Andeby Online > Diskusjonsforum > Andre tegneserier
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143

Vi nærmer oss RAPTUS og programmet ser ut til å bli flott. Men noen av de navnene jeg gledet meg mest til er nå fjernet ifra lista over gjester. Tibet med Allan Falk er vekk, Michel Blanc-Dumont med Jonathan Cartland er vekk, Vince Deporter er fjernet, og nå er jaggu meg også Albert Weinberg fjernet.
Heldigvis er det fremdeles en sterk liste med navn som Herman, Dany, Peter Madsen, og Daan Jippes.
Raptus
enda en festival nær deg
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
18.09.2007, 10:10

Øyvind Braaten skreiv:
...... og nå er jaggu meg også Albert Weinberg fjernet.............
Kom aldri Dan Cooper tilbake til Norge da 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
18.09.2007, 14:31

SvK skreiv:
Nå er det mulig at denne tråden er på kanten av hva som kan diskuteres her på forumet (er den det, blir jeg for all del ikke sur hvis den slettes, bare så det er sagt)
Men det som er saken, er at jeg lurer litt på hvilke andre tegneserier (ikke Disney) som folk her inne samler på eller er fan av.
Jeg synes at det kunne vært interessant å se om det er en del serier som går igjen, og altså om Donald-tilhengere har noenlunde de samme preferansene når det gjelder dette (eller ikke).
Personlig samler jeg i hvert på Fantomet, Pondus, Herman Hedning, Asterix og Dragonball.
Noen andre?
Ja, jeg er ikke noen spessiell samler men liker ganske godt Asterix.
Villas Vidvei
- Andeby i Dag
Jeg går på skolen Ullevål skole
Innlegget blei sist redigert 18.09.2007, 15:28 av Villas Vidvei
Villas Vidvei
Oslo
18.09.2007, 15:27

Jørn McDuck skreiv:
Øyvind Braaten skreiv:
I neste pakke fra Serisamlerklubben kommer Bizarro, og EON: En midtsommer natts mareritt.
Noen som vet når EON kommer ut i butikkene? Har lest mye M, Pondus og Kollektiv-bøkene på forskjellige steder så de var ingen overraskelse, men er det noen som kjenner til om Lauvik kommer ut med en tredje bok? Og kommer det noen oppfølger av Rex Rudi-boka som Olafs venner satset stort på i fjor med blant annet en de luxe-utgave?
Du har kanskje alt fått det med deg, men EON albumet er hvertfall i butikkene nå.
Studerte akkurat programmet til Raptus og på et av punktene står det "Lars Lauvik - ny bok -200 stk selges eksklusivt på festivalen!" så da kan du snart kjøpe bok 3 ser det ut til.
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
20.09.2007, 17:11

Chrisron skreiv:
Du har kanskje alt fått det med deg, men EON albumet er hvertfall i butikkene nå.
Studerte akkurat programmet til Raptus og på et av punktene står det "Lars Lauvik - ny bok -200 stk selges eksklusivt på festivalen!" så da kan du snart kjøpe bok 3 ser det ut til.
Hyggelig at noen husket det spørsmålet. EON kom 10 september så den har jeg vist om en stund nå, men dog ikke kjøpt det siden jeg har hatt så mange andre album å kjøpe. Raptus skal vistnok presset på forlaget slik at det også kommer 200 bøker som blir solgt under festivalen. Dette er gode ting for oss Lauvik-fans.
Ønsker fortsatt tips om noen kjenner til om Rex Rudi kommer med bok.
En av de store gledene blant årets utgivelser må sies å være ny bok fra Karine Haaland. Den dama er genial!
http://tegneserierinorge.blogspot.com/2007/09/piray-for-en-gjeng.html
Hørte jeg noen si "Kvakk!"???
Guffen Delbekk og Jørn McDuck på tur: Reiseguiden
Jørn McDuck
24 år, Trondheim
20.09.2007, 22:33

Chrisron skreiv:
... og det inneholder en særdeles veltegnet grøsserhistorie samt en en mengde avis-striper i klassisk spinngal Lauvik-stil. Løp og kjøp.
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Innlegget blei sist redigert 21.09.2007, 11:17 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
21.09.2007, 11:16

Dette interessante intervjuet om seriesituasjonen i Norge i dag bør leses:
http://www.serienett.no/article/563/vinden-blaser-fortsatt-fra-vest
Innlegget blei sist redigert 21.09.2007, 12:09 av Tommy
Tommy
24 år, Odda
21.09.2007, 12:08

Vel, man behøver ikke være enig i alle de synspunktene som kommer fram, men det var en særdeles interessant og innsiktsfull artikkel som etterlater ett eneste stort spørsmål: HVORFOR I H****** ER DET SÅ FORBASKET VANSKELIG Å FÅ TIL EN SKIKKELIG DISTRIBUSJON AV TEGNESERIER FRA MINDRE FORLAG?
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Innlegget blei sist redigert 21.09.2007, 13:15 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
21.09.2007, 13:14

Er så langt ifra enig i alt Arild Wærness sier (har ikke tid til å gå nærmere inn på det nå), men den dårlige distribusjonen av serier fra mindre forlag er et viktig poeng.
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
21.09.2007, 13:33

V-vidvei skreiv:
Jepp.
(OT: Ikke for å være slem V-vidvei, men jeg synes ikke det er nødvendig å skrive innlegg hvor en bare kommer med "ja", "jepp", "enig!" og lignende. Enten bør en skrive noe som får fram et nytt poeng i debatten, eller så bør en ikke skrive noe i det hele tatt. Det siste er ofte like lurt. Da unngår en at det flommer over av meningsløse innlegg her på forumet.)
Tommy
24 år, Odda
21.09.2007, 18:48

Nils Petter skreiv:
Vel, man behøver ikke være enig i alle de synspunktene som kommer fram, men det var en særdeles interessant og innsiktsfull artikkel som etterlater ett eneste stort spørsmål: HVORFOR I H****** ER DET SÅ FORBASKET VANSKELIG Å FÅ TIL EN SKIKKELIG DISTRIBUSJON AV TEGNESERIER FRA MINDRE FORLAG?
Hva? Finnes det noen som ikke favoriserer dere som bor i Oslo-området???
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
21.09.2007, 21:15

Jeg her ingen problemer med å få tak i de seriene jeg vil ha. Hvis du hadde lest artikkelen som innlegget mitt refererer til, i stedet for å prøve å ødelegge nok en fruktbar diskusjon her på AOL, ville du ha skjønt at dette handler om SERIESKAPERNES muligheter til å få produktene sine ut i butikkene. I dag er det omtrent sånn at hvis du ikke har en fot innenfor hos Egmont eller Bladkompaniet, har du ikke en tjangs. Derfor følgende tre spørsmål:
1) Hvorfor kan ikke de små serieforlagene gå sammen om å få sjøsatt et felles distribusjonssystem som et alternativ til de to store?
2) Hvorfor finnes det ikke en felles nettportal som selger BÅDE populære serier av typen Donald/Pondus og serier fra små forlag. I dag er det jo sånn at hvis du er interessert i en smal og lite kjent serie, må du først finne ut hvilket forlag som utgir den, og deretter oppsøke forlagets hjemmeside og bestille derfra. Mye arbeid for å få tilsendt ett enkelt blad. Det hadde vært bedre å få alt på ett sted.
3) Hvorfor kan ikke en slik felles serieportal ha et enkelt system for mikrobetaling beregnet på de som ønsker å abonnere på stripeserier, slik som "Your Daily Comics" i USA. Hvis en leser har 3-4 serier som hun liker, er hun kanskje villig til å betale for å få dem tilsendt fast på e-post hver dag - under forutsetning av at det er billig nok og enkelt nok. Folk betaler jo villig vekk for ringetoner og annet, noe som viser at det går an å tjene penger på superbillige produkter, bare de er enkle å få tak i. Selvsagt blir det ikke mange kronene til serieskaperen for hver abonnent, men blir det mange nok abonnenter kan det kanskje bli en liten fortjeneste allikevel.
Innlegget blei sist redigert 21.09.2007, 22:40 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
21.09.2007, 22:14

Nils Petter skreiv:
Jeg her ingen problemer med å få tak i de seriene jeg vil ha. Hvis du hadde lest artikkelen som innlegget mitt refererer til, i stedet for å prøve å ødelegge nok en fruktbar diskusjon her på AOL, ville du ha skjønt at dette handler om SERIESKAPERNES muligheter til å få produktene sine ut i butikkene.
OK, beklager misforståelsen. Spørsmålene dine er høyst legitime og fornuftige. Kan dette være noe Solstrand Tekst & Bobler og/eller Kelpie kan gjøre noe med? De regnes i hvert fall som seriøse aktører i nevnte bransje.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
21.09.2007, 23:36

Leste artikkelen, men har ingen gode kommentarer å komme med til den siden jeg har lite kunnskap og erfaring med utgivelser av tegneserier. Virker på med som de satset mer enn de selv kunne takkle over en lengre tideperiode, både arbeidsmessig og pengemessig.
Nils Petter har noen gode punkter som jeg selv tenkte på da jeg leste den artikkelen.
Nils Petter skreiv:
1) Hvorfor kan ikke de små serieforlagene gå sammen om å få sjøsatt et felles distribusjonssystem som et alternativ til de to store?
Tanken er god, men tviler på gjennomføringen blir noe suksess. A: Det er umulig at alle butikker, kiosker og bensinstasjoner kommer til å ta inn alle tegneseriehefter som blir produsert som de gjør med Pondus-, M- og Nemi-bladene. B: har en gjennomsnittskunde valget mellom et kjent blad og et mer ukjent tegneserieheftet og den kunden bare kan kjøpe ett av de så er det mest sannsynlig at kunden kjøper den mest kjente av bladene.
2) Hvorfor finnes det ikke en felles nettportal som selger BÅDE populære serier av typen Donald/Pondus og serier fra små forlag. I dag er det jo sånn at hvis du er interessert i en smal og lite kjent serie, må du først finne ut hvilket forlag som utgir den, og deretter oppsøke forlagets hjemmeside og bestille derfra. Mye arbeid for å få tilsendt ett enkelt blad. Det hadde vært bedre å få alt på ett sted.
Dette tror jeg er den beste løsningen. Vi lever i en tid der de fleste har internett og de mindre tegneserieutgivelsene er noe som bare interesserer et fåtall mennesker. Problemet her er at en slik butikk kan opparbeide seg stor makt og starte å ekskludere noen tegneserier samt gjøre at heftene bare selges eksklusivt i deres butikk og derfor f.eks. hindre at Tronsmo eller Olaf kan selge heftet i sin nettbutikk.
3) Hvorfor kan ikke en slik felles serieportal ha et enkelt system for mikrobetaling beregnet på de som ønsker å abonnere på stripeserier, slik som "Your Daily Comics" i USA. Hvis en leser har 3-4 serier som hun liker, er hun kanskje villig til å betale for å få dem tilsendt fast på e-post hver dag(...)
Mine tanker rundt dette er at da bryter mann med internetts "grunnprinsipp" nummer 1; ting skal være gratis. Folk er sjelden villig til å betale for noe på internett. Tror det finnes for få personer til å starte ett slik abonnement til at det vil lønne seg kostnadsmessig. Samlere foretrekker nok i fremtiden også å ha seriene sine i papirformat.
Distribusjon er et stort problem, men man må ikke glemme at Norge faktisk er et lite land med få innbyggere, de fleste av de har lite eller ingen interesse av tegneserier. Det at små serieutgivelser går under må man nok desverre bare regne med.
Jørn McDuck
24 år, Trondheim
22.09.2007, 17:42

Jørn McDuck skreiv:
Distribusjon er et stort problem, men man må ikke glemme at Norge faktisk er et lite land med få innbyggere, de fleste av de har lite eller ingen interesse av tegneserier. ..
Det at folk ikke har interesse for tegneserier er vel kanskje det største problemet. Pondus og Nemi har nådd ut til mange fordi de finnes i aviser. Når man først har blitt kjent med serien via en avis, ønsker mange å kjøpe mer. Dersom avisene hadde et stort utvalg med gode tegneserier i forskjellige genre ville det nok skapt flere lesere.
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
22.09.2007, 17:57

Øyvind Braaten skreiv:
Det at folk ikke har interesse for tegneserier er vel kanskje det største problemet. Pondus og Nemi har nådd ut til mange fordi de finnes i aviser. Når man først har blitt kjent med serien via en avis, ønsker mange å kjøpe mer. Dersom avisene hadde et stort utvalg med gode tegneserier i forskjellige genre ville det nok skapt flere lesere.
Ut med Snøfte Smith og inn med en mer moderne Norsk tegneserie er en god idé for å få frem de gode seriene som er i stripeformat. Noen aviser er gode der. Dagbladet arrangerte nylig en egen tegneseriekonkurranse, noe de faktisk har gjort flere år og som har ført til at flere av dagens kjente serier har kommet frem i lyset. Aftenposten hadde (mulig de fortsatt har. jeg har ikke lest den avisen på over ett år nå) en ege gjestestripe med en utfordrer der leserne kunne stemme frem sine favoritter. Dette mener jeg er to gode eksempler på å gjøre serier kjent blant folket, men som sagt fungerer dette for stripeserier. For å få frem andre serier ønsker jeg å fremheve Laksevåg Forlag sin serie med Fleip-album. Har kan leserne bli kjent med nye serier samt gjenoppdage gamle venner. For de som ikke er kjent med Fleip bør de ta kontakt med Olaf å bestille et eksemplar.
Jørn McDuck
24 år, Trondheim
22.09.2007, 19:55

Sigvald skreiv:
OK, beklager misforståelsen. Spørsmålene dine er høyst legitime og fornuftige. Kan dette være noe Solstrand Tekst & Bobler og/eller Kelpie kan gjøre noe med? De regnes i hvert fall som seriøse aktører i nevnte bransje.
Jeg vil påstå at de i aller høyeste grad gjør noe med saken. Solstrand Tekst & Bobler har en egen nettbutikk som gjør at iallefall jeg kan handle tegneserier jeg ellers ikke ville ha fått kjøpt samt de har de driver nettserier.no der brukerne kan bli kjent med ny serier samt få hjelp til å få egen serie kjent. Trenger jeg å si mer enn "Arild" for at folk skal forstå hvor viktig den sider er blitt? Kelpie på sin side gir ut gode titler som "Holger og Hagbart" og "Blodige grøss" samt de har startet å gi ut Norges eneste Donaldistiske tidskrift (ehh... ja, jeg har faktisk hørt om Donaldisten, har bare aldri sett det...).
Jørn McDuck
24 år, Trondheim
22.09.2007, 20:09

Men for å kunne bestille disse seriene, må man vite hvem som utgir dem. Selv kjenner jeg til Kelpie og Laksevåg. Jeg vet at det er noen flere forlag, men jeg husker ikke hva de heter i farten. Og vil jeg ha tre blad fra tre forskjellige forlag, må jeg sende tre bestillinger og betale porto tre ganger. Hei, folkens: Hvorfor kan dere ikke samarbeide om en felles portal?
Men det viktigste er nok å få bladene ut i butikkene og på bensinstasjonene, og her er dagens distribusjon helt på trynet. Staten gir støtte til tegneserier som folk ikke får tak i fordi de bare selges fra en obskur site som ingen har hørt om! Med en felles distribusjon ville de små forlagene til sammen bli så store at Narvesen og butikk-kjedene kanskje ville være interessert i å snakke med dem. Selvsagt ville de smale bladene ikke selge så mye fra hvert enkelt salgssted, slik Jørn påpekte tidligere i denne tråden, men likevel.... Jeg tror ikke min lokale Ica-butikk selger så mange eks av Tex Willer, men de tar det inn, sammen med en rekke andre mindre kjente titler (bl.a. Manga). Derfor ser bladhylla deres flott ut, og den trekker til seg folk.
Innlegget blei sist redigert 22.09.2007, 21:47 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
22.09.2007, 21:37

Nils Petter skreiv:
Men for å kunne bestille disse seriene, må man vite hvem som utgir dem. Selv kjenner jeg til Kelpie og Laksevåg. Jeg vet at det er noen flere forlag, men jeg husker ikke hva de heter i farten. Og vil jeg ha tre blad fra tre forskjellige forlag, må jeg sende tre bestillinger og betale porto tre ganger. Hei, folkens: Hvorfor kan dere ikke samarbeide om en felles portal?
Har alt sagt meg enig på dette punktet!
Men det viktigste er nok å få bladene ut i butikkene og på bensinstasjonene, og her er dagens distribusjon helt på trynet.
Det jeg tror problemet her er at da må man kjempe om en begrenset plass med de to store kjempene Egmont og Schibsted noe som kan kreve et stort apperat med tanke på penger og press på de store kjedene.
Selvsagt ville de smale bladene ikke selge så mye fra hvert enkelt salgssted, slik Jørn påpekte tidligere i denne tråden, men likevel.... Jeg tror ikke min lokale Ica-butikk selger så mange eks av Tex Willer, men de tar det inn, sammen med en rekke andre mindre kjente titler (bl.a. Manga). Derfor ser bladhylla deres flott ut, og den trekker til seg folk.
Til info så blir Tex Willer utgitt av Egmont så om ICA tar det inn fordi de selv ønsker å ha et stort utvalg av tegneserier eller om de tar den inn fordi de har en "tvungen" avtale om det ønsker ikke jeg å spekulere så mye rundt, men frykter for at det siste punktet er det som er nærmest sannheten.
Jørn McDuck
24 år, Trondheim
22.09.2007, 22:05

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.