Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Jordskjelvmakerne under Andeby

Andeby Online > Diskusjonsforum > Jordskjelvmakerne under Andeby

Gå tilbake til forumoversikta ...

Hei! Nå har jeg fundert lenge. For mange år siden var det en historie i Donald. Det handlet om at Skrue var bekymret for at et jordskjelv skulle ramme bingen og at han derfor skulle grave seg ned for å finne ut hva som var under bingen.

Han hadde med seg Donald og nevøene. Under Andeby viste det seg at det var et helt samfunn av jordskjelvmakere. De var trivelige grønne fyrer som rullet når de skulle forflytte seg. De som hadde sløyfer tok rennefart og smalt inn i søylene som holdt jordskorpa oppe. De som hadde slips stilte seg opp under jordskorpa og løftet den rett opp.

Noen som husker denne historien? Hva het disse fyrene.

Tårnfrid

15.02.2004, 23:51

Historien er en skikkelig Barks-klassiker og heter "Landet under jorden". Den sto på trykk for første gang i Norge i 1975. Jordskjelvmakerne ble kalt termitter og fermitter.

www.kelpie.no/tommy - Bloggen min!

Tommy
24 år, Odda

16.02.2004, 00:01

Denne historia står og i boka Tidløse Perler, fra 1999, om eg ikkje hugsar feil på årstalet.

«Information is not knowledge. Knowledge is not wisdom. Wisdom is not truth. Truth is not beauty. Beauty is not love. Love is not music. Music is THE BEST...»

-Frank Zappa - 1940-1993. Eit stort tap.

Jørn Inge Frostad
18 år, Vestnes

16.02.2004, 00:05

Det var vel terratitter og fermitter. Termitter er noko heilt anna.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

16.02.2004, 02:13

Jeg tror det er laget en episode om dem i Ducktales tegnefilmene også.
De er morsomme de rullende dingsene.

Verdens rikeste and

McDuck
20 år, Oslo

16.02.2004, 07:47

Kjempebra svart. Den boka "Tidløse Perler" må jeg visst få tak i.

Og nå slipper jeg også å ligge søvnløs enda en natt ;)

Tårnfrid

16.02.2004, 08:07

Alt I siger er rigtigt.
I udgivelsen fra 70'erne var de grønne - men det har aldrig været meningen - i udgivelsen fra 1999 mener jeg de var grå - rigtig farve.
I 1995 medvirkede de i Rosas serie om rejsen til jordens indre - her var de farvet i mange farver - som de også var i Ducktales - det er ligeldes forkert farve.
I vinteren 2000 (mener jeg det var) ble der udgivet en serie af W Van Horn hvor en af de runde medvirker.
På dansk hedder de terrier og fermier.
Termitter... ;-) nordmend, nordmend...

AC

16.02.2004, 12:51

Alt I siger er rigtigt.
I udgivelsen fra 70'erne var de grønne - men det har aldrig været meningen - i udgivelsen fra 1999 mener jeg de var grå - rigtig farve.
I 1995 medvirkede de i Rosas serie om rejsen til jordens indre - her var de farvet i mange farver - som de også var i Ducktales - det er ligeldes forkert farve.
I vinteren 2000 (mener jeg det var) ble der udgivet en serie af W Van Horn hvor en af de runde medvirker.
På dansk hedder de terrier og fermier.
Termitter... ;-) nordmend, nordmend...

AC

16.02.2004, 12:57

Hehe. Skjønner godt de som sier at de feilene som er vanskeligst å oppdage, er sine egne. Hør på Olaf - det riktige er teratitter og fermitter.

Tommy
24 år, Odda

16.02.2004, 14:33

Hva er det denne historien heter på engelsk?

Saturos
19 år, Stavanger

16.02.2004, 15:25

Land beneath the Ground!

Tommy
24 år, Odda

16.02.2004, 15:42

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.