Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Sensur på AOL

Andeby Online > Diskusjonsforum > Sensur på AOL

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

I det siste har AOL-forumet nærmest blitt spammet med likelydende meldinger med følgende ordlyd: "Dette innlegget er sensurert fordi det er sendt frå ei sperra IP-adresse.".

Til denne nye sensurbølgen har jeg følgende kommentarer:

a)
Det vil være bedre om de sensurerte innleggene fjernes i sin helhet og ikke erstattes med "spam".

b)
Jeg synes at innlegg, ideelt sett, ikke bør sensureres på annet grunnlag enn dets innhold og at hvert innlegg bør vurderes på individuell basis.

c)
Personlig ville jeg foretrukket at Olaf hadde prioritert å få på plass lenge savnede funksjoner som f.eks. redigeringsfunksjonen (slik at folk kan redigere/fjerne sine egne innlegg) fremfor å utvikle dette nye sensursystemet.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

13.10.2004, 17:06

Sigvald skreiv:

a)
Det vil være bedre om de sensurerte innleggene fjernes i sin helhet og ikke erstattes med "spam".

Dersom desse hadde blitt fjerna fullstendig, hadde forumet garantert hagla over med spørsmål av typen "Er det noko feil med forumet, ettersom det står på forsida at det siste innlegget er skrive av ein person som ikkje har skrive det siste innlegget i tråden?" og "Kvifor er det berre 19 innlegg i denne tråden?" og slike ting.

b)
Jeg synes at innlegg, ideelt sett, ikke bør sensureres på annet grunnlag enn dets innhold og at hvert innlegg bør vurderes på individuell basis.

Dette var eit troll, og alle desse innlegga ville kvar for seg ha blitt sensurert dersom moderatorfunksjonen hadde verka. Alle desse innlegga var skrive utelukkande for å provosere.

Ved å sperre IP-en har eg ikkje berre fjerna alle innlegga som er skrive frå denne adressa, eg har samtidig stoppa tilgongen frå å skrive nye innlegg frå denne maskina. At du kanskje ikkje ser nytteverdien i ein slik funksjon er ein ting, men så lenge moderarorfunksjonane ikkje fungerar ser eg som forumadministrator på det som uhyre viktig at vi får stoppa dei som skriver berre for å provosere og for å skape misnøye og kaos. Det var det nemlig _ingen_ tvil om at dette mennesket gjorde.

c)
Personlig ville jeg foretrukket at Olaf hadde prioritert å få på plass lenge savnede funksjoner som f.eks. redigeringsfunksjonen (slik at folk kan redigere/fjerne sine egne innlegg) fremfor å utvikle dette nye sensursystemet.

Grunnen til at eg prioriterte "dette nye sensursystemet" som du klagar så mykje på, var at det tok meg ti minutter - og fordi forumet hadde vore fylt til randen av spam no dersom eg _ikkje_ hadde gjort det.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

13.10.2004, 17:17

Olaf SolstrAnd skreiv:

Grunnen til at eg prioriterte "dette nye sensursystemet" som du klagar så mykje på

Jeg har da IKKE klaget på dette, kun stilt noen spørsmål omkring saken. Jeg setter pris på den klargjøring og velger å stole på dine vurderinger.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

13.10.2004, 17:24

Jeg vil bare sende en takk til Olaf for det han nå har gjort.
Det var på høy tid at denne personen ble utestengt fra forumet.

Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0

SvK
25 år, Bergen

13.10.2004, 20:08

Jeg synes også at dette var en veldig positiv utvikkling.

At Sigvald finner flere ting og være uenig i er vel ikke noen stor overraske, men slik vil det desverre bare være.

Vi andre får ihvertfall glede oss :)

Lars Olav
32 år, Grimstad

13.10.2004, 20:54

Kom nettopp og jeg har ikke sett dette før nå?

Mine spørsmål til moderatorene av dette forumet er (legg merke til at det står modaretorer):
1) Er "Solaf Olstrand" brukeren som er blitt sensurert eller er "Solaf Olstrand" noe som kommer i stede for navnet på brukeren.
2) Hva skal til får å bli sensurert? Altså hva skal folk gjøre for å bli sensurert.
3) Hvem er sensurert? Er det en fast bidragsyter her på dette forumet.
4) Er det mulig å svare på innlegg selv om at en som er sensurert har skrevet/laget det?

Mange spørsmål dette, men jeg må vite det så jeg ikke skal risikere at når jeg logger meg på i morgen så er jeg sensurert :-)

Hørte jeg noen si "Kvakk!"???
Guffen Delbekk og Jørn McDuck på tur: Reiseguiden

Jørn McDuck
24 år, Trondheim

13.10.2004, 21:42

Jørn McDuck skreiv:

1) Er "Solaf Olstrand" brukeren som er blitt sensurert eller er "Solaf Olstrand" noe som kommer i stede for navnet på brukeren.

Jeg har heller ikke vært på forumet før "Solaf Olstrand" ble sensurert, så jeg kjenner ikke innholdet til de sensurerte innleggene. Men jeg går likevel ut i fra at det var navnet "trollet" brukte bare for å provosere.

2) Hva skal til får å bli sensurert? Altså hva skal folk gjøre for å bli sensurert.

Som en seriøs bruker av forumet blir du i hvertfall IKKE sensurert, med mindre det klikker for deg... ;-)
Ellers har vel Olaf sagt noe om hva som må til for å bli sensurert, nemlig at en skriver innlegg bare for å trolle, provosere og lage bråk - og som ikke har hensikt å respektere de reglene som gjelder for forumet.

Henviser til Olafs "orakel-side" ;-)
Uansett ville jeg ikke sagt hvem bråkmakeren var.

4) Er det mulig å svare på innlegg selv om at en som er sensurert har skrevet/laget det?

Når en er sensurert, er det ip-adressen til vedkommende som er sperret. Dermed lar det seg ikke gjøre å sende innlegg til forumet fra den adressen. Man kan heller ikke svare på innlegg som den sensurerte har skrevet - av den enkle grunn fordi hele innlegget er sensurert. Andre innlegg kan vi fortsatt svare på. Om det var det du spurte om?

Mange spørsmål dette, men jeg må vite det så jeg ikke skal risikere at når jeg logger meg på i morgen så er jeg sensurert :-)

Hvorfor i alle dager skulle du bli sensurert? :-)

Det finnes 10 typer mennesker:
De som kan det binære tallsystemet, og de som ikke kan det.

Arnstein
28 år, Klepp

13.10.2004, 22:13

Tusen takk for svaret Arnstein!

Henviser til Olafs "orakel-side" ;-)
Uansett ville jeg ikke sagt hvem bråkmakeren var.

Aner ikke hva denne orakel siden, men jeg var ikke ute etter navn, adresse og foreldrenes fødested. Det jeg ville vite var brukernavnet slik at jeg viste hvem det var, men dette er bare mest nødvendig om det var en fast bruker av forumet, f.eks. Sigvald, Olaf Solstrand eller AC (tok bare tre tillfeldigvalgte brukere som er aktiv her og dere må ikke missforstå, jeg brukte dere _bare_ som et eksempel), som hadde blitt banned. Da hadde det vært greit å få vite det siden jeg liker å lese deres synspukter i dette forum, men siden det var brukeren "Solaf Olstrand" så er det vel kanksje ikke et stort savn for AOL da.

Man kan heller ikke svare på innlegg som den sensurerte har skrevet (...). Andre innlegg kan vi fortsatt svare på. Om det var det du spurte om?

Jepp! Det var det jeg spurte om :-)

Hvorfor i alle dager skulle du bli sensurert? :-)

hehe, kanskje det "klikker" for meg vet du.

Grunnen til at jeg måtte spørre var at jeg leste aldri det den sensurerte brukeren hadde skrevet så jeg viste ikke hvor grensen gikk, jeg mente ikke at jeg nødvendigvis forrtjener å bli banned, har iallefall ikke fått inntrykk av det fra andre.

Jørn McDuck
24 år, Trondheim

13.10.2004, 22:43

Jørn McDuck skreiv:

Mine spørsmål til moderatorene av dette forumet er (legg merke til at det står modaretorer):

Sensursystemet er veldig, veldig, veldig enkelt, og påvirker ikkje forsida i det heile tatt (Innlegget blir faktisk ikkje sletta eingong, det blir berre ikkje vist), så "Solaf Olstrand er nicket som blei brukt for å skrive desse meldingane, ja.

Ettersom sensuren berre rammer IP-adresser og ikkje enkeltinnlegg, vil denne sensuren omtrent ikkje bli brukt i det heile tatt. Faste bidragsytarar til forumet kan berre puste letta ut med ein gong. Dersom eit medlem av forumet (eller ein seriøs uregistrert brukar) klarar å kome med nokre provoserande sleivspark, blir ikkje IP-en sensurert av den grunn. Dette brukast berre mot folk som ikkje er i forumet av nokon annan grunn enn å skape kvalm.

Det er "Solaf Olstrand" som er sensurert.

Tru det eller ei: Ja, faktisk. Det er rettnok inga "Skriv svar"-lenkje i margen, men alle "skriv svar"-lenkjene i heile tråden fungerer jo heilt likt - og skulle dette vere einaste innlegg i tråden, er det jo ei "skriv svar"-lenkje på bunnen av sida. Då blir spørsmålet kvifor du skulle vere interessert i å svare på noko som du ikkje kan lese.

Du er heilt utanfor fare. Med mindre ein av oss trykker på feil knapp ... :-)

Grunnen til at jeg måtte spørre var at jeg leste aldri det den sensurerte brukeren hadde skrevet så jeg viste ikke hvor grensen gikk

I tilfellet den sensurerte brukaren var _alle_ innlegga som kom frå denne datamaskina skrive utelukkande for å provosere og skape kvalm, og det kom heilt tydeleg fram av måten innlegga var skrive på. Då var saka eigentleg heilt grei: Vi trengte så fort som mogleg eit system som hindra _ei_ bestemt datamaskin i å skrive innlegg, og som samtidig kunne kvele dei andre innlegga frå denne adressa. Normal sletting verkar som sagt ikkje enno, så ... eg gjorde det raskaste eg kom på.

Iallfall som ei provosorisk løysing. Sjølvsagt blir alt mykje betre når moderatorfunksjonen kjem tilbake. Då kan vi jo til dømes slette desse innlegga, så er dei borte.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

13.10.2004, 23:00

Olaf SolstrAnd skreiv:

Faste bidragsytarar til forumet kan berre puste letta ut med ein gong.

*puste*:-)

Då blir spørsmålet kvifor du skulle vere interessert i å svare på noko som du ikkje kan lese.

Det var derfor jeg lurte på om det var mulig å svare på et innlegg laget av en som er blitt sensurert siden det er ingen vits i å fortsette tråden og lage den lengre enn nødvendig.

Iallfall som ei provosorisk løysing.

Men ingen her kan vel nekte for at det er en smart løsning for å effektivt hindre useriøse mennesker tillgang til å skrive på forumet.

Jørn McDuck
24 år, Trondheim

13.10.2004, 23:26

Jørn McDuck skreiv:

Men ingen her kan vel nekte for at det er en smart løsning for å effektivt hindre useriøse mennesker tillgang til å skrive på forumet.

Tja ... med mindre ein følgjar tankegongen til Sigvald om at det ikkje finst useriøse menneske, berre useriøse innlegg. Eg kan forstå den tankegongen, men er altså ueinig når det er slike brukarar vi står ovanfor.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

13.10.2004, 23:29

Olaf SolstrAnd skreiv:

Tja ... med mindre ein følgjar tankegongen til Sigvald om at det ikkje finst useriøse menneske, berre useriøse innlegg. Eg kan forstå den tankegongen, men er altså ueinig når det er slike brukarar vi står ovanfor.

Ja, jeg er med på den, men man skal ikke se bort fra det faktum at det er lett å "missbruke" et slik forum som handler om bare en ting og som man ikke trenger å registrere seg for å skrive på. Det er bare å kjede seg nok til å gå inn på denne siden å rote til alt. Kanskje med venner i bakgrunnen som ler og jubler og oppfordrer til å gå enda lengre. Det er dessverre ikke alle som deltar i en diskusjon for å være seriøs og det er det viktig at vi aksepterer først som sist.

Jeg har lest litt rundt på forumet og ser at du misstenker en videregående skole. Jeg håper at det ikke er andre, mer seriøse medlemmer som bruker denne skole sine maskiner for å bruke dette forumet og at denne sperren berrører de.

Jørn McDuck
24 år, Trondheim

13.10.2004, 23:41

Lars Olav skreiv:

At Sigvald finner flere ting og være uenig i er vel ikke noen stor overraskelse, men slik vil det desverre bare være.

Dette leder meg til noen spørsmål:

a)
Er uenighet galt i seg selv?

b)
Har du noe imot meg og min tilstedeværelse her i forumet, ettersom du ofte stille kritiske spørsmål omkring min opptreden her i forumet?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

14.10.2004, 00:02

Jeg tror ikke jeghar lest noen av de sensurerte innleggene.
Hadde noen kunne sakset inn inholdet i et av de (forstod det slik at de var forholdsvis like), så vet vi hva vi har å forholde oss til.
Av og til kan det jo være at slike provoserende innlegg har noe man burde gripe tak i, men at måten det blir gjort på er helt feil.

Frode H

14.10.2004, 09:08

Jo, det har du forsåvidt rett i. Eg kan forsåvidt gjengi innhaldet i desse innlegga av Solaf Olstrand (dei er som sagt ikkje sletta, dei visast berre ikkje, så dei er framleis tilgjengelege).

Merlock er hverken farkoman eller narkoman.
Han er en stor tufs.

Olaf, we are almost name-brothers. I am Solaf! Yes, that`s right.

Ough! Ough! I love my name.

Jeg heter "Solaf" og er veldig interessert i Donald & Co. Dere vet sikkert mye om Donald. Er han en and eller en fugl?

u Olaf, jeg har et spørsmål. Hvorfor lar du folk skrive provoserende innlegg? Jeg har lest "Donald er dum" og "Talentløs strek", og jeg ble faktisk lei meg. Hvorfor må noen alltid prøve å ødelegge? Kan ikke du gjøre noe?

He he. Dette ble jo mange spørsmål. Men seriøst...

Hvorfor skriver dere på engelsk? Jeg skjønner ikke så mye engelsk....
Litt vanskelig å følge med, liksom...

Advokat Lur er ikke fienden til Mickey. Han er fiende Donal.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

14.10.2004, 13:41

Sigvald skreiv:

a)
Er uenighet galt i seg selv?

Nei, men det blir litt merkelig når enkelte stadig vekk er uenige og er tilnærmet det en kan kalle kronisk uenig.

b)
Har du noe imot meg og min tilstedeværelse her i forumet, ettersom du ofte stille kritiske spørsmål omkring min opptreden her i forumet?

Jeg har ingenting med hvem som er på forumet her eller ikke. Dette er Olaf's forum så jeg ønsker ikke og ha noen formening om akkurat det (og det betyr akkurat det jeg sier, jeg har ingen formening). Men det jeg har forsøkt og som jeg mer og mer innser er umulig er og fortelle deg høffelig men bestemt er hva som er normal oppførsel og at du må slutte med en god del av den (etter min mening) dårlige oppførselen din. Hadde jeg ment at du bare var en tosk som var useriøs hele tiden så hadde jeg ikke brydd meg, men du er seriøst interesert i Donald og har veldig mye og tiføre et seriøst forum og det er derfor jeg synes det er ekstra trist at du oppfører deg som du gjør.

Du provoserer noe grenseløst, spesielt når du hele tiden kommer med kommentarer som ikke har NOENTING her og gjøre i det hele tatt. Det som provoserer enda mere er faktisk at vi andre som blir provosert av dette ikke får muligheten til å svare på det du skriver uten faktisk å bidra til at forumet går av skaftet. Det er rett og slett en veldig råtten oppførsel. En annen ting som provoserer er at du stadig vekk lover å prøve å sjerpe deg men så går det noen timer (eller et helt døgn) og så er du igang igjen.

Lars Olav
32 år, Grimstad

14.10.2004, 19:55

Pass på blodtrykket....

Merlock

14.10.2004, 20:40

Lars Olav skreiv:

b)

Det jeg har forsøkt og som jeg mer og mer innser er umulig er og fortelle deg høfflig, men bestemt er hva som er normal oppførsel og at du må slutte med en god del av den (etter min mening) dårlige oppførselen din. Hadde jeg ment at du bare var en tosk som var useriøs hele tiden så hadde jeg ikke brydd meg, men du er seriøst interesert i Donald og har veldig mye å tiføre et seriøst forum og det er derfor jeg synes det er ekstra trist at du oppfører deg som du gjør

Du provoserer noe grenseløst, spesielt når du hele tiden kommer med kommentarer som ikke har NOENTING her å gjøre i det hele tatt.

Hele tiden?
Jeg var kanskje litt uheldig i min første kommentar til David Gersteins første tråd, men utover det kan jeg ikke huske å gått over streken etter at jeg kom tilbake til Bergen.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

14.10.2004, 20:45

Olaf SolstrAnd skreiv:

Jo, det har du forsåvidt rett i. Eg kan forsåvidt gjengi innhaldet i desse innlegga av Solaf Olstrand (dei er som sagt ikkje sletta, dei visast berre ikkje, så dei er framleis tilgjengelege).

På bakgrunn av disse sitatene har jeg har ikke noe problem med å se at dette dreier seg om et troll.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

14.10.2004, 20:53

Er det flere troll enn meg her...?

Merlock

14.10.2004, 21:08

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.