Andeby Online > Diskusjonsforum > På tur til Bergen (igjen)
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Så er vi altså frampå igjen, Jørn og jeg. Som tidligere varslet i forumet (og som tittelen antyder) så har vi igjen tatt for oss Bergen i vår jakt på Norges mest donaldistiske by.
Jeg ankom hotellet vårt i Bergen før Jørn og var veldig fornøyd da jeg så ut av vinduet og så hvor langt det var til Grieghallen hvor Raptus var. Slike gåavstander passer nerdeføtter. Noen timer senere ankom trønderen og vi slo i hjel noen timer på Garage hvor det var slippfest for den nye Pondusboken før vi tok kvelden.
Neste morgen tenkte vi at det var på tide å sondere terrenget etter donaldistiske attraksjoner. Tidligere ekspedisjoner har lært oss at Fretex er en god kilde til dette. Vi gikk derfor i gang på de Fretexbutikkene vi fant i byen. Det første jeg så var dette kameraet. Og hva tenker man på når man hører fotokamera? Ja, nettopp, denne klassikeren.
Men Fretex kunne også som vanlig by på den sedvanlige pocketbunken. Overraskelsen var dog større over at de presenterte sin egen serie der. Jørn funderte på å prøve seg på Solstråle, men skjønte fort at han ikke var indianertypen etter å ha prøvd denne jakken.
Vi hadde ikke stort mer enn kommet ut av butikken da vi så at Bergen hadde sitt eget tempel. Som alle donaldister vet så lot Don Rosa Skrue bygge opp igjen Artemistempelet i historien Kong Krøsus' skatt.
Og selvsagt måtte vi ta de obligatoriske bildene sammen med Donald. Først var det undertegnede som poserte, før vår ariske venn gjorde det samme.
Guffen Delbekk skreiv i forrige reiseskildring til Bergen:
På vei til stasjonen gikk vi forbi Bergensantikvariatet hvor de solgte denne donaldistiske utgivelsen som de attpåtil hadde plassert i vinduet, antagelig for å pirre kjøpelysten til alle donaldister som var i byen pga Raptus.
..overraskelen var derfor stor da vi så at den i år var stuet ned i en eske.
Donaldister finnes i de fleste land og donaldister snakker de fleste språk. Det gjør de også på fisketorget.
Neste dag bestemte vi oss for å få en guidet tur igjennom byen og hoppet derfor ombord Siri. Slike fancy tog kjenner nok flere av oss igjen fra Donaldblader, et eksempel kan man se her. Vi ble positivt overrasket da vi fra toget så at vår felles venn hadde fått en gate oppkalt etter seg. Men tydeligvis sliter bergenserne med rettskrivingen.
Da vi hoppet av toget stakk vi innom vår første festival denne helga (og flere skulle det bli). Det er tydelig at bergenserne deler matgleden med min navnebror for som man kan se på bildet derfra så var det fullt av mennesker som ville ha seg en matbit.
Da vi kom tilbake til hotellet bestemte denne karen seg for å spille trønderen et puss. Har Donald noen gang fått en bekjent i Tele2 til å sende noe så nymotens som en SMS til sin beste venn, hvor han får beskjed om å sette over 4987,28 kr på firmaets konto?
Og så, festival nummer to for helga og turens høydepunkt; Raptus!
Vi hadde ikke stort mer enn kommet inn dørene før vi satte oss til rette for å høre på åpningstalen av Jan P. Krogh (vi glemte å spørre om han er Hanne Kroghs søster). Da så at vi at folkene på Raptus verner like mye om sine stoler som Onkel Skrue verner om sine penger.
Resten av dagen gikk ut på å rote blant stands for å se hvilke som klarte å fokusere på de riktige tingene, samt å møte nye venner, som her og her. Så kom kvelden og vi dro på Dolly Dimple for å spise pizza med denne gjengen fra Nettserier. Vår venn MatsGull sverget til å drikke muggen juice til maten. Her kan man lese at våre dansker venner mener at Donald er muggen.
Neste dag begynte atter med en dusj. Som man kan se her så er ikke Donald redd for å ta seg en dusj i det offentlige. Det kunne heller ikke vi være da vi dusjet her. Hvis dere noen gang får en dusj med stort vindu rett over til naboblokka så kan jeg nå servere dere et triks: Sett dusjen på kokvarmt i et par minutter og vinduet vil dugge til såpass at du kan få dusje i fred.
I Bergen har de denne kjerka stående. Kan noen eksperter fortelle om den er en katedral eller ikke? Hvis ikke har jo Bergen, akkurat som vår venn Geoffrey Blum påpeker, alt man trenger, bare ikke katedralen.
Desverre hadde vi glemt melkekartongene vi hadde planer om å få signert, hvis ikke skulle vi ha spurt Arild Mithun om å signere de etter at intervjuet hans med Núñez var over. Men hvor var Olaf???
Det var det vi lurte på da vi overvar foredraget hans senere.
Men vi var på flere foredrag den dagen (faktisk hadde vi foredragmaraton fra 12.00 - 17.00). Jørn ble nok spesielt glad da han hørte at Karine Haaland hadde Donald som en av sine forbilder, for da visste han at jeg kunne lure inn et bilde av drømmedama hans her.
Søndagen var derimot en ganske kjedelig Raptusdag. Men vi fikk da i hvert fall med oss foredrag til Freddy Milton. Som i motsetning til hva bildet viser faktisk virka som en glad laks. Også her glimrer Olaf med sitt fravær når Núñez er innenfor mitt kameras rekkevidde.
Jørn hadde stor lyst til å gå på BAF for å se de nye episodene av Rocky. Dette gjorde vi, mens vi satt og lurte på når bokseren i Sylvester Stallones skikkelse ble en frekk liten bikkje. Uansett, på vei til BAF skjønte vi at bergenserne deler Don Rosa sin facinasjon for små grønne menn. Jeg sikter her såklart til historien Verdensrommet slår tilbake. For som man kan se på dette bildet så trenger de så mye som fire grønne menn for å gå over en liten gate.
Litt lenger ned i gata så vi også en liten henvisning til Oolated Luck. For der lå nemlig denne (nedlagte) fabrikken. Det siste vi gjorde før vi forlot Bergen var å se gromfilmen Who Framed Roger Rabbit hvor venner som Donald, Mikke og Langbein har en liten gjesterolle. (Hvordan det gikk da vi forlot Bergen kan dere lese mer detaljert her.)
Stort mer er det faktisk ikke å si om årets tur til Bergen. Bortsett fra at jadda, Det Gode Selskap tenker også på folk flest og serverer til slutt bildet alle har ventet på:
Lattermild Olaf Moriarty Solstrand og ikke like lattermild Maria José Sánchez Núñez på Raptus 2008, Bergen
Foto: Guffen Delbekk 14.09.2008
Legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!
http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.
Guffen Delbekk
23 år, Halden
18.09.2008, 15:18

Guffen Delbekk skreiv:
Vi ble positivt overrasket da vi fra toget så at vår felles venn hadde fått en gate oppkalt etter seg. Men tydeligvis sliter bergenserne med rettskrivingen.
Dette føyer seg bare inn i rekken som nok et eksempel på slurvete og useriøs research. Ikke bare gateplanleggerne respektløst plassert denne gaten på Trondheims vestside (Ugla) når det burde være et velkjent faktum at jeg som begge mine foreldre vokste opp på østsiden, men de har også glemt å ta med den stumme e-en til slutt i navnet mitt.
Hadde jeg vært død hadde jeg nok snudd meg i graven min nå. I stedet velger jeg å snurre et par runder rundt på kontorstolen min, og oppfordre alle som ønsker å rette opp disse gatenavnene til å stemme på Det Liberale Hoftepartiet ved neste valg
...

http://mira.arnebye.no/ - enda en sånn nymotens stripeserie. NYE STRIPER HVER TIRSDAG, TORSDAG OG LØRDAG!
*dask dask dask dask*
Innlegget blei sist redigert 18.09.2008, 16:45 av Arne Bye
Arne Bye
25 år, Steinkjer
18.09.2008, 16:42

Reiser dere litt sør fra Bergen, nærmere bestemt rett utenfor Osøyri, finner dere Solstrandveien, og Solstrand gjestegård.....
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
18.09.2008, 18:34

Guffen Delbekk skreiv:
Men Fretex kunne også som vanlig by på den sedvanlige pocketbunken.
Jeg synes prislappene virker en tanke påklistret. Tenk at en ærverdig bedrift som Fretex bedriver vulgærdonaldisme av dette slaget! Burde ikke noen undersøke dette nærmere?
var indianertypen etter å ha prøvd denne jakken.
Er dette hermelin, jfr. det prominente setetrekkmaterialet i denne historien?
Men tydeligvis sliter bergenserne med rettskrivingen.
Kanskje bergenserne er like hissige på å skulke skolen som Donalds nevøer?
Har Donald noen gang fått en bekjent i Tele2 til å sende noe så nymotens som en SMS til sin beste venn, hvor han får beskjed om å sette over 4987,28 kr på firmaets konto?
Det tror jeg ikke.
vi glemte å spørre om han er Hanne Kroghs søster)
Eller Jan P. Syses bror 
nye venner, som her
Det var ikke måte på til ettertraktet fotoobjekt man skulle bli av å sitte der.
Jørn hadde stor lyst til å gå på BAF for å se de nye episodene av Rocky.
Det skjønner jeg - snakkende hunder har tidligere vist seg å være en suksess.
...
Jeg vil gjerne takke følget for nok en interessant reiseskildring. Bergen er tydeligvis en utømmelig kilde til donaldisme 
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
18.09.2008, 19:14

whitesand skreiv:
Reiser dere litt sør fra Bergen, nærmere bestemt rett utenfor Osøyri, finner dere Solstrandveien
VRØVL, den ligger i Tromsdalen.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
18.09.2008, 19:26

Da fins det 2 da...
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
18.09.2008, 19:35

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
whitesand skreiv:
Reiser dere litt sør fra Bergen, nærmere bestemt rett utenfor Osøyri, finner dere Solstrandveien
VRØVL, den ligger i Tromsdalen.
I følge Gule sider vrøvler dere begge to, for der heter den Solstrandvegen. Og dere har vel ikke planer om å bli like sløve i språket som Dorsk språkråd? 
Forøvrig tok jeg med meg en brosjyre om Solstrand Hotel og Bad fra Turistinformasjonen i Bergen.
MatsGull skreiv:
Tenk at en ærverdig bedrift som Fretex bedriver vulgærdonaldisme av dette slaget!
Kan dette være fordi de er mest opptatta av profitt? I så fall følger de jo ånden til vår alles favorittonkel og bør derfor få ros framfor ris.
Kanskje bergenserne er like hissige på å skulke skolen som Donalds nevøer?
Synd for de at de ikke har denne å støtte seg på da.
Jeg vil gjerne takke følget for nok en interessant reiseskildring. Bergen er tydeligvis en utømmelig kilde til donaldisme
Og jeg takker AOLs båndanmelder for oppmuntrende ord 
Innlegget blei sist redigert 18.09.2008, 20:25 av Guffen Delbekk
Guffen Delbekk
23 år, Halden
18.09.2008, 20:25

Var i Bergen for nokre dagar sidan og fekk slått kloa i nokre Donaldblad med Don Rosa-historiar i.
~Odgor
Odgor
16 år, Ullensvang
18.09.2008, 20:54

Guffen Delbekk skreiv:
Forøvrig tok jeg med meg en brosjyre om Solstrand Hotel og Bad fra Turistinformasjonen i Bergen.
Er tydlegvis mykje Solstrand i Bergen. Sjølv har eg ofte gått forbi Solstrand begravelsesbyrå på vegen til skulen.
Obdormio
22 år
18.09.2008, 21:00

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
18.09.2008, 21:02

Guffen Delbekk skreiv:
Så er vi altså frampå igjen, Jørn og jeg. Som tidligere varslet i forumet (og som tittelen antyder) så har vi igjen tatt for oss Bergen i vår jakt på Norges mest donaldistiske by.
Innser nå at neste gang må vi prøve en by som IKKE er Trondheim, Halden eller Bergen. Vi har testet de tre byene der ganske grundig nå. Noen venner her på forumet som har gode forslag til nye byer å teste? Stavanger? Steinkjer? Tromsø? Hva med sørlandet...eller Finnmark?
Hørte jeg noen si "Kvakk!"???
Guffen Delbekk og Jørn McDuck på tur: Reiseguiden
Jørn McDuck
24 år, Trondheim
20.09.2008, 17:26

De har vore i Oslo, Bergen og Trondheim. Då bør neste naturlege stopp vera landets fjerde største by Stavanger. Forslag til eksperiment på reisen: Før avreise, putt ei rekke Donald-blader i kvar sin konvolutt og send dei poste restante til alle byens postnummer. Det postkontoret i Stavanger som klarer å få inn donaldbladet først vinner ein pakke Donald-kjeks.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
20.09.2008, 18:53

Tja, kanskje ikke donaldistisk, men etter at Steinkjer ble fullstendig bombet til grunnen under krigen, bestemte de at hele byen skulle bygges opp igjen i stein og betong. Kanskje det var inspirert av denne filmen?
http://mira.arnebye.no/ - enda en sånn nymotens stripeserie. NYE STRIPER HVER TIRSDAG, TORSDAG OG LØRDAG!
*dask dask dask dask*
Arne Bye
25 år, Steinkjer
20.09.2008, 19:00

Arne Bye skreiv:
Tja, kanskje ikke donaldistisk, men etter at Steinkjer ble fullstendig bombet til grunnen under krigen, bestemte de at hele byen skulle bygges opp igjen i stein og betong. Kanskje det var inspirert av denne filmen?
Ehh... hva har dette med Don Rosa å gjøre?
Godt forslag til by der Olaf! Vet at Guffen var i den byen i cirka tre sekunder for noen år siden så han er alt lommekjent. Men har god tid å planlegge tur på. Liker ikke å reise rundt nå som det starter å bli kaldt og mørkt. Må ta turen over når våren kommer. Regner med at du Olaf er villig til å delta på et donaldistisk supermøde med meg og Guffen. Dette hadde nok Guffen satt stor pris på
Hørte jeg noen si "Kvakk!"???
Guffen Delbekk og Jørn McDuck på tur: Reiseguiden
Jørn McDuck
24 år, Trondheim
20.09.2008, 21:39

Onkel Skrue var jo svært forut for sin tid da han valgte å bygge pengebingen i funksjonalismestilarten, som Steinkjer er sterkt preget av, allerede i 1902. Dette til tross for at funksjonalismen ikke slo rot før i etterkrigstiden.
*dask dask dask dask*
Arne Bye
25 år, Steinkjer
20.09.2008, 21:45

De har vore i Oslo, Bergen og Trondheim. Då bør neste naturlege stopp vera landets fjerde største by Stavanger.
I så fall vil det selvsagt være mulig å få se samlingen min, samt besøke Løvås 
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
21.09.2008, 17:55

Ser for meg at det hadde vore veldig dårleg forretning av Løvås om det *ikkje* hadde vore mogleg for potensielle kundar å besøke butikken, ja.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
21.09.2008, 17:58

Jørn McDuck skreiv:
Godt forslag til by der Olaf! Vet at Guffen var i den byen i cirka tre sekunder for noen år
Pølsevev. Siden bilen vi hentet på toppen av et fjell fikk motorstopp da vi kom ned til byen måtte vi være der mye lenger enn som så før vi fikk start på den igjen.
Sigvald skreiv:
De har vore i Oslo, Bergen og Trondheim. Då bør neste naturlege stopp vera landets fjerde største by Stavanger.
I så fall vil det selvsagt være mulig å få se samlingen min, samt besøke Løvås
Er det lov å håpe på litt donaldistisk mat laget av senior også? 
Guffen Delbekk
23 år, Halden
21.09.2008, 21:35

Guffen Delbekk skreiv:
Er det lov å håpe på litt donaldistisk mat laget av senior også? :)
Du skal i hvert fall aldri si aldri - AC har i hvert fall smakt litt av hvert her.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 01.10.2008, 00:53 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
22.09.2008, 09:00

Guffen, har du læst den danske rapport fra vores besøg i Bergen og Stavanger i 2002? Der fik vi nemlig relateret hele menuen til Andeby - og uden at Sigvald Sr. egentlig havde tænkt over det.
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
22.09.2008, 10:52

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.