Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Hall of Fame

Andeby Online > Diskusjonsforum > Hall of Fame

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

donaldist skreiv:

Det er jo mange "samlebåndsarbeidere" som utgis nå for tiden i HoF: noen lager manus, andre tegner, noen andre tusjer osv. Jeg savner fokus på flere som lager sine manus selv og som tegner historiene selv (Carl Barks og Don Rosa er eksampler på dette). [...] masseproduserte historier laget på "samlebånd" hører hjemme i Donald Duck, ikke nødvendigvis i Hall of Fame synes jeg

Problemet med dette er at for det første ville det medføre at ein ikkje hadde så mange serieskaparar å velja mellom. I ein serie der ein skal fokusere på å presentere dei store talenta hadde det vore kjedelig om dei berre bytta mellom Rosa, Barks, Rota, Van Horn og Gottfredson (jada, eg veit at det finst fleire enn dei fem, men ...).

Problemet med HoF er det motsatte; det er FOR MANGE serieskaparar å velje mellom, difor får vi ein serie som ingen ende vil ta og som blir veldig variabel i kvalitet. Topp kvalitet og middelmådigheit i same serie gjer at det samla inntrykket ikkje blir heilt tilfredsstillende.

For det andre ER Donald ein samlebåndsserie, det er slik Donald nesten alltid har blitt laga, og då blir det automatisk slik at mange av dei største talenta ER samlebåndsarbeidarar. Personleg ville eg finne det heilt absurd om ein skulle presentere dei største og viktigaste serieskaparane av Disney-teikneseriar utan å ta med t.d. Vicar og Branca -- to av dei aller viktigaste Disney-teiknarane dei siste tretti åra.

Dondal ER ein samlebåndsserie, ja. Difor burde ein serie som HoF legge vekt på å trekke fram dei som faktisk skiljer seg bemerkelsesverdig ut i fra samlebåndsmølet, dei som andre en dei mest innbitte nerdane har høyrt om. Diverre er det ikkje alle i serien som skiljer seg nok ut. Ok, Vicar og Branca burde vel kanskje vere med, men dei fortener slett ikkje meir enn ei bok kvar.

For det tredje er det mange av dei som verkeleg har revolusjonert Disney-teikneseriane som har jobba i par. Prestasjonane til Freddy Milton og Daan Jippes på 80-talet klarte å vri Disney-teikneseriane i ei meir barksistisk retning.

Akkurat det er ikkje så bemerkelsesverdig. Dei skiljer seg ikkje nevneverdig ut, dei glir pent inn i den barksistiske tradisjon utan å stikke noko seg særleg ut.

Når Donald-teikneseriar ER ei samlebåndsbedrift, blir automatisk mange av dei beste serieskaparane samlebåndsarbeidarar.

Eg vil seie at dei beste serieskaparene er dei som klarer å komme seg av samlebåndet og finne eit uttrykk som stikker seg ut. Og det er det berre eit fåtal som får til.

Eg seier ikkje at alle dei som følger samlebåndet jevnt og trutt ikkje er viktige, dei er berre ikkje så interessante som dei som stikker seg ut. Samle heller samlebåndsskaparane i ei bok eller to med eit kapittel kvar. Så kan vi som i all hovedsak er ute etter det aller beste spare penger og få godbitene litt kjappere=)

Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!

Kristian Rødvand
23 år, Rana

14.06.2008, 03:05

Kristian Rødvand skreiv:

Eg vil seie at dei beste serieskaparene er dei som klarer å komme seg av samlebåndet og finne eit uttrykk som stikker seg ut. Og det er det berre eit fåtal som får til.

Kanskje kunne du laget en liste med de du mener fortjener å være med i Hall of Fame? Hadde vært interessant å se. Kan ikke være så veldig lang den lista, når ikke en gang Milton/Jippes-historiene i dine øyne fortjener en plass...

Tommy
24 år, Odda

14.06.2008, 11:33

Tommy skreiv:

Kristian Rødvand skreiv:

Kanskje kunne du laget en liste med de du mener fortjener å være med i Hall of Fame? Hadde vært interessant å se. Kan ikke være så veldig lang den lista, når ikke en gang Milton/Jippes-historiene i dine øyne fortjener en plass...

Det var eit par hjertelege gjensyn i Milton/Jippes boka, men jamt over blir det stor sett berre Barks light. Det blir for lite særpreg.

Eg er faktisk ikkje heilt sikker på korleis mi HoF liste ville sjå ut. Foruten selvfølgeligheiter som Barks, Don Rosa, Marco Rota og Romano Scarpa, samt Floyd Gottfredson og Paul Murry på Mikke-sida, er eg jammen ikkje sikker. Problemet er at det er sinnsykt mange teiknarar/serieskaparar å ta av. Skulle eg bestemt over HoF-serien, skulle den bestått av ca 10-15 bøker, og det skulle verkeleg vore kvalitetsbøker. De skulle vore minst dobbelt - om ikkje tredobbelt - så tjukke som HoF serien vi får er, og dei som skulle vore med skulle fått EI bok kvar. I tillegg til dei eg har lista opp kunne sikkert Jippes fått ei bok, der både Milton- og Barkshistoriane er representert. Det øverste laget av middelhavsfararane kunne blitt samla i ei eller to bøker, representert med ein eller to (ein lang eller to korte) historiar kvar. Eg vil ha eit praktverk som innehalder the best of the best, ikkje ein hundre bøker lang kvalitetsbergogdalbane av ein serie som skal ta med flest mogleg, slik som HoF diverre ser ut til å bli.

Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!

Kristian Rødvand
23 år, Rana

25.06.2008, 01:18

Noen som har lest den nye Floyd Gottfredson boken i Hall of Fame-serien?
For meg står Gottfredson som den ypperste av alle Disney-skapere og burde derfor være viet stor oppmerksomhet med en slik utgivelse. Men la oss først få klarlagt hvilke av seriene i boken som er helt nye i Norge og hvilke som er utgitt før? Håpr noen kan hjelpe meg eller evt. redaksjonen med å kaste lys over dette. Det burde ikke være nødvendig og det er virkelig trist hvis ikke redaksjonen har kjennskap til dette.

gilbert green

01.07.2008, 22:24

gilbert green skreiv:

For meg står Gottfredson som den ypperste av alle Disney-skapere

Glemmer du ikke Carl Barks nå? Fakta er i hvert fall at Barks jobbet langt mer selvstendig enn Gottfredson som vanligvis jobbet i team sammen med andre.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

02.07.2008, 09:09

Sigvald skreiv:

gilbert green skreiv:

For meg står Gottfredson som den ypperste av alle Disney-skapere

Glemmer du ikke Carl Barks nå? Fakta er i hvert fall at Barks jobbet langt mer selvstendig enn Gottfredson som vanligvis jobbet i team sammen med andre.

Men kan du ikke lese hva GG skriver? Han skriver at for HAN står Gottfredson som den ypperste. Det er altså snakk om en personlig smak, og ikke begrunnet i de kriterier som du prøver å dra inn. Og Barks jobbet vel også i team med sin kone?

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
46 år, Nittedal

02.07.2008, 11:37

Drikaton skreiv:

Men kan du ikke lese hva GG skriver? Han skriver at for HAM står Gottfredson som den ypperste. Det er altså snakk om en personlig smak, og ikke begrunnet i de kriterier som du prøver å dra inn.

OK, beklager. Det var ikke min mening å nedvurdere hverken Gottfredson eller GGs personlige smak.

Og Barks jobbet vel også i team med sin kone?

Garé hjalp ham bare, og er sjeldent eller aldri kreditert i INDUCKS.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

02.07.2008, 12:55

Halvvegs off-topic: Korleis blir ein ein dårlegare serieskapar av å jobbe i team med andre? Evnen til å kunne samarbeide med andre må då vera ein GOD eigenskap?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

02.07.2008, 13:15

Fortsatt halvveis off-topic: Minner om at Zits, en av vår tids aller beste stripeserier, er et samarbeid. Når det gjelder Gottfredson: Hvis han hadde gjort alt selv, ville produksjonen hans vært mye mindre, og det hadde vel ingen vært tjent med.

Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.

Nils Petter
61 år, Moss

02.07.2008, 14:11

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Halvvegs off-topic: Korleis blir ein ein dårlegare serieskapar av å jobbe i team med andre? Evnen til å kunne samarbeide med andre må då vera ein GOD eigenskap?

..Som f.Eks. Herge og Eisner er gode eksempler på; begge hadde utstrakt bruk av medhjelpere på Tintin og Spirit.

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
46 år, Nittedal

02.07.2008, 14:41

Å jobbe i team krever at alle i teamet er dyktige. Men det største problemet er ofte at det er kort frist til deadline, og at tiden ikke strekker til for at resultatet skal bli det beste. At f.eks. Don Rosa ikke jobber i team gjør at han selv mye lettere kan disponere tiden han trenger.

49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

03.07.2008, 11:42

I Floyd Gottfredson-boken i HoF finner vi to kortere historier fra 1930/31, den første heter "Piknik" og den andre "Musikk".

Finner ikke noen henvisninger til tidligere publiseringer på norsk i inducks, men i selve boken er det oppgitt at historien er fra Kjempebok 13 i 1986, altså Mikke Mus - Gode, gamle årganger 1930-1934...?

Hva er korrekt, er det kun "Krigsbarna" fra 1944 som er tidligere upublisert eller er det flere?

gilbert green

03.07.2008, 18:55

gilbert green skreiv:

I Floyd Gottfredson-boken i HoF finner vi to kortere historier fra 1930/31, den første heter "Piknik" og den andre "Musikk".

Finner ikke noen henvisninger til tidligere publiseringer på norsk i inducks, men i selve boken er det oppgitt at historien er fra Kjempebok 13 i 1986, altså Mikke Mus - Gode, gamle årganger 1930-1934...?
flere?

Begge disse historiene er en del av "Mikke Mus møter Kipp Katt" som vi finner i Kjempebok 13. Hvis du trykker på kodene for de to HoF-historiene i inducks (coa) vil du få opp "This is a part of: YM 004". Og hvis du igjen trykker på den ser du at den er utgitt på norsk tidligere.

Litt forvirrende... (?)

Innlegget blei sist redigert 03.07.2008, 23:52 av Frank Aa

Frank Aa
28 år, Trondheim

03.07.2008, 23:49

Takk for oppklarende svar hr. Aa!

Floyd Gottfredson-boken er, i mine øyne, den beste i HoF-serien, ved siden av Don Rosa-bindene og Barks/Jippes´ Hakkespettbevegelsen. Har også et skråblikk til Scarpas eminente Mikke Mus fra 50- og 60-tallet.
Både farger, teksting, oversettelser og artikler er av høyt kvalitet i HoF 17 og yter seriene rettferdighet.

gilbert green

04.07.2008, 21:44

gilbert green skreiv:

Floyd Gottfredson-boken er, i mine øyne, den beste i HoF-serien

Dessverre er en eller flere av seriene "sensurert". Det setter jeg ikke pris på.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

05.07.2008, 12:44

Lurte på en ting.
Hvor kan jeg få kjøpt Don Rosa - Bok 6? Da tenker jeg på i Oslo-området...

Innlegget blei sist redigert 07.07.2008, 13:06 av Carl

Carl
20 år, Vestby

07.07.2008, 13:05

Ingen stadar. Boka er ikkje tilgjengeleg i laussalg enno, så den einaste måten å få tak i ho på er å abonnere. Med litt flaks klarer du kanskje å finne den brukt ein stad, men om ikkje må du nesten finne deg i å vente.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

07.07.2008, 18:15

Hva? Har Don Rosa bok 6 kommet!?

Jeg abbonerer ikke, men kjøper Don Rosa-bøkene. Jeg viste ikke at bok 5 var kommet en gang. Er den å få i løssalg?

Frænas nasjonalsang
(mel: Jeg er Havren)

I e frening I he spisse sko
I e fødd i bil mæ stereo,
Håret mett er fullt tå sjeselin,
deffær e I no so blank å fin

Jendem

08.07.2008, 13:28

Har sett Don Rosa 5 hos Tronsmo, men den har ikke kommet i Seriebutikken ennå.

49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

08.07.2008, 14:32

Noen som kanskje vet når bok 6 kommer i løssalg? for den har jo vært ute en god stund nå...

Carl
20 år, Vestby

14.08.2008, 12:46

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.