Andeby Online > Diskusjonsforum > WALL-E
Gå tilbake til forumoversikta ...

Eg veit ikkje korleis Pixar klarer det, men så langt har dei klart å overgå seg sjølv med kvar einaste film dei har kome med.
WALL-E er intet unntak. Ikkje eit vondt ord om Cars eller Ratatouille (eller andre Pixar-filmar), men wow, dette er Pixars klart beste film så langt, og Disneys beste film iallfall sidan Lion King.
Alle som har så mykje som ei vag interesse for animasjonsfilm spesielt eller historieforteljing generelt, skylder seg sjølv å få med seg denne filmen. Det er ei nydeleg historie fortalt av verdas beste animasjonsteam. Anbefalast på det aller, aller sterkaste.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
31.08.2008, 16:42

Er helt enig med dig, Olaf - det er en både sød, sjov og tankevækkende film. Men glemmer hurtigt at hovedpersonerne er robotter - de har så meget personlighed. Anbefales også herfra!
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
01.09.2008, 13:42

Anbefales av meg også, varmt!! Men jeg synes nok ikke at den slår"Cars" fra 2006. Den er fremdeles den ypperste film fra Disney siden "Løvenes konge" Men som sagt absolutt en severdig film!
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
01.09.2008, 16:46

Da har vi ganske forskjellig smak siden jeg syns at Cars er blant Pixars svakeste. Ikke at det sier altfor mye siden alle filmene deres slår de fleste andre animasjonsselskapene ned i støvlene. Studio Ghibli er eneste verdige utfordrer syns nå jeg.
WALL-E har jeg ikke sett ennå og vil sansynligvis ikke gjøre det før jeg kjøper den på DVD. Så da har jeg hvertfall noe å glede meg til. 
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
01.09.2008, 18:26

Alt fra Studio Ghibli er langt bedre enn Cars. Så nettopp "Kiki's budservice" og kan trygt anbefale denne.
WALL-E skal få en plass i DVD-hylla. (jeg sparer mange hundre kroner på DVD framfor kino)
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
01.09.2008, 19:00

Forskjellig smak må man ha...
Syns også kortfilmen før Wall-e var knakende god.
whitesand
39 år, Kristiansund
01.09.2008, 19:46

Ja, den med tryllekunstneren oig kaninen? 
For at citere en dansk filmanmelder (Ole Michelsen, Bogart), så skal film ses i biografen!
AC
29 år, Danmark
01.09.2008, 20:49

AC skreiv:
Ja, den med tryllekunstneren oig kaninen? 
For at citere en dansk filmanmelder (Ole Michelsen, Bogart), så skal film ses i biografen!
Joda, et norsk jungelord - eh, slagord: "Film er best på kino". Da jeg var liten kostet det like mye (lite?) å gå på kino som å kjøpe et Donaldblad, kr 1,50. Nå koster Donald litt over tretti kroner og kino tre ganger så mye. Men siden film er best på kino så har jeg anskaffet meg et hjemmekinoanlegg
Men for all del, jeg bruker også "ordentlig" kino.
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Innlegget blei sist redigert 01.09.2008, 21:43 av Øyvind Braaten
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
01.09.2008, 21:43

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
dette er Pixars klart beste film så langt, og Disneys beste film iallfall sidan Lion King.
Jeg bare MÅ si det: JEG HATER THE LION KING! Filmens budskap om at de svake må ofre seg for de sterke er reinspikka fascisme. Et eksempel på hvor galt det kan gå når man blander for mye realisme inn i anamorfismen.
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Nils Petter
61 år, Moss
01.09.2008, 22:57

Jeg vet ikke om noen av dere har sett filmen "2001", men i WALL-E er det mye innspirasjon fra den. Det røde øye er med i 2001 masse av musikken og at det rød øyet blir ondt.
Den forfilmen med kaninen var kjempemorsom!
Håper den er med på DVD'en
"Theodor And" fra A-magasinet
Innlegget blei sist redigert 02.09.2008, 12:23 av Villas Villand
Villas Villand
10 år, Oslo
02.09.2008, 12:21

Nils Petter skreiv:
Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
dette er Pixars klart beste film så langt, og Disneys beste film iallfall sidan Lion King.
Jeg bare MÅ si det: JEG HATER THE LION KING! Filmens budskap om at de svake må ofre seg for de sterke er reinspikka fascisme. Et eksempel på hvor galt det kan gå når man blander for mye realisme inn i anamorfismen.
Ah, takk for den, Nils Petter. Jeg synes i tillegg at "Lion King" er noe av det mest uinteressante og selvhøytidelig pompøse som har kommet fra Disney de senere år, et makkverk av en film. Wall-E derimot er så god, sjarmerende og grenseprengende at den bringer tankene hen til Disneys tidlige år. Inten mindre.
Og jeg må også få si at selv om jeg ikke har noe imot DVD, snarere tvert i mot, så er det lite som kan overgå storsalen på Nova i Trondheim når det gjelder ultimate filmopplevelser, Det var verdt prisen å se Wall-E der for å si det slik. 
Nestor Burma
43 år, Trondheim
02.09.2008, 15:44

Nestor Burma skreiv:
Nils Petter skreiv:
Ah, takk for den, Nils Petter. Jeg synes i tillegg at "Lion King" er noe av det mest uinteressante og selvhøytidelig pompøse som har kommet fra Disney de senere år, et makkverk av en film.
Likefullt blir Lion King viet stor oppmerksomhet i Euro Disney med bl.a. en egen spesial forestilling med dansere og det hele. Så Disney er øyensynlig ikke så veldig PK på dette området. Selv synes jeg at det er en veldig festlig film, og vel en av Disney's mest kjente på mange, mange år??? Temaet - kamp om lederskap og makt og kampen mellom det onde og gode, er da også klassisk.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 02.09.2008, 23:21 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
02.09.2008, 23:21

Det var vel med lion king at Disney™ virkelig fikk opp øynene for inntekter fra kosedyr basert på figurer fra tegnefilmer. Mener å ha lest en plass at i løpet av det første året ble det solgt kosedyr for fire ganger billettinntektene fra den filmen.
Ikke så rart da at den største merchandise generatoren de siste 20 årene blir viet stor oppmerksomhet i en type parker (Euro Disney) som vel baserer seg på merchandise markedet ?
Ellers er jeg helt enig med Nils Petter når det gjelder innholdet i denne filmen. Oscar fikk vel filmen også for en i mine ører traurig tittellåt.
Min personlige favoritt fra 90 tallets produksjon av tegnefilmer er og blir Aladdin.
Men for å spore dette tilbake igjen, jeg har ennå ikke sett wall-e men skal og se den i den store salen som Nestor Burma anbefaler i helga en gang. Gleder meg som en gris.
Men Dere som har sett den, hvordan reagerer Dere på all produktplasseringen fra Apple ?
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 03.09.2008, 00:38 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
03.09.2008, 00:01

MikroMidas skreiv:
Men Dere som har sett den, hvordan reagerer Dere på all produktplasseringen fra Apple ?
Den er umerkelig om man ikke tenker over det. Og for en som er overveiende postivt innstilt til Apple, slik jeg er, så er det lille som er bare fornøyelig.
Roboter som er inspirert av designen på Mac'er må jo bare se bra ut. 
Nestor Burma
43 år, Trondheim
03.09.2008, 08:07

MikroMidas skreiv:
Min personlige favoritt fra 90 tallets produksjon av tegnefilmer er og blir Aladdin.
Etter mitt skjønn er det en direkte elendig film. Ånden snakker og opptrer på en barnslig, tanketom og fullstendig vulgær måte som overhodet ikke passer inn i den historiske konteksten. Karakterer som Mufasa og Simba ligger adskillige lysår over dette nivået.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
03.09.2008, 09:22

MikroMidas: Einig med Nestor Burma her. Du merker Apple-designet dersom du sit og ser etter det, men det er ikkje meir produktplassering her enn det er vanleg å ha i ein film. Eg vil eigentleg hevde at dei fleste filmar har *meir* produktplassering enn Wall-E -- vi berre tenker meir over det ettersom det er Steve Jobs som eier Pixar og sånt. Og ærleg talt: Ein kan garantert diskutere fram og tilbake i timesvis dette med kva som eigentleg er best av Mac og PC, men det ER Mac-ane som har det vakraste designet ... og etter mi meining det designet som det er mest realistisk at overlever i sju-åttehundre år.
Sigvald: Historisk kontekst? Aladdin er eit eventyr, ikkje ei historisk berettelse. Og sjølv likte eg Løvenes konge (eg er i Løvenes konge-generasjonen), men du kan ikkje hevde at den har spesielt moden og vaksen dialog. Du nevner Simba og Mufasa, men kva med Pumbaa? Halve filmen (den halvparten som heile kinosalen sat og lo høgt av) handler om tarmgass.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
03.09.2008, 09:37

Jeg er et år yngre enn Olaf, og jeg har aldri likt Lion King. Storslått drama i tegnefilmversjon - og ikke noe mer enn det. Et eneste langt gjesp i mine øyne. At Elton John er der med sin sutrete husmorpop, som han stort sett skrev utover 90-tallet, gjør ikke saken bedre.
Jeg mente lenge at Aladdin var den siste gode Disney-tegnefilmen. Vel, Et kongerike for en lama fikk meg til å revurdere den tanken noe, men det ble likevel ikke det samme.
Wall-E har jeg ikke sett, og det blir vel ikke før den kommer på TV en eller annen gang i uoverskuelig fremtid, frivillig eller ufrivillig. Jeg mener, jeg har sett Cars tre eller fire ganger nå uten å egentlig mene det :P
http://mira.arnebye.no/ - enda en sånn nymotens stripeserie. NYE STRIPER HVER TIRSDAG, TORSDAG OG LØRDAG!
*dask dask dask dask*
Arne Bye
25 år, Steinkjer
03.09.2008, 10:13

Jeg må sige at jeg ser mere om livets kredsløb og sameksistens end facisme i Løvernes Konge - men jeg tilhører nok også Lion King-genarationen. Derimod har jeg skreget af grin over både den danske og amerikanske udgave af Aladdin - særligt Genie.
Lagde ikke mærke til produktplacement fra Apple i filmen - ikke bevidst i hvert fald.
AC
29 år, Danmark
03.09.2008, 18:12

Men når vi er innom den tryllekunstner-kortfilmen: Konseptet ligner veldig på en kjent Don Rosa-historie, gjør det ikke?
SPOILER:
Nemlig historien "På et sølvfat. Der benyttes et sølvfat til noen av de samme triksene som tryllehatten gjør i kortfilmen.
Don Rosa har nok tydelig inspirert animatørene her...Bare meg som tenker i de baner eller?
whitesand
39 år, Kristiansund
04.09.2008, 17:34

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.