Andeby Online > Diskusjonsforum > Hall of Fame
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52

Audun- skreiv:
I dag kom Don Rosa bok 6 til meg!:) Den har en grei forside og er nummerert til 184.
Gyros beagletrap har fått navnet "Petter Smarts B-gjengfelle" på norsk. Vi har virkelig nådd Don Rosas storhetstid i denne boken.
Flott at boken nå er på vei, men det hadde vært fint om også vi i Stavanger hadde fått boken før vi drar på påskeferie. Du skal også ha stor takk for det norske navnet på "Gyro's Beagletrap" - AC har nettopp gitt meg samme tittel på dansk og svensk.
Edit:
Kan noen bekrefte at resten av titlene i den norske utgaven er de samme som før? Eller forekommer det noen ny(e) tittel/titler?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 17.03.2008, 17:06 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
17.03.2008, 15:55

Jeg kan bekrefte at historiene har de samme navnene som tidligere.
<<I only hope that we never lose sight of one thing — that it was all started by a mouse.>>
Walt Disney.
Barks| Rota| Rosa| Scarpa| van Horn| Solstrand & Midthun|
17.03.2008, 21:39

Audun- skreiv:
Jeg kan bekrefte at historiene har de samme navnene som tidligere.
Takk skal du ha!
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
17.03.2008, 22:41

Hei. Er det bare meg, eller er det også noen andre som savner en hall of fame bok der man tar for seg de lange spennende historiene til Carl Barks. Jeg er stor fan av Don Rosa/Carl Barks, og helst ville jeg ønsket meg en Carl Barks bok som inneholdt historier som "The forbidden valley", "voodoo hoodoo", "the golden helmet" Osv... Lange spennende historier som Don Rosa blant annet har skrevet fine "fortsettelser" til, som feks "Return to Xanadu" og "Return to plain awful"
Greystone
21 år, Stavanger
18.03.2008, 13:45

annders skreiv:
Hei. Er det bare meg, eller er det også noen andre som savner en hall of fame bok der man tar for seg de lange spennende historiene til Carl Barks. Jeg er stor fan av Don Rosa/Carl Barks, og helst ville jeg ønsket meg en Carl Barks bok som inneholdt historier som "The forbidden valley", "voodoo hoodoo", "the golden helmet" Osv... Lange spennende historier som Don Rosa blant annet har skrevet fine "fortsettelser" til, som feks "Return to Xanadu" og "Return to plain awful"
Jeg er enig med deg i det, da vi til nå hovedsaklig bare har fått korte gag-historier på max . 10 sider. Kanskje vi kunne fått et eget bind som het "Carl Barks - Skattejakt" med lengre spenningshistorier med Skrue, Donald og guttene på skattejakt.
En annen ting vil jeg også ha skrevet, nemlig at jeg synes at de Barksbøkene vi til nå har fått ikke er spesielt representative for Barks, da de inretter seg på ett begrenset emne. De er jo som sagt heller ikke særlig lange og episke fortellinger som savnes fra mange
kanter, vil jeg tro.
<<I only hope that we never lose sight of one thing — that it was all started by a mouse.>>
Walt Disney.
Barks| Rota| Rosa| Scarpa| van Horn| Solstrand & Midthun|
18.03.2008, 14:13

annders skreiv:
Hei. Er det bare meg, eller er det også noen andre som savner en hall of fame bok der man tar for seg de lange spennende historiene til Carl Barks. Jeg er stor fan av Don Rosa/Carl Barks, og helst ville jeg ønsket meg en Carl Barks bok som inneholdt historier som "The forbidden valley", "voodoo hoodoo", "the golden helmet" Osv...
Disse finner man da i CBSV?
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
18.03.2008, 14:14

Drikaton skreiv:
Har ankommet i Nittedal, iallefall.
Den er fremdeles ikke kommet til Stavanger. Jeg skulle dratt på påskeferie i dag, men har utsatt det til i morgen slik at boken, dersom den kommer i morgen, ikke blir liggende i postkassen til over påske og inviterer til innbrudd. Dersom den ikke kommer før etter påske kan jeg love at rette instans vil få beskjed om mitt syn på saken. Det passer seg rett og slett ikke at enkelte abonnenter skal få motta sine bøker over en uke før andre. Egmont visste utemerket godt når påsken kom og burde tatt høyde for det når disse bøkene ble sendt ut.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
18.03.2008, 14:22

Det går då an å få venner eller naboer til å ta inn posten for seg. Og om ein har verken venner eller naboer, tilbyr dei slemme damene på Posten seg å passe på påskeposten din. At posten blir liggjande i kassa i ei veke er altså ikkje eit reelt problem som Egmont burde vera nøydt til å ta stilling til.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
18.03.2008, 14:30

Det stemmer at man finner disse i CBSV, men serien kostet 15`000 får å få alle 30 bøkene. dvs 500 per bok. I tilleg (Har ikke lest CBSV så rett meg hvis jeg tar feil) vil jeg tippe at de lange, spennende historiene til carl barks, som jeg sikter til vil være spredd over mange av bøkene i CBSV serien. Det blir for meg da dessverre litt dyrt å kjøpe en bok til 500kr der 1-2 historier intreserer meg. Og tilleg har jeg ikke funnet en plass der bøkene selges enkeltvis.
Greystone
21 år, Stavanger
18.03.2008, 16:05

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Det går då an å få venner eller naboer til å ta inn posten for seg.
Det er faktisk jeg som tar inn posten for naboene.
Og om ein har verken venner eller naboer, tilbyr dei slemme damene på Posten seg å passe på påskeposten din. At posten blir liggjande i kassa i ei veke er altså ikkje eit reelt problem som Egmont burde vera nøydt til å ta stilling til.
Feil, Olaf! Slike tjenester tar Posten penger for. Det er, etter mitt skjønn, urimelig at Egmont skal forvente at de minst heldige abonnentene i tillegg skal påføres ekstra utgifter som en følge av deres dårlige planlegging.
annders skreiv:
Det stemmer at man finner disse i CBSV, men serien kostet 15`000 får å få alle 30 bøkene. dvs 500 per bok. I tilleg (Har ikke lest CBSV så rett meg hvis jeg tar feil) vil jeg tippe at de lange, spennende historiene til carl barks, som jeg sikter til vil være spredd over mange av bøkene i CBSV serien. Det blir for meg da dessverre litt dyrt å kjøpe en bok til 500kr der 1-2 historier intreserer meg.
Jeg ser poenget ditt. Nopen av de lange historiene ble dog samlet i
boken Carl Barks' Beste i 2001. Et nytt opplag av den, med samme farger som i CBSV, kunne kanskje være en god idé? Dessuten burde den fantasioverlessede "Island in the Sky" byttes ut med en av Barks' utallige virkelige klassikere som "Det Magentarøde Frimerket", "Donald Duck på Grønland", "Enhjørningen", "De vises sten", "Cibolas syv byer", "Den forbudte dalen", "Onkel Skrue rømmer fra rikdommen", "Den flygende hollender", "På jakt etter gull", "Jul på Bjørnefjell", "Det gamle slottets hemmelighet", "Onkel Skrue og den gale professoren", "Landet under jorden", "Fantomet i Notre Duck", "Gøy i Alaska" eller "Lemenjakten".
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 18.03.2008, 18:19 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
18.03.2008, 17:57

hmm.. Carl barks beste så ut som et godt forslag. Så at den inneholdt historier som "Eggemysteriet", "Gullhjelmen" og "statuekampen" som er blant mine favoritt historier. Men som du nevner så skulle den tatt med de andre store klassikerne som "Enhjørningen" og "Den forbudte dalen".
Du har ikke en ide hvor kan få tak i "Carl Barks beste" også?
Innlegget blei sist redigert 19.03.2008, 00:33 av Greystone
Greystone
21 år, Stavanger
18.03.2008, 18:43

Har ikke motatt boka her enda heller, så nå håper jeg virkelig at den kommer i morgen. Ble en halv meter i ansiktet da jeg sprang ut - etter at postbilen hadde vært der - og det ikke lå noen bok der, når jeg visste at noen hadde fått den. Menmen. Da har jeg - forhåpentligvis - noe å glede meg til i morgen 
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
18.03.2008, 23:52

Da var boka kommer hit. Jeg syntes forsiden var flott og jeg gleder meg til å lese den. Bortsett fra "Petter Smarts B-gjengfelle" (som er en ensider) er det en historie til jeg ikke har lest; "Kong Krøsu´s skatt".
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
19.03.2008, 10:24

Åh, at være ung igen og have nogle af disse serier til gode... det ville være konge - Kong Krøsus er en af Rosas allerbedste, måske nr. 4 eller 5 på min hitliste. Morer mig hver gang over Porfessor O. What A. Pigayam og hans reaktioner på Skrue.
God ferie!
Remember: It all started with a mouse
Innlegget blei sist redigert 19.03.2008, 10:58 av AC
AC
29 år, Danmark
19.03.2008, 10:58

Jonas Larsen skreiv:
Da var boka kommer hit. Jeg syntes forsiden var flott og jeg gleder meg til å lese den. Bortsett fra "Petter Smarts B-gjengfelle" (som er en ensider) er det en historie til jeg ikke har lest; "Kong Krøsu´s skatt".
Du har noe å glede deg til. Den heter forøvrig "Kong Krøsus skatt" på norsk.
Edit:
Så er boken endelig også kommet til Stavanger. Dermed kan jeg med lettet hjerte, god samvittighet og sprudlende humør ønske dere alle en riktig god påske. Jeg håper selvsagt at flest mulig av abonnentene har mottatt boken nå FØR påske.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 19.03.2008, 14:09 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
19.03.2008, 13:50

AC skreiv:
Åh, at være ung igen og have nogle af disse serier til gode... det ville være konge - Kong Krøsus er en af Rosas allerbedste, måske nr. 4 eller 5 på min hitliste. Morer mig hver gang over Porfessor O. What A. Pigayam og hans reaktioner på Skrue.
God ferie!
Sigvald skreiv:
Du har noe å glede deg til.
God ferie! 
Ja, Kong Krøsus-historien var utrolig bra. En av mine favoritter faktisk også.
"En eventyrlig ferd" (hvor endene reiser nedover i jorda) likte jeg også veldig godt. Kanskje litt science fiction-aktig som Don sier selv, men uansett - en spenende historie. (Nå er jo jeg Jules Verne-fan også da ..)
(Profil oppdatert.)
Innlegget blei sist redigert 20.03.2008, 11:18 av Jonas Larsen
Jonas Larsen
16 år, Larvik
20.03.2008, 11:18

Ein ting som glipp litt i forordet til boka, som er skrive av den svenske omsetjaren Stefan Diös, er når han som eit eksempel på omsetjingsproblematikk trekk fram "Lydia"-sangen i "Kong Krøsus' skatt" og skriv at han her brukte teksten frå "Waterloo", då landet "Lydia" nødvendigvis heiter "Lydien" i Sverige. Her er ei henvisning til den siste sida i historia, kor Diös skriv at "Waterloo"-teksten skapa eit fantastisk sluttpoeng. Dette får vi imidlertid ikkje sjå, då den norske omsetjinga som vi veit ikkje har noko med ABBA-låten å gjere i det heile teke. Litt forvirrande, og antakelig ein redaksjonell glipp at det ikkje er teke vekk, men eg tenkte berre eg ville nemne det. Det er jo fryktelig lenge sidan eg skreiv noko som helst i dette forumet uansett, så...
Just for kicks, korleis ER sluttpoenget i den svenske omsetjinga?
«Information is not knowledge. Knowledge is not wisdom. Wisdom is not truth. Truth is not beauty. Beauty is not love. Love is not music. Music is THE BEST...»
-Frank Zappa - 1940-1993. Eit stort tap.
Jørn Inge Frostad
19 år, Vestnes
20.03.2008, 20:29

I min oversættelse af Stefans tekst til den danske udgave tillod jeg mig at tilføje en redaktionel note om at ABBA's sangtekst går ud på at historien gentager sig - og det er netop slutpointen i serien, hvor ungerne sammenligner Donald med Solon (filosof) (Magica er jo tydeligvis Kirkes udtrykte billede og Skrue er kun alt for lik Krøsus). "The history book on the shelf/it's always repeating itself".
Det ville være et redaktionelt glip at tage Stefans henvisning til dette væk, for netop denne oversættelse - af Lydia-sangen til Waterloo er en af de ting Stefan er mest kendt for - om man så kan lide den oversættelse eller ej.
For min del må jeg sige at jeg synes Stefan's løsning er bedre end danske Niels' oversættelse (som har med asier/små agurker at gøre - fordi Lydien ligger i Lilleasien).
Hvordan er den norske version? Er det en direkte oversættelse af Lyda-sangen? Er Marx brothers-sangen så kendt i Norge at den ringer en klokke hos de fleste læsere? Jeg vil ind og tjekke den svenske version i samlingen.
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
20.03.2008, 20:53

AC skreiv:
Hvordan er den norske version? Er det en direkte oversættelse af Lyda-sangen?
Oversetteren har tatt seg en god del friheter med teksten, men den er gjenkjennelig nok. Nå ligger mitt eksemplar av historien sånn relativt nøyaktig på andre siden av jorda, men jeg regner med at noen andre kan skrive av teksten.
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
21.03.2008, 02:50

Boka kommer ikke i butikken før om mange måneder, men i 1995 utgaven er teksten i siste rute: " Lydia, å, Lydia, kjenner dere Lydia? Lydia, den tatoverte dama...."
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Innlegget blei sist redigert 21.03.2008, 09:13 av Øyvind Braaten
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
21.03.2008, 09:12

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.