Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Hall of Fame - Vicar

Andeby Online > Diskusjonsforum > Hall of Fame - Vicar

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

I dag mottok jeg fjerde boken i Hall of Fame serien, denne gang med fokus på Vicar. Alt i alt en grei bok selv om det er et par små detaljer som godt kan påpekes.

a)
Det opplyses IKKE at Vicar er en forkortelse for VICtor Arrigada Ríos.

b)
Jeg savner stadig "Go slowly sands of time", den hadde gjort seg i denne boken.

c)
I første rute på side 5 i serien om prinsesse Gneis (D 93505) har Vicar tegnet en dinosaur i bakgrunnen. Selv i steinalderen hadde jo disse vært utdødde i ca. 65 millioner år.

Helhetsinntrykket er imidlertid meget bra. God bok!

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

15.10.2004, 22:15

Det er då nemnt fleire stader at han heiter Victor Arrigada Rios? For det fyrste står det på framsida av boka, og det er nemnt minst ein gong i det fyrste forordet. Boka var veldig bra, som du seier, det er eg enig i, til tross for at eg hadde lese omkring halvparten av historiene før. Legg også merke til at innhaldet i denne boka er litt forskjellige frå den tyske utgivelsen. Vi fann jo ut i ein annan tråd kva historier som var i den, og eg hugser eit par der som ikkje var i denne boka. Men den kjem jo frå eit litt anna forlag, så det er jo ikkje anna å vente.
God bok, som alle dei andre HOF-bøkene.

«Information is not knowledge. Knowledge is not wisdom. Wisdom is not truth. Truth is not beauty. Beauty is not love. Love is not music. Music is THE BEST...»

-Frank Zappa - 1940-1993. Eit stort tap.

Jørn Inge Frostad
19 år, Vestnes

15.10.2004, 22:29

Sigvald skreiv:

a)

Hæ? Kven er det som har skrive forordet - må då vere vanskeleg å introdusere mannen utan å kome inn på kva han heitar?

b)
Jeg savner stadig "Go slowly sands of time", den hadde gjort seg i denne boken.

OK, det er ei flott historie, men eg skal ærleg innrømme at eg ikkje ser kvifor den skal prioriterast framfor andre historier i ei samling _Vicar_-historier.

c)
I første rute på side 5 i serien om prinsesse Gneis (D 93505) har Vicar tegnet en dinosaur i bakgrunnen. Selv i steinalderen hadde jo disse vært utdødde i ca. 65 millioner år.

Tør eg vere så freidig å gjette på at dette kan vere eit "easter egg", som Vicar har putta inn til fryd for det mennesket som måtte oppdage dette? Små anakronismer i teikneseriar er ganske vanleg. Korleis kunne elles Skrue i 1947 ha ein Eisner Award på veggen? :-) (ja, Don Rosa.)

Helhetsinntrykket er imidlertid meget bra. God bok!

Godt å høyra. Verdt å kjø... eh ... vente på altså.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

15.10.2004, 22:33

Forordet er skreve av Stefan og Unn Printz-Påhlson, med unntak av ein liten artikkel skreve av Vicar sjølv, forresten ein ganske morsom ein. Gode forord, om ikkje såå omfattande som i andre bøker.

«Information is not knowledge. Knowledge is not wisdom. Wisdom is not truth. Truth is not beauty. Beauty is not love. Love is not music. Music is THE BEST...»

-Frank Zappa - 1940-1993. Eit stort tap.

Jørn Inge Frostad
19 år, Vestnes

15.10.2004, 22:38

Godt å høre at denne bog, som undertegnede har et særligt forhold til, nu er udkommet på norsk. - Ja, jeg mener nu nok at det bliver præcisseret et par gange eller tre at Vicar er kunstnernavn for Victor - læs bogen igen, Sigvald :-)

Remember: It all started with a mouse

AC
29 år, Danmark

16.10.2004, 00:32

Sigvald skreiv:

a)

Så ta en titt på forsiden, det står jo der!

Har ikke lest boka ennå, men har inntrykk av at det er en bra bok. I forordet er det to illustrasjoner som jeg likte veldig godt. I den ene illustrerer Vicar sitt "slektskap" med Donald. To egg klekkes ut, og en andefot kommer ut av det ene egget, mens en menneskefot kommer ut av det andre egget. Både Donald og Vicar er jo som kjent født i 1934.

Det andre er Vicars hyllest til Carl Barks og er en karikatur av det kjente maleriet av Michelangelo(?) med Gud (Barks) oppe i himmelen, båret av noen kvinnelige vesener (Dolly var ett av dem), og en mann (Donald) liggende på jorden, der begge berører hverandres pekefingre.

Det finnes 10 typer mennesker:
De som kan det binære tallsystemet, og de som ikke kan det.

Arnstein
28 år, Klepp

16.10.2004, 01:31

AC skreiv:

Godt å høre at denne bog, som undertegnede har et særligt forhold til, nu er udkommet på norsk. - Ja, jeg mener nu nok at det bliver præcisseret et par gange eller tre at Vicar er kunstnernavn for Victor - læs bogen igen, Sigvald :-)

Slik jeg oppfatter det er Vicar er en forkortelse for (VIC)tor (A)rriagada (R)íos. Slik D.U.C.K. er en forkortelse for "Dedicated to Unca Carl from Keno". Dette har de imidlertid glemt å nevne i boken.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

16.10.2004, 02:13

Sigvald skreiv:

Slik jeg oppfatter det er Vicar er en forkortelse for (VIC)tor (A)rriagada (R)íos. Slik D.U.C.K. er en forkortelse for "Dedicated to Unca Carl from Keno". Dette har de imidlertid glemt å nevne i boken.

Kanskje fordi dei reknar med at folk skjøner sånt?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

16.10.2004, 02:16

Boka inneholder jo svært mye skryt av Vicar, i Egmontbrevet ved siden av sies det at han har "blitt den naturlige tegneren til å forvalte arven etter Barks, og i dag råder det ikke tvil om at Vicar er nåtidens "gode tegner"". Og på side 11: "I dag er det Vicars tegnestil som setter standard for en ny generasjon av tegnere".

Da er det jo underlig at Vicar trolig bare blir representert med denne ene boka, mens Rosa får alle (?) sine historier gjennom flere bøker. Det synes som om Egmont driver en dobbeltmoral, her får vi i alle fall inntrykk at det er Vicar som er arven etter Barks og den gode tegner i dag, og hvorfor ikke la ham få hver fjerde bok da?

"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"

Lars Martin
Stranda

17.10.2004, 16:45

Går det fortsatt ann å tegne abonnement på HOF..?

And my soul from out that shadow, that lies floating on the floor.
Shall be lifted - nevermore...
-Edgar Allan Poe, The Raven.

Don Rota
20 år, Volda

17.10.2004, 16:54

Lars Martin

Det synes som om Egmont driver en dobbeltmoral, her får vi i alle fall inntrykk at det er Vicar som er arven etter Barks og den gode tegner i dag, og hvorfor ikke la ham få hver fjerde bok da?

Kan se hvad du mener, men svaret er nok: penge. Egmont i hele skandinavien vil nok klart sælge mere på at udgive en rosa-bog regelmæssigt - det er der marked for - og så sætter de andre tegnere ind imellem. Men der er vist ingen tvivl om hvem i hvert fald bog 4's forfattere foretrækker. De roser jo gamle Victor til skyerne:-)

Remember: It all started with a mouse

AC
29 år, Danmark

17.10.2004, 17:09

Kan man kjøpe HOF uten å tegne abbonement..?

Don Rota
20 år, Volda

17.10.2004, 17:55

Don Rota skreiv:

Ja, hvis du har en kupong som har fulgt med i DD&co.

Kan man kjøpe HOF uten å tegne abbonement..?

Ikke foreløpig. Du kan sikkert finne noen bøker i bruktbutikker, men ikke i bokhandel.

Er det forresten lenge siden dere har fått boka?
Jeg venter fortsatt. DD&co nr 43 kom ikke før på fredag, så jeg regner ikke med å få HOF 4 i år...

"Oooorrrgle! Dooorrrgggle! Dooorrrffen!"

fiskebolla
Harstad

17.10.2004, 18:15

Don Rota skreiv:

Jada. Ring 24 05 13 10 eller bla deg tilbake til første gong vi prata om dette i forumet og send e-post til den adressa som kom fram då.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

17.10.2004, 19:20

Igjen, takk skal du ha...= )

Don Rota
20 år, Volda

17.10.2004, 21:31

http://www.disney.no/DonaldDuck/kontaktsenteret/hof/index.html

/Bow /Kneel Bislett Kebab House

MicMac McDuck
18 år, Oslo

20.10.2004, 07:46

Hm, merkeleg - eg las litt i boka i dag og kom over ein einsider (hugsar ikkje tittelen og eg har ikkje boka med meg akkurat no) der Skrue får ein av nevøene til å leige ein båt for å spare peng - og nederst på sida stod det at denne ikkje hadde vore utgitt i Noreg før.

Dette kan eg ikkje fatte og begripe, eg er bombesikker på at eg har lese denne einsideren opp til fleire gonger før, og eg kjøper ikkje Disney-serier på andre språk enn norsk.

"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

22.10.2004, 01:20

Synes ikke denne boken var spesielt god, jeg. Ihvertfall ikke i forhold til de andre tre. De fokuserte mer på tegningene enn historiene, noe som er greit nok, siden Vicar først og fremst er tegner, men jeg synes at de har valgt ut middelmådige historier. Men, det kan hende at det bare er jeg som er bortskjemt etter de tre forrige bøkene.

Saturos
19 år, Stavanger

29.10.2004, 15:46

Lars Martin skreiv:

Da er det jo underlig at Vicar trolig bare blir representert med denne ene boka, mens Rosa får alle (?) sine historier gjennom flere bøker.

Eg synes ikkje det er noko rart. Vicar er ein god teikner, ja, men han skriv ikkje historiane sjølv, og difor er innehaldet i historiane hans av meget variabel kvalitet. Spør du meg , så e Vicar ein av dei beste teiknarane, men eg har sjelden opplevd at ein Vicar-historie har gjort varig inntrykk, slik som Don Rosas historiar uten unntak gjer (sjølv dei få han ikkje har skrive sjølv. Spør du meg, er Don Rosa uten sidestykke når det gjeld både teikningar og historiar. (Bortsett fra mesteren sjølv, Carl Barks, sjølvsagt.)

Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!

Kristian Rødvand
23 år, Rana

19.01.2005, 22:18

Vicar er vel av den sorten som en veldig underholdende film men som ikke er så bra at den er minneverdig.

En koser seg veldig når en leser det (som Kristian sier) men ingen historier går inn i historien.

Lars Olav
32 år, Grimstad

19.01.2005, 22:26

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.