Andeby Online > Diskusjonsforum > Fantonald-satsing i DD&Co
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Tilbake til Fantonalds firkamp som for tida går i Donald-bladet. Fleire enn meg som stusser på bruken av namnet «Elektra» på ein av desse figurane? Namnet er jo ordrett identisk med ein eksisterande Marvel-figur som er såpass svær at namnet hennes sannsynlegvis er eit registrert varemerke, og ein del av meg føler at dette neppe kan vera tilfeldig (for all del, det er sikkert mange som ikkje har høyrd om Elektra, men når folk som jobber i eit teikneserieforlag gir ein kvinneleg superskurk namnet Elektra, trur eg ikkje på at dei ikkje kjenner Frank Miller-figuren).
Ser i COA at originalnamnet hennes er Zafire, så eg prøver ikkje å leggja dette ansvaret på Salati og Secchi, men eg synest at dette er noko sløvt av oversetjarane. Referansen er gøyal for dei av oss som tar han, men eg tviler på at dette er 100 % lovleg.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
06.05.2008, 20:08

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Tilbake til Fantonalds firkamp som for tida går i Donald-bladet. Fleire enn meg som stusser på bruken av namnet «Elektra» på ein av desse figurane? Namnet er jo ordrett identisk med ein eksisterande Marvel-figur som er såpass svær at namnet hennes sannsynlegvis er eit registrert varemerke, og ein del av meg føler at dette neppe kan vera tilfeldig (for all del, det er sikkert mange som ikkje har høyrd om Elektra, men når folk som jobber i eit teikneserieforlag gir ein kvinneleg superskurk namnet Elektra, trur eg ikkje på at dei ikkje kjenner Frank Miller-figuren).
Ser i COA at originalnamnet hennes er Zafire, så eg prøver ikkje å leggja dette ansvaret på Salati og Secchi, men eg synest at dette er noko sløvt av oversetjarane. Referansen er gøyal for dei av oss som tar han, men eg tviler på at dette er 100 % lovleg.
Nå er jo også Elektra en gresk gudinne. Jeg tviler på at det går an å registrere navnet til en gud som et varemerke, men nå er jeg ingen ekspert på varemerker...
Tommy
24 år, Odda
06.05.2008, 22:11

Tommy skreiv:
Nå er jo også Elektra en gresk gudinne. Jeg tviler på at det går an å registrere navnet til en gud som et varemerke, men nå er jeg ingen ekspert på varemerker...
Etter hva jeg forstår, fins det også en Marvel-helt ved navn Thor, men jeg vil bli overraska (og ikke så rent lite forbanna) hvis Marvel skulle hevde at også dette navnet var et registrert varemerke. Når man "stjeler" fra det greske og norrøne panteon på denne måten, bør man vel også finne seg i at andre "stjeler" navnene tilbake. For øvrig er jo Elektra et såpass "innlysende" navn at det ikke er så rart at flere kommer på samme idé. At navnet dessuten bare opptrer i en norsk oversettelse, og ikke er et "offisielt" navn på en Disney-figur, minsker vel mulighetene ytterligere for at dette skulle kunne bli advokatmat. (På den annen side, med en godt nok betalt advokat kunne man sikkert klare å få copyright på både Gud og Hvermann - bokstavelig talt!)
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Innlegget blei sist redigert 06.05.2008, 22:46 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
06.05.2008, 22:43

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Dette er nok ikke ulovlig, bare en smule fantasiløst. Elektra er navnet på en kvinnelig superhelt/-skurk, et kvinnelig motstykke til Daredevil, og det er litt lite spenstig å gi Fantonalds kvinnelige (kriminelle) motstykke det samme navnet. Særlig når hun ikke heter det i originalen. Det er så man nærmest skulle ønske at hun hadde fått et parodinavn hun også, et ordspill eller en parafrase over navnet Elektra - eller noen andre for den saks skyld. Navnet Fantonald er jo også en parodi og en ordlek, og i Donald er det som vi vet en lang tradisjon for denslags.
Nestor Burma
43 år, Trondheim
07.05.2008, 08:12

Det jeg er mest spent på er om vinneren av kåringen som skal være etter fjerde historie kan bli noen andre enn grev Usett, og at historien med det endelige oppgjøret kan bli noe annet enn denne: http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+2701-2
Det er nemlig den historien som har blitt trykket i både Italia og Tyskland da denne serien gikk der.
Tommy
24 år, Odda
08.05.2008, 13:13

Eg har forstått det slik at alle fire moglege utfall er både skrive og teikna iallfall. (Og det skal mykje til for at eg ikkje stemmer på Zafire.)
Men Grev Usett har jo blitt blåst opp som sjefen allereie sidan første episode, så dersom historia hans faktisk er bra, er det jo ikkje rart at mange stemmer på han.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
08.05.2008, 15:38

Jeg koste meg da DP 28 kom en gang i urtiden, men har ikke lest den på lenge - så jeg skal ikke uttale meg om kvinnesynet i historiene.
En ting som irriterer meg litt med utgivelsene av Fantonald i DD&Co de siste ukene, er at pocketbokhistorier er blåst opp i et format som etter min mening ikke lar dem komme til sin rett. Tegningene blir rett og slett for store og strekene for tykke. Jeg synes det gir historiene et litt barnslig preg.
Jeg skulle ønske historiene var utgitt i en pocketbok istedet, så kunne jeg kost meg mer med ny Fantonald.
Gnastyface
40 år, Kristiansand
13.05.2008, 22:52

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.