Andeby Online > Diskusjonsforum > Bjørnebanden?
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Olaf SolstrAnd skreiv:
Men i historier som _ikkje_ er skrive av Don Rosa er altså B-gjengen ein ganske diger organisasjon, til tross for at vi vanlegvis ser berre tre av dei.
Hvordan kommer du frem til det? Når vi kun ser tre af medlemmerne og slet ikke hører om andre medlemmer i en historie, kan det vel både betyde, at der er flere hundrede, alt der er præcis syv, at der kun er de tre eller noget helt fjerde. Når jeg læser de typiske Egmont-historier med tre banditter har jeg altid set de tre som B-gjeng*en* på præcis samme måde, som Donald har tre nevøer -- nemlig præcis de tre, vi ser i historien.
Thomas Pryds Lauritsen
pryds
28 år, Danmark
04.10.2004, 11:00

pryds skreiv:
Hvordan kommer du frem til det?
Eg gjer strengt talt ikkje det. Eg formulerte meg litt feil her. Eg er av same oppfatning som deg - når eg ser historier med tre B-gjengmedlemer, tenkjar eg på dei som heile B-gjengen.
Det eg prøvde å seie, var at dette spørsmålet jo var om kor mange medlemer B-gjengen eigentleg har. Og ingen, eventuelt svært få, av desse tre-medlems-gjeng-historiene, har klare formuleringar om at dette er heile B-gjengen. Nokre av dei (til dømes ei Transgaard/Nunez-historie eg ikkje hugsar tittelen eller nummeret på) viser til og med svære bilete av at B-gjengmedlemer frå heile landet er samla. Og i dei små historiene hender det at antalet varierer, og at B-gjengen nokre gonger har tre medlemer, nokre gonger har fire ...
Poenget mitt var: Carl Barks fremstiller B-gjengen som ein stor organisasjon med ganske mange medlemer. Andre forfattarar viser normalt tre-fire medlemer, _men_ det skjer svært sjeldan at andre forfattarar "fastslår" at B-gjengen har eit anna maksimumsantal. Unntaket er Don Rosa, som har vist at hans B-gjeng er ein fetterflokk på sju pluss ein bestefar.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
04.10.2004, 12:28

fiskebolla skreiv:
Har danskene og svenskene vanskelig å skille mellom bjørner og hunder?
Er det noen som vet hva B'en i B-gjengen? Det eneste fornuftige jeg kommer på er bjørn og banditt.
B-en står faktisk for "Blå."
Merlock
04.10.2004, 16:01

Merlock skreiv:
fiskebolla skreiv:
Har danskene og svenskene vanskelig å skille mellom bjørner og hunder?
Er det noen som vet hva B'en i B-gjengen? Det eneste fornuftige jeg kommer på er bjørn og banditt.
B-en står faktisk for "Blå."
Javel, men hvorfor det?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
04.10.2004, 20:11

Reknar med at Merlock her sikter til at B-gjengen ein gong heitter "Blågutta", og at dette seinare blei forandra til B-gjengen? Isåfall kan eg vere einig i at det høyrast naturleg ut at denne B-en står for "blå".
Men eg foretrekker "blodtørstig"-versjonen. :-)
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
04.10.2004, 20:16

Hva om man kombinerte både Blå og Blodtørstig? Da blir det noe sånt som "Tørst på blått blod-gutta".
Tenker mest på historien "Kong Skrue av Skruerike", selv om de ikke vil ha blodet til Skrue, men pengene hans (såklart).
"Oooorrrgle! Dooorrrgggle! Dooorrrffen!"
fiskebolla
Harstad
04.10.2004, 20:55

Olaf SolstrAnd skreiv:
Reknar med at Merlock her sikter til at B-gjengen ein gong heitter "Blågutta", og at dette seinare blei forandra til B-gjengen? Isåfall kan eg vere einig i at det høyrast naturleg ut at denne B-en står for "blå".
Men eg foretrekker "blodtørstig"-versjonen. :-)
Fra "Den lure Onkel Skrue":
Donald:"...Det er Blå-gutta!"
Skrue:"B-gjengen! Den forferdelige B-gjengen!"
Merlock
04.10.2004, 21:01

Mener å huske Walt Disneys månedshefte 1/76 at der va det en B-gjeng som hadde nummeret 176-666.
I Donald pocet nummer 2, Onkel Skrues skattejakt er det en historie der det kommer B-gjenger fra hele verden til unnsetning. De brukte alt fra kano til hangarskip.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
04.10.2004, 21:22

Einherje skreiv:
{{ Mener å huske Walt Disneys månedshefte 1/76 at der va det en B-gjeng som hadde nummeret 176-666.
Interessant. Gwa ha ha!
Merlock
04.10.2004, 21:26

Etter å ha sjekket en del historier i Carl Barks Library, så ser det ut til at gamle Carl ikke var så konsekvent på nummereringen av B-gjengen i starten. Men de velkjente nunrene kom etterhvert og ble faste.
Fant forresten denne siden om B-gjengen der ute på verdensveven. Der har de samlet info om de fleste numrene og når de ble brukt første gangen og slikt.
http://www.seriesam.com/barks/char_own.html#char_own_beagle_boys_000000
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
05.10.2004, 04:49

Einherje skreiv:
Fant forresten denne siden om B-gjengen der ute på verdensveven. Der har de samlet info om de fleste numrene og når de ble brukt første gangen og slikt.
http://www.seriesam.com/barks/char_own.html#char_own_beagle_boys_000000
Interessant side det der, men de som har laget den har tydeligvis ikke fått med seg at Blackheart Beagle og Grandpa Beagle er en og samme person - dette går krystallklart frem i Lo$.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
05.10.2004, 16:26

Sigvald skreiv:
Interessant side det der, men de som har laget den har tydeligvis ikke fått med seg at Blackheart Beagle og Grandpa Beagle er en og samme person - dette går krystallklart frem i Lo$.
Det er vel fordi denne sida baserer seg på Carl Barks' historier og _berre_ på Carl Barks' historier. Og der går det strengt talt ikkje klart fram i det heile tatt ... Eg er ganske sikker på at Daniël har lest Lo$, men den serien er ikkje akkurat så god å bruke som kjelde i "a Guidebook to the Carl Barks Universe". Nei, her går det på Barks og berre på Barks.
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
05.10.2004, 17:19

Jeg har nylig fått fatt i den gamle blad-versjonen av "Den lure onkel Skrue", og der heter B-gjengen blågutta...
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
06.10.2004, 09:44

Jeg har nylig fått fatt i den gamle blad-versjonen av "Den lure onkel Skrue", og der heter B-gjengen blågutta...
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen

Ted
16 år, Bergen

huff da... her er det skjedd en feil ja...
Ted
16 år, Bergen

Einherje skreiv:
Etter å ha sjekket en del historier i Carl Barks Library, så ser det ut til at gamle Carl ikke var så konsekvent på nummereringen av B-gjengen i starten.
Der er vel mange ting, som Barks ikke var konsekvent med. Han tillod sig jo netop at udforme omgivelserne, så de passede til den historie, han ville fortælle. Et par klassiske og ofte brugte eksempler er Donalds hus, som kan se meget forskelligt ud fra historie til historie, og placeringen (og endog eksistensen) af Skrues pengebinge.
Olaf skrev:
Det eg prøvde å seie, var at dette spørsmålet jo var om kor mange medlemer B-gjengen eigentleg har.
Hmm... Jeg synes ikke, man kan sætte det helt fast Jeg mener, det *totale* antal medlemmer ændrer sig fra historie til historie. I én historie har B-gjengen *egentlig* kun tre medlemmer, i andre har den *egentlig* syv. Jeg prøver altid at læse historier af forskellige forfattere isoleret (og endog af samme forfattere, når det er nødvendigt). Måske er det derfor, jeg absolut ingen problem har med forskellige traditioner i fx italienske og danske historier, og måske er det derfor, jeg ikke -- som nogen -- synes, at Rosa ødelægger noget for Barks' historier, blot fordi han har en anden fortælleteknik og en anden anskuelse på andeuniverset, end Barks havde.
Thomas Pryds Lauritsen
pryds
28 år, Danmark
06.10.2004, 22:32

Det virker litt uklart om B-gjengen er en stor slekt eller en organisasjon. For hvis det er en organisasjon så verver sikkert medlemmene nye medlemmer og gamle medlemmer dør/slutter hele tida, og dermed endrer medlemstallet for hver historie.
"Oooorrrgle! Dooorrrgggle! Dooorrrffen!"
fiskebolla
Harstad
07.10.2004, 10:13

fiskebolla skreiv:
Det virker litt uklart om B-gjengen er en stor slekt eller en organisasjon.
Kanskje litt sånn maifia, du har litt problemer med å skille hva som er familie og hva som er "familie".
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
07.10.2004, 11:33

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.