Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Hvordan Blir man donald tegner?

Andeby Online > Diskusjonsforum > Hvordan Blir man donald tegner?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Det er noe jeg har lurt på lenge. jeg venter på en mail fra midthun , men om du feks olaf vet det:-()

-sondre

Uncle Skrue
Vaksdal

07.01.2008, 12:25

Det eneste punktet som egentlig betyr noe er: Man må være overnaturlig flink til å tegne.

Tommy
24 år, Odda

07.01.2008, 16:59

Tommy skreiv:

Det eneste punktet som egentlig betyr noe er: Man må være overnaturlig flink til å tegne.

Du er m.a.o. uenig med alle dem som mener at Don Rosa ikke er en veldig god tegner? (Selv mener jeg at han tegner glimrende for formålet.)

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

07.01.2008, 21:40

Sigvald skreiv:

[Du er m.a.o. uenig med alle dem som mener at Don Rosa ikke er en veldig god tegner? (Selv mener jeg at han tegner glimrende for formålet.)

Merk at begrepet "overnaturlig" selvsagt ikke er bokstavelig ment, men jeg synes at Don Rosa er veldig flink til å tegne, ja. Hadde han ikke vært det, ville aldri historiene (i alle fall ikke med hans tegninger) ha fått lov til å komme på trykk.

Tommy
24 år, Odda

07.01.2008, 23:28

Paradoksalt nok tror jeg at hvis Don hadde kommet til Egmont i dag med sine over-detaljerte femtitalls-scenarier, ville han blitt refusert. De ville trolig sagt at stilen hans, både visuelt og tematisk, avvek for mye fra det som er gangbart i dagens serier. Så vi får være glad for at Gladstone ga ham en sjanse den gangen på 80-tallet.

Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.

Nils Petter
61 år, Moss

07.01.2008, 23:34

Nils Petter skreiv:

Paradoksalt nok tror jeg at hvis Don hadde kommet til Egmont i dag med sine over-detaljerte femtitalls-scenarier, ville han blitt refusert. De ville trolig sagt at stilen hans, både visuelt og tematisk, avvek for mye fra det som er gangbart i dagens serier. Så vi får være glad for at Gladstone ga ham en sjanse den gangen på 80-tallet.

Det er jeg ganske overbevist om at du har rett i. Hvis Don Rosa (som aldri tidligere hadde fått utgitt en eneste Donald-historie) hadde kommet til Egmont i dag med sin "Solens sønn" og sagt at han var den eneste amerikaner som var født til å tegne Donald, så ville han blitt avvist. Også tegningene hans tror jeg ville blitt avvist. Et lite utdrag fra et intervju med Freddy Milton fra hans hjemmeside:

"Du havde ikke mulighed for at få frie hænder som for eksempel Don Rosa?

Nej, desværre. Don Rosa opnåede at blive en eftertragtet serieskaber hos Another Rainbow mens Byron Ericsson var redaktør der. Det samme gjaldt canadieren William van Horn. Da så Byron Ericsson blev ansat hos Egmont betingede han sig, at han kunne fortsætte samarbejedet med de to andemænd direkte under ham, og det fik han godkendt. De havde en anden stil end den Egmonts sædvanlige spanske studio benyttede, så hvis ikke Byron havde fået det gennemført, ville Van Horn eller Don Rosa ikke være blevet accepteret som Egmont-tegnere, dertil skilte de sig stilmæssigt for meget ud. Nå, men Gorm Transgaard og jeg øjnene en chance for at få foden indenfor som et team under Byron Ericsson, og det så også ud til at lykkes. Byron kunne i al fald godt lide vores ting. Men så kom skuffelsen. Da Gorm og jeg ikke var kommet med under Byrons paraply fra starten, så kunne vi ikke opnå den samme tolerante behandling som Don Rosa og Van Horn. Skønt vores stil lå nærmere Egmonts middle-of-the-road design end Don Rosas eller Van Horns blev den ikke bedømt som værende god nok til Egmont, der hellere ville benytte deres spanske tegnere. Men Helge Barners afslag for tredje gang var nok ret beset en blessing in disguise. Jeg har så blot lavet lidt færre Ande-sider men alligevel rigeligt i årenes løb. Min karriere er så kommet til at focusere mere på personlige projekter i stedet for at jeg blev nok en ande-mand, og det har jeg det udmærket med."

Tommy
24 år, Odda

07.01.2008, 23:42

Men dette har ikke noe med det og gjøre. jeg lurer på hvordan man blir ansatt. eller hvordan man kan komme i kontakt med de rette folkene:-P

Uncle Skrue
Vaksdal

08.01.2008, 12:09

Jeg tror nok at man må ta kontakt med Egmont - http://www.egmont.com/ (kontakt) - og fortelle dem at du gjerne vil forsøke å tegne Donald-historier. Etter det blir det nok at du må gi eksempler på tegnestilen din og slikt.

Var jeg deg ville jeg først og fremst tatt kontakt med Egmont, der får du nok all informasjon som du behøver.

Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

(Profil oppdatert.)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

09.01.2008, 09:28

Så vidt jeg vet har de aller fleste Donald-tegnerne dugelig med erfaring fra før.

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Vegar
19 år, Trondheim

09.01.2008, 21:21

Vegar skreiv:

Så vidt jeg vet har de aller fleste Donald-tegnerne dugelig med erfaring fra før.

Moren min har truffet Arild Midthun flere ganger fordi hun hadde en venninne som ble gift med Arild. Men senere har de blitt skjilt så jeg spør mamma (når hun kommer hjem). :-)

Villas Vidvei
- Andeby i Dag

Jeg går på skolen Ullevål skole

Innlegget blei sist redigert 10.01.2008, 15:14 av Villas Vidvei

Villas Vidvei
Oslo

10.01.2008, 15:14

Villas skreiv:

Moren min har truffet Arild Midthun flere ganger fordi hun hadde en venninne som ble gift med Arild. Men senere har de blitt skjilt så jeg spør mamma (når hun kommer hjem). :-)

Uten at du trenger å spørre mora di, så kan jeg avsløre at Arild Midthun hadde dugelig med erfaring fra før... :-)

Tommy
24 år, Odda

10.01.2008, 16:23

He, he, bravo!

Villas Vidvei
- Andeby i Dag

Jeg går på skolen Ullevål skole

Villas Vidvei
Oslo

10.01.2008, 17:13

jeg får noe som heter carl barks modell sheets i posten som jeg først skulle øve meg med! hva er det egentlig?:-)

Uncle Skrue
Vaksdal

17.01.2008, 15:43

Uncle Skrue skreiv:

jeg får noe som heter carl barks modell sheets i posten som jeg først skulle øve meg med! hva er det egentlig?:)

Noko av dette kanskje: http://coa.inducks.org/simp.php?d1=&d2=&d4=CM&creat=&exactpg=&kind=0?

Eirikb

17.01.2008, 16:50

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.