Andeby Online > Diskusjonsforum > Ti Disney-seriar du må lese før du dør
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Her er ei problemstilling på tampen av kvelden for dei som vil ha litt å tenkja på ...
Dersom du skal velja TI Disney-seriar som du meiner at ALLE burde lesa, kva seriar ville det ha vore?
(Med «serie» meiner eg enkelthistorie eller samanhengande avslutta historie, så i denne samanhengen vil t.d. Skrues liv telja som berre ei historie, Drageherrenes rike som berre ei historie, osb.)
Alternativ problemstilling for dei som har lyst på det: Kva om du skulle anbefale ei liste på ti historier til nokon som aldri har lest ein Disney-teikneserie før, kva ti seriar er det som gir det beste førsteinntrykket?
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Innlegget blei sist redigert 22.10.2007, 22:12 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
22.10.2007, 22:11

En umulig oppgave, selvsagt, men her er de ti jeg liker best nå i kveld (i tilfeldig rekkefølge):
BARKS: Back to Klondyke
BARKS: Trala-la
BARKS: Gullhjelmen
GOTTFREDSON/OSBORNE/THWAITES: Editor-in-Grief
FALLBERG/MURRY: Return of the Phantom Blot
BARKS: The Olymic Hopeful (WDC 188)
BARKS: The Runaway train (WDC 195)
BARKS: A Christmas for Shacktown
BARKS: Only a Poor Old Man
BARKS: Vacation Time (VP1)
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Nils Petter
61 år, Moss
22.10.2007, 23:17

Veldig interessant spørsmål, Olaf.
Her er mine (tilfeldig rekkefølge):
Don Rosa - Skrues liv
Don Rosa - Glem det!
Don Rosa - Kong Skrue av Skruerike
Don Rosa - De ti Avatarene
Don Rosa - Visdommens voktere
Romano Scarpa - Andebylaget i olympisk form
Diverse - Hele PKNA (Den første Fantonald-serien. Vet at dette er litt på kanten her siden vi snakker om 50 historier hvor de fleste kan leses enkeltvis, men siden det er en kontinuitet hele veien som gir en helt annen leseropplevelse enn historiene enkeltvis tar jeg den med slik. Og jeg snakker her om de uklippede versjonene, ikke de i Reloaded-bladene)
Bruno Sarda/Franco Valussi, Massimo de Vita - Jakten på Lykkesteinene
William van Horn - Pizzaen skal frem!
Til slutt: En valgfri Barks-historie. Barks er mesteren, men jeg klarer ikke å finne én enkelt historie som utmerker seg spesielt til denne listen. Det er heller slik at de fleste av historiene hans nesten kommer med. Minst én av historiene bør jo være av Barks, så dermed fritt valg.
Dette var det jeg kom på i farten, hadde jeg hatt en dag på å tenke igjennom hadde det kanskje blitt annerledes.
Hva er din liste da, Olaf?
Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0
SvK
25 år, Bergen
23.10.2007, 00:20

Nils Petter skreiv:
BARKS, BARKS, BARKS, BARKS, BARKS, BARKS, BARKS, BARKS:...
SvK skreiv:
Don Rosa, Don Rosa, Don Rosa, Don Rosa
Og derved ligger alt til rette for en ny debatt: for eller mot Don Rosa. Hvorfor må alt være så sort hvitt, Nils Petter? Burde det ikke være ganske åpenbart at flest mulig av de største (bl.a. Barks og Rosa) hører hjemme i en slik liste? Og hvorfor tar du med den overvurderte "Vacation Time" i stedet for legendariske "Eggemysteriet"???
Min liste (sortert alfabetisk):
- Concina/De Vita: Mona Lisas hemmelighet (*)
- Carl Barks: Eggemysteriet
- Carl Barks: Gullhjelmen
- Carl Barks: Jul i Pengelens
- Don Rosa: Skrue McDucks Liv og Levnet
- Floyd Gottfredson: Kongelig Dobbeltgjenger
- Floyd Gottfredson: Mikke Mus lurer Spøkelseskladden
- Marco Rota: Donald Duck og de ville vikingene
- Paul Murry/Carl Fallberg: Spøkelseskladden vender tilbake
- Penna/Martina/Carpi: Robin Ducks arving (**)
* Den første av de italienske Mikke Mus tidsmaskinhistoriene.
** Første historie med Fantonald
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 23.10.2007, 01:26 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
23.10.2007, 01:19

SvK skreiv:
Dette var det jeg kom på i farten, hadde jeg hatt en dag på å tenke igjennom hadde det kanskje blitt annerledes.
Hva er din liste da, Olaf?
I motsetning til deg *tar* eg ein dag til å tenkja meg om :-)
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
23.10.2007, 07:15

Sigvald skreiv:
[Hvorfor må alt være så sort hvitt, Nils Petter? Burde det ikke være ganske åpenbart at flest mulig av de største (bl.a. Barks og Rosa) hører hjemme i en slik liste? Og hvorfor tar du med den overvurderte "Vacation Time" i stedet for legendariske "Eggemysteriet"???
Hæ? Har jeg misforstått oppgaven? Jeg trodde det var MINE anbefalinger jeg skulle liste opp, ikke dine.
For ordens skyld: Alle som har fulgt litt med her på AOL, vet at jeg setter stor pris på DR. Men hvis jeg skulle laget en rangerings-liste over ALLE Disney-historier, ville hans beste kommet på en plass rundt 550, etter hovedtyngden av Barks' produksjon samt diverse av Gottfredson, Murry, Marco Rota og Strobl. Det er altså min vurdering. Beklager at den ikke passer inn i ditt verdensbilde, Sigvald, men det får du nesten leve med.
EDIT: Jeg synes for øvrig at det mest interessante med en slik liste er å se hvem som blir plukket ut i tillegg til Barks og Rosa. Alle vet jo at disse to er populære, men hvilke andre favoritter finnes? Og Olafs spørsmål dreide seg jo heller ikke om serieskapere, men om historier. Så dette blir nok ikke en Barks/Rosa-krig, med mindre du fortsetter med å insistere på å gjøre det til en.
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Innlegget blei sist redigert 23.10.2007, 09:58 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
23.10.2007, 09:52

Nils Petter skreiv:
Sigvald skreiv:
[Hvorfor må alt være så sort hvitt, Nils Petter? Burde det ikke være ganske åpenbart at flest mulig av de største (bl.a. Barks og Rosa) hører hjemme i en slik liste? Og hvorfor tar du med den overvurderte "Vacation Time" i stedet for legendariske "Eggemysteriet"???
Hæ? Har jeg misforstått oppgaven? Jeg trodde det var MINE anbefalinger jeg skulle liste opp, ikke dine.
For ordens skyld: Alle som har fulgt litt med her på AOL, vet at jeg setter stor pris på DR. Men hvis jeg skulle laget en rangerings-liste over ALLE Disney-historier, ville hans beste kommet på en plass rundt 550, etter hovedtyngden av Barks' produksjon samt diverse av Gottfredson, Murry, Marco Rota og Strobl. Det er altså min vurdering. Beklager at den ikke passer inn i ditt verdensbilde, Sigvald, men det får du nesten leve med.
EDIT: Jeg synes for øvrig at det mest interessante med en slik liste er å se hvem som blir plukket ut i tillegg til Barks og Rosa. Alle vet jo at disse to er populære, men hvilke andre favoritter finnes? Og Olafs spørsmål dreide seg jo heller ikke om serieskapere, men om historier. Så dette blir nok ikke en Barks/Rosa-krig, med mindre du fortsetter med å insistere på å gjøre det til en.
I tillegg til å følge med her, bør du nå også følge med på DD(F) online debatt (http://ddfr.dk/forum/viewtopic.php?pid=30921#p30921), der dine valg blir ytterlige kommenter av Sigvald.
Et av forslagene fra Sigvald er at det må lages regler ved opplisting av sine personlige favoritter, slik at man IKKE kan utelukke bl.annet Don Rosa fra en slik liste.
Snakker vi meningsdiktatur?
Min liste er ikke klar, men det er tvilsomt om Don Rosa når opp i selskap med så mange gode historier fra Barks.
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Innlegget blei sist redigert 23.10.2007, 11:06 av Drikaton
Drikaton
45 år, Nittedal
23.10.2007, 10:53

William van Horn: I kjedsomhetens favn
Beslektet problem
Rosa: Solens sønn
Skrues liv
Tempelridderskatten
Rota: Sarasenerens natt
Andreas Pihl, Mårdøn Smet: Arven
Barks: Tralla la
The Runaway Train
Gullhjelmen
Innlegget blei sist redigert 23.10.2007, 11:04 av Kent
Kent
23 år, Sandnes
23.10.2007, 11:01

Drikaton: Takk for tipset, men jeg får i grunnet nok av Sigvalds underlige utspill her på AOL. Ellers håper jeg fortsatt på å se lister fra medlemmer som har andre favoritter enn Carl og Keno. Er det for eksempel noen historier fra de siste årenes DD&Co som skiller seg ut?
Innlegget blei sist redigert 23.10.2007, 11:35 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
23.10.2007, 11:02

Mine: (Rekkeføge etter best).
- Carl Barks: Iskalde forettninger,
- Carl Barks: Gullhjelmen,
- Don Rosa: Fra Andeby til Lillehammer,
- Paul Murry og Carl Fallberg: Spøkelseskladden vender tilbake,
- Don Rosa: Visdommens Voktere,
- Marco Rota: Siste vogn til Tucson.
Men jeg må innrømme at jeg liker Ny jul på Bjørnefjell
godt.

Villas Vidvei
- Andeby i Dag
Jeg går på skolen Ullevål skole
Innlegget blei sist redigert 29.10.2007, 17:33 av Villas Vidvei
Villas Vidvei
Oslo
23.10.2007, 15:09

Hei!
Min liste ville vært:
Gullhjelmen - Carl Barks
Sølvfatet - Don Rosa
Sarasenerens Natt - Marco Rota
Iskalde Forretninger - Carl Barks
Tre må man være - Kari Korhonen
Dere kan legge til historier og stemme frem den beste her: http://lister.vg.no/?do=show&id=9074
23.10.2007, 15:53

Aida. Mer eller mindre improvisert:
Barks - Enhjørningen
Barks - Eggemysteriet
Barks - Gullhjelmen
Gottfredson - Mikke Mus som detektiv
Van Horn - Tøff type
Don Rosa - Kampen om Sampo
Marco Rota - Mareritt i Edderdunsveien
Bottaro - Rebus vender tilbake
Don Rosa - Skrues liv
Romano Scarpa - Kalis Negl
«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»
Vegar
18 år, Trondheim
23.10.2007, 17:36

Vanskelig, men jeg prøver:
1. Rosa - Skrues liv
2. Donald-pocket 28 (muligens litt på kanten,men prøver likevel)
3. Donald-pocket 21 (også litt på kanten)
4. Jakten på lykkesteinene
5. Andebylaget i olympisk form
6. Barks - Landet under jorden
7. Tåkeøya-serien som gikk for noen få år siden i DD
8. Rosa - på et sølvfat
9. Barks - Den lure Onkel Skrue
10.Barks - Pengegaloppen
I morgen er sikkert listen annerledes, men slik ser den ut hvertfall i kveld.
De to nevnte Pocket-bøkene er så fulle av snadder, at det ville blitt umulig å ta fram bare 2 historier fra disse.
=
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
23.10.2007, 20:31

En liten ekstra utfordring, som kanskje kan gjøre tråden enda mer interessant:
Hvorfor har dere valgt disse seriene? Det finnes mange fler gode historier enn et gjennomsnittsmenneske noensinne vil klare å lese. Hva er det med historiene dere har skrevet opp som skulle tilsi at en person skal bruke sin verdifulle tid på å lese akkurat disse historiene, fremfor noen helt andre? Hva gir disse historiene oss, som vi ikke får andre steder, og som vi ikke ønsker å leve uten?
Kent
23 år, Sandnes
23.10.2007, 21:48

Tja mine valg har nok en stor porsjon nostalgi bak seg, men det er også etter min mening store episke verk her også. Som Jakten på lykkesteinene, Tåkeøya-serien og Andebylaget i olympisk form. Og Skrues liv går rett og slett ikke an å komme utenom når det er snakk om anbefalinger av historier. På et sølvfat er bare så hysterisk, at man bare MÅ ha lest den en gang før man dør...
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
23.10.2007, 23:22

Kent skreiv:
Hva er det med historiene dere har skrevet opp som skulle tilsi at en person skal bruke sin verdifulle tid på å lese akkurat disse historiene, fremfor noen helt andre?
BARKS: Back to Klondyke
Fordi historien veksler genialt mellom det hysterisk morsomme (episoden med bjørnen) og det dypt menneskelige. Vi får se en litt uventet side av onkel Skrue.
BARKS: Trala-la
En tegneserie som får deg til å tenke.
BARKS: Gullhjelmen
Et storslagent episk drama med en god moral.
GOTTFREDSON/OSBORNE/THWAITES: Editor-in-Grief
Gottredson var en av verdens fineste serietegnere, og dette er hans beste.
FALLBERG/MURRY: Return of the Phantom Blot
En skummel historie med en vibrerende undertone av usikkerhet som er uvanlig i Disney-serier. Hva er det egentlig som foregår?
BARKS: The Olymic Hopeful (WDC 188)
En både morsom og rørende historie om en pjuskete liten and som ALDRI gir opp. Jeg anbefaler gjerne historier hvor Donald fremstår som helt.
BARKS: The Runaway train (WDC 195)
Et intenst drama som i sin helhet foregår hjemme i Donalds stue. Genial tegneseriekunst.
BARKS: A Christmas for Shacktown
Koselig varm og sentimental julehistorie som gir deg en klump i halsen. Men også dramatisk.
BARKS: Only a Poor Old Man
Anbefales fordi den forteller det meste vi behøver å vite om onkel Skrue
BARKS: Vacation Time (VP1)
Hva kan jeg si? Mennesket mot naturkreftene i et stort drama på bredt lerret. Kanskje Barks' mest dramatiske serie
Innlegget blei sist redigert 24.10.2007, 15:33 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
24.10.2007, 10:27

whitesand skreiv:
På et sølvfat er bare så hysterisk, at man bare MÅ ha lest den en gang før man dør...
Og har man lest den har man antagelig forlenget livet med mange år og har tid til å lese enda flere 
Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist
- Det Gode Selskap -
Guffen Delbekk
23 år, Halden
24.10.2007, 14:21

For mig er Disney historier først og fremmest Barks historier. Det har sikkert noget med nostalgi at gøre. Barks har lavet så mange gode historier, så det er svært at udpege de 10 bedste. Det burde snarere være de 50 bedste. - Ps.: Jeg holder selvfølgelig osse meget af Rosa, Gottfredson, Murry etc.
1. Barks: Eggemysteriet.
2. Barks: Back to the Klondike.
3. Barks: Jul i Pengelens.
4. Barks: WDC&S nr. 149 - Plattist historien (Flip Decision).
5. Barks: US 3 - The Horseradish Story.
6. Barks: Tralala.
7. Barks: DD på Grønland (Luck of the North).
8. Barks: Den Gyldne Hjelm.
9. Barks: WDC&S nr. 126 - A Financial Fable.
10. Don Rosa: The Life And Times Of Scrooge Mc Duck.
"LIFE IS BUT A GAMBLE. LET FLIPISM CHART YOUR RAMBLE:"
Hans Christensen
Danmark
26.10.2007, 21:33

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Alternativ problemstilling for dei som har lyst på det: Kva om du skulle anbefale ei liste på ti historier til nokon som aldri har lest ein Disney-teikneserie før, kva ti seriar er det som gir det beste førsteinntrykket?
Dette må selvsagt bli en liste over 10 av de absolutt beste historiene. Men her må jeg samtidig overbevise noen som ikke leser Disney-serier om at det finnes Disney-serier som er verdt å lese - også i voksen alder, jeg må forsøke å overbevise vedkommende om at han/hun går glipp av gode leseropplevelser ved å la være å lese Disney-serier.
Eller for å si det på en annen måte, jeg må forsøke å finne frem til de seriene som skapte Disney-magi for meg da jeg var yngre, som fremdeles gjør det, og som jeg tror vil skape den samme magien for andre.
Jeg ville tenkt at; "Dersom han/hun ikke liker de seriene jeg har funnet frem til her så kan det være det samme, da er vedkommende antagelig ikke disponert for å lese Disney-serier i det hele tatt." (Slike folk finnes også).
Og jeg kan ikke gå god for noen andre enn Barks. Det finnes selvsagt mange andre gode serier, ikke minst av Floyd Gottfredson, men jeg har allikevel Barks på kanskje de 100 første plassene og vel så det.
Don Rosa vil jeg ikke anbefale til en førstegangsleser. Rosa bør man ikke lese noe som helst av før man har lest seg opp på Barks. Og ingen bør begynne med "Skrues liv". Det blir som å se den halvgode oppfølgeren til en filmklassiker før man ser originalen, laget av en annen regissør og med andre skuespillere.
Akkurat nå mener jeg at disse seriene er de riktigste å begynne med. Fellestrekket for disse er at de har gode tegninger (selvsagt), en utrolig godt komponert historie, og at de har den unike kombinasjonen av humor, spenning og dyp menneskelig innsikt som Barks er helt uovertruffen på.
Donald Duck og barnas juletrefest (FC 367)
Donald Duck og gullhjelmen (FC 408)
Pengeregn (WDC 126)
Onkel Skrue rømmer fra rikdommen (US 6)
Eggemysteriet (FC223)
Isbaderen (WDC 88)
Det gamle slottets hemmelighet (FC 189)
Farlig forkledning (FC 308)
Reisen tilbake i tiden (FC328)
De vises sten (US10)
Nestor Burma
43 år, Trondheim
27.10.2007, 12:50

Her er min liste. Har kun tatt med Barks og Rosa da eg synes at det ikkje er nokon andre som har farga andebyuniverset i slik grad som dei to. Ang. musehistoriar synes eg dei beste musehistoriane er så langt unna dei beste andehistoriane at eg ikkje har tatt nokon med. Er for øvrig uenig med Nestor Burmas utsagn om at ein ikkje bør lese Don Rosa historiar før man har gjort seg skikkelig kjent med Barks. Sjøl begynte eg med Don Rosa, og det gjekk heilt fint. Storkosa meg med Solens sønn og Pengeflommen lenge før eg oppdaga Carl Barks. Skjønt, barksreferansane oppdaga eg jo ikkje, og dei historiane som er direkte oppfølgarar til Barks fungerer sjølvsagt best hvis man har lest Barks original først.
Don Rosa: Skrue MucDucks liv og levnet
Ord er overflødige.
Don Rosa: På et sølvfat.
Genial og hysterisk morsom gaghistorie
Don Rosa: Reisen til jordens indre
Fantastisk, fantasifullt og spennende eventyr.
Carl Barks: Eggemysteriet
Barks på sitt beste og mest kreative
Carl Barks: Tralla la
Eventyrlig og engasjerende, fantasifull og fargerik
Don Rosa: Tilbake til Xanadu.
Oppfølgeren til sistnevnte Barks historie (blant annet). Rosa tar opp tråden etter barks på en brilijant måte, står ikke noe tilbake for originalhistorien.
Carl Barks: Den lure onkel Skrue
Fantastisk historie som sier det meste om Skrue McDuck. Sistesiden er ubetalelig.
Car Barks: Bom! Du er hypnotisert.
En av Barks' aller beste tisidere.
Don Rosa: Mindre og mindre
Nok et eksempel på DR's frodige fantasi og originalitet
Carl Barks: Gullhjelmen
Episk, storslagen og drivende godt fortalt eventyr.
Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!
Kristian Rødvand
23 år, Rana
27.10.2007, 15:06

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.