Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Hvordan få komplett Barks på engelsk

Andeby Online > Diskusjonsforum > Hvordan få komplett Barks på engelsk

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Benadikt skreiv:

Øyvind Braaten skreiv:

... Barks historier med Droopy har jeg litt problemer med å finne ut hvilke det er. Men flere Droopy historier er med i denne perioden. Droopy (Happy Hound) i Tom og Jerry 10/1983 er kreditert både art og story Carl Barks, denne er også trykket i 3/1990.

På amerikansk var der to Happy Hound-historier, som Barks både skrev og tegnede. De er begge udgivet i Danmark og Norge.
Derimod de tre Droopy-historier, som Barks skrev manuskript til, og Harvey Eisenberg tegnede, tror jeg ikke er udgivet i Skandinavien. Men hvis de skulle være udgivet, ville jeg gerne finde disse hæfter!

Her får jeg noen problemer med å henge med, og håper noen kan hjelpe meg. Jeg har lest litt på www.barksbase.de og har funnet ut følgende:
-Barks tegnet én historie om Andy Panda (New Funnies 76/1)
-Barks tegnet 31 historier for Our Gang (nr. 8-36), hvorav to er med Happy Hound (Droopy)
-Barks tegnet tre historier om Droopy til forskjellige Tom og Jerry-hefter

Er det noen som har bjørne-boken til Barks og kan fortelle meg hvilke historier som er med der? Og eventuelt hvor kan man få tak i de som ikke står i den boken. Er det bare de tre siste Droopy-historiene som ikke står der, eller er de to droopy-historiene som er utgitt i Our Gang også kuttet ut? Uanset hvordan jeg summerer disse historiene på en logisk måte får jeg ikke til 33 historier som det visstnok skal være i den boken. Er det noen feil i tallene mine? Finnes det noen oversikt over hvilke historier Barks tegnet og som ikke er disney?

-Nei til sensur eller annen ombrekking av tegneserier

donaldist
22 år, Namdalseid

28.12.2007, 14:30

Nå sitter jeg med Barks Bear Book foran meg, og her er det én Andy Panda (New Funnies 76), én Porky Pig (Four Color 48), 29 Benny Burro/Barney Bear og to Happy Hound (Our Gang 8-36), tilsammen 33 historier. Det er disse historiene han tegnet. De han kun skrev manus til, er ikke med i denne boken.

bingo
38 år, Sandefjord

28.12.2007, 15:09

Da er det Porky-pig-historien som jeg ikke har hørt om før. Vet noen om Barks tegnet flere historier om Porky? Og bingo: tusen takk!

-Nei til sensur eller annen ombrekking av tegneserier

donaldist
22 år, Namdalseid

28.12.2007, 17:02

Nei, han tegnet kun denne ene med Porky, som forøvrig heter Porky of the Mounties (fra 1944). Jeg mener også at redaktøren ikke var fornøyd med måten Barks tegnet Porky, og derfor ble Porky retegnet av en annen tegner, men jeg er usikker på min hukommelse.

bingo
38 år, Sandefjord

28.12.2007, 18:07

Her er en oversigt over indholdet i Barks Bear Book:
http://www.comicwiki.dk/wiki/Barks_Bear_Book

for øvrig mener jeg at Kart... Carl Barks' ikke-Disney-serier bør utgis på norsk i en samlet utgave.

Benadikt
50 år, Færøyene

29.12.2007, 08:04

Nok ett hvelv er åpnet i Calisota.

Ser ut som Carl Barks kan skaffes komplett på original språket bare du graver dypt nok ned i lommeboken, forhåpentligvis din egen lommebok.

3K$ for komplett sett SIGNERT av mesteren selv, løp og kjøp,

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

11.01.2008, 20:36

Det er Barks' Disney-serier, der er nogenlunde komplette i dette verk. Ingen af hans ikke-Disney-serier er med.
Men ellers kan verket varmt anbefales.

for øvrig mener jeg at Kart... Carl Barks' ikke-Disney-serier bør utgis på norsk i en samlet utgave.

Benadikt
50 år, Færøyene

15.01.2008, 14:27

MikroMidas skreiv:

Nok ett hvelv er åpnet i Calisota.

Ser ut som Carl Barks kan skaffes komplett på original språket bare du graver dypt nok ned i lommeboken, forhåpentligvis din egen lommebok.

3K$ for komplett sett SIGNERT av mesteren selv, løp og kjøp,

Endelig amerikanere som ikke bedriver dumping av CBL ;-)

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

19.01.2008, 03:34

Sigvald skreiv:

Endelig amerikanere som ikke bedriver dumping av CBL ;-)

Trodde ikke begrepet dumping eksisterte så lenge en tror på de frie markedskreftene :-)

Benadikt skreiv:

Det er Barks' Disney-serier, der er nogenlunde komplette i dette verk. Ingen af hans ikke-Disney-serier er med.
Men ellers kan verket varmt anbefales.

Dette er jo kun Barks sine Disney ting det har du helt rett i, men hvilken begynnelse er det ikke å få den biten av mesteren sin produksjon komplett. Disse ti boksene er vel over 90% av hans samlede produksjon. Noen som vet hvor stor prosentandel av Barks sin totale produksjon som ikke er disney serier ? Da holder jeg malerier utenom.

Uansett er CBL ett verk som ett hvert velmøblert hjem burde ha minst ett eksemplar av :-)

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 19.01.2008, 12:38 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

19.01.2008, 12:37

MikroMidas skreiv:

... Noen som vet hvor stor prosentandel av Barks sin totale produksjon som ikke er disney serier ? Da holder jeg malerier utenom...

Barks' 36 ikke-Disney-tegneserier fylder ca. 300 sider. Hans Disney-tegneserier fylder omkring 6500 sider, så de andre svarer til ca. 4% af hans produktion.

MikroMidas skreiv:

... Uansett er CBL ett verk som ett hvert velmøblert hjem burde ha ...

Ja, helt bestemt.

Benadikt
50 år, Færøyene

19.01.2008, 19:24

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.