Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Donaldisten

Andeby Online > Diskusjonsforum > Donaldisten

Gå tilbake til forumoversikta ...

Hej
De norske donaldisters forening GDVC har vist siden længe været lagt ind under Norges Tegneserieforening. Formanden er Jan P. Krogh. i 2002 viste han mig nr. 26 af donaldisten. Er der nogen af jer her som har det blad?
Jeg har netop modtaget en pakke med en masse gamle numre - til vor danske donaldist-forening.
Hvor mange andre her har sådanne blade? Skal dere ikke være med å genrejse foreningen, så der kan bli noe aktivitet der? :-)

AC

13.02.2004, 20:40

Jeg har iallefall de to siste bladene, nummer 26 og et fra 1988...

Å je ska singe ei lita vise åt dei, je!

Mats
20 år, Kongsvinger

13.02.2004, 21:03

Lyst på at fortælle lidt om nr 26 (har også nr. 25)? Husker coveret for et eller andet med Rosa - kan det passe, og betyder det at det skal scannes? Hvilke artikler er der i.
SDå vidt jeg har forstået på Olaf, jan og andre ligger der stof klart til 2 eller 3 numre. Men der er kanske brug for mere arbejdskraft på donaldist-redaktionen. noen af dere må jo si fra at I vil hjælpe!

AC

13.02.2004, 21:26

Donaldisten nr. 26 har et bilde av Skrue i helfigur på framsida, tegnet spesielt av Don Rosa til Norsk Tegneseriemuseum, tror jeg.
Bladet inneholder en lag reportasje om muskelmenn i donaldismen, med BØLLEN og SJARMØREN som undertitler. Så følger en anmeldelse av Peter Hartungs 'Manden og anden - en bog om Carl Barks'. Deretter kan en lese om 'sykdomspanoramaet i Andeby', en artikkel som legger vekt på Eggmysteiet, og der påstås det at firkantfolket lider av rakitt, pga. vitamin d3-mangel "grunnet ufullstendig kosthold og lite sollys". Artikkelen inneholder noe om hukommelsesproblemer, onkel skrues luktesans, Petter Smarts intelligens, donalds uflaks, aldring, skaderog koagulasjonsforhold og så videre.
Bladet har en artikkel som er kalt: 'Sykdomspanoramaet i Andeby:Der kjeltringene er funksjonshemmet'
Så er det en liten reportasje om Barks' besøk i Norge, en artikkel om Svarte-Petter som blir 70, og en oversikt over Donalds forskjellige yrker.
Det er også en konkurranse som innbyr til å finne diverse Andebydager.

Dette ble mye oppramsing, men det er et fullstappet blad, det er sikkert!

Mats
20 år, Kongsvinger

13.02.2004, 21:46

Mats skreiv:
"Bladet har en artikkel som er kalt: 'Sykdomspanoramaet i Andeby:Der kjeltringene er funksjonshemmet'"

Nå ble jeg nesten litt nysgjerrig. Hva begrunnes den påstanden med?

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Vegar
19 år, Trondheim

14.02.2004, 16:32

Det lyder jo godt, og Vegar blev interessert også :-) Der er vel nok en del at indhente når nr. 25 udkom i 1988...
Vil stadig gerne se coveret, om det er muligt - har nogen her en scanner og bladet samtidig?

Forresten: Donaldisten blev lukket af Hemmet på et tidspunkt - ved ikke om det var i 1988 eller i den anden periode bladet har holdt årelang pause. Men kender nogen grunden til det?
I et af de blade jeg har nævnt er Gisle forresten svært upopulær om omtales som sinnesjuk... - bortset fra boken Donaldismen har han åbenbart kritisert donadlisterne for noget - hvad mon tro...?

AC

14.02.2004, 19:59

De har god tid på å redigere nummeret når de kommer med åtte års mellomrom...

'Der kjeltringene er funksjonshemmet' er grunnet med at Kaptein Krok kun har en hånd, og at Svarte-Petter startet karrieren med trebein.

Får desverre ikke scannet bladet, siden jeg ikke har scanner.

Mats
20 år, Kongsvinger

15.02.2004, 21:51

8 år? udkom nr 26 i 1996??? (25 udkom 1988, som sagt) så burde de to der ligger klar snart udkomme - hold da fast...

AC

15.02.2004, 22:02

Spørger lige igen - måske ser nogen som kender svaret det:

Donaldisten blev lukket af Hemmet på et tidspunkt - ved ikke om det var i 1988 eller i den anden periode bladet har holdt årelang pause. Men kender nogen grunden til det?

AC

18.02.2004, 22:02

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.