Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Hvitt gull fra Matterhorn

Andeby Online > Diskusjonsforum > Hvitt gull fra Matterhorn

Gå tilbake til forumoversikta ...

Vet ikke om det har vært nevnt her, men Egmont har altså gjenopptrykket dette flotte Skrue-albumet. De som ikke har sikret seg den tyske album-serien fra før, bør løpe og kjøpe. Det interessante er at tegningene her er atskillig mer realistiske enn det som er vanlig i Disney-verdenen. Både biler og bygninger er for eksempel ganske korrekt gjengitt. Fargepaletten fra 80-tallet er også forskjellig fra den vi er vant til i dag - med sterke, vibrerende farger som ikke virker grelle i det hele tatt. Kommer det flere album? Det avhenger vel av salget.

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Innlegget blei sist redigert 10.05.2008, 14:12 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

10.05.2008, 14:11

Jeg er helt enig i at albumene i denne serien holdt god kvalitet. Jeg kjøpte dem da de først kom, og min favoritt var vel "Picasso-kuppet i Barcelona". Det var artig at endene besøkte virkelige steder, og det var tydelig at en hel del research lå bak.

Det er også artig at denne historien med endene på Matterhorn dukker opp samtidig med at vi får et gjensyn med Carl Barks' historie med dem på samme fjell (trykket opp i et bind av hans Samlede Verker som nettopp ble sluppet).

- Skribent

Skribent
37 år

10.05.2008, 14:25

Denne serien med ""reisealbum"" fra tidlig åttitallet var nok med og økte interessen for donald utgivelser for mange. Kvaliteten og oppbyggingen på historiene kunne vekke Barks asossiasjoner, og sideoppgyggingen minnet stort om det beste fra pocketverdenen som vi ble kjent med på 70 tallet.

Hvorfor ikke flere slike kvalitetsutgivelser ?

Men hvorfor gir Egmont kun ut bokmålsutgaven denne gangen ??

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

14.05.2008, 23:11

MikroMidas skreiv:

Denne serien med ""reisealbum"" fra tidlig åttitallet var nok med og økte interessen for donald utgivelser for mange.

Serien består forøvrig av følgende 10 utgivelser:

GA 1 - "Regnguden fra Uxmal" (1983)
GA 2 - "Hvitt gull fra Matterhorn" (1984)
GA 3 - "Reisen til Key West" (1984)
GA 4 - "Picasso-kuppet i Barcelona" (1985)
GA 5 - "Tur-retur Grand Canyon" (1986)
D 88067 - "Skotskrutet familiefeide" (1988)
GA 7 - "Manhattan" (1990)
G 1699 - "Venezia" (1991)
GA 9 - "Dronningen av Sabas gruver" (1992)
GA 10 - "Kappløp i Alpene" (1992)

Kanskje Egmont burde samlet hele serien i en eller to praktbøker i CBSV-format?

Kvaliteten og oppbyggingen på historiene kunne vekke Barks asossiasjoner, og sideoppgyggingen minnet stort om det beste fra pocketverdenen som vi ble kjent med på 70 tallet.

Hvorfor ikke flere slike kvalitetsutgivelser ?

Kanskje den jevne Donaldist heller vil ha kvalitetsutgivelser av den typen våre danske venner nå får i Anders And Ekstra?
url=http://coa.inducks.org/issue.php?c=dk%2fAE2008-05

Men hvorfor gir Egmont kun ut bokmålsutgaven denne gangen ??

Et økonomisk spørsmål kanskje? Det kan da umulig være god økonomi/ressursbruk i å utgi samme utgivelse på to målformer når det klarer seg med en? (Var det ikke omtrent det som var Olafs argumentajon mot å ha AOL på begge målfører?)

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 15.05.2008, 15:21 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

15.05.2008, 13:44

Sigvald skreiv:

Det spørs nå om ikke den jevne Donaldist heller vil ha kvalitetsutgivelser av den typen våre danske venner nå får i Anders And Ekstra

....Og da greide du altså ikke å se på at noen kalte en serie, som ikke er laget av DR, for en kvalitetsserie?

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
45 år, Nittedal

15.05.2008, 14:34

Drikaton skreiv:

....Og da greide du altså ikke å se på at noen kalte en serie, som ikke er laget av DR, for en kvalitetsserie?

Han må då openbart like dei ganske godt likevel, sidan han skriv:

(Sigvald skreiv:) Kanskje Egmont burde samlet hele serien i en eller to praktbøker i CBSV-format?

Innlegget blei sist redigert 15.05.2008, 15:20 av Eirikb

Eirikb

15.05.2008, 15:19

Drikaton skreiv:

...Og da greide du altså ikke å se på at noen kalte en serie, som ikke er laget av DR, for en kvalitetsserie?

Jeg beklager dersom jeg har misforstått noe her. Jeg merket meg at MikroMidas skrev "Kvaliteten og oppbyggingen på historiene kunne vekke Barks asossiasjoner..." hvilket er uvant kost fra den kanten - han er jo ellers ganske kritisk til Don Rosas nære forhold til Barks' verker. Gitt at det er et positivt trekk ved en historie at den leder tankene til Barks, så burde vel strengt tatt Rosas oppfølgere (jfr. "Tilbake til Gufseplassen", "Tilbake til Xanadu", "Pelldegvekk-krigen", "Flukten fra den forbudte dalen", osv. nærmest lovprises?

Men for å holde oss til trådens tema:
Du fikk vel også med deg at jeg foreslo at Egmont kunne utgi hele denne albumserien i bokform. Dersom CBSV-formatet blir for "flott" hadde det nok holdt lenge med samme format som f.eks. Asterix Samlede Verker. Videre kunne de jo fulgt opp med tilsvarende bokutgaver av de klassiske Langbein-albummene (Langbein Columbus, etc.)

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

15.05.2008, 15:20

No er det vel MÅTEN ei historie vekker assosiasjonar på som speler ei rolle her. Såklart Don Rosas Barks-oppfølgjarar vekker assosiasjonar til Barks, men her var det snakk om at kvaliteten og oppbygninga vekte Barks-assosiasjonar.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

15.05.2008, 15:28

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

No er det vel MÅTEN ei historie vekker assosiasjonar på som speler ei rolle her. Såklart Don Rosas Barks-oppfølgjarar vekker assosiasjonar til Barks, men her var det snakk om at kvaliteten og oppbygninga vekte Barks-assosiasjonar.

OK!

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

15.05.2008, 15:33

Dette er nok en prøveballong fra Egmonts side. De har jo tidligere gjenutgitt "Regnguden fra Uxmal", men ikke i albumformat. Så hvis dette eksperimentet selger bra, kommer nok de andre historiene i serien også etter hvert. Noen bokutgivelse tror jeg ikke vi skal vente oss. Det blir jo dyrere å produsere stoffet i et nytt format enn å lage et identisk nyopptrykk av noe man har gitt ut før. Nynorsk-versjonen tror jeg også vi kan se langt etter, men det hadde nå vært kult, da ....

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Innlegget blei sist redigert 15.05.2008, 16:41 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

15.05.2008, 16:27

Er det bare meg her som ikke er så begeisteret for denne "reise-serien" som dere kaller den....
Jeg har lest de fleste av disse, men dessverre så falt de ikke helt i smak hos meg.
Jeg synes Onkel Skrue er overdrevent "ondsinnet" og vanskelig, og trakasserer Donald mye mer enn nødvendig er.
Dessuten er handlingen til tider så overdrevent heseblesende at man blir helt stresset av mindre....
Så en gjenutgivelse vil nok ikke trigge min kjøpelyst nevneverdig, dessverre.

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

whitesand
39 år, Kristiansund

15.05.2008, 19:36

Jeg er ikke sikker på om jeg har lest alle albumene engang jeg, men "Hvitt gull fra Matterhorn" har jeg hvertfall lest og jeg må slutte meg til de som liker disse albumene.

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

15.05.2008, 21:26

whitesand skreiv:

Er det bare meg her som ikke er så begeisteret for denne "reise-serien" som dere kaller den....
Jeg har lest de fleste av disse, men dessverre så falt de ikke helt i smak hos meg.
Jeg synes Onkel Skrue er overdrevent "ondsinnet" og vanskelig, og trakasserer Donald mye mer enn nødvendig er.
Dessuten er handlingen til tider så overdrevent heseblesende at man blir helt stresset av mindre....

Nei, du er ikke den eneste. Historiene er på en måte spennende fordi de er lange eventyrfortellinger, men det er veldig mye jeg ikke liker ved dem - for eksempel Skrues unaturlige væremåte. Ser nå for øvrig at vi har diskutert historiene tidligere i tråden http://www.andebyonline.com/forum/2551

Innlegget blei sist redigert 15.05.2008, 22:17 av Tommy

Tommy
24 år, Odda

15.05.2008, 22:17

Har diverre ikkje lese alle desse albuma, men dei fire av dei eg har lese hugsar eg var favorittar i barndommen - kan kanskje nemne fire pockethistoriar og i det regulære bladet omtrent kun Barks og Don Rosa som eg likte like godt. Særleg Manhattan og Skotskrutet Familiefeide er klistra inn i hovudet som noko av det beste eg har lese av Duckhistoriar.

Så gledeleg at dei trykkjer opp att ein av dei. Matterhorn er diverre ein av dei fire eg allereie har. :(

"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria

Innlegget blei sist redigert 17.05.2008, 18:58 av Loke Aesir

Loke Aesir
23 år, Vik

17.05.2008, 18:57

whitesand skreiv:

Nei. Overrasket over at så mange er såpass begeistret. Historiene er greie nok, men ikke noe jeg kjøper i album.Tegningene faller meg ikke helt i smak, og er ganske enig i kritikken din ellers.

Filch, do something constructive! Find Peeves!

Andungen
19 år

18.05.2008, 13:42

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.