Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Noen som skal på Raptus?

Andeby Online > Diskusjonsforum > Noen som skal på Raptus?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

Om nokon er på nett sånn innimellom dagane; korleis går det i Bergen?

(Det er sjølvsagt lov til å svare på dette spørsmålet etter helga òg, reiseskildringar tas imot med stor takk. (Og eg håper Guffen Delbekk presenterer bildereportasje som vanleg?))

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

28.09.2007, 23:37

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

(Og eg håper Guffen Delbekk presenterer bildereportasje som vanleg?)

Det kan jo tenkes, særlig med tanke på at AOL nå betaler godt for seriøse, donaldistiske artikler :-)
Forøvrig viser Bergensværet seg fra sin beste side og stedet er pakket med tegneserieautoriteter, så vel de med gamle klassikere og de med suspekte og nymotens harryserier.

Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist

- Det Gode Selskap -

http://www.dingus.be

Innlegget blei sist redigert 29.09.2007, 12:19 av Guffen Delbekk

Guffen Delbekk
23 år, Halden

29.09.2007, 12:18

{{ Om nokon er på nett sånn innimellom dagane; korleis går det i Bergen?

(Det er sjølvsagt lov til å svare på dette spørsmålet etter helga òg, reiseskildringar tas imot med stor takk. (Og eg håper Guffen Delbekk presenterer bildereportasje som vanleg?))I tilfelle noen også skulle være interessert i siste nytt fra "østfronten" (Gøteborg) kan jeg fortelle at vi hadde en hyggelig middag sammen med Don Rosa i går kveld. Don Rosa bød på fantegninger og pepper fra egen hage. Jeg fikk også snakket en del med den svenske oversetteren Stefan Diös som nå har fått både den danske (av AC) og den norske (av meg) utgaven av Columbuskartene. Han anser dette som et meget nyttig bidrag i forbindelse med den forestående oversettelsen av Columbuskartene til svensk (for HOF - Don Rosa 6). Vi fikk også kjøpt kunstmapper inneholdende 4 av årets 12 jubileumsplakater. I dag holdt Don Rosa et muntert forderag med temaet "How *not* to draw Donald Duck". DDF(r) har tatt vare på den tegningen som da ble laget. Indekset ble meget bra - dessverre var det bryske vektere som motsatte seg salg av dette. DDF(r)s fremmøtte medlemmer og noen av våre svenske venner fikk likevel sikret seg indekser.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 30.09.2007, 15:56 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

30.09.2007, 15:52

Min raptusopplevelse startet fredag kl. 1700 med Daan Jippes som, med hjelp fra Arild Midthun, fortalte om sin karriere. For meg oppfylte ikke J&M forventningene helt. Det var selvsagt interessant å høre om Jippes karriere, men jeg hadde håpet på noe “mer” enn han leverte. Nå kan jo mitt inntrykk være litt preget av at det meste blir en nedtur etter en lunsj med en nobelprisvinner noen timer i forveien. Frank Wilczeks påfølgende foredrag gjorde også at jeg mistet Peter Madsens foredrag om Valhall. Uansett fikk jeg nå med meg at Midthun liker Jippes tegninger ganske så godt.

Dag to begynte med Achde og Lucky Luke. En programpost som fikk fart på seg etter at Midthun kom på scenen (igjen). Selv syntes jeg Midthuns og Achdes samtale om papir og pensler var interessant, men jeg vet ikke hva resten av publikum syntes. Etterpå fortalte Staz litt om superhelters firkantede egenskaper. Senere fant jeg ut at Toninelli verken snakker engelsk, eller er særlig begeistret for Berlusconi. Peter Madsens foredrag om “En mor” er et av de desidert beste foredragene jeg noensinne har hørt. Det var svært interessant å høre om hvordan han har tolket eventyret, og hvilke virkemidler han har brukt for å få frem sin tolkning. I tillegg er han en fantastisk foredragsholder, så jeg kan anbefale alle å få med seg hans foredrag. Resten av dagen tilbrakte jeg nesten alene innesperret i et lite rom sammen med henholdsvis Paul Grist og Steward “Staz” Johnson. Grist har serier som Kane og Jack Staff, som han både skriver og tegner selv. To serier som han ga meg et eksemplar av (Tusen takk!), og som jeg gleder meg til å lese. Han driver også sitt eget forlag (Dancing Elephant Press). Så jeg fikk en interessant samtale om hans karriere. Deretter fulgte en to timer lang samtale med Staz om hvordan han jobber, og hvilke teknikker han bruker. Vi (vi var to stykker) fikk også se en del originaltegninger og noe han jobbet med nå.

Søndagen gikk med til Hermann om Jeremiah, Daan Jippes og Midthun (som angivelig ikke hadde begynt med Donald hadde det ikke vært for Jippes) om Donald, og David Bishop om noe av det man bør tenke på når man skriver historier. Ellers holdt Thierry Capezzone (på dansk) et meget interessant foredrag om Tintin og Herge. Morsomt å høre hvordan Herge har brukt seg selv i Tintin. Helgen ble deretter avsluttet med at Staz demonstrerte hvor skumle epler kan være.

Totalt sett en meget interessant og begivenhetsrik helg. Så nå får jeg sette meg ned og lese Kane og Jack Staff, min første bok av Jason og et par bøker om CB.

Kent
23 år, Sandnes

30.09.2007, 20:45

Det ble delt ut Raptusutgave av ZITS. Det ble solgt Raptusutgave av Ingeniør Knut Berg, Raptusutgave i en mer utvidet forstand. Faraos Cigarer kom som kjent med norske versoner av Afrika, som Herman satt og signerte gjevnt og trutt, og Transylvania, som Dany signerte. Men Faraos Cigarer hadde også en annen stor nyhet: i 2008 kommer de med FROM HELL på norsk, en luksusutgave med stive permer, boks og signert av Alan Moore (prisen blir deretter).

49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Innlegget blei sist redigert 01.10.2007, 19:56 av Øyvind Braaten

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

01.10.2007, 19:55

Men vet du hvor Faraos Cigarer skal selge utgivelsene sine? Bokhandlere? Spesialbutikker?

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

01.10.2007, 21:30

Chrisron skreiv:

Men vet du hvor Faraos Cigarer skal selge utgivelsene sine? Bokhandlere? Spesialbutikker?

Jeg spurte dem om nettopp det. Men de norske utgivelsene ble så bråbestemt like før Raptus at de ikke har ordnet denne delen ennå. Men jeg gjetter på at ihvertfall spesialbutikkene vil selge dem. Regner det som sikkert at ihvertfall Seriebutikken har de.

Innlegget blei sist redigert 01.10.2007, 21:47 av Øyvind Braaten

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

01.10.2007, 21:47

Kent skreiv:

Min raptusopplevelse startet fredag kl. 1700 med Daan Jippes som, med hjelp fra Arild Midthun...

Hvorfor? Nederlendere pleier da å være gode i engelsk? I Göteborg var det forøvrig ingen som forstyrret seansen ved å oversette det Don Rosa sa.

Nå kan jo mitt inntrykk være litt preget av at det meste blir en nedtur etter en lunsj med en nobelprisvinner noen timer i forveien.

Desmond Tutu var i Göteborg, hvem var i Bergen?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 02.10.2007, 11:07 av Olaf Moriarty Solstrand

Sigvald
41 år, Stavanger

02.10.2007, 03:18

Sigvald skreiv:

Hvorfor? Nederlendere pleier da å være gode i engelsk?

No var eg ikkje på Raptus sjølv, men det inntrykket eg har fått er at Arild fungerte meir som intervjuar enn som oversetjar.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

02.10.2007, 11:11

No var eg ikkje på Raptus sjølv, men det inntrykket eg har fått er at Arild fungerte meir som intervjuar enn som oversetjar.

Jeg var på Raptus, og kan bekrefte at han var mer intervjuer enn oversetter. Det var ikke mye som ble sagt på norsk, og det var forventet av publikum at de kunne engelsk. Men jeg vil ikke helt kalle Arild en "intervjuer" slik en ordinær intervjuer snakker med et intervjuobjekt, og jeg er faktisk ikke sikker på om han stilte et eneste spørsmål til Jippes. I så tilfelle kan det ikke ha vært mange. I stedet la han ut om de tegningene av Jippes som ble vist fram, og det virket av og til nesten som om Jippes hadde problemer med å komme til orde. Tidvis ble han i stedet bare nødt til å nikke annerkjennende til det Arild hadde å fortelle om han. Jeg skulle gjerne ønsket at Arild hadde sluppet Jippes litt mer til enn han gjorde, selv om det absolutt var interessant det Arild hadde å si. Men kanskje glemte han litt at det var Jippes og ikke han selv som var gjest. Når Daan Jippes har tatt turen til Norge hadde det vært å foretrekke om det var Jippes som fortalte om Jippes, og ikke Midthun som fortalte om Jippes.

Tommy
24 år, Odda

02.10.2007, 14:26

Sigvald skreiv:

Hvorfor? Nederlendere pleier da å være gode i engelsk? I Göteborg var det forøvrig ingen som forstyrret seansen ved å oversette det Don Rosa sa.

Jeg er enig i Tommys karakteristikk av M/J-innslagene. Det var det jeg for kortfattet siktet til.

Desmond Tutu var i Göteborg, hvem var i Bergen?

Frank Wilczek

Kent
23 år, Sandnes

02.10.2007, 21:38

Tommy skreiv:

Når Daan Jippes har tatt turen til Norge hadde det vært å foretrekke om det var Jippes som fortalte om Jippes, og ikke Midthun som fortalte om Jippes.

Benyttet du anledningen til å intervjue begge for Kvakk!?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

03.10.2007, 01:19

Sigvald skreiv:

Benyttet du anledningen til å intervjue begge for Kvakk!?

Jeg tok notater av "intervjuene" med Jippes som Midthun utførte.

Tommy
24 år, Odda

03.10.2007, 06:31

Studentavisa i Bergen har en skikkelig blærete omtale av årets Raptus. Det er enten skrevet kun for å provosere, eller så har skribenten havnet i Bergen imot sin vilje.
Blærete omtale av Raptus

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

05.10.2007, 20:29

Jeg synes forøvrig at artikkelen ikke er så blærete som Braaten vil ha det til. Synes den inneholdt noen velfortjenete stikk til flere av oss nostalgikere, og jeg tror det er sunt med noen kritiske kommentarer. Nå var jeg ikke selv tilstede, så sånn sett har jeg et tynt grunnlag å synse på, men jeg tror at noen av kommentarene passer godt på tegneseriemiljøet generelt.

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Innlegget blei sist redigert 08.10.2007, 13:19 av Drikaton

Drikaton
46 år, Nittedal

05.10.2007, 21:52

Drikaton skreiv:

[.... Nå var jeg ikke selv tilstede, så sånn sett har jeg et tynt grunnlag å synse på, men jeg tror at noen av kommentarene passer godt på tegneseriemiljøet generelt.

Skulle ikke undre meg om forfatteren av artikkelen heller ikke var der. Virker som om artikkelen er skrevet før Raptus og har rot i diskussjonen om Oslo eller Bergen. De fleste av kommentarene er direkte feil, og de fleste gjestene på Raptus hadde en flott opplevelse, nerder eller ei.

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

05.10.2007, 22:02

Jada, Olaf, Guffen Delbekk serverer en bildereportasje. I løpet av morgendagen.faktisk.

Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist

- Det Gode Selskap -

http://www.dingus.be

Innlegget blei sist redigert 08.10.2007, 07:18 av Olaf Moriarty Solstrand

Guffen Delbekk
23 år, Halden

06.10.2007, 03:49

Guffen Delbekk skreiv:

Jada, Olaf, Guffen Delbekk serverer en bildereportasje. I løpet av morgendagen.faktisk.

Dersom noen også er interessert i bilder fra Göteborg kan jeg saktens legge ut noen av disse. Det finnes også noen slike på DDF(r)-forumet.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 08.10.2007, 07:19 av Olaf Moriarty Solstrand

Sigvald
41 år, Stavanger

06.10.2007, 05:34

Sigvald skreiv:

Dersom noen også er interessert i bilder fra Göteborg

Det kan jeg skrive under på.

Guffen Delbekk skreiv:

bildereportasje. I løpet av morgendagen.faktisk.

Wee!

"Det er harde tider, gamle venn."

S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach

MatsGull
20 år, Kongsvinger

06.10.2007, 09:46

Sigvald skreiv:

Dersom noen også er interessert i bilder fra Göteborg kan jeg saktens legge ut noen av disse. Det finnes også noen slike på DDF(r)-forumet.

Selvsagt Sigvald! Turer i Donaldismens ånd er alltid hyggelig lesing.

Uten at jeg vet hva min kjære venn Guffen kommer til å skrive fra sin lille hule i Halden kan jeg iallefall glede mine venner her på forumet at Bergensturen var av høy Donaldisktisk ånd. Vi fant mange Donaldistiske steder som bør bessøkes. Vi fant dessverre også eksempler på at det lokale næringsliv utnytter kjente serieskapere for å tjene noen ekstra penger på oss Donaldister. Vi hadde også en hyggelig tur opp Fløibanen. Har Donald noengang tatt den? Hvis ikke syns jeg du Olaf bør skrive en historie om det. Den banen er skapt for en god historie med Donald, guttene og Skrue på skattejakt.

Hørte jeg noen si "Kvakk!"???
Seriemannen.net

Innlegget blei sist redigert 06.10.2007, 14:23 av Jørn McDuck

Jørn McDuck
24 år, Trondheim

06.10.2007, 14:23

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.