Andeby Online > Diskusjonsforum > «Wand vs. Woodchucks» i DD&Co 39/2007
Gå tilbake til forumoversikta ...

V-vidvei skreiv:
Holler på og lese historien av Olaf og Arild den ser sinsykt god ut hittil!
Får ikke håpe det var det at historien var så lite spennende som gjorde at du klarte å legge den fra deg, bare for å gå inn her og skrive at du holdt på med å lese den, men fortsatt ikke var helt ferdig.
Tommy
25 år, Odda
20.09.2007, 14:34

Ja, riktig det gjorde jeg får jeg måtte jo skrive om den.
Villas Vidvei
- Andeby i Dag
Jeg går på skolen Ullevål skole
Villas Vidvei
Oslo
20.09.2007, 15:44

Elise skreiv:
Fikk ikke Donald i dag! Er sur!! :-(
Ja det hender man for det på fredag. Så les det i morgen!
Villas Vidvei
- Andeby i Dag
Villas Vidvei
Oslo
20.09.2007, 16:53

V-vidvei skreiv:
Elise skreiv:
Fikk ikke Donald i dag! Er sur!!
Ja det hender man for det på fredag. Så les det i morgen!
Er det ikke rettferdig at jeg får det først, siden jeg er mor til Olaf?
(Fremdeles sur
()
www.olavskulen.no
Elise
49 år, Stord
20.09.2007, 17:42

Ikke klag, du har bedre sjanse til å få det signert enn folk flest 
Legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!
http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.
Guffen Delbekk
23 år, Halden
20.09.2007, 17:50

Guffen Delbekk skreiv:
Ikke klag, du har bedre sjanse til å få det signert enn folk flest :)
Ja, der er du heldig vis du er inntresert i autografer da!
Villas Vidvei
- Andeby i Dag
Villas Vidvei
Oslo
20.09.2007, 17:53

Hva!? Mener du med a det er uhøffelig?
Villas Vidvei
- Andeby i Dag
Innlegget blei sist redigert 20.09.2007, 19:13 av Villas Vidvei
Villas Vidvei
Oslo
20.09.2007, 19:12

De Stavangerske abonnenter har fått bladet i dag så jeg er blant dem som har lest historien. Nok en højdare fra din side Olaf
Du og Arild kan jo finne dere et bord på Raptus (hvis dere er der) og ha en signeringsrunde slik Don Rosa pleier å gjøre.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 20.09.2007, 20:07 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
20.09.2007, 20:00

Elise skreiv:
Fikk ikke Donald i dag! Er sur!! :-(
Fikk ikke jeg heller men gleder meg desto mer til i morgen!!!
Superpotet!
Potet Mos
13 år
20.09.2007, 20:12

Nå har jeg fått bladet og lest historia! Jeg synes den var bra. Likte spesielt vrien med "å gå tom for en trylleformel". Ellers var den bra, idetheletatt (om det er sånn det staves) liker jeg historier med hakkespetter og Magica.
Bra jobba Olaf!
Superpotet!
Potet Mos
13 år
21.09.2007, 21:53

Det var ikke akkurat vanskelig å gjette hvem som hadde skrevet AOLs nyhetsartikkel om bladet, med tittelen DD39/07: Barks, Midthun og Super-Langbein. 
Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)
Øystein Skartsæterhagen
23 år, Trondheim
24.09.2007, 01:43

Øystein Skartsæterhagen skreiv:
Det var ikke akkurat vanskelig å gjette hvem som hadde skrevet AOLs nyhetsartikkel om bladet, med tittelen DD39/07: Barks, Midthun og Super-Langbein. :)
Noko galent med den artikkelen?
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
24.09.2007, 17:00

M-m. At det ikke nevnes i overskrifta hvem som har skrevet manus til Midthun-historien. Tullegutten du.
Legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!
http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.
Guffen Delbekk
23 år, Halden
24.09.2007, 17:36

Tullegutten kan du sjølv vera, Guffen.
Ærleg talt, i dette bladet blir «Riddle of the Red Hat» utgitt for første gong i Donald Duck & Co -- noko som er så svært at eg er overraska over at ingen har nevnt det i forumet enno. Bladet inneheld dessutan den første Super-Langbein-historia på nesten eit halvår. Det er dei to høgdepunkta som er verdt å nevne ved dette bladet, sjølv om mange av dei resterande historiene sjølvsagt òg er gode.
At eg nevner Arild Midthun i tillegg er fordi han som serieskapar iallfall i Noreg er ei legende. Han har teikna omtrent alt det som teiknast kan, han har ein strek dei fleste nordmenn gjenkjenner, og han har fått minst ein sproingpris. Det er Midthuns storheit eg nevner han for, ikkje nødvendigvis historias kvalitet (på same måte som eg vil nevne det i slike nyheitssaker dersom det kjem ein ny Don Rosa-plakat, fordi Don Rosa er så svær som han er, medan eg personleg ikkje er ein fan av akkurat desse plakatane sjølv). Når Arild Midthun har ei historie på trykk, må det nevnast!
Manusforfattaren er meir perifer, men han òg blir nevnt i artikkelen, på same måte som alle dei andre serieskaparane i bladet blir det.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
24.09.2007, 17:43

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Tullegutten kan du sjølv vera, Guffen.
Ærleg talt, i dette bladet blir «Riddle of the Red Hat» utgitt for første gong i Donald Duck & Co -- noko som er så svært at eg er overraska over at ingen har nevnt det i forumet enno. ....
Da skal jeg jammen nevne det. Hold fast her kommer det:
Det var en gang for to uker siden at mine barn og jeg var en tur i Seriebutikken. Sander kjøpte Mikke Mus 1988/11 med vedlegg. Der leste han en Mikke Mus av selveste Carl Barks. Tobias kjøpte Carl Barks 100 år (den med sjørøvergull på forsiden) og der fant han jammen samme Mikke Mus historie av Carl Barks. Da vi kom hjem viste jeg guttene min CBSV II hvor vi også fant historien. Både Sander og jeg kjøpte denne ukes DD med ny historie av Solstrand/Midthun og et ekstra krimbilag, hva fant vi der?
For å sette det litt på spissen - denne Mikke historien, som de fleste har fra før, var vel egentlig ikke med i Donald Duck & Co nå heller, bare i ekstrabladet? Og med det dårlige papiret som nå er i Donald Duck & Co, så synes jeg alle tidligrere utgivelser er bedre.
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
24.09.2007, 18:13

Det er trykkfeil i bladet -- deler av navnet til forfatteren av den første historien har havnet 24 sider unna resten!
Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)
Øystein Skartsæterhagen
23 år, Trondheim
24.09.2007, 23:01

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Ettersom eg sannsynlegvis er den einaste her som faktisk har LEST historia, føler eg for å påpeike ... skru ned forventningane litt. Det er ei ganske middelmådig historie.
Det skal du ikke si! Sant nok, om jeg absolutt skulle rangere historiene dine, ville nok "Donald for en dag" og historien om morgendagens avis ha kommet høyere opp, men det betyr ikke at denne Magica-historien er spesielt dårlig. Det betyr bare at de andre historiene var usedvanlig gode!
"Wand vs. Woodchucks" er en historie av standard (bra) kvalitet, dvs. at den gir oss det vi forventer av humor og action, og verken forfatter eller tegner trenger skjemmes på noen måte. Ingen grunn til å ta fram ordet "middelmådig" her. Det vil jeg reservere for langt mer uinspirerte saker.
- Skribent
Innlegget blei sist redigert 25.09.2007, 14:31 av Skribent
Skribent
37 år
25.09.2007, 14:30

Da skal jeg jammen nevne det. Hold fast her kommer det:
Det var en gang for to uker siden at mine barn og jeg var en tur i Seriebutikken. Sander kjøpte Mikke Mus 1988/11 med vedlegg. Der leste han en Mikke Mus av selveste Carl Barks. Tobias kjøpte Carl Barks 100 år (den med sjørøvergull på forsiden) og der fant han jammen samme Mikke Mus historie av Carl Barks. Da vi kom hjem viste jeg guttene min CBSV II hvor vi også fant historien. Både Sander og jeg kjøpte denne ukes DD med ny historie av Solstrand/Midthun og et ekstra krimbilag, hva fant vi der?
For å sette det litt på spissen - denne Mikke historien, som de fleste har fra før, var vel egentlig ikke med i Donald Duck & Co nå heller, bare i ekstrabladet? Og med det dårlige papiret som nå er i Donald Duck & Co, så synes jeg alle tidligrere utgivelser er bedre.
Men likevel er det første gang den er trykt i tilknytning til Donald Duck & Co, vedlegg eller ikke, og alle historiene er jo nå trykt på dårlig papir, helnorske historier inkludert. Jeg synes derfor det er høyst merkelig når reklamen for en slik historie uteblir, ikke minst fordi den er så spesiell. Så vidt jeg ser reklameres det ikke for Barks-opptrykk lenger, slik det var vanlig for noen år siden. Det synes jeg er litt merkelig, selv om de fleste har gått mange ganger (men altså ikke denne). For øvrig står Barks som manusforfatter, men det er jo ikke riktig.
Rent prinsipielt synes jeg selvsagt at det er illevarslende hvis gamle repriser blir de eneste høydepunktene, da er jo Donald-bladet sin egen død, men at det likevel opplyses om klassikerne, kan vel ikke skade.
Nå er den norske historien diskutert fram og tilbake, men at den fortjener omtale, er vel naturlig, det er jo en spesiell begivenhet, uansett hvordan man snur og vender på det. Jeg synes for øvrig den var bra, blant annet fordi den bringer inn et nytt og "mystisk" element, nemlig at hakkespettboka ikke bare inneholder all kunnskap, men at den kanskje er magisk i seg selv.
"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"
Lars Martin
Stranda
25.09.2007, 15:38

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.