Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Don Rosa slutter å lage teikneseriar

Andeby Online > Diskusjonsforum > Don Rosa slutter å lage teikneseriar

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Don Rosa har visstnok sagt på eit intervju under Komiks-festivalen at han ikkje kjem til å lage fleire teikneseriar.

Les nyheitssaka

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

08.06.2008, 16:50

Kjipt for oss, men flott for DR som nå kan ta livet litt mer med ro. :)

Det var Don Rosa som gjore at jeg gjenoppdaget Disneyseriene, så det er en litt rar tanke at vi ikke får flere historier selv om det vel har ligget i kortene en stund.

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

08.06.2008, 17:18

Han burde isåfall se til å lage en grand finale. En siste historie som vi vet er hans siste. - Når den ville kommet.
Dette var synd.

<<I only hope that we never lose sight of one thing — that it was all started by a mouse.>>
Walt Disney.

Barks| Rota| Rosa| Scarpa| van Horn| Solstrand & Midthun|

Innlegget blei sist redigert 11.06.2008, 18:03 av Audun

Audun

08.06.2008, 17:19

Audun skreiv:

En siste historie som vi vet er hans siste.

Én historie må nødvendigvis alltid bli den siste, og nå vet vi altså at "Fangen i Sølvdalen" ble hans siste historie. Skjønt, så lenge Don Rosa er i live, kan vi aldri være 100 % sikker på at det ikke kommer flere historier. Barks laget jo massevis med historier etter at han pensjonerte seg.

Tommy
24 år, Odda

08.06.2008, 18:41

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Don Rosa har visstnok sagt på eit intervju under Komiks-festivalen at han ikkje kjem til å lage fleire teikneseriar.

Les nyheitssaka

Dette er korrekt, men han sa ingenting om at han ville ha mer tid til kona Ann. Ettersom han hele tiden har jobbet hjemmefra har ikke det vært noe problem. Derimot trakk han frem flere andre, absolutt forståelige årsaker:

a)
Synet har blitt gradvis dårligere de siste 5-10 årene. Dette har medført at tegnearbeidet har blitt mer og mer krevende.

b)
Da han under "streiken" for noen år siden solgte ut litt av sin samling opplevde han å tjene mer på 6 måneder enn han gjorde på 6 år som tegner av Disney-serier.

c)
Han er mildt sagt oppgitt over enkelte utgiveres respektløse bruk av hans navn og copyright-belagt materiale (jfr. utdrag fra hans pre-Disney arbeider som Pertwillaby Papers, Captain Kentucky og barnetegninger i siste HOF-bok). Han nevnte spesifikt utgiverne i Brasil og Hellas. Men heller ikke i Skandinavia er alt som det bør være. I den norske utgaven av HOF-Don Rosa 6 oppgis det at Don Rosa har rettighetene til utdragene fra Pertwillaby Papers og barnetegningene i den boken. Denne copyright-referansen er *ikke* kommet med i hverken den danske eller den svenske utgaven. Jeg og AC snakket med folk fra begge disse redaksjonene under KOMIKS og disse ga alle uttrykk for at de ikke har fjernet noen slik copyright-referanse. De mener at det hele må være en glipp av sentralredaksjonen i Norge. Når det gjelder HOF er Don Rosa også misfornøyd med at Egmont så langt har valgt å utelate hans ekstra halvsider til flerdelsutgavene av de lange historiene, redaksjonen påstår at leserne ikke vil ha dette. Don Rosa selv har imidlertid et annet inntrykk, og som alltid er det han som får spørsmål fra undrende fans, selv om det er utgiverne som slurver eller gjør feil. Han regner forøvrig med at Gemstone vil ta med de ekstra halvsidene i sine kommende "Don Rosa Library" bøker. I så måte var han mer faktisk mer bekymret for om Gemstone vil klare å holde hodet over vannet i tiden fremover.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 09.06.2008, 01:33 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

09.06.2008, 01:28

Sigvald skreiv:

Synet har blitt gradvis dårligere de siste 5-10 årene. Dette har medført at tegnearbeidet har blitt mer og mer krevende.

Da er det synd at han ikke kan fortsette å skrive historier som andre kunne tegnet.
En slik kombinasjon tror jeg kunne blitt veldig bra.

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
45 år, Nittedal

09.06.2008, 13:54

Don Rosa-manus ført i pennen av Arild Midttun, eller Daan Jippes
Kruttsterk kombinasjon!!

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

whitesand
39 år, Kristiansund

09.06.2008, 16:10

Sigvald skreiv:

[.., men han sa ingenting om at han ville ha mer tid til kona Ann. Ettersom han hele tiden har jobbet hjemmefra har ikke det vært noe problem. ....

Han kan trenge tid til kona allivel. Det skal visstnok være tidkrevende å tegne tegneserier.

Superboy
48 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

09.06.2008, 17:04

Einig med Braaten. Eg jobber òg heimefrå, og eg har likevel ein tendens til å vera fullstendig åndssvak og utilregnelig når eg jobber.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

09.06.2008, 17:08

Sigvald skreiv:

men han sa ingenting om at han ville ha mer tid til kona Ann. Ettersom han hele tiden har jobbet hjemmefra har ikke det vært noe problem.

Det var et veldig merkelig utsagn. Når du bor sammen med noen, bør du jo helst være tilstede ikke bare fysisk men også mentalt. Men arbeider du intenst med serier, vil du nok ha en tendens til å bli litt fraværende i perioder. Det er ikke alltid like lett å "skru av" når arbeidsdagen er slutt.

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Nils Petter
61 år, Moss

09.06.2008, 18:00

Dette var jo meget, meget trist å høre. Don Rosa sine historier og tegninger har gledet mange lesere svært mye.

Drikaton skreiv:

Sigvald skreiv:

Da er det synd at han ikke kan fortsette å skrive historier som andre kunne tegnet.
En slik kombinasjon tror jeg kunne blitt veldig bra.

Jeg forstod det som om det var nettopp inspirasjonen som forsvant i tillegg til at hans noe krevende tegnestil som ble for mye arbeid for både ham privat og hans helbred (særlig øynene)?

Sigvald skreiv:

{{ Don Rosa har visstnok sagt på eit intervju under Komiks-festivalen at han ikkje kjem til å lage fleire teikneseriar.

Når det gjelder HOF er Don Rosa også misfornøyd med at Egmont så langt har valgt å utelate hans ekstra halvsider til flerdelsutgavene av de lange historiene, redaksjonen påstår at leserne ikke vil ha dette. Don Rosa selv har imidlertid et annet inntrykk, og som alltid er det han som får spørsmål fra undrende fans, selv om det er utgiverne som slurver eller gjør feil. Han regner forøvrig med at Gemstone vil ta med de ekstra halvsidene i sine kommende "Don Rosa Library" bøker. I så måte var han mer faktisk mer bekymret for om Gemstone vil klare å holde hodet over vannet i tiden fremover.

Så det er Egmont som har valgt å ikke trykke recap-sidene? Det var en underlig avgjørelse da jeg har savnet disse svært mye i de siste bøkene.

donaldist

10.06.2008, 00:52

Kvifor det, eigentleg? Heile poenget med recap-sidene er jo at dei SKAL fjernast når historia trykkast i eitt. Det var nettopp difor Rosa laga dei!

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

10.06.2008, 08:05

Kvifor det, eigentleg? Heile poenget med recap-sidene er jo at dei SKAL fjernast når historia trykkast i eitt. Det var nettopp difor Rosa laga dei!

Fordi de er en del av historikken bak den enkelte historie. Det er ekstramateriale. Eller ville du helst sett CBSV også uten ekstramateriale???

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

10.06.2008, 15:23

Personleg hadde eg klart meg fint utan så mykje ekstramateriale i CBSV, grunnen til at eg abonnerer på den serien er at eg har eit behov for å ha alle teikneseriane til Carl Barks ståande i hylla. Og når det gjelder desse ekstra halvsidene, har jo Don Rosa sagt at «I see the single-part version as the REAL version, and the serialized version as the "fake".» Frå same uttalelse seier Don at historiene «look really STUPID with the inexplicable sudden inappropriate splash panels popping up». Kvifor skal Egmont trykke opp ting Don Rosa reknar som ein uekte versjon av historia, og som han meiner at berre får historia til å sjå dum ut?

Dessutan, når det gjeld ekstramateriale, hugsar eg godt at Don i 2004 *kritiserte* Egmont for å trykke opp ein «Solens sønn»-pinup i same bind som «Solens sønn». Er det rart ein blir litt forvirra av kva han eigentleg vil?

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

10.06.2008, 16:08

Men det er vel ingen som ønsker at historiene skal trykkes med recap-sidene inni historia. Derimot ønsker flere av oss at de trykkes etter historien som ekstramateriale. Skal vil ha DR samlede verk så ønsker jeg at alt kommer med.
Og når det gjelder den "Solens sønn" pinupen så kritiserte ikke Don Rosa Egmont for å bruke den som ekstramateriale. Han ønsker at alt skal publiseres kronologisk i HOF og kritiserte derfor Egmont for å trykke pinupen i feil bok siden den ble tegnet mange år etter "Solens sønn" historien.

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

10.06.2008, 17:13

Chrisron skreiv:

Men det er vel ingen som ønsker at historiene skal trykkes med recap-sidene inni historia. Derimot ønsker flere av oss at de trykkes etter historien som ekstramateriale. Skal vil ha DR samlede verk så ønsker jeg at alt kommer med.

Jeg er helt enig, jeg vil også ha recap sidene etter historien. Skal det være samlede verk, så skal det være samlede verk, med alt som hører til. Jeg liker veldig godt ekstramateriale, både i CBSV og HOF (og Asterix, Lucky Luke, etc...). Jeg hadde alle historiene av Barks før CBSV ble utgitt (med unntak av Pluto Saves the Ship), men jeg hadde ikke alt av ekstramaterialet. Derfor er jeg glad for alt ekstra som kan skrapes sammen og utgis for oss samlere og fans.

bingo
38 år, Sandefjord

10.06.2008, 18:56

Chrisron skreiv:

Og når det gjelder den "Solens sønn" pinupen så kritiserte ikke Don Rosa Egmont for å bruke den som ekstramateriale. Han ønsker at alt skal publiseres kronologisk i HOF og kritiserte derfor Egmont for å trykke pinupen i feil bok siden den ble tegnet mange år etter "Solens sønn" historien.

... men samtidig skreiv Don Rosa ei rekke kommentarar til same bok. Desse laga han sjølvsagt lenge etter både historia og pinupen, og likevel trykte dei det i den aller første boka. Fordi dei var meint som ekstramateriale til historia. På same måte som pinupen blei brukt på den måten. Slik eg har skjønt den serien er det HISTORIENE hans som skal kome kronologisk; personleg synest eg det passar best at ein Solens Sønn-pinup blir trykt i samanheng med Solens Sønn. Og eg tipper at det er slik Egmont òg har tenkt.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

10.06.2008, 21:22

personleg synest eg det passar best at ein Solens Sønn-pinup blir trykt i samanheng med Solens Sønn. Og eg tipper at det er slik Egmont òg har tenkt.

Og det er jeg enig i også. Men det er altså ikke Don Rosa. :-)

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

10.06.2008, 22:15

Jeg har gjerne lyst til å lese recap-sidene, ikke bare for å ha en komplett samling, men fordi den lange versjonen og den i flere episoder tross alt er to vidt forskjellige historier. Hvert kapittel avslutter (som regel) med et høydepunkt som forløses på første side i påfølgende episode. Med disse ekstra sidene kan man selv velge hvilken historie man vil lese og vil få to forskjellige leseropplevelser. Det blir på mange måter som å lese en føljetong i en avis: selv om man kan kjøpe historien i bokform (som en sammenhengende historie) vil leseropplevelsen bli anderledes når man opplever tydeligere hvordan spenningsnivået i historien stiger og synker for hvert kapittel for å holde leserne i ånde fra dag til dag/uke til uke.

Dette er (synes jeg) viktige elementer i kunsten å fortelle en historie: å gjøre den spennende på de rette stedene. For grafiske historier er det ekstra spennende å oppleve disse høydepunktene ettersom man ofte vil ha en kort rekapitulasjon før man fortsetter med en ny episode. Denne vil ofte fungere som et antiklimaks før selve klimakset i historien forløses (nemlig den kinkige situasjonen fra slutten av forrige episode). Dette bidrar også til at man opplever historiene på to forskjellige måter ved å lese dem på forskjellige måter

donaldist

11.06.2008, 09:26

Tommy skreiv:

Audun skreiv:

En siste historie som vi vet er hans siste.

Én historie må nødvendigvis alltid bli den siste, og nå vet vi altså at "Fangen i Sølvdalen" ble hans siste historie.

Og er det sant som de sier at han gir seg, synes jeg "Fangen i Sølvdalen" er en verdig avslutning.

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Vegar
18 år, Trondheim

11.06.2008, 13:14

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.