Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Donald permer og årganger.

Andeby Online > Diskusjonsforum > Donald permer og årganger.

Gå tilbake til forumoversikta ...

Hei
Har en del Donald permer/blader og lurer på hvilke permer de forskjellige årgangene hører hjemme i.

De eldste permene jeg har er er kun av papp med blå sider og rød rygg med en glisende Donald + nevøene nederst. Neste generasjon er utseendemessig helt lik ut men nå i plast. 3. generasjon er gule med rød rygg og et Duck familie portrett på siden.

Noen som kan fortelle hvor de ulike årganger hører hjemme. Når skiftet man fra papp til plast og når gikk man fra blå til gul plast på permene.

Takk
Holvar

Holvar

05.10.2005, 20:21

Vil trekke fram igjen denne gamle tråden fordi jeg lurer på det samme. Og i forlengelsen av det Holvar skriver lurer jeg på når man gikk over fra gule til røde permer. Har også registrert at det finnes minst tre ulike røde permtyper. De eldste røde hadde Donald som presset seg foran resten av familien på framsida, de neste (tror jeg, kanskje var det noen imellom?) hadde Donald som ligger og ler, og de aller nyeste (som vel dukket opp i fjor) har Donald og nevø som leser Donald-blader. Noen som er mer ekspert enn meg på dette området og som vet når blå ble til gul og gul ble til rød?

Tommy
24 år, Odda

15.03.2008, 00:32

Tommy skreiv:

Noen som er mer ekspert enn meg på dette området og som vet når blå ble til gul og gul ble til rød?

Vel, i min samling er iallfall årgangene fra 1973 til 1977 i blå plastperm. Fra 1977 av er de i gul. Min regelmessige samling sluttet rundt 1980, tydeligvis før rødt overtok.

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnysverden.blogspot.com

Karamell
40 år, Oslo

15.03.2008, 02:25

Jeg har 1994 i røde permer, og når jeg nå tenker meg litt om, så kan de første røde permene ikke ha kommet før 1993 i alle fall. "Donald Duck & Co"-logoen på ryggen på de røde permene er nemlig den nye logoen som ble brukt fra og med nr. 8/1993, da bladet ble utvidet til 48 sider og samtidig fikk en makeover.

Men takk for infoen om de blå og gule permene. Var ikke klar over at de gule overtok så tidlig som i 1977.

Tommy
24 år, Odda

15.03.2008, 11:14

Tommy skreiv:

Jeg har 1994 i røde permer, og når jeg nå tenker meg litt om, så kan de første røde permene ikke ha kommet før 1993 i alle fall. "Donald Duck & Co"-logoen på ryggen på de røde permene er nemlig den nye logoen som ble brukt fra og med nr. 8/1993, da bladet ble utvidet til 48 sider og samtidig fikk en makeover.

De røde permene finnes også med gammel logo. Jeg vil tippe overgangen fra gul til rød skjedde omkring 1992. Logoen ble altså endret når bladets ble endret. De aller eldste permene var forøvrig i svart papp og ble laget i flere størrelser i takt med at formatet på bladet endret seg noe mot slutten av 1950-tallet. Jeg tror den første annonsen for samlepermer sto i DD & co nr. 5/57, og den elste typen hadde Donald stående i helfigur på ryggen.

Gordon
33 år, Øvre Eiker

15.03.2008, 11:52

Hadde en samling fra 1979 til 1992, og der var 1979 i blå permer, og resten i gule. De gule er forøvrig i to versjoner, en hvoe hele familien sitter rundt et bord, og en hvor alle sitter i en bil.

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

whitesand
39 år, Kristiansund

15.03.2008, 12:32

whitesand skreiv:

De gule er forøvrig i to versjoner, en hvoe hele familien sitter rundt et bord, og en hvor alle sitter i en bil.

I tillegg kan det nevnes at versjonen hvor de sitter i bil finnes i to varianter. Den største forskjellen er fargen på paraplyen som endres fra rosa til grønn.

Gordon
33 år, Øvre Eiker

15.03.2008, 13:10

Det er riktig, og det er også mange andre forandringer der. Prøv her så ser du bilde av de to sammen. Gå til albumet div...

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

Innlegget blei sist redigert 15.03.2008, 17:32 av whitesand

whitesand
39 år, Kristiansund

15.03.2008, 17:28

whitesand skreiv:

De gule er forøvrig i to versjoner, en hvoe hele familien sitter rundt et bord, og en hvor alle sitter i en bil.

Jeg våger påstanden om at bilversjonen er den eldste av de gule permene. (Da tør jeg selvfølgelig ikke spekulere i HVILKEN bilversjon...)

BOM -Du er hypnotisert!

Spøkelseskladden
40 år, Sarpsborg

22.03.2008, 22:41

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.