Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Brutopia

Andeby Online > Diskusjonsforum > Brutopia

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Jeg ved ikke om Barks akkurat var kommunist, men tilhænger af kapitalisme var han i hvert fald ikke. Se på serien, hvor en tornoda tager alle pengene og spreder dem ud over det hele...

Remember: It all started with a mouse

AC
29 år, Danmark

28.10.2004, 23:21

AC skreiv:

Jeg ved ikke om Barks akkurat var kommunist, men tilhænger af kapitalisme var han i hvert fald ikke. Se på serien, hvor en tornodo tager alle pengene og spreder dem ud over det hele...

Jeg tror du har misforstått denne serien litt, AC!

I den serien viser jo Barks nettopp av verdiene må skapes før de kan fordeles. Når folk står på krava og får mer penger oppi hendene uten å skape større verdier blir det inflasjon. Skal man øke kjøpekraften må man altså skape mer eller gi skattelette.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

29.10.2004, 00:56

Det tror jeg ikke jeg har, nej. Jeg har altid opfattet den serie som en der pillede glorien af både kommunismen og kapitalismen. Men det kan da godt være jeg bare skal gå hjem og læse den en gang mere - kan vel aldrig skade...

AC
29 år, Danmark

29.10.2004, 10:40

Skader aldri å lese en god Carl Barks historie på nytt igjen. Men jeg er helt enig med deg angående oppfatningen av den historien der, men jeg bør vel kanskje også lese den på nytt i kveld.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

29.10.2004, 10:56

Jeg spekulerer på om det kommer an på øjnene der ser om man opfatter dem som forsvar for det ene eller andet. Kommunist, kapitalist eller midt imellem? Men vi må jo ikke tale politk her, så slet dog hele tråden ;-)

AC
29 år, Danmark

29.10.2004, 12:28

AC skreiv:

Jeg spekulerer på om det kommer an på øjnene der ser om man opfatter dem som forsvar for det ene eller andet. Kommunist, kapitalist eller midt imellem?

Det gjør nok det.

Men vi må jo ikke tale politk her, så slet dog hele tråden ;-)

Jeg synes mange av oss har klart å holde oss i skinnet og ikke velte ut med politiske standpunkt, men det finnes dessverre det vanlige unntaket.

Men Carl Barks kunne vel ihvertfall det med balansegang siden ingen sensurerte eller nektet historien utgitt.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

29.10.2004, 14:35

Så kan man måske sige at Gutenerghus ikke kunne det - eftersom Cold bargain først udkom i Guldboken, og Marco Plos skat først blev udgivet sent i 90'erne - i førsteudgaven af Sump-serien med den brutopiske agent var håndjern og segl censureret væk... (var de ikke? eller var det faktisk i guldboken..?)

AC
29 år, Danmark

29.10.2004, 16:52

MikroMidas skreiv:

Jeg synes mange av oss har klart å holde oss i skinnet og ikke velte ut med politiske standpunkt, men det finnes dessverre det vanlige unntaket.

Jeg synes ikke at AC har gått over streken selv om han forsøkte å gjøre Barks til sosialdemokrat.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

29.10.2004, 17:43

Bare for å oppklarere en mulig misforståelse: Den Barks-historien om pengene som spres ut til folket, har ingen som helst politisk brodd. Den er en lærebok i sosialøkonomi, den viser oss, som Sigvald er inne på, hvordan markedskreftene påvirker samfunnet i en tenkt situasjon. Dette er en del av pensum for alle sosialøkonomer, enten man er finansminister i Nord-Korea eller i Sveits. Ingen politikere med økonomisk bakgrunn, uansett ståsted, benekter markedskreftenes eksistens. Uenigheten går på i hvor stor grad politikerne skal forsøke å styre disse markedskreftene for å oppnå gitte politiske mål.

Vi kan godt stoppe nå, for å unngå at det likevel blir en politisk diskusjon, men det er vel neppe mot forumregelene å diskutere hvorvidt en historie har et politisk budskap eller ikke?

Arne K
Vestby

29.10.2004, 20:10

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.