Andeby Online > Diskusjonsforum > Plagiat av DP-historier.
Gå tilbake til forumoversikta ...

Kjøpte nylig DP 336, og stor var overraskelsen da jeg kom til historien "Raptus Von Rupp og Den antikke fotbaderen".
Der er innledningen på historien, bortsett fra noen mindre oversettelseendringer, en ren kopi av en historie gitt ut i DP 16, "Onkel Skrue og Firkantvasen". I tillegg er resten av plottet i historien stort sett det samme, med samme reaksjoner på figurene, og handlingen.
Så det jeg lurer på er om Enrico Faccini som har skrevet og tegnet plagiatet har opphavsmennene/arvingenes/forlagets tillatelse til å gjøre dette, eller har han satset på dårlig internkontroll hos det italienske forlaget?
For originalen er skrevet av Pier Carpi, tegningene av Romano Scarpa, og fargeleggingen er gjort av Giorgio Cavazzano.
Innlegget blei sist redigert 19.06.2008, 23:31 av Bernie
Bernie
36 år, Bergen
19.06.2008, 23:30

Mens vi er inne på tema, hva er sammenhengen mellom Murrys "Mikke Mus og Trylletauet" og "Gongongen til Bulan Dator" fra Pocketbok 100? Bortsett fra at titteltauet fra originalen er byttet ut med en gongong er historiene mer eller mindre identiske.
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
20.06.2008, 03:45

Bernie skreiv:
Så det jeg lurer på er om Enrico Faccini som har skrevet og tegnet plagiatet har opphavsmennene/arvingenes/forlagets tillatelse til å gjøre dette, eller har han satset på dårlig internkontroll hos det italienske forlaget?
Opphavsmennene/arvingene har vel neppe noe de skulle ha sagt ettersom hele materialet er Disney's eiendom?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
20.06.2008, 15:38

Tja, er forsåvidt einig med Sigvald, men samtidig er det jo noko meir respektlaust å plagiere andres verk enn å plagiere seg sjølv (slik Barks jo gjorde ganske mange gonger).
Finst diverre alt for mange døme på ting som er så like at ein lurer veldig på korvidt dette har skjedd med nokres samtykke eller ikkje. Guffen-historia «Guffen har hodepine» (Donald Pocket 269) gav veldig sterke assosiasjonar til Carl Barks' Bruno Bjørn og Benny Burro-historie «Hodepine». Donald-historia «Mellom barken og veden» verkar veldig som ein remake av Barossos og Scarpas «Storkuppet». I tillegg har vi sjølvsagt «Sterke-Tor» og «Sterke-Tor slår til igjen», og det finst sikkert ei rekke andre like gode døme òg. Er dette historier som forlaget har gitt samtykke til at skal «reproduserast», eller er det i desse tilfella snakk om serieskaparar som har forsøkt å få dobbelt betalt for ein annan persons arbeid?
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
20.06.2008, 16:13

Fins også flere versjoner av historiuen hvor Donald arver en mudderpram, og Anton en ferge.
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
20.06.2008, 20:33

whitesand, det ville jeg gerne se nogle kodede referencer på? Kan du husker hvilke blade dette var i. Husker naturligvis Milton/Jippes udgaven af denne historie men kan ikke erindre andre..
Remember: It all started with a mouse
AC
28 år, Danmark
21.06.2008, 19:36

denne her for eksempel. Fra Donald pocket/jumbobog 30, grusomt tegnet av Scala..
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
21.06.2008, 21:07

Tak for henvisningen. Kan se på coa at dette er en serie italienerne har købt en længere version af, af Jippes og Milton.
Mht. plagiering i forhold til Sterke-Tor af Barks og Rosa, mener jeg Rosa skriver hans svar på dette i HOF 10 (dansk HOF 9/HOF-DR 3)
Remember: It all started with a mouse
AC
28 år, Danmark
23.06.2008, 15:29

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.