Andeby Online > Diskusjonsforum > Hvordan få komplett Barks på engelsk
Gå tilbake til forumoversikta ...

Jeg leker med tanken å skaffe meg Barks' Disney-historier på originalspråket først som sist, og vil ha seriene i hefteform. Jeg ser det er noe som heter Uncle Scrooge Adventures, Donald Duck Adventures, Carl Barks Library osv, så mitt spørsmål er, hvilken hefteserie skal jeg lete etter?
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
27.10.2007, 19:39

Originalutgivelsene er utgitt av Dell og finnes i følgene hefte-serier:
- Walt Disney's Comics and Stories (1943-1966)
- Uncle $crooge (fra starten til 1967)
- Donald Duck (noen tidlige utgaver fra 50-årene)
- Enkelte utgivelser i den såkalte "Four-Color/One Shot"-serien (EDIT: klassiske lange Donald-historier fra 40-årene samt Petter Smart- og Bestemor-historier)
- Spesielahefter (Christmas Parade, Vacation Parade)
Opptrykk finner du i utgivelser fra Gold Key og Whitman som kjørte Barks-repriser fra 1967 til 1981 i titlene WDC og U$ EDIT: og (noen få ganger) DD.
I første halvdel av 80-årene startet Gladstone opp, og introduserte tre nye serier: Donald Duck Adventures, Uncle $crooge Adventueres og Mickey and Donald. Alle disse inneholder Barks-opptrykk. Disney Comics overtok utgivelsene en kort stund, men så gikk lisensen tilbake til Gladstone igjen.
I dag er det Gemstone som utgir Barks-opptrykk i seriene WDC og U$, men de er bøker med halvstive permer, og ikke egentlig hefter.
De fleste av disse heftene kan du få kjøpt for eksempel hos Mile High Comics, men de eldste er naturlig nok dyre, så da kan det være lurt å finne et billigere opptrykk. Her må du nok gjøre en del research på INDUCKS/COA.
Carl Barks Library er store bøker med halvstive permer, og ikke hefter som du ønsker deg.
Lykke til! Det er ingen liten jobb du har foran deg, men det lar seg gjøre.
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Innlegget blei sist redigert 27.10.2007, 21:43 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
27.10.2007, 21:22

Carl Barks Library er ikke hefter. De finne både som bøker i sort/hvitt og album i farger. Begge varianter av CBL er glimrende og har Carl Barks komplett. Nå finnes jo også Carl Barks snart komplett på norsk i CBSV. Dette er ikke på originalspråket, men på norsk som også er et glimrende språk. "Jau, de e gødt me goe bøker, da, su."
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
27.10.2007, 21:29

Synes å ha hørt noe om at Gemstone vil utgi Barks' samlede på engelsk når de er ferdig utgitt i Egmont-land.
Gnastyface
40 år, Kristiansand
28.10.2007, 00:36

Nils Petter skreiv:
Carl Barks Library er store bøker med halvstive permer, og ikke hefter som du ønsker deg.
Takk for et utfyllende svar! Jeg la visst opp til en misforståelse, det jeg er ute etter er nok slike bøker med halvstive permer, hvis det er av den typen som dagens Uncle $crooge (disse er hva jeg (feilaktig?) vil kalle "hefte"). Hvis definisjonen av hefte er vanlige blader, så blir det en unødvendig dyr og drøy hobby for meg å skaffe disse, ettersom jeg er ute etter den letteste måten å få Barks komplett på, utenom bøker.
Barks på norsk er fint det og, men der har jeg jubileumsbøkene mine.
Innlegget blei sist redigert 28.10.2007, 01:16 av MatsGull
MatsGull
20 år, Kongsvinger
28.10.2007, 01:15

Nils Petter skreiv:
{{ Carl Barks Library er store bøker med halvstive permer, og ikke hefter som du ønsker deg.
De utgaven av CBL som jeg har har hardcover (helstive permer).
MatsGull skreiv:
Takk for et utfyllende svar! Jeg la visst opp til en misforståelse, det jeg er ute etter er nok slike bøker med halvstive permer, hvis det er av den typen som dagens Uncle $crooge (disse er hva jeg (feilaktig?) vil kalle "hefte"). Hvis definisjonen av hefte er vanlige blader, så blir det en unødvendig dyr og drøy hobby for meg å skaffe disse, ettersom jeg er ute etter den letteste måten å få Barks komplett på, utenom bøker.
Barks på norsk er fint det og, men der har jeg jubileumsbøkene mine.
Hefter = blader
Halvstive permer= softcover. Bøker kan ha softcover (f. eks. Donald Duck fra dag til dag), men også album har softcover (Asterix o.l.)
hardcover= stive permer, som på bøker. (f.eks. HOF)
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
28.10.2007, 07:53

MatsGull skreiv:
det jeg er ute etter er nok slike bøker med halvstive permer, hvis det er av den typen som dagens Uncle $crooge.
Da skal du begynne å samle på Carl Barks Library in Color fra Gladstone. De har halvstive permer som dagens Uncle $crooge, men er i større format og har førsteklasses trykk- og fargekvalitet. Og de inneholder såvidt jeg vet absolutt alt av Barks.
Det finnes også en eldre utgave som heter Carl Barks Library og er trykket kun i sort/hvitt. Den har stive permer.
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Nils Petter
61 år, Moss
28.10.2007, 12:04

Carl Barks Library in Color består af 141 album. Serien kan varmt anbefales. Men den er ikke HELT komplet, der mangler Junior Woodchucks og vistnok andre småting.
http://www.brucehamilton.com/GLADSTONE/newgladalbpage.htm
for øvrig mener jeg at Kart... Carl Barks' ikke-Disney-serier bør utgis på norsk i en samlet utgave.
Benadikt
49 år, Færøyene
28.10.2007, 13:46

Noen av småtinga som mangler er bl.a. Dolly og Bestemor Duck historier i tillegg til Hakkespettene.
Noe annet som er bra i denne albumserien er alle de gode artiklene av Geoffrey Blum. Disse er godt illustrert med Barks tegninger og andre bilder. Flere av artiklene er nyskevet for denne serien og er ikke med i hardcoverserien.
bingo
38 år, Sandefjord
28.10.2007, 18:36

MatsGull: SE BRUKTBØRSEN!
Nils Petter
61 år, Moss
28.10.2007, 21:20

Nils Petter skreiv:
MatsGull: SE BRUKTBØRSEN!
Oi oi. Annonse observert :)
MatsGull
20 år, Kongsvinger
28.10.2007, 21:26

Jeg har selv CBL. Dette er heller ikke 100% komplett, p.g.a. at at par serier utkom senere. Hvilke serier er det egentlig som mangler i CBL? Jeg kommer på:
- Horsing around with History
- Somewhere in nowhere
- Go Slowly, Sands Of Time
- Hang Gliders Be Hanged!
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 31.10.2007, 00:08 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
31.10.2007, 00:08

Kan Golden Apples, som nettopp utkom, regnes som en Barkshistorie? Geoffrey Blum skrev den vel etter Barks hukommelse og Jippes tegnet den.
bingo
38 år, Sandefjord
31.10.2007, 08:10

bingo skreiv:
Kan Golden Apples, som nettopp utkom, regnes som en Barkshistorie? Geoffrey Blum skrev den vel etter Barks hukommelse og Jippes tegnet den.
Vel, det blir et definisjonsspørsmål. Barks husket ikke alle detaljene rundt historien, og når Blum for eksempel har utvidet historien fra 10 til 14 sider, må en vel kanskje kunne si at den er ganske løst basert på Barks.
Tommy
24 år, Odda
31.10.2007, 11:14

Sigvald skreiv:
Jeg har selv CBL. Dette er heller ikke 100% komplett, p.g.a. at at par serier utkom senere. Hvilke serier er det egentlig som mangler i CBL? Jeg kommer på:
- Somewhere in nowhere
Hva med "Søppeldragen" fra 2003? Tegnet av Jippes, hvis jeg ikke tar feil....
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
31.10.2007, 13:22

whitesand skreiv:
Hva med "Søppeldragen" fra 2003? Tegnet av Jippes, hvis jeg ikke tar feil....
I likhet med de andre Hakkespett-historiene ble de originale skissene av Barks trykket.
Tommy
24 år, Odda
31.10.2007, 13:49

whitesand skreiv:
Sigvald skreiv:
{{ Jeg har selv CBL. Dette er heller ikke 100% komplett, p.g.a. at at par serier utkom senere. Hvilke serier er det egentlig som mangler i CBL? Jeg kommer på:
- Somewhere in nowhere
Til gjengjeld er "Horsing around with History" med i CBLiC.
Det er altså ingen utgave som har med absolutt alt som Barks har laget eller hatt befatning med, og det er vel slik med CBSV også - jeg har forstått det slik at Hakkespetthistoriene ikke er med der. Vi må kanskje vente til bind 30 før vi finner endelig ut hva som blir tatt med og ikke, eller er det noen som vet det?
"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"
Lars Martin
Stranda
31.10.2007, 15:18

Jo, det finnes faktisk - i digitalt format. Ikke like spennende som å ha papirutgaver, men dog komplett.
31.10.2007, 15:35

1800 skreiv:
Jo, det finnes faktisk - i digitalt format. Ikke like spennende som å ha papirutgaver, men dog komplett.
Oi! Kvar får ein kjøpt dette?
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
31.10.2007, 15:56

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.