Andeby Online > Diskusjonsforum > Don Rosas (manglende) kreativitet
Gå tilbake til forumoversikta ...

Mange vil si at Don Rosa har malt seg inn i et hjørne, noe jeg er enig i.
Hvis vi for eksempel ser på hans siste fire historier:
Jakten på Tempelridderskatten - 2003 - Fortsettelse på Rosas tidligere "Korsfarerenes krone" fra 2001.
Den sorte ridder slår til igjen - 2003 - Oppfølger til Rosas tidligere "En eventyrlig ferd", "Den sorte ridder" og "Angriiip!".
Tre lystige fyrer rir igjen - 2004 - Direkte oppfølger til "De tre caballeros rir igjen" fra 2000. Den er igjen en ombygget verson av en Disneyfilm fra forrige århundre.
Fangen i Sølvstrømmen - 2005 - Kapittel 8c i Skrues liv-serien som er oppbrukt vil mange si.
'
'
'
Alle er bra historier, men kanskje burde Don lagd helt "nye" historier.
Noe lignende finner vi ikke hos andre serieskapere. Det er egentlig litt trist at Don Rosa ikke har funnet på noe bedre. Selv om de er ganske gode historier, noen av de.
Hva er deres syn på saken, egentlig?
Jeg vet at det er mange sterke meninger på dette forumet, så kanskje vi kunne luftet en diskusjon.
Selv er jeg fan av Don Rosa, men mener at kvaliteten på historiene har gått ned etter storstreiken i 2002(?)...
Jeg lurer også på om noen vet noe om Rosas nåværende situasjon; synet, fremtidlige historier etc. Med tanke på at han ikke har kommet med noen nye historier på tre år snart.
<<I only hope that we never lose sight of one thing — that it was all started by a mouse.>>
Walt Disney.
Barks| Rota| Rosa| Scarpa| van Horn| Solstrand & Midthun|
17.03.2008, 22:40

Audun- skreiv:
Jeg vet at det er mange sterke meninger på dette forumet, så kanskje vi kunne luftet en diskusjon.
Selv er jeg fan av Don Rosa, men mener at kvaliteten på historiene har gått ned etter storstreiken i 2002(?)...:-O
Jeg lurer også på om noen vet noe om Rosas nåværende situasjon; synet, fremtidlige historier etc. Med tanke på at han ikke har kommet med noen nye historier på tre år snart.
Det som er sikkert når de gjelder Don Rosas aktiviteter de siste årene (etter "The Prisoner of White Agony Creek") er:
a)
Han har hatt trøbbel med synet - dette virker muligens litt inn på hans arbeidskapasitet.
b)
Det var i sin tid tale om at han skulle lage en eller flere kortere gag-serier. Hvorvidt det var hans egen plan - eller et uttalt ønske fra Egmonts side, vet jeg ikke, men selv har han tidligere ofte sagt at han liker best å lage lange serier tuftet på mye research.
c)
Han har tatt det med ro for å håndtere en del private gjøremål som det ellers har vært lite tid til.
d)
Han har solgt en del serier (dubletter?) på Ebay.
e)
Han har bidratt og bidrar stadig med nye kommentarer, o.l. til Hall of Fame serien.
f)
Han tegnet 12 plakater + skrev tilhørende tekster i 2006/2007. Han har også tegnet og tegner jevnlig nye forsider til Hall of Fame serien.
g)
Han har deltatt på en del seriemesser/bokmesser o.l. i Skandinavia, Finland, Tyskland. osv.
Så han er i og for seg stadig aktiv, men det er som du nevner, dessverre tegn som tyder på at hans inspirasjon ikke lenger er det den en gang var. Streiken som du nevner, vitner også om at forholdet til Egmont har vært litt opp og ned.
Det siste jeg har hørt fra ham er dog at han er i gang med tekstene til HOF 7.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 18.03.2008, 01:31 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
18.03.2008, 01:24

Dessuten tegner han jo coverne til Hall of Fame-utgivelsene 
Eller de vi har sett hittil er vel tegnet for en god stund siden, men han har jo sikkert noen på gang nå også.
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
18.03.2008, 13:02

Audun- skreiv:
Selv er jeg fan av Don Rosa, men mener at kvaliteten på historiene har gått ned etter storstreiken i 2002(?)...:-O
Kan være det skyldes at jeg selv var kommet i "den alderen" på den tida, men jeg er enig i det. Historiene fra og med oppkoket "En drøm for livet" er langt unna godhistoriene for en ti-tolv år tilbake.
Men, sånn er det bare - Barks var på sitt beste på femtitallet, Don Rosa på nittitallet.
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
18.03.2008, 22:16

Jeg har en liten stygg mistanke om at Rosa har nådd den alderen hvor man innser at livet ikke varer evig. Desto eldre man blir jo fortere går årene. Det er mulig at han nå prioriterer tiden på en annen måte enn før.
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
19.03.2008, 08:34

Jeg må da også for min del sige at det bedte af Rosa produktion ligger i midten af 90'erne - Skrues Liv og de andre serier der netop er udkommet i HOF 5 og 6. Ikke desto mindre så jeg A letter from home, den første af de 4 du nævner, Audun, som en virkelig god historie - det var ikke så meget selve skatten, men scenerne mellem Penny og Skrue som jeg syntes rigtig godt om - blev helt enkelt rørt over dem.
En fortælling er god når man kan relatere til den - og familiefejde er desværre noget jeg ved alt for meget om, så derfor var de scener rørende for mig at læse.
Kunne da også godt tænke mig at se Penny igen i en eventyrsserie eller gag-serie,. men nu må vi se hvad der sker.
Fangen i Sølvstrømmen er i øvrigt sidste tillægskapitel til Skrues Liv, i hvert i følge hvad Don sagde i interviewet i Rappet nr. 8. - Det var den historie han havde ønsket at tilføje i en del år.
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
19.03.2008, 10:39

Jeg synes flere av Rosas nyere historier er ganske bra, og vil legge til at jeg ikke synes alt han lagde før heller holder like høyt nivå. Har kost meg med Don Rosa 6 (HOF) på hytta i påsken, men må si at jeg synes for eksempel "Columbuskartene" ikke er i nærheten av å være Rosa på sitt beste. Og "En drøm for livet" synes jeg faktisk var en god historie da den kom (tror faktisk ikke jeg har lest den siden).
Tommy
24 år, Odda
24.03.2008, 15:20

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.