Andeby Online > Diskusjonsforum > Den siste av de ni store er gått bort
Gå tilbake til forumoversikta ...

Trist dag for alle oss som setter pris på stor kunst fra hvelvet til Disney™
Ollie Johnston er gått bort. Hva denne mannen har betydd og hva han har gjort er ganske fint oppsummert her og her
Av Disney™ utgivelser så er det to bokverk etthvert hjem bør ha. Barks ga oss den ene skatten, og Ollie var med på denne.
Vi kan og kommer til å glede oss i mange år med det arbeidet Ollie og de andre gamle menn gjorde med Disney™ sine helaftens tegnefilmer for over 70 år siden, men den boken som oppsummerer dette arbeidet kan jeg ikke få anbefalt nok. Den er dyr (kanskje ikke med dagens dollarkurs), stor og tung, men den bør leses fra perm til perm mange ganger.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 16.04.2008, 15:57 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
16.04.2008, 15:52

16.04.2008, 21:46

Sigvald skreiv:
Disney Co's undervurdering til tross, er det nok likevel Barks som ansees som Den største av utallige seriøse Donaldister.
Kanskje, men nå var det et annet menneskes bortgang denne tråden handlet om. Bra ikke dette var del en begravelsestale...
Tommy
24 år, Odda
17.04.2008, 00:09

Tommy skreiv:
Sigvald skreiv:
Disney Co's undervurdering til tross, er det nok likevel Barks som ansees som Den største av utallige seriøse Donaldister.
Kanskje, men nå var det et annet menneskes bortgang denne tråden handlet om. Bra ikke dette var del en begravelsestale...
Beklager, du har helt sikkert rett i at jeg burde uttalt meg på en mer forsiktig måte. Det jeg skrev var dog ikke vondt ment - jeg mente jo bare å forsvare Barks 
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 17.04.2008, 01:00 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
17.04.2008, 00:59

MikroMidas skreiv:
Vi kan og kommer til å glede oss i mange år med det arbeidet Ollie og de andre gamle menn gjorde med Disney™ sine helaftens tegnefilmer for over 70 år siden, men den boken som oppsummerer dette arbeidet kan jeg ikke få anbefalt nok. Den er dyr (kanskje ikke med dagens dollarkurs), stor og tung, men den bør leses fra perm til perm mange ganger.
Ikke dyr i det hele tatt - Kr. 283,59 hvis den bestilles fra Amazon.com i dag. 
Nestor Burma
43 år, Trondheim
17.04.2008, 11:08

Boken er fantastisk og kan anbefales.
Vi hører så ofte at det kreves hundrevis av mennesker for å lage en helaftens tegnefilm, og det er jo sant. Men i det store og hele er det "The Nine Old Men" som alene har hatt ansvaret for ALL nøkkel-animasjon i Disneys langfilmer fra starten og frem til godt utpå 70-tallet. Et fantastisk livsverk!
EDIT: Enda lenger, faktisk. Den siste filmen hvor veteranene hadde hånd om animasjonen var "The Fox and the Hound" fra 1981.
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Innlegget blei sist redigert 17.04.2008, 19:40 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
17.04.2008, 12:13

Nestor Burma skreiv:
Ikke dyr i det hele tatt - Kr. 283,59 hvis den bestilles fra Amazon.com i dag.
Verdt pengene ?? 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
22.05.2008, 11:36

MikroMidas skreiv:
Nestor Burma skreiv:
Ikke dyr i det hele tatt - Kr. 283,59 hvis den bestilles fra Amazon.com i dag. :)
Verdt pengene ?? :)
Det kan ikke jeg svare på, for jeg kjøpte den ikke, jeg bare sjekket prisen. Men kanskje det er på tide å bestille den - nå har prisen falt ytterligere, til kr. 241,34, og det er inkludert porto.
Nestor Burma
43 år, Trondheim
22.05.2008, 12:45

Jeg kjøpte den for nesten det tredobbelte av det den koster i dag for 12-15 år siden og har aldri angret.
MikroMidas
45 år, Trondheim
22.05.2008, 19:26

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.