Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Hall of Fame

Andeby Online > Diskusjonsforum > Hall of Fame

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Jeg lurer på om det vil komme en bok om Al Taliaferro i bokserien Hall of Fame. Er det noen som vet/tror noe om dette?

Syns avisstripene til Al Taliaferro er veldig fine og morsomme.

ørnulf-ørn
16 år, Oslo

31.10.2007, 16:30

Helt enig, ønsker meg en Taliaferrobok. Gjerne også en bok med Mikkes søndagsstriper av M. Gonzales.

bingo
38 år, Sandefjord

31.10.2007, 16:41

bingo skreiv:

Helt enig, ønsker meg en Taliaferrobok. Gjerne også en bok med Mikkes søndagsstriper av M. Gonzales.

Har dere ikke fått med dere erfaringene fra Danmark og Sverige??? Dersom man ønsker HOF-serien et langt liv må man innse at det må satses på mer sentrale serieskapere som Don Rosa, Paul Murry, William van Horn og noen til. Korte avisstriper er neppe veien å gå for å si det slik.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

31.10.2007, 23:27

Må ærlig innrømme at jeg teller litt på knappene når det gjelder denne HOF-utgivelsen. Mye pga at serien virker ustruktert: det gis ut noen få historier skrevet av diverse tegnere men det gis på langt nær noe komplett bilde. Som en tegneseriesamler (har definert meg som det etterhvert selv om historiene fremdeles er viktige...) ville det helt klart vært bedre med et mer definert mål, ala CBSV og DD de komplette årgangene (som jeg dessverre ikke abonnerer på).

Kanskje vil Don Rosa etterhvert komme komplett ila denne serien (han tegner jo tross alt ikke alt for mye nytt), noe som vil tvinge serien til en slutt. Har noen her en oversikt over hvor mange historier som er igjen av Don Rosa før alle historiene hans er gitt ut i HOF?

royend

31.10.2007, 23:42

Sigvald skreiv:

bingo skreiv:

Har dere ikke fått med dere erfaringene fra Danmark og Sverige??? Dersom man ønsker HOF-serien et langt liv må man innse at det må satses på mer sentrale serieskapere som Don Rosa, Paul Murry, William van Horn og noen til. Korte avisstriper er neppe veien å gå for å si det slik.

Desuden er formatet på HoF ikke så velegnet til avisserierne. De fleste potentielle købere til de gamle avisserier ønsker dem i et format, der ligner det originale mest muligt. Desværre ser det ikke ud til, at Egmont har erkendt dette endnu.

for øvrig mener jeg at Kart... Carl Barks' ikke-Disney-serier bør utgis på norsk i en samlet utgave.

Benadikt
49 år, Færøyene

01.11.2007, 02:03

royend skreiv:

... bedre med et mer definert mål, ala CBSV og DD de komplette årgangene ... Don Rosa ...

Ja, det kunne jeg også bedre lide at se. Udover Rosa, f.eks. William van Horns samlede Disney-serier.

royend skreiv:

... Har noen her en oversikt over hvor mange historier som er igjen av Don Rosa før alle historiene hans er gitt ut i HOF?

Don Rosas Disney-historier hidtil vil fylde 11 HoF.

for øvrig mener jeg at Kart... Carl Barks' ikke-Disney-serier bør utgis på norsk i en samlet utgave.

Benadikt
49 år, Færøyene

01.11.2007, 02:09

Det er vel bare å innse at det er det store markedet som styrer HoF, og det er dessverre ikke oss. Uten Barks og Rosa hadde vel ikke serien kunnet eksistere.

Men jeg mener at det likevel går an å åpne for favorittene til "den innerste krets", eller hva vi nå kaller oss. "Drageherrenes rike" var vel et slikt eksperiment, og den kommende Bradbury-boka har vel ikke all verdens publikumsappell. Det må bare bli tilstrekkelig tid mellom de tegnerne folk flest vil kalle "obskure". Derfor skulle jeg gjerne ønsket meg Gonzales, han er en av mine store favoritter. Vi kan da ikke på alvor ønske oss kun Barks, Rosa, Murry, Vicar og van Horn? Hvis de mer ukjente tegnerne skal slå gjennom på markedet, så er det vel vi som må ta jobben med å profilere dem.

Ikke desto mindre synes det vel klart at når Don Rosa er ferdig samlet, så er serien slutt. Hvis den holder så lenge, da. Kanskje serien mister abonnenter, siden svenskene reduserer serien.

Og så kan vi tenke oss at Rosa skriver et par historier til, og så kommer DRSV om tjue års tid.

"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"

Innlegget blei sist redigert 01.11.2007, 14:08 av Lars Martin

Lars Martin
Stranda

01.11.2007, 14:04

Sigvald skreiv:

Har dere ikke fått med dere erfaringene fra Danmark og Sverige??? Dersom man ønsker HOF-serien et langt liv må man innse at det må satses på mer sentrale serieskapere som Don Rosa, Paul Murry, William van Horn og noen til.

Øh, inga oversikt over dei aller, aller, aller mest sentrale Disney-serieskaparane kan vel kalle seg komplett utan å nevne Taliaferro. I ein Hall of fame-serie er eit namn som Taliaferro heilt sjølvsagt å nemne.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

01.11.2007, 14:20

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Øh, inga oversikt over dei aller, aller, aller mest sentrale Disney-serieskaparane kan vel kalle seg komplett utan å nevne Taliaferro. I ein Hall of fame-serie er eit namn som Taliaferro heilt sjølvsagt å nemne.

Lagde Al Taliaferro noen gang *lange* historier?

Villas Vidvei
- Andeby i Dag

Jeg går på skolen Ullevål skole

Villas Vidvei
Oslo

01.11.2007, 15:30

Ja, men kun én med Donald.

1800

01.11.2007, 15:41

V-vidvei skreiv:

Lagde Al Taliaferro noen gang *lange* historier?

Ja - en tredvesider (utgitt i Donald Duck og kompani 38/2003), og en tisider og en seksider med figuren Bucky Bug. (Inducks).

En Hall of Fame-bok med Taliaferro bør forøvrig være en selvfølge.
(Edit - 1800 kom meg i forkjøpet! ai ai ai. Lar innlegget stå siden jeg har med linker og greier.)

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Innlegget blei sist redigert 01.11.2007, 15:46 av Vegar

Vegar
19 år, Trondheim

01.11.2007, 15:45

Det er en del flere lange historier. Fra 1932 til 1939 tegnet han også søndagssidene med "Silly Symphonies" - som tilsammen utgjorde lengre fortellinger. Vet ikke om disse er utgitt i Norge, men det kom en samleutgave på originalspråket engang på 80-tallet (omtrent i samme format som "Jeg-bøkene"). Bra greier!

1800

01.11.2007, 16:06

Når jeg tenker meg om, var det ikke Taliaferro som tegnet tegneserieversjonen av Den kloke lille høna?

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Vegar
19 år, Trondheim

01.11.2007, 16:41

Det stemmer

1800

01.11.2007, 16:45

I Danmark bliver Hall of Fame-serien sandsynligvis skåret ned, og fremtidige udgivelser bliver reduceret til de mere "sikre" kort; det vil sige dem der handler om de mest kendte serieskabere.
Er der nogen som ved om dette også bliver tilfældet i Norge? Ellers kunne vi måske købe de norske bøger, som ikke kommer på dansk.

He had complaints about life, but never any solutions.

oledamgaard
29 år, Danmark

14.11.2007, 18:39

ole damgaard skreiv:

Er der nogen som ved om dette også bliver tilfældet i Norge? Ellers kunne vi måske købe de norske bøger, som ikke kommer på dansk.

Sjå dette innlegget i den andre tråden med namn «Hall of Fame»:
http://andebyonline.com/forum/i50135/#50135

Innlegget blei sist redigert 14.11.2007, 18:45 av Eirikb

Eirikb

14.11.2007, 18:45

ole damgaard skreiv:

Vi har tidligere fått bekreftet at dette ikke er tilfelle i Norge, og at serien her fortsetter som tidligere.

Tommy
24 år, Odda

14.11.2007, 18:45

Tak. Jeg havde ikke set at der var to tråde med samme navn.
Men det betyder jo, at jeg kan købe norske bøger, hvis de danske stopper med at udkomme. Gode nyheder.

He had complaints about life, but never any solutions.

oledamgaard
29 år, Danmark

14.11.2007, 19:00

Bestill abbnoment! :-)

Villas Vidvei
- Andeby i Dag

Jeg går på skolen Ullevål skole

Villas Vidvei
Oslo

14.11.2007, 20:24

Danske Seriejournalen kommer med følgende:
Freddy Milton oplyser til Seriejournalen, at Egmont i Danmark og Norge til marts udgiver en "Hall of Fame" "med næsten alle de serier, som Daan Jippes og jeg lavede sammen for Oberon i Holland fra 1976-80. Jeg er lige blevet ringet op, om jeg vil oversætte til dansk de 58 sider, som åbenbart aldrig har været udgivet her før. Jeg har anbefalet nordmændene, som redigerer serien, at bruge vores artikel "Doing it the Barks Way" i forbindelse med forordet. Senere i år kommer den finske udgave, og her har man lovet at den bliver den komplette Jippes-Milton bog, idet de to manglende serier kommer med dér. Det er introduktionsepisoden "Trailer for Rent" og "Coalblack and the three Ducks"."
Milton har i det hele taget mange ting på vej i 2008: "Til april kommer på Arboris "Jelling Stenen" om Danmarks Dåbsattest. Det er mit danske seriealbum 60. Det er første del af en historie, der strækker sig over to album, så formentlig allerede til august bliver den fulgt af Jomsvikingerne 6 "Poppos Jernbyrd". Siden min historielærer i min skoletid malende beskrev den jernbyrd har jeg ønsket at fortælle den spændende historie..."
Til november regner jeg med at Wisby og Wilkens udgiver spillebogen "Onkel Skipper", hvor min gamle havmåge, der i sin tid udlånte sig som koryfæ for pålægschokolade denne gang kommer i en kritisk situation i forbindelse med en legetøjskædes omskiftelige skæbne."
Milton fylder 60 år i 2008 og i anledning af den runde dag byder www.freddymilton.dk på en masse gratis serielæsning. Materialet er klar, og det omfatter blandt andet mere end 200 sider tegneserier, meget af det premierestof:

49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

28.01.2008, 17:52

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.