Andeby Online > Diskusjonsforum > Carl Barks utgivelsene går som varmt hvetebrød
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Bøkene som kommer opp på auksjon blir kjøpt opp så fort som mulig, og mange europerer benytter sjansen. Ikke rart så sjelden de kommer opp for salg!
http://cgi.ebay.com/Carl-Barks-Uncle-Scrooge-His-Life-And-Times_W0QQitemZ120148938211QQihZ002QQcategoryZ1372QQcmdZViewItem
Har du denne utgivelsen eller noen av de andre "trade edition"?
Har selv noen for salg på børsen og den ene har jeg original box for og alle er i veldig bra tilstand(ikke lest, og begge *81 med litografi).
Samler
Orlel
24 år
10.08.2007, 21:44

Til å vera såpass sjelden synest eg faktisk at iallfall akkurat denne utgivinga kjem opp for salg ganske ofte.
Har ikkje kome så langt at eg har klart å få meg til å by på eit eksemplar sjølv enno. Kanskje om nokre år ...
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
11.08.2007, 00:28

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Til å vera såpass sjelden synest eg faktisk at iallfall akkurat denne utgivinga kjem opp for salg ganske ofte.
Har ikkje kome så langt at eg har klart å få meg til å by på eit eksemplar sjølv enno. Kanskje om nokre år ...
Jeg kan ikke helt se behovet for denne boken. Det er da CBL som er den ultimate Barks-utgivelsen.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
11.08.2007, 16:34

Vel, det kan jo sies det at de fleste norske samlere vet ikke helt hva som er verdt å samle på. Det er fakta =)
Samler
Orlel
24 år
11.08.2007, 16:39

Orlel skreiv:
Vel, det kan jo sies det at de fleste norske samlere vet ikke helt hva som er verdt å samle på. Det er fakta =)
Tvert i mot, dette er ikke et "faktum", men kun en påstand som du kommer med, siden innlegget ditt mangler noen som helst argumentasjon/ "bevisførsel" for at så er tilfelle! =)
Innlegget blei sist redigert 11.08.2007, 17:32 av Aquila
11.08.2007, 17:27

Joda,
Jeg har opplevd mye rart med de auksjoner og salg jeg har hatt som f.eks av de varer som ligger ut på Brukbørsen.
Samler
Orlel
24 år
11.08.2007, 17:35

Det er godt mulig, men det er likevel et for tynt argument til å komme med en uttalelse som ”at de fleste norske samlere vet ikke helt hva som er verdt å samle på”. Det var det som var mitt poeng, men jeg stopper denne ”kveruleringen”/ diskusjonen her og nå – jeg må sett på ”Istid”for min lille datter. =)
11.08.2007, 17:46

Sigvald skreiv:
Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Jeg kan ikke helt se behovet for denne boken. Det er da CBL som er den ultimate Barks-utgivelsen.
Har du bladd i denne boken? Den er etter min mening flottere en både CBL og CBSV, men det er vel ikke så lett å sammenligne en enkelt bok med utvalgte historier, mot en serie bøker med Barks (nesten) komplette disney-serier.
At det medfølger en signert litografi sammen med boken er heller ikke med på å dempe min begeistring for boken, selv om jeg synes fargeleggingen i boken delvis er "over the top".
Men påstanden om at boken er sjelden er vel litt drøy; opplaget var på 5000, og det er solgt ganske mange eksemplarer av den på ebay de siste åra.
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
45 år, Nittedal
11.08.2007, 18:36

Orlel skreiv:
Det eneste som er fakta: "Du kan ikke ta med deg noe når du dør." Ergo: ingenting er verdt å samle på. Men da ingen regel er uten unntak så har jeg noen forslag til unntak: venner er kjekt å ha, ellers kan man samle på hva man vil - noe moro skal en ha før en rusler.
Å samle ligger i guttegenene. Dette er en rest etter dengang vi var jegere og samlere.
Superboy
48 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
12.08.2007, 10:27

Øyvind Braaten skreiv:
Å samle ligger i guttegenene. Dette er en rest etter dengang vi var jegere og samlere.
Ikke store kunnskapen om om jenter og samling, ser jeg. Kjenner vel ingen som ikke samler på noe. Var vel dessuten ikke bare menn som var jegere og samlere, for at man skulle overleve, var det vel en livsnødvendighet at alle deltok i å skaffe mat.
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
Innlegget blei sist redigert 12.08.2007, 11:02 av krice
krice
24 år, Tromsø
12.08.2007, 11:01

krice skreiv:
Øyvind Braaten skreiv:
Ikke store kunnskapen om om jenter og samling, ser jeg. Kjenner vel ingen som ikke samler på noe. ...
Jentene jaktet ikke. De skulle tilberede det som mennene kom med. Noen jenter samler på servietter og glansbilder, og noen samler på sko og tekopper. Men i det store og hele er det menn som samler. Kjenner menn som samler på masse rart som frimerker, postkort, LPer, CDer, gamle biler, mopeder, gressklippere og tegneserier.
Superboy
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
12.08.2007, 11:12

Øyvind Braaten skreiv:
krice skreiv:
Øyvind Braaten skreiv:
Ikke store kunnskapen om om jenter og samling, ser jeg. Kjenner vel ingen som ikke samler på noe. ...
Jentene jaktet ikke. De skulle tilberede det som mennene kom med. Noen jenter samler på servietter og glansbilder, og noen samler på sko og tekopper. Men i det store og hele er det menn som samler. Kjenner menn som samler på masse rart som frimerker, postkort, LPer, CDer, gamle biler, mopeder, gressklippere og tegneserier.
Ikke riktig. Det der var sånt man gikk ut fra før man begynte å DNA-teste skjeletter og fant ut at såvel kvinner som menn ble begravd med våpen. Dette indikerer at kvinner også jaktet.
Og ang. servietter og glansbilder, påpeker samboeren min at bare på dette forumet er vi opptil flere jenter som samler Donald. Kan godt være at jenter i en viss alder helst samler glansbilder, klistremerker osv, men det er faktisk ikke så mange (som jeg vet om) som fortsatt har disse samlingene idag. Kjenner folk (jenter) som samler Donald, andre tegneserier, bøker, cd'er, dvd'er og dataspill, for å nevne noe som ikke går under kategorien "sko, tekopper, glansbilder og servietter". Den du kjenner som samler gressklippere, har han drevet på siden 8-9-årsalderen (var da vi jentene samla servietter iallfall).
Og beklager avsporing, men blir *sint* av å lese slik sneversynthet.
krice
24 år, Tromsø
12.08.2007, 11:29

krice skreiv:
Og beklager avsporing, men blir *sint* av å lese slik sneversynthet.
Håper du med *sint* mener "engasjert". Moro å diskutere, men det er ikke meningen å gjøre noen sint. Vet at det er noen jenter som samler på "ordentlige" ting som Donald. Men jeg mener fortsatt at det er flest gutter som gjør det. På min arbeidsplass (jeg er bioingeniør) er vi to gutter og over 40 damer. Vi gutta kan alltids prate tegneserier, men damene får et fjernt utrykk når temaet kommer opp. Flott at du liker tegneserier (og du får en stjerne av meg for det), men tror ikke at begrepet "WAF" er helt uten verdi.
Superboy
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
12.08.2007, 12:15

Øyvind Braaten skreiv:
Håper du med *sint* mener "engasjert". Moro å diskutere, men det er ikke meningen å gjøre noen sint. Vet at det er noen jenter som samler på "ordentlige" ting som Donald. Men jeg mener fortsatt at det er flest gutter som gjør det. På min arbeidsplass (jeg er bioingeniør) er vi to gutter og over 40 damer. Vi gutta kan alltids prate tegneserier, men damene får et fjernt utrykk når temaet kommer opp. Flott at du liker tegneserier (og du får en stjerne av meg for det), men tror ikke at begrepet "WAF" er helt uten verdi.
Poenget mitt er at det ikke er en typisk guttegreie å samle på ting. Å bruke foreldete teorier om steinaldermennesker som grunngiving, fikk meg til å tenne på alle plugger. Det er sannsynligvis flere gutter/menn enn jenter/kvinner der ute som samler på tegneserier. Men å si at jenter samler tekopper/sko/glansbilder og servietter i stedet for "ordentlige" ting som Donald dersom de først samler, er såvidt jeg kan se et utsagn uten særlig rot i virkeligheten. De fleste mennesker samler på noe.
Har lyst til å skrive mer her, men er vel farlig nær personangrep som det er... Vil likevel (til det kjedsommelige) oppsummere et par ting:
- Samling er ikke en typisk guttegreie i seg selv, selv om tegneseriesamling i en viss grad kan være det.
- Steinaldersamfunnet var etter stor sannsynlighet avhengige av alle medlemmene for å overleve, og det er funnet våpen i kvinnegraver såvel som i mannsgraver. Å basere argumenter på mannssjåvinistiske og foreldete holdninger i forhold til antagelser i forbindelse med gravfunn (det er riktig at man gikk ut fra at alle graver med våpen i var mannsgraver fram til man begynte med DNA-testing), blir så feil som det er mulig.
- Det er ikke opp til enkeltmenneske å definere hva som er "ordentlige" ting å samle på, utover hva som er "ordentlig" for en selv. Samlemani er samlemani...
Innlegget blei sist redigert 12.08.2007, 12:58 av krice
krice
24 år, Tromsø
12.08.2007, 12:57

krice skreiv:
De fleste mennesker samler på noe.
Njaa, veit no ikkje heilt det. Sjølv samlar eg ikkje på noko, og det same kan seiast om dei fleste eg kjenner, trur eg.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
18 år, Ullensvang
12.08.2007, 14:17

Sølve skreiv:
krice skreiv:
De fleste mennesker samler på noe.
Njaa, veit no ikkje heilt det. Sjølv samlar eg ikkje på noko.
Da har du et alvorlig forklaringsproblem - hva er vitsen med å delta i dette forumet dersom du ikke til en viss grad samler på Donald-realaterte tegneserier?
krice skreiv:
Poenget mitt er at det ikke er en typisk guttegreie å samle på ting. Å bruke foreldete teorier om steinaldermennesker som grunngiving, fikk meg til å tenne på alle plugger. Steinaldersamfunnet var etter stor sannsynlighet avhengige av alle medlemmene for å overleve, og det er funnet våpen i kvinnegraver såvel som i mannsgraver.
Hvilket egentlig ikke beviser noe som helst i forhold til den gravlagtes livsstil/yrke. Kanskje våpnene kun viser en eller annen form for rang i samfunnet? Men la oss nå glemme steinalderen som vi uansett vet svært lite om, og i stedet holde oss til vår egen tid. Fakta er at jenter/kvinner er sterkt underrepresentert i f.eks. DDF(r) selv om Laila har arrangert både et sommermøte og jevnlig stiller med gode quizer.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 12.08.2007, 15:39 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
12.08.2007, 15:32

Sigvald skreiv:
hva er vitsen med å delta i dette forumet dersom du ikke til en viss grad samler på Donald-realaterte tegneserier?
Saklig.
Sigvald skreiv:
Fakta er at jenter/kvinner er sterkt underrepresentert i f.eks. DDF(r) selv om Laila har arrangert både et sommermøte og jevnlig stiller med gode quizer.
Ja, da er det rart det ikke er flere jenter.
Hva er egentlig definisjonen på "samler/samling"? Selv har jeg alle utgivelsene til Wig Wam på såvel CD som DVD (og noko attåt), noe jeg ser på som en samling. Jeg har også en samling av de fleste EON-albumene (Mørkeredd ønskes veldig!). Jeg har dog en haug flere filmer stående i hylla enn jeg har EON-album, uten at jeg ser på på filmene som en samling.
Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist
- Det Gode Selskap -
Guffen Delbekk
23 år, Halden
12.08.2007, 17:16

Sigvald skreiv:
Da har du et alvorlig forklaringsproblem - hva er vitsen med å delta i dette forumet dersom du ikke til en viss grad samler på Donald-realaterte tegneserier?
Går då fint an å kjøpa Donald-relaterte teikneseriar utan å samla på dei.
Men det kan vera andre definerer "å samla" annaleis enn meg. Eg har alle platene av R.E.M., men eg vil ikkje påstå at eg samler på R.E.M.-plater. Eg kjøper dei for å høra på dei.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
18 år, Ullensvang
12.08.2007, 18:05

krice skreiv:
Poenget mitt er at det ikke er en typisk guttegreie å samle på ting. Å bruke foreldete teorier om steinaldermennesker som grunngiving, fikk meg til å tenne på alle plugger.(...)
Ikke meningen å blåse nytt liv i en diskusjon som i utgangspunktet var en avsporing, men jeg må bare få uttrykke min fulle støtte til krice her!!
Det er vel ikke så lett å skille mellom samler/samling, forresten. Man kan jo si at så lenge man anskaffer ting for å bruke dem (f.eks. lese, høre på, se på osv.) er det ikke å "samle", mens når man kjøper ting man egentlig ikke har bruk for (fire gressklippere etc.) er det definitivt å samle. Men vet ikke om det blir helt riktig heller. Selv havner jeg alt for ofte i den siste kategorien ... Jeg har f.eks. en del samleplater der jeg har de fleste låtene andre steder fra før, jeg har plater jeg visste at var dårlige da jeg kjøpte dem, men jeg måtte ha dem for å få samlingen komplett, og dessuten har jeg en ganske søt samling av britpop-singler på vinyl (jeg har vel Norges største samling Menswear-singler, for eksempel) ...
da da da og hepp.
Innlegget blei sist redigert 14.08.2007, 18:23 av Kristin
Kristin
22 år, Trondheim
14.08.2007, 14:36

Sølve skreiv:
Sigvald skreiv:
Går då fint an å kjøpa Donald-relaterte teikneseriar utan å samla på dei.
Ja, det er ingenting som hindrer deg å kaste dem etter at de er lest. Dersom du tar vare på dem - gjerne i en viss grad i ordnet form - så er det en form for samling.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
14.08.2007, 15:37

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.