Andeby Online > Diskusjonsforum > Uredelige samler-metoder avslørt i DK
Gå tilbake til forumoversikta ...

MikroMidas skreiv:
Hva gjør forresten betjeningen på for eksempel den anderkjente bruktbutikken Løvås hvis en snørrete 10 åring kommer med for eksempel første Pondus heftet "Alt for Norge" i strøken tilstand og vil bytte det mot to kilo Donald ? Gir de ham 2 kilo Donald og en femhundrelapp, eller bare to kilo Donald?
Jeg vet ikke, men personlig skjønner jeg ikke at et slikt blad fra midten av 1990-tallet kan ha en slik verdi. Hadde noe slikt dukket opp hjemme hos meg hadde jeg gladelig gitt det til min nevø som leser slikt.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 08.10.2008, 09:27 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
08.10.2008, 09:24

Personlig skjønner jeg ikke at et dansk donald blad fra midten av 1950-tallet kan ha en slik verdi. Hadde noe slikt dukket opp hjemme hos meg hadde jeg gladelig gitt det til hvem som helst som leser slikt.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
08.10.2008, 09:59

MikroMidas skreiv:
Personlig skjønner jeg ikke at et dansk donald blad fra midten av 1950-tallet kan ha en slik verdi. Hadde noe slikt dukket opp hjemme hos meg hadde jeg gladelig gitt det til hvem som helst som leser slikt.
Du synes bevisst å underslå at det er en ikke ubetydelig sammenheng mellom bladers alder og deres verdi - det er derfor åpenbart at danske AA-blader som er over 50 år gamle har en betydelig verdi.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 08.10.2008, 10:13 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
08.10.2008, 10:13

Sigvald skreiv:
MikroMidas skreiv:
Du synes bevisst å underslå at det er en ikke ubetydelig sammenheng mellom bladers alder og deres verdi - det er derfor åpenbart at danske AA-blader som er over 50 år gamle har en betydelig verdi.
Dette er helt feil Det er nødvendigvis ingen sammenheng mellom alder og verdi.
Verdien fastsettes av markedet, der etterspørsel og tilbud styrer prisen. Du kan f.eks. kjøpe amerikanske donaldblader fra 50 tallet til en forholdsvis rimelig penge, pga. veldig store opplag, og forholdsvis lav etterspørsel.
At forholdvis nye norske tegneserieblader har stor verdi, er fordi opplaget var lite i starten. I ettertid har bladet blitt populært, og mange har begynt å samle, og vil ha komplett serie. Da stiger prisen (og pene hefter stiger mest, da samlere ofte vil foretrekke disse)
Det finnes eksempler på mange gamle tegneserieblader som ikke oppnår veldig høy pris, fordi de ble trykt i stor opplag, og det er få som samler på dem idag, også i Norge.
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Innlegget blei sist redigert 08.10.2008, 21:51 av Drikaton
Drikaton
46 år, Nittedal
08.10.2008, 10:26

Sigvald skreiv:
MikroMidas skreiv:
Hva med de amerikanske Marvel-bladene mine, som snart fyller 50 år og er verdt 20-30 kroner hver?
Alderen på et blad har ikke så veldig mye å si for verdien, det er etterspørselen som gjelder.
blue blue glass moon
under the crimson air
Innlegget blei sist redigert 08.10.2008, 20:17 av Adamant
Adamant
22 år, USA
08.10.2008, 20:16

Nils Petter skreiv:
Dette dreier seg om etikk. Det er mange ting som ikke er direkte svindel, men som allikevel er veldig dårlig gjort. Nå høres det vel ut som om jeg setter meg på min høye moralske hest, men allikevel: Hvis et barn eller en pensjonist hadde tilbudt meg verdifulle Donald-utgaver til spottpris, ville jeg selvsagt fortalt vedkommende hva bladene egentlig var verdt - før jeg kom med et pristilbud. Det forbauser meg at såpass mange her tilsynelatende synes det er helt ok å underslå denne informasjonen, bare selgeren blir fornøyd med sine knapper og glansbilder. Er det mulig at en for stor dose med Onkel Skrue-historier kan virke deomoraliserende?
Gentager ovenstående indlæg fra Nils Petter fordi jeg er helt enig. Jeg viulle aldrig kunne se mig selv i spejlet igen hvis det var mig der, vidende at bladene fra de år kan være meget værd, havde fået noget ud af den annonce. Jeg ville have det dårligt med mig selv - så at sige have blod på hænderne. Det er mit moralkodeks - alle I andre har lov at have jeres.
Da jeg var på marked sidst var der ern dame som havde årgangsbøger til salg - alt for billigt efter min mening - men jeg købte dem ikke af hende, for det synes jeg ville have været at narre hende groft.
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
08.10.2008, 23:15

AC skreiv:
Nils Petter skreiv:
Dette dreier seg om etikk. Det er mange ting som ikke er direkte svindel, men som allikevel er veldig dårlig gjort. Nå høres det vel ut som om jeg setter meg på min høye moralske hest, men allikevel: Hvis et barn eller en pensjonist hadde tilbudt meg verdifulle Donald-utgaver til spottpris, ville jeg selvsagt fortalt vedkommende hva bladene egentlig var verdt - før jeg kom med et pristilbud. Det forbauser meg at såpass mange her tilsynelatende synes det er helt ok å underslå denne informasjonen, bare selgeren blir fornøyd med sine knapper og glansbilder. Er det mulig at en for stor dose med Onkel Skrue-historier kan virke deomoraliserende?
Gentager ovenstående indlæg fra Nils Petter fordi jeg er helt enig. Jeg viulle aldrig kunne se mig selv i spejlet igen hvis det var mig der, vidende at bladene fra de år kan være meget værd, havde fået noget ud af den annonce. Jeg ville have det dårligt med mig selv - så at sige have blod på hænderne. Det er mit moralkodeks - alle I andre har lov at have jeres.
Helt enig, nattesøvnen hadde ikke blitt det samme den natta dersom jeg hadde vist at pensjonisten eller andre hadde blitt "lurt" av meg.
bingo
38 år, Sandefjord
09.10.2008, 06:46

Men kvifor er alle så skråsikre på at denne samlaren er klar over kva desse blada er verdt? Det er fullt mogleg å samle på noko utan å vera klar over verdien. Sigvald har akkurat demonstrert at han, til tross for at han er veldig interessert i teikneseriar, ikkje har peiling på verdien av Alt for Norge-albumet og gjerne skulle ha gitt det bort gratis. Og Sigvald er ikkje ein tilfeldig pensjonist, han er ein intelligent og oppegåande person med høgare utdanning som til og med har ei oppriktig interesse for teikneseriar. Kvifor går alle ut frå at akkurat DENNE samlaren veit betre?
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
09.10.2008, 06:57

Og hvor er avsløringen. Jeg finner bare masse personlige fortolkninger av en tekst.
Det er prisverdige holdinger som mange demonstrerer her, men det er vel sant og si en avsporing, eller ?
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
09.10.2008, 08:23

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Men kvifor er alle så skråsikre på at denne samlaren er klar over kva desse blada er verdt? Det er fullt mogleg å samle på noko utan å vera klar over verdien.
Det har du helt rett i, det kan hende at samleren ikka har peiling på verdien, men jeg snakket på mine egne vegne, jeg hadde fått ødelagt nattesøvnen og fått dårlig samvittighet dersom jeg med viten og vilje hadde tatt i mot/kjøpt Donald fra 40-50 tallet alt for billig fra personer som ikke aner verdien av disse. Jeg hadde sagt fra om verdien, og dersom personen fortsatt ville gi bladene til meg, hadde jeg tatt de i mot med glede (men ikke fra barn).
bingo
38 år, Sandefjord
09.10.2008, 08:24

Men kvifor er alle så skråsikre på at denne samlaren er klar over kva desse blada er verdt?
Alldeles skråsikre kan man nok ikke være, men indisiene er svært sterke:
a) Vedkommende fremstår ikke som en nybegynner. Nybegynnere mangler mye mer enn kun blader eldre enn 1954. Det er altså all grunn til å anta at vedkommende har erfaring med å handle i bruktboder og således må forventes å ha kjennskap til at så gamle blader er alt annet enn gratis.
b) Ferske samlere ville sannsynligvis samlet på nye er mer tilgjengelige utgivelser.
c) Samlere som ikke bryr seg om bladenes monetære verdi må forventes å nøye seg med de komplette årgangene.
d) Gamle donaldbladers monetære verdi har etterhvert blitt vel kjent godt utenfor de hardbarkede donalistenes rekker, bl.a. gjentatte medieoppslag. Bl.a. opptrådte AC i et dansk TV-program som het "Hva er det verdt?"
Dertil kommer at det i mange juridiske sammenhenger ikke er straffe-unnlatende selv om et lovbrudd skyldes uaktsomhet/grov uaktsomhet. I dette er tilfellet er annonsøren (slik jeg ser det) i beste fall meget uaktsom.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 09.10.2008, 09:45 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
09.10.2008, 09:20

Kvifor går alle ut frå at akkurat DENNE samlaren veit betre?
Jeg synes ikke denne spesielle samleren er så interessant, det er fenomenet "lureri i samlermarkedet" som er oppe til debatt her.
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Nils Petter
61 år, Moss
09.10.2008, 10:09

Sigvald skreiv:
Dertil kommer at det i mange juridiske sammenhenger ikke er straffe-unnlatende selv om et lovbrudd skyldes uaktsomhet/grov uaktsomhet. I dette er tilfellet er annonsøren (slik jeg ser det) i beste fall meget uaktsom.
Spørsmålet som da reiser seg er: Hva sier de gamle rettsprotokollene om slik "uaktsomhet"? 
Legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!
http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.
Guffen Delbekk
23 år, Halden
09.10.2008, 10:33

Guffen, din tøysekopp! Det fantes vel heller ikke Donaldblad på 1600-tallet!
Seriøst: Jeg lever i et samfunn utenfor Andebyonline og DDF(r) der gamle blader faktisk vurderes som søppel av og til. Det går i bølger, barna er små og kjøper Donald, barna blir større og kjøper andre blader, barna flytter hjemmefra (stort sett) og eldre foreldre skal flytte til en lettstelt leilighet i sentrum. Da må det ryddes! Ut går gamle bamser, Donaldblader og Romantikk. Kan vi få levert det til et loppemarked tro? Kanskje noen kan se seg nytte i dem?
Dette er verden! Verden utenfor.
www.olavskulen.no
Elise
49 år, Stord
09.10.2008, 20:20

Elise skreiv:
Guffen, din tøysekopp! Det fantes vel heller ikke Donaldblad på 1600-tallet!
Seriøst: Jeg lever i et samfunn utenfor Andebyonline og DDF(r) der gamle blader faktisk vurderes som søppel av og til. Det går i bølger, barna er små og kjøper Donald, barna blir større og kjøper andre blader, barna flytter hjemmefra (stort sett) og eldre foreldre skal flytte til en lettstelt leilighet i sentrum. Da må det ryddes! Ut går gamle bamser, Donaldblader og Romantikk. Kan vi få levert det til et loppemarked tro? Kanskje noen kan se seg nytte i dem?
Dette er verden! Verden utenfor.
Her er du inne på noe interessant. Slike foreldre glemmer åpenbart at lekene/bladene er barnas eiendom. Jeg har faktisk hørt om folk som har reagert til dels kraftig på foreldres selvtekt overfor deres eiendom.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
09.10.2008, 22:33

Elise skreiv:
Seriøst: Jeg lever i et samfunn utenfor Andebyonline og DDF(r) der gamle blader faktisk vurderes som søppel av og til.
Synd men sant.
Min far har overrasket meg donalddismisk EN gang - en julaften fikk jeg en "spesialpakke" - han hadde vært på avfallsmottaket og levert noe - en dame han kjente kom samtidig - hun skulle hive bla ei STOR pappeske DonaldPocket - den havnet i baksetet til pappa istedet...
Den som har flest dingser når man dør har vunnet!
GPLongford
43 år, Meløy
09.10.2008, 22:38

Sigvald skreiv:
Her er du inne på noe interessant. Slike foreldre glemmer åpenbart at lekene/bladene er barnas eiendom. Jeg har faktisk hørt om folk som har reagert til dels kraftig på foreldres selvtekt overfor deres eiendom.
Ikke i min verden. Selvfølgelig hjelper barna til i oppryddingen! Det skulle da bare mangle! Men poenget var at for forskjellige mennesker har forskjellige ting forskjellig verd. Om jeg hadde Donald-blad nr 17 fra 1954, så var det ingenting verdt for meg. Om du hadde manglet akkurat det bladet for at din samling skulle være komplett, så ville jeg være glad for å gi det til deg. Da ville vi begge vært fornøyde; jeg fordi jeg fikk glede en annen, og du fordi du hadde fått tak i noe du ønsket deg. Og ingen kan si hva det er verdt i kroner og øre hverken for meg eller deg. Det var poenget!
www.olavskulen.no
Innlegget blei sist redigert 09.10.2008, 23:07 av Elise
Elise
49 år, Stord
09.10.2008, 23:06

Elise skreiv:
Sigvald skreiv:
Ikke i min verden. Selvfølgelig hjelper barna til i oppryddingen! Det skulle da bare mangle! Men poenget var at for forskjellige mennesker har forskjellige ting forskjellig verd. Om jeg hadde Donald-blad nr 17 fra 1954, så var det ingenting verdt for meg. Om du hadde manglet akkurat det bladet for at din samling skulle være komplett, så ville jeg være glad for å gi det til deg. Da ville vi begge vært fornøyde; jeg fordi jeg fikk glede en annen, og du fordi du hadde fått tak i noe du ønsket deg. Og ingen kan si hva det er verdt i kroner og øre hverken for meg eller deg. Det var poenget!
Poenget er godt. Men jeg skulle virkelig likt å se det mennesket som har nr. 17/1954.
"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"
Lars Martin
Stranda
10.10.2008, 01:12

Historien om foreldre som har ryddet og kastet barnas tegneseriesamling er en gjenganger. Når barna flytter ut av hjemmet er det ikke uvanlig at foreldrene kvitter seg med leker og f.eks. tegneserier. Jeg har vært borti mange som skulle selge seg sine gamle tegneserier, men dessverre så hadde foreldrene kastet dem.
En kjent historie er om Ernst Gerber som laget "Photo-Journal Guide To Comics". Han var en lideskapetlig samler og startet tidlig med å kjøpe gamle amerikanske hefter. Hans mor ryddet og kastet disse. Som hevn tok han hvert år den nye amerikanske indeksen over tegneserier "overstreet comic book price guide" skrev prisene på et julekort og sendte sin mor med ønske om en god jul. Flere av heftene stod etterhvert i flere hundretusener av kroner og bladene var verdt millioner. Slike julekort sendte han helt fram til hun døde.
Photo-Journal Guide To Comics
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
10.10.2008, 07:26

Øyvind Braaten skreiv:
Slike julekort sendte han helt fram til hun døde.
For en fattig, gammel stakkar.
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
10.10.2008, 10:26

Tråden er låst | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.