Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Floyd gottfeldson i Norge

Andeby Online > Diskusjonsforum > Floyd gottfeldson i Norge

Gå tilbake til forumoversikta ...

Jeg har lenge vært fan av Floyd Gottfeldsons mikke slik han er presenter i "jeg mikke", "jeg langbein" og "vi mikke og minni". Da jeg nylig begynnte å delta i nettauksjoner, ble muligheten til å sikre seg de kjempebøkene jeg manglet større. Jeg sitter nå å venter i spenning på "Mikke = moro" og "Mikke gode gamle årganger", som tegneserie indexsen røper skal ha historier av Gottfeldson. Den sier også at "Mikke 365 historier" er av ham. Jeg er ikke så interesert i vitsestriper, men heller i de lengre historene. Er dette en bok jeg bør ta en kikk på, eller kan jeg like godt la være?

geirerik
31 år

14.01.2008, 08:55

geirerik skreiv:

Jeg har lenge vært fan av Floyd Gottfeldsons mikke slik han er presenter i "jeg mikke", "jeg langbein" og "vi mikke og minni". Da jeg nylig begynnte å delta i nettauksjoner, ble muligheten til å sikre seg de kjempebøkene jeg manglet større. Jeg sitter nå å venter i spenning på "Mikke = moro" og "Mikke gode gamle årganger", som tegneserie indexsen røper skal ha historier av Gottfeldson. Den sier også at "Mikke 365 historier" er av ham. Jeg er ikke så interesert i vitsestriper, men heller i de lengre historene. Er dette en bok jeg bør ta en kikk på, eller kan jeg like godt la være?

Hvis du kun er interessert i lengre historier av Gottfredson, er ikke "MM 365 historier" noe å satse på. Den inneholder vel utelukkende avisstriper. Men jeg synes Gottfredson er en så stor kunstner, også på avisstriper, at jeg ikke vil være disse foruten. Men der kan jo smaken være forskjellig. Men hvis du nå også skaffer deg denne boka, har du vel alle kjempebøkene med Gottfredson, og det jo ikke en dårlig samling! Det er vel ennå ikke kommet noen bedre samling på norsk. Men som du ser av en tidligere tråd, er Floyd Gottfredson Library på trappene i USA.

Ellers vil jeg også anbefale "Vi Mikke og Langbein" dersom du liker Paul Murry.

"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"

Lars Martin
Stranda

14.01.2008, 10:32

Jeg er ikke fremmed for de lengre historiene til Murry. Jeg husker spesielt en historie om spøkelseskladden hvor det viste seg at Langbein gikk i søvne. Jeg har sett på Murry boken i Hall of fame, men den var ikke akkurat det jeg så etter. Er "Vi mikke og Lanbein" i hovedsak lengre historier?

geirerik
31 år

14.01.2008, 10:44

Lars Martin skreiv:

[Hvis du kun er interessert i lengre historier av Gottfredson, er ikke "MM 365 historier" noe å satse på. Den inneholder vel utelukkende avisstriper.

Avisstriper og lengre historier er ingen motsetning. Alle Gottfredsons lange historier var jo også avisstriper. Nå er akkurat denne boka ikke indeksert på norsk i Inducks, men den danske indekseringen viser at boka inneholder et utvalg søndagssider fra 1932 til 1942. Mens dagsstripene på denne tida jo var lange fortellinger, var søndagssidene avsluttende gags - som altså er det som blir presentert her.

Tommy
24 år, Odda

14.01.2008, 12:22

geirerik skreiv:

Er "Vi mikke og Lanbein" i hovedsak lengre historier?

Oversikt over boka er her: http://coa.inducks.org/issue.php?c=no%2fKB12

Inducks kan forresten anbefales på det sterkeste. Et daglig verktøy for donaldister.

Tommy
24 år, Odda

14.01.2008, 12:24

Jeg ser at inducks svarer på de spørsmålene jeg har angående Donald og Mikke. Takk skal du ha.

geirerik
31 år

14.01.2008, 13:48

geirerik skreiv:

De tre førstnevnte av disse bøkene er best, synes jeg.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 19.01.2008, 19:09 av Olaf Moriarty Solstrand

Sigvald
41 år, Stavanger

19.01.2008, 03:21

Mikke=Moro eller som den danske parallel hedder "Hurra for Mickey" (Indeksør SGr, jeg har et eksemplar du kan sammenholde med den norske udgave hvis du vil - det er den nøjagtige ækvivalent) er nok en af de kedligste af Mikke-bøgerne efter min personlige mening. Af den simnple årsag at det er de seneste af serierne - der bliver længere og længere mellem snapsene, mellem godbiderne. Og de fortsatte handlingsforløb går kun over nogle få sider - ikke som i Gottfredsons første mange år hvor der var måske 3-4 lange serier i dagstriberne over et år. Det eneste rigtige lyspunkt i bogen er der hvor Eta Beta (? Alfa Beta på dansk - Eega Beeva på engelsk) dukker op og i starten bliver fuldstændig neglisjeret af Langbein som mener at det væsen slet ikke eksisterer.

Samme Langbein (Fedtmule) mener en del årtier senere at Hekla (Hazel - Tusnelda) ikke er en heks - så hans påståelighed og ignorance kender vi jo - nej jeg vil ikke argumentere for lige nu hvor vidt hekse eksisterer i det Rosaistisk-barksistiske miljø - det gør de altså bare i Andeby (Mim, visse tolkninger af Magica og særligt Hekla).

Remember: It all started with a mouse

AC
29 år, Danmark

20.01.2008, 09:56

Tommy skreiv:

[... Nå er akkurat denne boka ikke indeksert på norsk i Inducks, men den danske indekseringen viser .....

Nå er alle Kjempebøkene indeksert i Inducks.

49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

22.01.2008, 10:28

Sigvald skreiv:

"Mikke god gammel årgang" innfridde også til mine forventninger. "Mikke = Moro" viser nok at Gottfeldson ikke klarer å holde oppe kvaliteten gjennom årene.

geirerik
31 år

22.01.2008, 14:04

geirerik skreiv:

Sigvald skreiv:

"Mikke god gammel årgang" innfridde også til mine forventninger. "Mikke = Moro" viser nok at Gottfeldson ikke klarer å holde oppe kvaliteten gjennom årene.

Det bør vel også sies at King Features Syndicate (som distribuerte avisstriper) hadde en finger med i spillet når det ble bestemt at det ikke lenger skulle lages lange eventyr. Disse korte to ukers seriene i Mikke Mus = Moro, kan vel nesten regnes som en rekke gags sentert rundt et tema. Det var heller ikke Gottfredson som skrev disse, men Bill Walsh. Gottfredson tegnet. Men jeg er enig, de har ikke så veldig høy kvalitet sammenlignet med perlene fra 30-åra.
Fra 21. september 1947 og frem til 5. oktober 1955 ble det på nytt presentrert lange (også flere gode) eventyr i de amerikanske avisene. Disse ble også skrevet av Bill Walsh og tegnet av Gottfredson.

bingo
38 år, Sandefjord

22.01.2008, 16:31

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.