Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Stedsnavn i andeuniverset

Andeby Online > Diskusjonsforum > Stedsnavn i andeuniverset

Gå tilbake til forumoversikta ...

Det kunne være interessant å høre om minneverdige stedsnavn som har dukket opp i andeuniverset gjennom tidene. Selv husker jeg av en eller annen grunn spesielt en landsby(?) kalt "Øvre Gosen" i et Donald-blad fra 70-tallet. Antakelig først og fremst fordi det til dags dato fortsatt er et mysterium for meg hvordan man i det hele tatt kan komme på et slikt navn. Så vidt jeg vet er Gosen egentlig et bibelsk navn. Som gammel sarping var det for øvrig også interessant å komme over en Lilleulv-historie med referanse til "Sarpen sagbruk"... Hvor kommer sånt fra?

Men altså, hvilke andre interessante stedsnavn fra andeuniverset kjenner dere til? Noen favoritter?

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com

Innlegget blei sist redigert 24.10.2007, 23:00 av Karamell

Karamell
40 år, Oslo

24.10.2007, 20:31

Karamell skreiv:

Det kunne være interessant å høre om minneverdige stedsnavn som har dukket opp i andeuniverset gjennom tidene. Selv husker jeg av en eller annen grunn spesielt en landsby(?) kalt "Øvre Gosen" i et Donald-blad fra 70-tallet. Antakelig først og fremst fordi det til dags dato fortsatt er et mysterium for meg hvordan man i det hele tatt kan komme på et slikt navn. Så vidt jeg vet er Gosen egentlig et bibelsk navn.

Jeg gikk forøvrig på Gosen ungdomsskole på Madla i Stavanger.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

24.10.2007, 22:40

Gufsemyra, for eksempel Har absolutt ingen erindring om hvilken historie, men det er med stor sannsynlighet en Mikke/Langbein-historie, og sikkert også publisert i DD på 70-tallet. Men da er jeg jo i feil univers......

Omelett, derimot, er et minneverdig bynavn fra riktig univers. (Sitat: "....og dengang het byen Solstad, sukk!")

BOM -Du er hypnotisert!

Spøkelseskladden
39 år, Sarpsborg

24.10.2007, 22:42

Sigvald skreiv:

Jeg gikk forøvrig på Gosen ungdomsskole på Madla i Stavanger.

Hvis Karamell fremdeles hevder at Gosen er et bibelsk navn, skal vi da tolke det dithen at dette var en bibelskole? ;-) HAHA! (jeg skjønner ikke hvor jeg tar det fra....)

BOM -Du er hypnotisert!

Spøkelseskladden
39 år, Sarpsborg

24.10.2007, 22:46

Men Nifsemyra, derimot, det er i rett univers. Nifse greier i Nifsemyra, det er dobbelt skummelt, det.

Gosen er et bibelsk navn ja, det var derfra israelittene startet sin vandring mot Kanaan. Øst i Egypt, litt nord for dagens Kairo. Men hvorfor det har blitt et navn i DD, er meg en liten gåte. Skolen i Stavanger kan tyde på at Gosen også er brukt i ikke-religiøs sammenheng.

Ellers er vel veldig mange navn en forvanskning av allerede eksisterende navn, som Corombia o.l. Men jeg husker Storeulv som tenkte på Tryvannstårnet en gang, det var litt overraskende. Ordspill på Duck er også vanlig, som i Duckapulcko.

"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"

Lars Martin
Stranda

25.10.2007, 10:19

Lars Martin skreiv:

Men jeg husker Storeulv som tenkte på Tryvannstårnet en gang, det var litt overraskende.

Det samme syns jeg også gjelder "Kampen" og "Enga" (som også er nevnt i en annen tråd) hvor oversetteren tydeligvis har etablert to Ande-bydeler med samme navn som to velkjente bydeler i hovedstaden.

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com

Karamell
40 år, Oslo

25.10.2007, 12:47

Karamell skreiv:

Men altså, hvilke andre interessante stedsnavn fra andeuniverset kjenner dere til? Noen favoritter?

Omelett, den historien hvor donald skal prudusere egg fra høner ..

Villas Vidvei
- Andeby i Dag

Jeg går på skolen Ullevål skole

Villas Vidvei
Oslo

25.10.2007, 14:34

Jeg har bestandig hatt sansen for Langtvekkistan, det klinger liksom litt bedre enn Langtbortistan, selv om det også er et bra stedsnavn.

Den som har flest dingser når man dør har vunnet!

GPLongford
42 år, Meløy

25.10.2007, 17:16

Ekvaduras. Enkel og genial sammenslåing av Ekvator og Honduras.

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

12.12.2007, 16:23

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.