Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Donald og Ikea

Andeby Online > Diskusjonsforum > Donald og Ikea

Gå tilbake til forumoversikta ...

Svensk TV hadde i kveld et innslag om bruksanvisninger, blant annet Ikeas. Som mange kanskje har lagt merke til, er disse ordløse monteringsanvisningene blitt bedre i det siste. Ikea har nemlig fått hjelp av en ekspert på billedsekvenser, og gjett hva slags yrke vedkommende har: tegneserie-forfatter. Siden Sverige har flere gode Disney-forfattere må man jo lure på om dette er noen vi kjenner. Det viser i hvert fall at folk som skriver serier må være gode i kommunikasjon.

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Nils Petter
61 år, Moss

17.10.2007, 22:52

Jag vet att Kim Andersson arbetat på Ikea nyligen. Kanske är det honom du menar, men han är knappast Disneytecknare.

http://www.kimwandersson.com/php/index.php

Comedy is tragedy plus time! (Woody Allen, Crimes and Misdemeanors)

germund
34 år, Sverige

18.10.2007, 08:42

Vel, fyren er i hvert fall dyktig nok. Jeg ble sittende og lese "Love Hurts" i stedet for å jobbe. Bra at man er frilanser.

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Innlegget blei sist redigert 18.10.2007, 13:47 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

18.10.2007, 13:44

Nils Petter skreiv:

Vel, fyren er i hvert fall dyktig nok. Jeg ble sittende og lese "Love Hurts" i stedet for å jobbe.

Nåja, det tar da ikke særlig tid å lese gjennom teksten til Nazareths legendariske hit "Love Hurts" (1975), med mindre du gjentok lesningen for deg selv adskillige ganger, mens du nynnet for deg selv (jfr. Donald og "Lydia the tatooed lady" :-)

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 18.10.2007, 15:34 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

18.10.2007, 15:33

Nei, som det fremgår av sammenhengen siktet jeg til Kim Anderssons tegneserie "Love Hurts". Siden germund vet at han har jobbet for Ikea, er det vel nærliggende å tro at det er han som har hjulpet dem med monteringsanvisningene. Han er i hvert fall veldig bra på å tegne sekvenser med god progresjon fra bilde til bilde.

Nils Petter
61 år, Moss

18.10.2007, 16:27

Nils Petter skreiv:

Vel, fyren er i hvert fall dyktig nok. Jeg ble sittende og lese "Love Hurts" i stedet for å jobbe.

Absolut! Jag tycker han är suveränt duktig på att använda svärta och skriver härligt underliga historier. Jag lät honom till och med teckna forsidan till min doktorsavhandling förra sommaren.

Comedy is tragedy plus time! (Woody Allen, Crimes and Misdemeanors)

germund
34 år, Sverige

18.10.2007, 17:20

Nils Petter skreiv:

Nei, som det fremgår av sammenhengen siktet jeg til Kim Anderssons tegneserie "Love Hurts".

OK, men hvorfor refererer Andersson til Nazareth?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

18.10.2007, 17:44

Sigvald skreiv:

Nils Petter skreiv:

Nei, som det fremgår av sammenhengen siktet jeg til Kim Anderssons tegneserie "Love Hurts".

OK, men hvorfor refererer Andersson til Nazareth?

Hvorfor tror du dette skulle være en referanse til Nazareth? Og hvis det var en musikk-referanse, kunne det vel like godt være til The Everly Brothers, som spilte inn låten 13-14 før Nazareth.

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
45 år, Nittedal

18.10.2007, 18:54

Sigvald skreiv:

[OK, men hvorfor refererer Andersson til Nazareth?

En kjendis som kom fra Nazareth var Jesus. Det han brukte å kalle det vi kaller Gud, var abba. I popbandet Abba spilte Benny Andersson, og han deler etternavn og hjemland med vår tegneserietegner. Derfor refererer Andersson til Nazareth.

"Det er harde tider, gamle venn."

S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach

MatsGull
20 år, Kongsvinger

18.10.2007, 22:27

For å komme tilbake til utgangspunktet: Det er sikkert mange serieforfattere som jobber for flere arbeidsgivere. Det gjelder nok også Disney-forfattere, og jeg kan tenke meg minst to grunner til det:
1) Man får ikke nok oppdrag fra Egmont til å kunne leve av skrivingen.
2) Egmont betaler ikke så veldig bra, slik at man time for time tjener mer på å ta andre jobber innimellom.

Jeg har hørt at for eksempel Stefan Petrucha skriver mye forskjellig. Noen som vet noe om hvilke av de aktive Egmont-forfatterne som også leverer stoff til oppdragsgivere utenfor Disney-familien, enten det gjelder seriemanus eller andre ting? Jeg er litt interessert i dette siden jeg lever av å skrive selv.

Nils Petter
61 år, Moss

18.10.2007, 23:01

Nils Petter skreiv:

2) Egmont betaler ikke så veldig bra, slik at man time for time tjener mer på å ta andre jobber innimellom.

Personleg vil eg hevde at Egmont betaler ganske bra, eg.

Jeg har hørt at for eksempel Stefan Petrucha skriver mye forskjellig.

Stefan har skrive litt av kvart. Fullstendig liste her.

Noen som vet noe om hvilke av de aktive Egmont-forfatterne som også leverer stoff til oppdragsgivere utenfor Disney-familien, enten det gjelder seriemanus eller andre ting?

Eg skal ikkje late som om eg kjenner til alle på dette området. Men ... Michael Gilbert har openbart jobba med fleire ting skal ein dømme etter heimesida. Eg meiner at Janet Gilbert òg har jobba med noko mangarelatert (eit google-søk gir mellom anna denne), men det kan hende at det berre var snakk om oversetjing, det er eg ikkje heilt sikker på. I tida då Bizarro-bladet framleis blei utgitt i Noreg, hugsar eg at det dukka opp ei historie der signert Terry Laban. Jens Hansegård har skrive Fantomet, men det kan hende at han har slutta med det, det veit eg ikkje. Peter Snejbjerg er sannsynlegvis meir kjent for det han har gjort for DC enn det han har gjort for Egmont.

Sannsynlegvis er dette langt frå å vera ei komplett liste, men eg håper den kan vera til litt hjelp likevel.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

19.10.2007, 09:06

Takk. Olaf! Jeg kommer til å samle opp alt stoff jeg får tak i om dette temaet. Kanskje kan det bli en artikkel av det. I tillegg til de som skriver seriemanus på heltid, er det interessant å se hvordan folk fra andre yrker dras mot serieverdenen. Steafan Petrucha begynte såvidt jeg kan skjønne som teknisk forfatter (akkurat som jeg). Og en mann som Nils Nordberg (best kjent fra radioteateret og som NRK TVs kommentatorstemme) har skrevet for Fantomet.

Nils Petter
61 år, Moss

19.10.2007, 10:24

Nils Petter skreiv:

Noen som vet noe om hvilke av de aktive Egmont-forfatterne som også leverer stoff til oppdragsgivere utenfor Disney-familien, enten det gjelder seriemanus eller andre ting?

Vet at Nils Petter Smeby lager en historie som heter "Hakkum" og Olaf Moriarty Solstrand lager serier som "Mitt skip er lastet med" og "Vi på nettserier". Har alltid regnet de fleste Egmont-forfattere som freelancere som gjør andre ting ved siden av, så eksempler på dette tviler jeg på kan være vanskelig å finne (selv om jeg personlig har lite kunnskap om ikke norske serieskapere).

Og en mann som Nils Nordberg (best kjent fra radioteateret og som NRK TVs kommentatorstemme) har skrevet for Fantomet.

Slik informasjon kunne du ha kommet med tidligere slik at jeg og Guffen hadde vært kjent med det faktum da vi sto i kinokø sammen med nevnte person på premieren til "Varg Veum" på Bergen Kino.

Kanskje kan det bli en artikkel av det.

Håper det blir en artikkel av det, endten i KVAKK! eller her på AOL eller i en avis som har respekt til å legge det gratis ut på internett. Dette tror jeg nemlig kan bli meget spennede lesing.

Hørte jeg noen si "Kvakk!"???

Jørn McDuck
24 år, Trondheim

19.10.2007, 14:41

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Nils Petter skreiv:

Personleg vil eg hevde at Egmont betaler ganske bra, eg.

Det kommer vel helt an på hvor mye arbeid den enkelte legger ned i det som lages for Egmont. Don Rosa, som er kjent for å være svært så grundig, føler i hvert fall at timebetalingen er lav - også sammenliknet med kona som var lærer.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

19.10.2007, 16:05

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.