Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

KVAKK!-prisen 2007

Andeby Online > Diskusjonsforum > KVAKK!-prisen 2007

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Av de som abonnerer på KVAKK! så husker kanskje noen at jeg i forrige nummer skrev at før KVAKK! 4 kommer, skulle de nominerte til en helt ny pris, KVAKK!-prisen offentliggjøres på nett. Denne prisen setter seg som mål å kåre de beste Disney-historiene som gis ut hvert år her i Norge. Arbeidet med å komme fram til de nominerte er nå endelig ferdig, og de som er interessert i å finne ut hvilke historier fra 2007 som er nominerte, kan kikke her http://www.kelpie.no/kvakk/kvakkprisen2007.htm

Vinnerne (i flertall, siden det er fem klasser) offentliggjøres i det kommende nummeret av KVAKK!, som forhåpentligvis vil ligge i postkassene rett før påske.

www.kelpie.no/tommy - Bloggen min!

Tommy
24 år, Odda

09.03.2008, 19:44

Først vil jeg si at dette er et flott initiativ fra din side, Tommy.:-)
Jeg går ut ifra at dette kommer til å bli en fast tradisjon årene fremover også.
Jeg har imidlertid noen spørsmål:

*Når blir KVAKK 4 sendt ut til abbonentene?

*Hvem er det som har bestemt vinnerene? Har det vært noen form for mulighet til
deltagelse for publikum, f. eks. stemming på internett etc.. Eller har det bare vært du som har kommet frem til vinnerene?

*Jeg lurer på om vinnerene får noen form premie, pokal, gevinst, et diplom eller et eller annet..

<<I only hope that we never lose sight of one thing — that it was all started by a mouse.>>
Walt Disney.

Barks| Rota| Rosa| Scarpa| van Horn| Solstrand & Midthun|

Innlegget blei sist redigert 14.03.2008, 20:15 av Audun

Audun

14.03.2008, 20:09

Audun- skreiv:

Først vil jeg si at dette er et flott initiativ fra din side, Tommy.:)
Jeg går ut ifra at dette kommer til å bli fast årene fremover også.

Ja, det er planen. Selvsagt hvis det finnes noen interesse for det, og det håper jeg jo at det gjør.

Jeg har imidlertid ett par med spørsmål:

*Når blir KVAKK 4 sendt ut til abbonentene?

For øyeblikket venter jeg på bladene fra trykkeriet. Forhåpentligvis kommer de i morgen, og da vil de bli sendt enten i morgen eller på mandag. Forhåpentligvis vil de være i postkassene senest på onsdag, sånn at folk har dem til påske.

*Hvem er det som har bestemt vinnerene? Har det vært noen form for mulighet til
deltagelse for publikum, f. eks. stemming på internett etc.. Eller har det bare vært du som har kommet frem til vinnerene?

Som det står på KVAKK!-sida om prisen, har juryen i år bestått av undertegnede og Eirik Birkeland, og det er juryen som har bestemt vinnerne.

*Jeg lurer på om vinnerene får noen form for premie, pokal, gevinst, eller et diplom.

Håpet er at jeg skal klare å få kontakt med alle vinnerne sånn at de kan få et diplom.

Tommy
24 år, Odda

14.03.2008, 20:19

Tommy skreiv:

For øyeblikket venter jeg på bladene fra trykkeriet. Forhåpentligvis kommer de i morgen, og da vil de bli sendt enten i morgen eller på mandag. Forhåpentligvis vil de være i postkassene senest på onsdag, sånn at folk har dem til påske.

Det kan være i det seneste laget, Tommy. Selv drar jeg på tirsdagen. Andre har sikkert dratt før. Det hadde derfor vært fint om du kunne purre på trykkeriet og fått sent ut bladene i morgen :-)

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 14.03.2008, 23:04 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

14.03.2008, 23:04

Sigvald skreiv:

Det hadde derfor vært fint om du kunne purre på trykkeriet og fått sent ut bladene i morgen :-)

Bladene ble sendt fra trykkeriet allerede for noen dager siden, men har ikke dukket opp ennå. Jeg håper som sagt de dukker opp i morgen, og hvis de gjør det blir de også postet i morgen. Uansett håper jeg de fleste vil være like fornøyd dersom det skulle vise seg at de ikke får bladet før rett etter at påsken er over. Dette er tross alt ikke snakk om stoff som blir utgått på dato... :-)

Tommy
24 år, Odda

14.03.2008, 23:58

Tommy skreiv:

Bladene ble sendt fra trykkeriet allerede for noen dager siden, men har ikke dukket opp ennå.

Postendamene skal ødelegge påska for oss! :-(

Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist

- Det Gode Selskap -

http://www.dingus.be

Guffen Delbekk
23 år, Halden

15.03.2008, 01:46

Gleder meg spent til å finne ut korvidt det blir Takketalen eller Varehusets hemmelighet som stikker av med det eg ser på som den gjevaste av desse prisane (då det er den kategorien som etter mi meining jamnt over har dei sterkaste historiene). Det overrasker meg om Daan Jippes får den prisen, då det er dei to andre eg klart hugsar som høgdepunkt i 2008.

Sjølvsagt er det alltid ting ein er ueinig med i slike nominasjonar -- ein er aldri 100 % einig med juryen -- så nøyaktig kva eg føler at er utelatt og kva som kanskje burde ha vore det skal eg prøve la vere å uttale meg om *). Men eg stiller spørsmålsteikn ved juryens storleik. Det ser fint ut på papiret at juryen er samansett av «velkvalifiserte Donald-lesere», men det hadde vore enno betre om juryen innehaldt meir enn to personar (der Kvakk-redaktøren er juryformann). Eg tviler ikkje på at begge desse veit kva dei snakker om, men med tanke på at ein baserer seg på smak her, er vel to personars smak eit litt tynt grunnlag å dele ut ein pris på?

*) Men den historia eg sakna aller mest var utan tvil «Skurkeskolen» i pocketbokkategorien. Årets klart beste pocketbokhistorie.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

15.03.2008, 19:06

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Eg tviler ikkje på at begge desse veit kva dei snakker om, men med tanke på at ein baserer seg på smak her, er vel to personars smak eit litt tynt grunnlag å dele ut ein pris på?

Som nevnt privat var det egentlig meningen at det skulle være tre personer i årets jury (jeg spurte en del flere, men var egentlig sjeleglad for at jeg klarte å få tak i så mye som tre. I verste fall kunne jo alle jeg hadde spurt sagt nei. Det er tross alt ikke så mange personer som leser omtrent alt som blir utgitt av Disney-serier i Norge..), men tredje person ble dessverre nødt til å trekke seg i siste liten. Forhåpentligvis vil neste års jury bli større enn i år.

Tommy
24 år, Odda

15.03.2008, 19:24

Tommy skreiv:

men tredje person ble dessverre nødt til å trekke seg i siste liten.

Om det verkeleg var heilt umogleg å få tak i ein reserve på kort varsel (tips: Det går an å bruke forumet til å etterlyse jurymedlemer!), meiner eg at det eigentleg hadde vore betre å utsetja prisutdelinga.

Det er tross alt ikke så mange personer som leser omtrent alt som blir utgitt av Disney-serier i Norge..

Dersom det er problemet går det kanskje an å revurdere måten ein veljar vinnarar på? Ser for meg mange måtar dette kunne ha vore gjort på. Ein kunne til dømes la KVAKKs abonnentar få kome med sine nominasjonar, og så hadde juryen berre trengt å lese dei historiene som var nominerte (då hadde det jo ikkje vore nødvendig å vera avhengig av ein jury som hadde alle seriane sjølv, du kunne berre forsyne dei med kopiar frå Kelpies arkiv). Alternativt kunne du jo ha eigne juryar for kvar kategori -- det er jo mange som leser alle Donald-blada, men som ikkje leser Donald Pocket, og det er mange som leser Donald Pocket, men ikkje Donald-blad ... Hadde du hatt ein eigen jury for pockethistoriene, hadde sannsynlegvis mykje av problemet vore løyst. Berre to forslag, det finst garantert andre som òg hadde fungert fint.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

16.03.2008, 13:39

Tommy skreiv:

Men tredje person ble dessverre nødt til å trekke seg i siste liten.

Var dette virkelig en så tid(krevende) oppgave?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

16.03.2008, 16:26

meiner eg at det eigentleg hadde vore betre å utsetja prisutdelinga.

Vel, noen vil kanskje si det, men jeg er en tilhenger av at ting faktisk blir gjennomført i stedet for at de blir utsatt "på ubestemt tid". Hvis det skulle blitt noen KVAKK!-pris måtte det blitt nå som bladet er nytt. Synes vi samtidig skal huske på at dette ikke akkurat er stortingsvalg eller OL. Det er en "pris" over Donald-historier gjennomført av et ørlite donaldistisk tidsskrift. Det er samtidig ikke noe jeg har fått i oppdrag av konge og fedreland om å sette i gang, det er selvsagt mest for moro skyld. Det er jo også grunnen til at jeg setter sammen og utgir KVAKK! Men som sagt, enig i at det ideelt sett skulle vært mer enn to i juryen. Forhåpentligvis lar det seg gjøre til neste år.

Sigvald skreiv:

Vel, det tar faktisk en del tid (hvis en går inn for å gjøre det på en skikkelig måte og gå gjennom hver enkelt historie). Grunnen til at vedkommende trakk seg var imidlertid at han ikke hadde samlingen sin tilgjengelig for øyeblikket.

Innlegget blei sist redigert 16.03.2008, 23:41 av Tommy

Tommy
24 år, Odda

16.03.2008, 23:40

Tommy skreiv:

meiner eg at det eigentleg hadde vore betre å utsetja prisutdelinga.

Vel, noen vil kanskje si det, men jeg er en tilhenger av at ting faktisk blir gjennomført i stedet for at de blir utsatt "på ubestemt tid". Hvis det skulle blitt noen KVAKK!-pris måtte det blitt nå som bladet er nytt. Synes vi samtidig skal huske på at dette ikke akkurat er stortingsvalg eller OL. Det er en "pris" over Donald-historier gjennomført av et ørlite donaldistisk tidsskrift. Det er samtidig ikke noe jeg har fått i oppdrag av konge og fedreland om å sette i gang, det er selvsagt mest for moro skyld. Det er jo også grunnen til at jeg setter sammen og utgir KVAKK! Men som sagt, enig i at det ideelt sett skulle vært mer enn to i juryen. Forhåpentligvis lar det seg gjøre til neste år.

Sigvald skreiv:

Vel, det tar faktisk en del tid (hvis en går inn for å gjøre det på en skikkelig måte og gå gjennom hver enkelt historie). Grunnen til at vedkommende trakk seg var imidlertid at han ikke hadde samlingen sin tilgjengelig for øyeblikket.

OK :-)

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 17.03.2008, 02:03 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

17.03.2008, 02:03

Er Kvakk! sendt ut til abonnentane enno?

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

22.03.2008, 13:25

Er Kvakk! sendt ut til abonnentane enno?

Nei, venter fortsatt på leveranse fra trykkeriet (samfunnsmaskineriet tar som kjent ferie i påsken). Satser på å sende ut en av de aller nærmeste dagene.

Tommy
24 år, Odda

24.03.2008, 15:09

Tommy skreiv:

Satser på å sende ut en av de aller nærmeste dagene.

Det vil si i dag. KVAKK! 4 er nå postlagt.

Tommy
24 år, Odda

25.03.2008, 14:02

Tommy skreiv:

Tommy skreiv:

Og mottatt i dag! Takk for effektiv leveranse, Tommy!

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

26.03.2008, 15:23

Jeg har nå lest kjapt gjennom nok et kjempeflott nummer av Kvakk. Og har følgende sprøsmål?

a)
Hvorfor er bladet nummerert som nr. 4, når det er det første nummeret i en ny årgang? Ja, jeg vet at Rappet sliter med samme kaos, men er det noen god grunn for å etablere et nummer-system som verken er hummer eller kanari?

b)
Hvorfor nevnes ikke Don Rosas 12 jubileumsplakater i forbindelse med den ellers interessante statistikken for 2007?

c)
Hvorfor nevnes ikke Don Rosas "Gulløya" (DD&Co 5/2008) i anmeldelsen av DD&Co 50/2007 - 10/2008?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 26.03.2008, 17:02 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

26.03.2008, 17:00

Tommy skreiv:

Tommy skreiv:

Takker for tilsendt blad.
Et spørsmål: Hvorfor nevnes ikke Don Rosa på alle sidene i bladet. Kunne det vært mulig å lagt inn hans navn nederst, som en fast tekst?

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
45 år, Nittedal

26.03.2008, 18:01

Sigvald skreiv:

Ja, jeg vet at Rappet sliter med samme kaos, men er det noen god grunn for å etablere et nummer-system som verken er hummer eller kanari?

Jeg mindes ikke at du nogensinde har referert til dette kaos før? Hvad er det for et kaos? Der er fuld præcedens for fortløbende nummereing, både i den donaldistiske fanbranche og hos udgiverne i f. eks. Italien og Frankrig.
Jeg kender ikke noget donaldist-tidsskrift som ikke har fortløbende nummerering?

Jeg kan fornemme at der aldes for lidt Rosa i dette nummer for Sigvalds smag - men kanske der så er tilpas Rosa til andre? Noget for enhver smag fra gang til gang, ikke?

Jeg må for øvrigt klage på at Stavanger bliver favoriseret i forhold til Aalborg - det er URETFÆRDIGT ;-) :-D

Remember: It all started with a mouse

AC
28 år, Danmark

26.03.2008, 21:39

AC skreiv:

Sigvald skreiv:

Ja, jeg vet at Rappet sliter med samme kaos, men er det noen god grunn for å etablere et nummer-system som verken er hummer eller kanari?

Jeg mindes ikke at du nogensinde har referert til dette kaos før? Hvad er det for et kaos? Der er fuld præcedens for fortløbende nummereing, både i den donaldistiske fanbranche og hos udgiverne i f. eks. Italien og Frankrig.
Jeg kender ikke noget donaldist-tidsskrift som ikke har fortløbende nummerering?

Det er det da heller ingen ting i veien med. Problemet oppstår når man i tillegg snaker om årganger. Dersom man taler om årganger, er det vel logisk at hver årgang begynner med nummer 1 (jfr. DD&Co). Bruker man fortløpende nummerering bruker man vanligvis ikke å tale om årganger (jfr. Donald Pocket).

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

26.03.2008, 21:54

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.