Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Er ikke dette litt feil info om AOL?

Andeby Online > Diskusjonsforum > Er ikke dette litt feil info om AOL?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Her er det helt feil info om AOL. For det første står det at den ble lagd i 2005, de nble lagd i 2001.

Villas Vidvei
- Andeby i Dag

Jeg går på skolen Ullevål skole

Villas Vidvei
Oslo

15.10.2007, 20:12

V-vidvei skreiv:

Her er det helt feil info om AOL. For det første står det at den ble lagd i 2005, de nble lagd i 2001.

Dessuten står det at det fokus er på seriene til Walt Disney (død 1966). Alle vet da at han ikke lagde serier selv.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

15.10.2007, 20:33

Jepp.

Villas Vidvei
- Andeby i Dag

Villas Vidvei
Oslo

15.10.2007, 20:34

Det er vel helst linken til AOL som er laget i 2005, tenker jeg.....

Det andre er vel stort sett unødvendig "pirk" og flisespikkeri, jfr.reglene punkt 3.

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

whitesand
39 år, Kristiansund

15.10.2007, 20:39

whitesand skreiv:

Det andre er vel stort sett unødvendig "pirk" og flisespikkeri, jfr.reglene punkt 3.

Nei, det var en saksopplysning. Det kan være greit for Olaf å kjenne til dette - slik at han evt. kan bidra til å korrigere den aktuelle teksten.

Forøvrig kan man etterhvert begynne å lure på om Olaf burde innføre en ekstra forumregel MOT overdrevet paragrafrytteri i forhold til foumreglene ;-)

Den aller viktigste regelen er vel den at man skal ettersterbe en positiv stemning i forumet - det får man ikke ved å slå den på selv den aller minste ting. Å spørre hva et ukjent uttrykk betyr er dog noe annet.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 15.10.2007, 21:33 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

15.10.2007, 20:54

Sigvald skreiv:

whitesand skreiv:

Nei, det var en saksopplysning. Det kan være greit for Olaf å kjenne til dette - slik at han evt. kan bidra til å korrigere den aktuelle teksten.
.

Alle seriene som f.eks. Don Rosa lager, kan legges inn under begrepet "serier til Walt Disney" At det er i overført betydning, tror jeg likevel at ganske mange nordmenn har fått med seg etterhvert. Og jeg tror at Utdanning.no gir best informasjon til sin målgruppe ved å formulere dette slik.

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
45 år, Nittedal

15.10.2007, 21:04

Det er jeg uenig i det ville stått Walt Disney's Don Rosa historiens navn.

Villas Vidvei
- Andeby i Dag

Villas Vidvei
Oslo

15.10.2007, 21:22

"Walt Disney's Don Rosa" ... ?

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Vegar
18 år, Trondheim

15.10.2007, 21:27

Det står:

Ein hovudsakleg nynorsk vevstad med ymse stoff om teikneseriane til Walt Disney.

Det burde stått:

Ein hovudsakleg nynorsk vevstad med ymse stoff om teikneseriane til Walt Disney Co.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

15.10.2007, 21:31

Sigvald skreiv:

Eg er ikkje i kontakt med alle som linker til Andeby Online på nettet, og har heller ingen intensjon om å bli det. Ser forøvrig ingen problemer med den linken der.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

16.10.2007, 08:05

Sigvald skreiv:

Det står:

Ein hovudsakleg nynorsk vevstad med ymse stoff om teikneseriane til Walt Disney.

Det burde stått:

Ein hovudsakleg nynorsk vevstad med ymse stoff om teikneseriane til Walt Disney Co.

Rent bortsett fra at dette pirket er i strid med forumreglene (uff, nå høres jeg visst ut som en "regelrytter" igjen), så er det faktisk feil. Rent grammatikalsk er det helt korrekt å snakke om "teikneseriane til Walt Disney", akkurat som det er korrekt å snakke om "filmene til Charlton Heston". Men Sigvalds påstand er feil også rent juridisk. Walt Disney Company har aldri lagd eller eid noen tegneserier. En kort stund ble de amerikanske seriene riktignok utgitt av et Disney-selskap som het Disney Comics, men jeg går ut fra at det omtalte nettstedet diskuterer ALLE Disney-serier, ikke bare de som kom ut i denne korte perioden.

Noe som for øvrig gjør dette temaet enda mer interessant er at Walt Disney Company ikke en gang eide Disneys tegnefilmer. Walt opprettet et personlig selskap som beholdt eierskapet til filmene. Jeg antar at han gjorde dette for å sikre familiens økonomi hvis Walt Disney Company skulle gå dukken. Så når det gjelder de klassiske tegnefilmene, kan man altså si at de var Walt Disneys - på alle måter.

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Nils Petter
61 år, Moss

16.10.2007, 10:10

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.