Andeby Online > Diskusjonsforum > McGreal inspirert av Tommy Kvarsvik?
Gå tilbake til forumoversikta ...

I nyeste nummer av DD&Co er det en morsom, kort historie signert Pat & Carol McGreal. Den handler om at Petter Smart tar seg en fridag fra oppfinnertilværelsen, som han benytter på stranden.
Jeg tenkte umiddelbart på Tommys historie "Oppfinnerens fridag" utgitt i 2006. Her prøver han vannski, mens i ukens historie prøver han såkalt "Paragliding". Ellers ser det ut som - uten at jeg har lest historien din - at disse to historiene har visse fellestrekk.
Er det kanskje McGreal-ekteparet som har latt seg inspirere av deg, Tommy? Hvordan ser du på det, om du blir anerkjent av så rutinerte forfattere?
Innlegget blei sist redigert 13.07.2010, 12:55 av Audun
12.07.2010, 23:23

Audun skreiv:
Er det kanskje McGreal-ekteparet som har latt seg inspirere av deg, Tommy? Hvordan ser du på det, om du blir anerkjent av så rutinerte forfattere?
Rutine alene gjør ingen til topp serieskapere. Selv om ekteparet McGreal selvsagt har levert sine godbiter opp gjennom årene, fremstår de først og fremst som storprodusenter av forholdsvis litesigende A4-fortellinger. Den ferske VM-fortellingen i DP-363 er for eksempel noe av det tynneste jeg har sett innen sin sjanger. Som amerikanere burde de vite at Barks anså Duckburg for å være en by i USA - således representeres Andeby av USAs landslag - ikke av et eget lag. Videre er det ikke slik at fotballspillere hviler på benken underveis i kampen for så å spille videre siden (de kan riktignok være ute noen minutter for å få behandling for en skade, men det er ikke det som skjer i nevnte historie). Til slutt burde selvsagt Gulbrand Gråstein vært innkludet i fortellingen, hvis handling foregår i hans hjemland. Det kan altså godt være at Tommy ser mer opp til andre aktive forfattere som Olaf Solstrand, Marco Rota, Wiliam van Horn, Lars Jensen, Kari Korhonen og Byron Erickson.
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 13.07.2010, 11:27 av Sigvald
![]()
Sigvald
43 år, Stavanger
13.07.2010, 11:26

Sigvald skreiv:
- således representeres Andeby av USAs landslag - ikke av et eget lag.
Hvorfor det? Selv om Andeby kanskje ligger i USA, vet vi jo fra Barks at de har en stor grad av selvstyre. De har egne konsulater, egen kystvakt og de kan vedta egne lover (som ikke er det samme som politivedtekter). Eller er det sånn at alle Barks-historier som refererer til Andebys autonomi skal plasseres på den (stadig lengre) listen over historier som ikke er "sanne"?
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie. English version.
Innlegget blei sist redigert 13.07.2010, 12:36 av Nils Petter
![]()
Nils Petter
63 år, Moss
13.07.2010, 12:35

Sigvald skreiv:
Til slutt burde selvsagt Gulbrand Gråstein vært innkludet i fortellingen, hvis handling foregår i hans hjemland.
Han er da med i historien...
"På Vossevangen der vil eg bu. Der går kvar ungkar i blanke sko, og med ein sylvknapp i trøya!"
![]()
Christer
17 år, Bærum
13.07.2010, 12:47

Sigvald skreiv:
Rutine alene gjør ingen til topp serieskapere. Selv om ekteparet McGreal selvsagt har levert sine godbiter opp gjennom årene, fremstår de først og fremst som storprodusenter av forholdsvis litesigende A4-fortellinger.
McGreal-ekteparet har skrevet svært mange historier. Både gode og dårlige. Skal man kunne leve av å skrive Disney-historier må man, etter hva jeg har skjønt, ha et forholdsvis høyt produksjonsnivå. Dessverre er det nok slik at kvalitet ofte nedvurderes til fordel for kvantitet og mange historier. Når det gjelder VM-historien det refereres til så har jeg ikke lest den.
Det kan altså godt være at Tommy ser mer opp til andre aktive forfattere som Olaf Solstrand, Marco Rota, Wiliam van Horn, Lars Jensen, Kari Korhonen og Byron Erickson.
Det ser jeg ikke bort fra, men spørsmålet er vel kanskje om Pat/Carol McGreal ser opp til andre aktive forfattere som f.eks. Tommy.
13.07.2010, 18:57

Jeg tror jeg er sikker på at McGreal x2 nok ikke har lest historien min, og at dette er en tilfeldighet. (Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke har lest historien det er snakk om, siden jeg for øyeblikket er på ferie i Italia.)
![]()
Tommy
26 år, Odda
16.07.2010, 04:38

Etter å ha lest historien kan jeg si meg enig i at det er et par likhetstrekk i starten på historiene (for eksempel at Petter Smart er på stranda i begge), men det tar ikke lang tid før de skiller seg ganske mye fra hverandre.
![]()
Tommy
26 år, Odda
21.07.2010, 16:48

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er © Solstrand Tekst og Bobler. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand. I redaksjonen: Kristin Cecilia Saue Romundset.
Dersom du mot formodning skulle finne bilete av Disney-figurar på sidene er desse © DISNEY og brukt anten med løyve eller i samsvar med norsk åndsverkslov.