Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Årgangsbøker og hall of Fame

Andeby Online > Diskusjonsforum > Årgangsbøker og hall of Fame

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Jeg er, som de fleste, opptatt av Barks, men jeg trenger ikke en komplett samling. Målet er å få samlet årgangsbøkene, hvor jeg nå mangler tre titler. Jeg ser jo at også "Hall of Fame" har Barks titler. Er disse en videreføring av jubileusbøkene? eller inneholder de mange av de samme historiene? Om de fleste historiene ikke dukker opp i jubileumsbøkene, så kunne det ha vært interesant å utvide samlingen.

geirerik
31 år

14.01.2008, 09:01

geirerik skreiv:

Jeg er, som de fleste, opptatt av Barks, men jeg trenger ikke en komplett samling. Målet er å få samlet årgangsbøkene, hvor jeg nå mangler tre titler. Jeg ser jo at også "Hall of Fame" har Barks titler. Er disse en videreføring av jubileusbøkene? eller inneholder de mange av de samme historiene? Om de fleste historiene ikke dukker opp i jubileumsbøkene, så kunne det ha vært interesant å utvide samlingen.

Verken jubileumsbøkene, årgangsbøkene eller Hall of Fame har som mål å samle Barks komplett, og alle tre seriene overlapper hverandre mht. historier. Du vil altså finne mange av de samme historiene i disse tre seriene, og noen vil du nok ikke finne i det hele tatt.

Da jubileumsbøkene begynte å komme ut, trodde jeg, og sikkert mange andre, at målet var å samle alle Barks-historiene. Men plutselig stoppet serien opp, av grunner som jeg mener Egmont ikke kunne gjøre særlig rede for. Da hadde vel omtrent halvparten av Barks-historiene blitt samlet.

Så kom årgangsbøkene, med fotostatisk opptrykk av alle Donald-bladene. Og så kom Hall of Fame. Som det har vært sagt flere ganger her inne, så har HOF tre siktemål: Samle det beste av ulike tegnere, samle Don Rosa komplett, og samle utvalgte historier av Barks gjennom ulike temaer (biler, idrett, mat osv). HOF tar, så vidt jeg vet, ingen hensyn til hva som er publisert i jubileumsbøkene eller årgangsbøkene.

På denne måten viser Egmont oss at vi er nødt til å abonnere på alt i hop, inkludert Carl Barks' samlede verk, som er alternativet hvis en vil ha alt av Barks på en plass.

"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"

Lars Martin
Stranda

14.01.2008, 10:14

Takk for svar. Jeg ser nå at jeg kan holde meg til min nesten komplette samling av jubileumsbøker. (Jeg tenkte på "jubileumsbøkene" når jeg skrev "årgangsbøker")

geirerik
31 år

14.01.2008, 10:48

For ordens skyld: korrekt betegnelse på de såkalte "jubileumsbøkene" (jfr. INDUCKS) er gullbøkene fordi alle bøkene i serien hadde gylne covere i både Danmark og Sverige.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 19.01.2008, 03:19 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

19.01.2008, 03:18

Sigvald skreiv:

For ordens skyld: korrekt betegnelse på de såkalte "jubileumsbøkene" (jfr. INDUCKS) er gullbøkene fordi alle bøkene i serien hadde gylne covere i både Danmark og Sverige.

Jeg synes det er litt merkelig at vi i Norge er nødt til å kalle bøkene for "gullbøkene" fordi de i Sverige og Danmark hadde gylne covere, men... Står det i noen av bøkene eller har bøkene noen gang i annonser e.l. blitt kalt for "gullbøkene" (her i Norge)?

Lurer også på hvorfor ikke denne boka: http://coa.inducks.org/issue.php?c=no%2fCBJUL+1 er indeksert under samme serie, når det er tydelig av designet på boka at den var ment å skulle være under samme serie.

Tommy
24 år, Odda

19.01.2008, 11:58

Det står vel de norske indeksører frit for at indeksere den bog som værende i samme serie - men vi danskere kan ikke helt gøre dette for her er bogen ret anderledes. Det er klart at man nok kan kjalde den guldbog 18 (undskyld jubilæumsbog 18) men den er det ikke - ikke her i hvert fald.

Remember: It all started with a mouse

AC
29 år, Danmark

19.01.2008, 12:54

Boka skiller seg veldig mye fra de 17 jubileumsbøkene.

49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

19.01.2008, 14:17

Øyvind, på hvilken måte??? Synest det er heilt openbart at bøkene tilhøyrer same serie. Nokre minimale forskjeller er det, som at innhaldsforteikninga er før forordet i staden for etter og at ein ikkje har 100 % dei same fontene overalt, men å skille seg mykje frå jubileumsbøkene gjer den då definitivt ikkje.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Innlegget blei sist redigert 19.01.2008, 14:23 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

19.01.2008, 14:22

Jubileumsbøkene har alle det samme motivet på coveret, og samme logo på coveret. Må innrømme at de svenske utgavene har bedre covere. For en med dårlig hukommelse, meg selv, var det vanskelig å se om det var en ny bok som kom, eller en jeg hadde fra før som plutselig stod i butikken.

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

19.01.2008, 14:28

Tommy skreiv:

Lurer også på hvorfor ikke denne boka: http://coa.inducks.org/issue.php?c=no%2fCBJUL+1 er indeksert under samme serie, når det er tydelig av designet på boka at den var ment å skulle være under samme serie.

Det er nok feil, den har nemlig IKKE gyllent cover i Danmark og Sverige.

Øyvind Braaten skreiv:

Jeg ser at du her velger å neglisjere INDUCKS som har fastsatt betegnelsen Gullbøkene for denne bokserien også på norsk. Hva tror du Einar synes om det?

Og la meg med en gang presisere. Kun den første boken var en jubileumsbok (den kom i 1984 i anledning Donalds 50 års-jubileum). Resten av bøkene i serien er oppfølgere til denne. Den første boken "Jubileumsboken" hadde også gyllent cover. Slik sett er betegnelsen gullbøker like relevant som jubileumsbøker på norsk.

Min konklusjon er derfor stadig at det mest fornuftige er å forholde seg til INDUCKS. Det har dessuten den fordelen som ligger i at begrepet er felles for alle de skandinaviske landene hvilket letter kommunikasjonen.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

19.01.2008, 17:11

Sigvald skreiv:

[Jeg ser at du her velger å neglisjere INDUCKS som har fastsatt betegnelsen Gullbøkene for denne bokserien også på norsk. Hva tror du Einar synes om det?

Og la meg med en gang presisere. Kun den første boken var en jubileumsbok (den kom i 1984 i anledning Donalds 50 års-jubileum). Resten av bøkene i serien er oppfølgere til denne. Den første boken "Jubileumsboken" hadde også gyllent cover. Slik sett er betegnelsen gullbøker like relevant som jubileumsbøker på norsk.

Min konklusjon er derfor stadig at det mest fornuftige er å forholde seg til INDUCKS. Det har dessuten den fordelen som ligger i at begrepet er felles for alle de skandinaviske landene hvilket letter kommunikasjonen.

Det er ikke meningen å fornærme noen, at jeg skriver jubileumsbøkene er kun av gammel vane. Kjøpte den første boken, jubileumsboken i 1984, og fulgte opp med de andre etterhvert. INDUCKS har jeg først blitt kjent med i dette århundre, men kan godt bytte til "gullbøkene". I den nyeste utgaven av "Norsk Tegneserie Index" står de listet som "Donald Duck Bøker".

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

19.01.2008, 17:46

Sigvald skreiv:

Det er nok feil, den har nemlig IKKE gyllent cover i Danmark og Sverige.

Jeg snakket om Norge, og ikke Danmark og Sverige. I Norge er det helt åpentbart med hensyn til designet at boka er ment å skulle være i samme serie.

Tommy
24 år, Odda

19.01.2008, 18:09

Tommy har sjølvsagt rett: Her må ein skille landegrensene. I Noreg er det openbart at denne boka er ei gullbok eller jubileumsbok eller kva ein no vil kalle det. På same måte som det for ein svenske er openbart at Kalle Ankas Pocket nr. 181 er ein Kalle Ankas Pocket sjølv om dei norske og danske ekvivalentane heiter «Mammutbøker». Prinsippet er det same.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

19.01.2008, 19:26

Jeg må erklære enig med seriebetegnelsen for hele serien nr. 1-18 på norsk - og på min reol står CB's Jul da også lige til højre for den danske Guldbog 17 - og i øvrigt til venstre for den norske Jubilæumsbok 6 som jeg har fået af Sigvald selv :-)

Jeg har selv kendt til inducks siden slutningen af 90'erne og fulgte en overgang inducks koder på f. eks. klassikerne (med stift papomslag) der udkom i slutningen af 70'erne og starten af 80'erne - men koden (og måske titlen?) for de hæfter har ændret sig siden dengang, så jeg ville ikke drømme om at tænke på de hæfter med inducks-koder eller navne, endsige ligge dem i rækkefølge efter de koder - der har jeg for længst fundet mit eget helt uigennemskuelige system. Når man har dem alle sammen må man vel selv sortere.
Hvis vi i alle Duck-spørgsmål skal følge Inducks - og efter skandinavisk standard, så bliver det duckske liv lidt svært - og måske også lidt kedeligt... efter min mening altså.

AC
29 år, Danmark

19.01.2008, 19:35

Sigvald skreiv:

Øyvind Braaten skreiv:

Jeg ser at du her velger å neglisjere INDUCKS som har fastsatt betegnelsen Gullbøkene for denne bokserien også på norsk. Hva tror du Einar synes om det?

Jeg har naturligvis ingen problemer med det. Denne betegnelsen var bestemt i Inducks før jeg begynte å indeksere. Hvis jubileumsbøker er en vanligere betegnelse for disse bøkene er det ikke vanskelig for oss å endre dette.

Når det gjelder Carl Barks julespesial: Jeg husker jeg opprinnelig indekserte denne som GB 18, men dette ble endret av han som da var ansvarlig for den norske delen av Inducks, fordi han mente at den ikke var en del av samme serie. Nå, fem år senere, har jeg problemer med å huske detaljene, men dette var tydeligvis i orden for meg, og ingen har brydd seg med å endre dette senere. Men også dette er det fortsatt mulig å endre.

Einar
22 år, Vennesla

19.01.2008, 20:12

Jeg ser egentlig ingen stor grunn til å krangle om dette - vi vet vel alle at disse bøkene har hatt to ulike benevnelser. Men når vi er i gang: Husker noen hva Egmont har sagt i sine reklamer om disse bøkene? Jeg mener de ble kalt for jubileumsbøkene, det gikk i alle fall flere år før jeg hørte ordet gullbok.

Når det gjelder Carl Barks' julespesial, så er den også litt annerledes fordi jeg minnes at Egmont vel sendte et brev til abonnentene om at det ikke ville komme flere bøker i bokserien, hvis benevnelse jeg altså ikke husker. I stedet skulle det komme en bok med julehistorier av Barks. (Det opplevde jeg som et dårlig plaster på såret, de sa ikke et pip om hvorfor serien stoppet, men det er noe helt annet.) Derfor opplever jeg den som en slags epilog til serien, selv om layouten inni er den samme.

Innlegget blei sist redigert 19.01.2008, 22:48 av Lars Martin

Lars Martin
Stranda

19.01.2008, 22:48

I Danmark var der allerede før 2000 planer om en samlet udgivelse af Barks' Disney-serier. Det kan man f. eks. se i komiklex 4, vores priskatelog over alle danske tegnereserier fra begyndelsen til 1997. Heri var en annonce for Egmont hvor de plæderer for at et seriealbum højst bør koste 49,95. En af de albums er noget der helt tydeligt var en planlagt Barks-serie - Barks Library står der - det er WDC album 1 som vi kender fra både Tyskland og USA og er står *af* Carl Barks - altså ikke *of* eller *by*
En redaktør Nielsen på Egmont dengang havde vist planalgt en Barks-udgivelse efter amerikansk model - om planen så var 141 album som på amerikansk eller komplet Disney-Barks, med alle hans serier om ænder samt en enkelt om mus, som det er udgivet på tysk, det ved jeg ikke (til dato er tyskerne så vidt jeg ved de eneste der har fået JW, Daisy Duck's Diary og Grandma Ducks Farm Friends i lige så flot udstyr som resten af serien. Ingen skal komme og bilde ind at Gladstone ikke fra starten havde planlagt noget lignende, men før licensen desværre gik sig en tur, og ikke kom igen havde de vel speedet hastigheden op og samlet de 71 planlagte US-album i de 56 der faktisk udkom (hvor de sidste af dem havde to serier i hver) - og så var der ikke længere plads til de ting Barks havde henholdsvis kun skrevet/skistseret eller tegnet.
Hvorfor man så i praksis stoppede Guld-/jubilæumsbøgerne allerede i 2000 kan vi jo kun gisne om - i hvert fald kan vi se på CBB i 2001 at det allerede der var næsten fastlagt hvilket udstyr vores senere CBSV skulle komme i.

AC
29 år, Danmark

20.01.2008, 09:41

Lars Martin skreiv:

Jeg ser egentlig ingen stor grunn til å krangle om dette - vi vet vel alle at disse bøkene har hatt to ulike benevnelser. Men når vi er i gang: Husker noen hva Egmont har sagt i sine reklamer om disse bøkene? Jeg mener de ble kalt for jubileumsbøkene, det gikk i alle fall flere år før jeg hørte ordet gullbok.

Du har helt rett i at Egmont kalte de for jubileumsbøker. I min nettbank har jeg helt fram til nå nylig måttet betale diverse utgivelser fra Egmont til nettopp deres konto med navn: "jubileum/årganger".

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

20.01.2008, 14:30

AC skreiv:

Hvorfor man så i praksis stoppede Guld-/jubilæumsbøgerne allerede i 2000 kan vi jo kun gisne om - i hvert fald kan vi se på CBB i 2001 at det allerede der var næsten fastlagt hvilket udstyr vores senere CBSV skulle komme i.

Jeg mener å ha lest/hørt at det hang sammen med at Barks døde i 2000. I tillegg ville de nok markere 100-årsjubileet for hans fødsel i 2001 med en større bok.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

20.01.2008, 17:08

Sigvald skreiv:

AC skreiv:

Jeg mener å ha lest/hørt at det hang sammen med at Barks døde i 2000. I tillegg ville de nok markere 100-årsjubileet for hans fødsel i 2001 med en større bok.

Ja visst! Nå husker jeg det. Carl Barks' beste var visst seriens punchline. Nå begynner teflonhukommelsen (som Kristin ville sagt) å virke... En virkelig flott bok (og et brukbart "best of"-utvalg), selv om det er en helt annet utgivelse. De kunne vel gitt ut denne boka helt uavhengig av den andre serien. Uansett synes jeg Barks' død var en merkelig årsak til å stoppe serien. Men kanskje det også var slik at et mer dyptgående CBSV allerede var på planleggingsstadiet?

Lars Martin
Stranda

21.01.2008, 10:09

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.