det livsløpet.
Glem krig, glem atombomber, glem politikk og alt annet som virker støttende i god Disney(tm) tradisjon. Hva sitter en så igjen med av handelser/personer som kunne skjedd fra 1917 og fremover og som kunne vært akseptable i en disney(tm) tegneserie. Hvis en tar penger først er det helt klart en mulighet at hovedpersonen tapte sin første lille oppsparte formue som 12 åring på børsen i 1929. Deretter følger ett ti år med økonomisk oppgang der hovedpersonen fort kunne tjent seg rik på feks radioaksjer. Ville også vært mulig å plassert inn hovedpersonen som ung bygningsarbeider på Empire state building i 1933, sikkert mulig å tjene ennå større formue på det. Litt lefling med mafiaen på den tiden og kanskje Frank Sinatra hadde vært tingen, men vent hvorfor ikke arrangere ett fiktivt møte med The Spirit også. Tror nok NY ville vært en grei lokasjon for hovedpersonen i den perioden der. Burde også tatt en avstikker til california og det som senere ble kjent som silicon valley sent tredve tall og gjerne stukket innom William R. (Bill) og David i deres garasje og invistert litt penger der. De ble senere kjent som Hewlett&Packard og det kunne vel vært insteresant å besøke Deres første oppdragsgiver også og bli kjent med å invistere hos han også. Eller vent litt "spøkelseskladden" bor vel ikke i samme by som Skrue/hovedpersonen så det å treffe Walt Disney er da ikke mulig 
Problemet begynner i 41 når krigen kommer til det landet. Siden krig er utelukket i tegneserier er det ikke mange plasser hovedpersonen kunne vært de neste fem årene, men mulighetene for å tjene store penger var vel tilstede i sør Amerika på den tiden.
Etterkrigstiden ville kanskje vært brukt i sentral europa som entrepenør under oppbyggingen etter krigen. Burde også tatt ett par avstikkere til Kasakstan på slutten av femtitallet/tidlig sekstitall for å være tilstede og kanskje selge deler til historisk romfart. Det kunne sikkert vært mulig og tatt med seg endel teknologi og kunnskaper derifra og over til usa tidlig sekstitall og startet opp som underleverandør for Nasa. Pengene som ble tjent på den tiden kunne vel deretter vært brukt til å kjøpe aksjer i Inter-Tel Incorporated (bedre kjent som Intel). Kunne også kjøpt noen askjer i avleggeren til Rock-Ola (de som laget jukebokser), litt kulere navn på avleggeren da, Motorola klinger på en måte ennå bedre. Tror definitivt at ett par investeringer i det som senere ble kjent som halvleder industrien hadde gjort denne hovedpersonen like rik som Skrue.
En annen morsom hobby som hovedpersonen kunne tjent store penger på var å kjøpe opp ett par eksemplarer av alle tegneserieutgivelsene som ble gitt ut fra sent 30 tall og frem til tidlig 70 tall. Lagt de til side og solgt dem tidlig 70 tall til unge fremadstormende tegneserie fanzine utgivere for gode penger. Kunne sikkert dukket opp ett par personer som senere ble bedre kjent som tegneserietegnere og utgivere.
Av rivaler som hovedpersonen kunne brysket seg mot i finansverden på den tiden er det ett par personer som fremstår som gode insparasjons kilder til en gulbrand gråstein eller en rikerud eller to. Sam Walton grunnleggeren av Wal Mart og Warren Buffet er vel to eksempler. BillG glemmer vi da han ikke ble rik før på 90 tallet.
Mye om penger, men det er vel grunnlaget for livsverket til denne personen. Mange historiske steder og hendinger kunne vært nevnt, men hvis en filterer bort krig og politikk står en ikke igjen med så mye, men ett morsomt tankeeksperiment var det Olaf initsierte her.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 18.11.2004, 10:46 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
18.11.2004, 10:04

Disneyserier har då vist kritg ofte, dei. Så lenge ingen scener viser død, tortur eller holocaust trur eg det ville gått greit. Og dette er uansett eit tankeeksperiment, det treng ikkje godkjennast av Disney. 
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
18.11.2004, 13:28

MikroMidas skreiv:
Glem krig, glem atombomber, glem politikk og alt annet som virker støttende i god Disney(tm) tradisjon.
Historieløst. Under WW2 ble det laget tegnefilmer hvor både Mikke og Donald dro i krigen for å slass mot japanerne og nazistene. Også i Mikke Mus-stripene av Floyd Gotfredson ble Mikke og Langebein sendt ut i strid og krigen ble også noen ganger nevnt i Carl Barks sine tidlige serier fra den perioden. Dessuten-i 1947 lagde Carl Barks en serie hvor Donald utvikler en atombombe(denne har ikke blitt utgitt på norsk).
18.11.2004, 13:30

Sleipe-Simon skreiv:
Historieløst. Under WW2 ble det laget tegnefilmer hvor både Mikke og Donald dro i krigen for å slass mot japanerne og nazistene. Også i Mikke Mus-stripene av Floyd Gotfredson ble Mikke og Langebein sendt ut i strid og krigen ble også noen ganger nevnt i Carl Barks sine tidlige serier fra den perioden. Dessuten-i 1947 lagde Carl Barks en serie hvor Donald utvikler en atombombe(denne har ikke blitt utgitt på norsk).
Jeg burde vel ha presisert at det jeg beskrev var noe som skulle utgis NÅ og ikke DA. (selv)Sensur reglene i "landet med de klin gærne" er ganske ANDerledes nå enn de var og det prøvde jeg å ta hensyn til så det er IKKE historieløshet som har gjort at jeg har fjernet de temaene fra "min" historie men mere en realistisk oppfatning av hva som kunne sluppet gjennom redaksjonene i dag.
Det var riktig å gi ut det du beskriver DA og det ble gitt ut DA, jeg har lest og sett alt det der så det er ikke ukjent for meg. Har også fått med meg alle de herlige Looney Tunes filmene som ble laget under VWII og Will Eisner sin karikatur av hitler løs i NY i 39/40 i Spirit. Det er ikke min "historieløshet" som har utelatt slike temaer men min oppfatning av hva som kan brukes i tegneserier nå i år 2004.
Jeg prøvde å gi innspill til versjonen som Olaf skal skrive NÅ og selge til sine venner i Egmont, for det er vel derfor du spør etter ideer her Olaf 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
18.11.2004, 13:45

MikroMidas skreiv:
Jeg prøvde å gi innspill til versjonen som Olaf skal skrive NÅ og selge til sine venner i Egmont, for det er vel derfor du spør etter ideer her Olaf ;)
Ne-hei! :-) Heh, ser ikkje for meg at ein slik serie kunne ha slått an i Egmont i det heile tatt. Disney-seriar er eigentleg ikkje akkurat ein god arena for å leike seg med teoriar av typen "kva hadde skjedd dersom ...". Iallfall ikkje av denne typen.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
18.11.2004, 14:39

Angus er jo selvfølgelig på børsen, og lærer Skrue opp i faget frem til krakket. Etter krakket gir Fergus opp, men Skrue er fast bestemt på å få noe ut av børsen, men etter noen år gir han opp også. De neste ti årene jobber han som dørselger og andre slike ting med stort suksess. Han jobber seg ganske høyt opp i systemet, før han blir innkalt som soldat. I hæren møter han Guldbrand Gråstein. Han blir med i D-dagen. Har ikke så stor kjennskap til hendelser etter denne tiden, men Skrue tjener seg sikkert veldig rik på romfart på sekstitallet, før han trekker seg tilbake og blir helt borte fram til slutten av 90-tallet. Sånn ca.
Saturos
19 år, Stavanger
18.11.2004, 15:46

Saturos skreiv:
Angus er jo selvfølgelig på børsen, og lærer Skrue opp i faget frem til krakket. Etter krakket gir Fergus opp, men Skrue er fast bestemt på å få noe ut av børsen, men etter noen år gir han opp også. De neste ti årene jobber han som dørselger og andre slike ting med stort suksess. Han jobber seg ganske høyt opp i systemet, før han blir innkalt som soldat. I hæren møter han Guldbrand Gråstein. Han blir med i D-dagen. Har ikke så stor kjennskap til hendelser etter denne tiden, men Skrue tjener seg sikkert veldig rik på romfart på sekstitallet, før han trekker seg tilbake og blir helt borte fram til slutten av 90-tallet. Sånn ca.
Heh. Det var stort sett det eg sa, berre meir effektivt. XD Flinke Saturosen.
- Illyria
Innlegget blei sist redigert 18.11.2004, 16:35 av Loke Aesir
Loke Aesir
23 år, Vik
18.11.2004, 16:32

Saturos skreiv:
{{ Angus er jo selvfølgelig på børsen, og lærer Skrue opp i faget frem til krakket. Etter krakket gir Fergus opp, men Skrue er fast bestemt på å få noe ut av børsen, men etter noen år gir han opp også. De neste ti årene jobber han som dørselger og andre slike ting med stort suksess. Han jobber seg ganske høyt opp i systemet, før han blir innkalt som soldat. I hæren møter han Guldbrand Gråstein. Han blir med i D-dagen.
Innkalt? Til hvilken hær? Ettersom Skrue er britisk statsborger regner jeg med at han ikke blir innkalt til den amerikanske hæren? Og i hvilken hær er det isåfall han sørafrikaneren møter Gulbrand Gråstein? 2.verdenskrig begynte for Storbritannias vedkommende 5 år før D-dagen og jeg vil tippe at det er mest realistisk at Skrue deltar i Highland regimentet i Nord-Afrika hvor også sørafrikanerne kjempet. Der kan det være naturlig at han møter Gulbrand Gråstei. I Kairo for eksempel.
18.11.2004, 17:57

Sleipe-Simon skreiv:
Innkalt? Til hvilken hær? Ettersom Skrue er britisk statsborger regner jeg med at han ikke blir innkalt til den amerikanske hæren? Og i hvilken hær er det isåfall han sørafrikaneren møter Gulbrand Gråstein? 2.verdenskrig begynte for Storbritannias vedkommende 5 år før D-dagen og jeg vil tippe at det er mest realistisk at Skrue deltar i Highland regimentet i Nord-Afrika hvor også sørafrikanerne kjempet. Der kan det være naturlig at han møter Gulbrand Gråstei. I Kairo for eksempel.
Godt poeng. ^^ Lyder bra, det der.
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
18.11.2004, 18:07

Loke Aesir skreiv:
Heh. Det var stort sett det eg sa, berre meir effektivt. XD Flinke Saturosen.
Og det var...?
Saturos
19 år, Stavanger
20.11.2004, 18:36

Sleipe-Simon skreiv:
Innkalt? Til hvilken hær? Ettersom Skrue er britisk
statsborger regner jeg med at han ikke blir innkalt til
den amerikanske hæren?
Det du påstpr her skurrer:
a) Påstår du at den Skrue vi kjenner fremdeles er BRITISK statsborger? Det tviler jeg på.
b) Min mormor hadde flere brødre i USA hvorav 2 i sin tid tjenestegjorde i amerikanske styrker.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 21.11.2004, 01:17 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
21.11.2004, 01:16

Sigvald skreiv:
Sleipe-Simon skreiv:
{{ Innkalt? Til hvilken hær? Ettersom Skrue er britisk
statsborger regner jeg med at han ikke blir innkalt til
den amerikanske hæren?
Det du påstpr her skurrer:
a) Påstår du at den Skrue vi kjenner fremdeles er BRITISK statsborger? Det tviler jeg på.
Jeg mener selvfølgelig at den unge Skrue nok fortsatt var britisk statsborger da han var i 20-årene. Men som gammel har han nok blitt amerikaner. Men ifølge Skrues liv-serien reiste ha mye rundt i verden før han til slutt bygde sitt amerikanske kontor som 35-åring. Men han slo seg ikke ned i Andeby fast før han var 62 år gammel. Man må vel ha bodd et antall år i USA fast før man får statsborgerskap?
21.11.2004, 14:47

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.