Andeby Online > Diskusjonsforum > Kart over Andeby
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Kan noen hjelpe meg med denne? Jeg har en kamerat på min egne alder som er ihuga Donald- og Don Rosa-fan. Han hadde en bror som var reklametegner men som dessverre er død nå. Kameraten min mener at broren hans en gang laget et kart over Andeby på oppdrag fra Hjemmet. Det må ha vært på 70-tallet en gang. Min egen samling fra denne tiden er dessverre ikke komplett, og jeg kan ikke huske noe sånt kart. Var det et bilag til Donald, eller ble det brukt i en annen sammenheng? Det er selvsagt også mulig at det aldri ble publisert. Noen som vet noe?
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Nils Petter
61 år, Moss
19.10.2007, 11:46

Tror jeg skal ha noe slikt liggende et sted. Det var en slik oppgave i Donald med klistemerker som viste hele Andeby, hvor man skulle klistre på Bingen osv
Samler
Orlel
24 år
19.10.2007, 12:58

Jo, men den kom vel ikkje før langt ute på nittitalet, så den kan det vel umogleg vera?
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
19.10.2007, 13:50

Ja, jeg husker godt det kartet fra 90-tallet. men det jeg er ute etter var nok mye tidligere, og trolig ikke like detaljert.
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Nils Petter
61 år, Moss
19.10.2007, 15:01

Nils Petter skreiv:
Ja, jeg husker godt det kartet fra 90-tallet. men det jeg er ute etter var nok mye tidligere, og trolig ikke like detaljert.
De som er på jakt etter detaljerte Barks-lojale kart over Andeby og omegn bør se her: http://www.andebyonline.com/forum/i43831/#43831
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 19.10.2007, 16:16 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
19.10.2007, 16:16

Sigvald skreiv:
De som er på jakt etter detaljerte Barks-lojale kart over Andeby og omegn bør se her: http://www.andebyonline.com/forum/i43831/#43831
... men i denne samanhengen var det jo veldig tydeleg at det ikkje var Rob Kleins kart Nils Petter var på jakt etter, då ...
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
19.10.2007, 16:19

Nå har kartet jeg etterlyste dukket opp. Det er tegnet i 1976 eller 1977 av Pål Fossum da han var 28 år og jobbet som illustratør for reklamebyrået Markedsprofil i Oslo. Han var flasket opp på Donald Duck-blader, og var også interessert i animasjonsfilm.
Kartet er sannsynligvis gjort med filtpenner. Plansjen er i A2-format, foldet tre ganger til A5. På hele baksiden er det reklame for Donald Duck’s Bokklubb (med apostrof). Antakelig distribuert i tett plastomslag som reklame rett i postkassen, for det er ingen hull etter stifter i plansjen.
Dette er det beste kartet over Andeby jeg har sett. Fossum har fått med utrolig mange artige detaljer: Notre Duck-katedralen, Den Blå Ekspressen (fra historien om bestemors okse) og møllehjulet som knuste Donalds miniubåt (i historien om svømmekonkurransen).
Jeg har scannet kartet, og de som er interessert i å se det, kan sende meg en melding med en e-postadresse som jeg kan sende filen til.
Innlegget blei sist redigert 25.02.2008, 10:55 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
25.02.2008, 09:38

Interessen for dette kartet har vært stor, og alle som bestilte i går skulle nå ha fått det. Hvis ikke - send meg en ny melding. Kan nevne at det kanskje vil bli satt i gang undersøkelser for å spore opp originalen, slik at den kan havne på Tegneseriemuseet.
Nils Petter
61 år, Moss
26.02.2008, 09:27

Jeg sjekket mailen først nå. Og så kartet, og syns det var veldig stilig! 
Villas Vidvei
- Andeby i Dag
Jeg går på skolen Ullevål skole
Villas Vidvei
Oslo
26.02.2008, 15:16

Villas Vidvei skreiv:
Jeg sjekket mailen først nå. Og så kartet, og syns det var veldig stilig! :D
Kartet, (dvs. oversiktsbildet av Andeby) er en pen tegning, men ikke absolutt representativt for Barks. F.eks. synes jeg ikke at Mikke, Langbein, Storeulv og grisene i hører til i endenes Andeby. Den tradisjonelle Kornelius Kvakk statuen er heller ikke med. Selv om dette, som sagt, er en pen tegning - vitner den mer om "kunstnerisk frihet" enn om strengt vitenskapelig kartografi. Men den var sikkert avansert for sin tid (1970-tallet) og tydeligvis i tråd med Egmonts alt-i-ett Andeby. Den er m.a.o. veldig bra gitt oppdragsgivers ønsker. Rob Kleins karter som er mer i "strukturalismens" ånd kunne derimot f.eks. gått rett inn i en av de 3 ekstra boksene til CBSV.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 26.02.2008, 16:25 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
26.02.2008, 16:21

Sigvald skreiv:
Rob Kleins karter som er mer i "strukturalismens" ånd kunne derimot f.eks. gått rett inn i en av de 3 ekstra boksene til CBSV.
Ehh. nei! Barks forandret Andeby hele tiden. Da passer det jo ikke med ett kart som lager en bastant struktur på det hele.
26.02.2008, 17:29

Sigvald skreiv:
Rob Kleins karter som er mer i "strukturalismens" ånd kunne derimot f.eks. gått rett inn i en av de 3 ekstra boksene til CBSV.
Nå tror jeg du har misforstått endel, CBSV er ikke Karl&Co.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
26.02.2008, 20:36

Det burde da logisk nok bare finnes 1 (ET) kart over Andeby, tullete å ha flere versjoner, sett bortfra at byen selv forandret seg oppover årene og det således ble tatt med i historiene brukt, men det ville vært svært uoversiktlig
Samler
Orlel
24 år
29.02.2008, 20:57

Orlel skreiv:
Det burde da logisk nok bare finnes 1 (ET) kart over Andeby, tullete å ha flere versjoner, sett bortfra at byen selv forandret seg oppover årene og det således ble tatt med i historiene brukt, men det ville vært svært uoversiktlig
Når begynte Andeby å fremstå logisk?? Noen vil kanskje svare at det var da Rosa begynte å herje, dessverre.
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
46 år, Nittedal
29.02.2008, 22:37

Ja, Pål Fossums tegning ligger nærmest opp til sånn som jeg forestiller meg Andeby. Jeg har for eksempel alltid ment at grisenes hus ligger i skogen i nærheten av Bestemors gård. Og var det ikke en historie tegnet (men riktignok ikke skrevet) av Barks hvor Storeulv prøver å stjele ull fra Bestemors sauer? At taubåten Lille Tut-tut opererer på havnen, gjør det jo enda morsommere. Jeg synes personlig at dette er et mye triveligere Andeby en det som er kommet fram etter at man begynte å katalogisere alt. Andre har andre oppfatninger, og har sikkert stor glede av nettopp denne systematiseringen. Vi har alle vår egen versjon av Calisota.
Nils Petter
61 år, Moss
01.03.2008, 14:06

Det store huset som ligger like under Bestemors gård, hvilket hus er dette? Skal det kanskje være villaen til Skrue?
01.03.2008, 16:44

Jeg oppfatter det sånn. Vi har jo flere ganger (også hos Barks) sett at Skrue har en stor villa, selv om han vanligvis bruker leiligheten i pengebingen. Kanskje han leier ut huset til selskapslokaler for milliardærklubben?
Nils Petter
61 år, Moss
01.03.2008, 19:21

I nr 27/98, møter vi storeulv i nærheten av Bestemors gård, og det er en Barks-tegnet historie hvertfall. Så det tyder jo på at Storeulv's skog er i nærheten av Bestemors gård. Her var det bestemors hest han prøvde å ta.
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
01.03.2008, 20:17

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.