Siste oppdatering: Teikneseriemuseet stenger

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Bildeordboka "Lek med ord"

Andeby Online > Diskusjonsforum > Bildeordboka "Lek med ord"

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Nils Petter skreiv:

De to lagene heter "True Blues" og "Dirty Yellows". Animasjonen i sekvensen er for øvrig superb

OK! Uttrykket "True Blue" assosierer jeg dog mest med Madonna. Takk til både deg og Olaf for å denne oppklaringen. Forresten kanskje noen norske kunne laget en parodi med hvirkelige fotballag f.eks. Viking og Lillestrøm?

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 11.03.2008, 19:02 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

11.03.2008, 19:01

Karamell skreiv:

Nestor Burma skreiv:

Jeg tror ikke figurene er fra Mary Poppins, den filmen har jeg sett, og jeg kan ikke huske dem derfra. Denne filmen derimot; Bedknobs and Broomsticks, som jeg husker fra reklamer i Donald på 70-tallet, har noen dyr på filmplakaten som minner om de aktuelle dyrene fra De kornblå etc. Den har jeg ikke sett.

Jeg tror du har rett. Dyrene på filmplakaten ikke bare minner om, de er de aktuelle dyrene. Jeg må innrømme at Bedknobs and Broomsticks lå langt bak også i mitt hode, men som deg kan jeg ikke huske å ha sett (hele) filmen. Det er imidlertid mulig at jeg kan ha sett noen utdrag i en eller annen Disney-kavalkade e.l.

Her er utdraget: [link fjerna av moderator]
Artig å finne det igjen! Har ikke sett det siden jeg var liten. Kvaliteten på dette klippet var heller dårlig da.

Innlegget blei sist redigert 12.03.2008, 17:36 av Olaf Moriarty Solstrand

Diff

11.03.2008, 19:54

Heh, ja det var en morsom fotballkamp.

ばか! (Baka!)

Chrisron
30 år, Tønsberg

11.03.2008, 20:56

Sigvald skreiv:

Uttrykket "True Blue" assosierer jeg dog mest med Madonna

Da venter vi bare på en hypotese om at Disney har plagiert fru Ciccone. ;-)

Nestor Burma skreiv:

I følge Wikipedia heter øya der fotballkampen foregår Naboombu, ikke Naboo.

Det stemmer, noe et annet YouTube-utdrag fra samme film kan bekrefte. [EDIT: Her hadde jeg tenkt å legge ved en lenke, men oppdaget nettopp at moderator tydeligvis ikke ser med blide øyne på slikt, så det får heller være.]

I motsetning til f.eks. Mary Poppins (som den vel må sies å ha en del likhetspunkter med) er vel Bedknobs and Broomsticks en av Disneys mer bortglemte filmer. Noen som vet hva slags mottakelse den opprinnelig fikk? Kanskje på tide at den ble "gjenoppdaget"?

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
Bloggen min: tkoren.blogspot.com

Innlegget blei sist redigert 12.03.2008, 21:07 av Karamell

Karamell
40 år, Oslo

12.03.2008, 20:59

Karamell skreiv:

Noen som vet hva slags mottakelse den opprinnelig fikk?

Denne omtalen kom ut omtrent samtidig som filmen. Anmeldar Roger Ebert verkar som om han er ein av statanes mest populære filmanmeldarar, og gav altså filmen to og ei halv stjerne av fire (om eg har skjønt skalaen rett).

Elles fekk filmen ein Oscar (spesialeffekter), fire andre Oscar-nominasjonar (Art Direction, kostymedesign, beste sang og beste score) og ein Golden Globe-nominasjon (skodespelerinne).

IKKJE GLØYM TEGNESERIENS DAG 3. MAI!

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

12.03.2008, 21:25

Sigvald skreiv:

Jeg har dem jeg også. Den grønne er vel helst olivengrønn.

Hvorfor ikke mosegrønn? Grønn er vel like grønn som blå er blå eller rød er rød? Altså farge - ikke kulør eller nyanse?

Ved næmere ettersyn våger jeg påstanden om at den grønne er PMS (Pantone Matching System) 377 - Den blå er PMS Process Blue - den røde er en tradisjonell PMS 185, og den oransje er PMS 130.

Videre burde nok de sennepsgule hete "De pantone 129-gule" og de kornblå "De blå 300".

Siden det var jeg som så ubetenksomt (men akk så nostalgisk) startet avsporingen i denne tråden, er det vel på sin plass å fortelle at jeg også har gode minner fra "Disneyland-bladene", men at jeg også (urk) med skam må melde at de nok på et tidspunkt led samme skjebne som eventuelle Pellefant eller Bobo-blader som hadde sneket seg inn i det aller helligste.

Ha en fortsatt fargerik (fortrinsviss process-Yellow (CMYK)) påske!
:-)
-KLADDEN.

BOM -Du er hypnotisert!

Spøkelseskladden
39 år, Sarpsborg

22.03.2008, 23:14

Bedknobs and Broomsticks

Nå har jeg endelig sett filmen ("Hokus Pokus Kosteskaft" på norsk). Det er ganske riktig en film med virkelige skuespillere (bl.a. Angela Lansbury) ispedd en rekke animerte sekvenser. Må vel egentlig innrømme at jeg forstår hvorfor dette ikke har blitt en av de store Disney-klassikerne. Jeg får følelsen av at de prøver å lage "en ny Mary Poppins", men har glemt hvordan de gjorde det. Spesialeffektene (som de altså fikk Oscar for) imponerer vel heller ikke så overvettes i dag. Men for all del, helt grei underholdning.

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
Bloggen min: tkoren.blogspot.com

Karamell
40 år, Oslo

08.05.2008, 16:30

Denne filmen er vel den største nedturen av barndomens storslagne disney filmer når den blir sett på nytt igjen når en selv er 20++ år eldre.

Ihvertfall for min del var det slik.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

10.05.2008, 00:55

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.