Andeby Online > Diskusjonsforum > Donald = Andriksen?
Gå tilbake til forumoversikta ...

I følge denne auksjonen har Donald ved en tidlig anledning i Norge hatt navnet Andriksen.
"Donald ble først kalt Andriksen her i landet! Tror du meg ikke, kan jeg for kr. 150,- + porto (kr. 23,-), sende deg et eksemplar av avisen Aftenposten fra 2.mai 1938 - hvor du finner en dagsstripe med den morsomme anda ANDRIKSEN!" står det i annonsen.
Er det noen her som har hørt om dette tidligere? Donald ble jo kalt for Teodor And da han debuterte i Aftenposten i 1935, men ble han altså noen år senere kalt for Andriksen? Ellers er jo selvsagt Andriksen Skrues butler i Ducktales, men har selveste Donald også hatt dette navnet i Norge?
Innlegget blei sist redigert 09.08.2008, 14:06 av Tommy
Tommy
24 år, Odda
09.08.2008, 14:06

Jeg tror ham ikke, og er heller ikke så lysten på å avse kr 173 for å få svindelen bekreftet. Kanskje vi skulle starte en kronerulling her på forumet?
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
09.08.2008, 23:47

Jeg synes Olaf burde kjøpe denne avisen på vegne av forumets medlemmer slik at vi kan få avklart denne betente saken en gang for alle. 
Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist
http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.
Guffen Delbekk
23 år, Halden
10.08.2008, 11:58

MatsGull skreiv:
Jeg tror ham ikke, og er heller ikke så lysten på å avse kr 173 for å få svindelen bekreftet. Kanskje vi skulle starte en kronerulling her på forumet?
Det er ikke nødvendig. Jeg antar at biblioteket (f.eks. i Tromsø) har mikrofilmer av Aftenposten fra den tiden slik at (f.eks. Olaf) kan undersøke saken helt gratis.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
10.08.2008, 13:29

Eg har då ingen spesiell interesse av å finne ut av dette. Eg ser at det er snakk om ein QXL-selgar med ganske god karakterbok her, så eg ser ikkje nokon grunn til at han skulle ljuge om sånt, men hald meg utanfor. Det er då bibliotek i Stavanger og andre stadar òg.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
10.08.2008, 15:35

Jeg er nokså sikker på at Guffens oppfordring ble skrevet med glimt i øyet. Kanskje Sigvald tok ham litt for bokstavelig. Uansett kan vel enhver som måtte føle seg kallet gå til kildene (det være seg på bibliotek eller qxl), og evt informere oss andre her i forumet.
Donald, Teodor And, Andriksen... Kjært barn har mange navn. Selv kan jeg banne på at jeg har sett en Donald-liknende figur opptre i en barnebok fra 30(?)-tallet. Der bar han navnet Ola Gakk-Gakk!
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Karamell
40 år, Oslo
10.08.2008, 15:45

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.