Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Egne Disney Tegninger

Andeby Online > Diskusjonsforum > Egne Disney Tegninger

Gå tilbake til forumoversikta ...

Her kan du legge ut disney tegninger tegnet av deg selv:

Donald fan nr.1 = Meg!
(hvem ellers?)

Innlegget blei sist redigert 10.08.2007, 17:05 av berny3

berny3
13 år, Oslo

10.08.2007, 17:03

har prøvd får det ikke til.
Er det noen som vet hvordan man gjør det??

:-) :-D

Donald fan nr.1 = Meg!
(hvem ellers?)

berny3
13 år, Oslo

10.08.2007, 17:21

Det går ikkje an å leggja ut teikningar her i forumet, nei.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

10.08.2007, 18:16

jeg har sett andre putte inn en link man trykker på, så kommer man til en side med bildet.

Donald fan nr.1 = Meg!
(hvem ellers?)

berny3
13 år, Oslo

10.08.2007, 18:33

vet noen åssen man gjør det?

Donald fan nr.1 = Meg!
(hvem ellers?)

berny3
13 år, Oslo

10.08.2007, 18:34

Laster opp bildet et annet sted, og linker til dette andre stedet. Du kan, som nevnt, ikke legge ut ting direkte her.

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

10.08.2007, 18:46

Jeg vet!! gå in på www.imageshackus.com.
På "Egne tegninger" tråden på side 2 eller 3 står det mer detaljert...

Kul Ku

Kugalskap
13 år

24.08.2007, 18:22

sia var FEIL det var www.imageshack.org !!

Kul Ku

Innlegget blei sist redigert 24.08.2007, 18:27 av Kugalskap

Kugalskap
13 år

24.08.2007, 18:26

her er noen av tegningene mine:
link

Donald fan nr.1 = Meg!
(hvem ellers?)

berny3
13 år, Oslo

24.08.2007, 19:54

berny3 skreiv:

her er noen av tegningene mine:
link

Det spørst nok kva Olaf vil seie om dette... Bruk av desse figurane, f.eks. i eigne seriar er ulovleg.

Eirikb

24.08.2007, 23:34

det er jo jeg som har tegna de jo!

Donald fan nr.1 = Meg!
(hvem ellers?)

berny3
13 år, Oslo

25.08.2007, 10:41

Jepp, men Disney har alle rettigheter til figurene. Så du må ha tillatelse fra Disney for å kunne tegne dem. Så når du offentliggjør tegninger av disse figurene (som Disney eier) risikerer du å bli saksøkt. Du har normalt aldri lov å offentliggjøre tegninger av figurer du ikke har funnet på selv. Du har altså ikke lov å offentliggjøre tegninger av Donald, Skrue, OD&D, Mikke, Langbein, Batman, Supermann, Pondus(?), osv. Dette fordi det er andre som har opphavsretten til disse figurene. Og det er slik disse sikrer at de tjener penger.

Hvis du lager en genial tegneserie og utgir den selv, hadde du ikke likt det hvis noen hadde kopiert serien og solgt den videre for halve prisen uten å gi deg penger. Da hadde du kanskje ikke solgt mer enn den ene boken. Det du gjør her er litt av det samme.

Innlegget blei sist redigert 25.08.2007, 11:23 av Kent

Kent
23 år, Sandnes

25.08.2007, 11:18

Eirikb skreiv:

Det spørst nok kva Olaf vil seie om dette... Bruk av desse figurane, f.eks. i eigne seriar er ulovleg.

Kent skreiv:

Disney har alle rettigheter til figurene. Så du må ha tillatelse fra Disney for å kunne tegne dem. Så når du offentliggjør tegninger av disse figurene (som Disney eier) risikerer du å bli saksøkt. Du har normalt aldri lov å offentliggjøre tegninger av figurer du ikke har funnet på selv.

Rent juridisk har dere sikkert rett, men når det er en kreativ, inspirert 12-åring som overhodet ikke er ute etter profitt dere møter med en slik negativ pekefingermoral er det likvel noe som skurrer. Tegning, må i likhet med alle andre ferdigheter trenes opp. I tillegg til trening er det viktig med tilbakemeldinger. Moralsk sett bør vedkommendes interesse for å skrive manus og tegne Donald derfor oppmuntres snarere enn å fordømmes.

Forøvrig har f.eks. Don Rosa fått trykket tegninger med Disney-motiv lenge før han laget Solens Sønn - hvilket dokumenteres i følgende tråd i DDF(r)-forumet:
http://ddfr.dk/forum/viewtopic.php?id=2480

Merk dog at Don alltid har merket slike tegninger med (c) Walt Disney Co. Det bør selvsagt Berny også gjøre. :-)

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 25.08.2007, 21:16 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

25.08.2007, 21:07

Sigvald skreiv:

Rent juridisk har dere sikkert rett, men når det er en kreativ, inspirert 12-åring som overhodet ikke er ute etter profitt dere møter med en slik negativ pekefingermoral er det likvel noe som skurrer. Tegning, må i likhet med alle andre ferdigheter trenes opp. I tillegg til trening er det viktig med tilbakemeldinger. Moralsk sett bør vedkommendes interesse for å skrive manus og tegne Donald derfor oppmuntres snarere enn å fordømmes.

Helt enig. Jeg kan gjerne komme med tilbakemeldinger på tegninger. Men skal det være på offentliggjorte tegninger må det være tegninger vedkommende har lov å legge ut. Jeg tror ikke et brev fra et advokatfirma, eller et søksmål med erstatningskrav er særlig oppmuntrende. Berny har også flere ganger på nettserier.no fått antydet at det ikke er lov.
Jeg misliker Disneys praksis når det gjelder andres muligheter for bruk av deres figurer, men det er nå engang slik det er. De har loven på sin side, og det må respekteres.

Kent
23 år, Sandnes

25.08.2007, 22:56

Denne tråden har tatt en interessant, men tør jeg si noe urovekkende, vending. Jeg respekterer stort sett norsk og internasjonal kopieringslovgivning, og ønsker ikke å tas til inntekt for lettvint høyre-liberalisme. Men er det slik å forstå at alle tegninger som forestiller/er inspirert av Disney-figurer i prinsippet ikke er tillatt å publisere uten tillatelse fra "opphavsmann"? Hvis en 10-åring tegner en fugleliknende figur, kaller den "Donald" og legger den ut på nettet, risikerer vedkommende altså å bli advokatmat for Disney-konsernet? I så fall går jeg ut fra at selv en side som http://home.aol.com/tekoren/donald.html (D.Duck tegnet av en 5-åring) også kvalifiserer til kraftige straffereaksjoner? Hvis dette skulle stemme, vil jeg hevde at amerikansk lovgivning framstår som en parodi på seg selv. Sant å si minner det mer om en fascistisk politistat enn et liberalt demokrati.

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com

Innlegget blei sist redigert 26.08.2007, 17:47 av Karamell

Karamell
40 år, Oslo

26.08.2007, 04:39

siden de fleste sier det ikke er lov, så kanskje jeg bare skal slette hele greia?

Donald fan nr.1 = Meg!
(hvem ellers?)

berny3
13 år, Oslo

26.08.2007, 15:20

berny3 skreiv:

siden de fleste sier det ikke er lov, så kanskje jeg bare skal slette hele greia?

Kan du ikke legge ut en serie med figurer du har laget selv i stedet? Det kan jo være minst like kjekt. Dessuten lærer du å designe figurer med det samme. Hvis du vil bli donaldtegner er det viktig å kunne flere ting enn å bare tegne Donald.

Karamell skreiv:

Sant å si minner det mer om en fascistisk politistat enn et liberalt demokrati.

Jeg er ikke enig i at det å beskytte egne interesser i dette tilfellet er fascistisk. Jeg vil tro Disney har gode grunner til å føre den politikken de gjør.
Hvordan skal man f.eks. avgjøre hvilke ikke-autoriserte personer som skal få lov å legge ut tegninger? Skal en 5-åring få lov, men ikke en 6-åring? En 15-åring, men ikke en 16-åring? Loven må vel være lik for alle? Og hvordan skal Disney kunne kontrollere alderen og identiteten til personer som måtte publisere egne "Disney"-serier på internett?

Man kan jo i værste fall risikere at profesjonelle serieskapere begynner å konkurrere med for eksempel Egmont. Dessuten kan Disney-konsernet miste kontrollen med kvaliteten og etikken seriene skal forbindes med.

En annen side ved saken er at figurene er så populære at de har en betydelig reklameverdi. En internettside som publiserer Donaldserier vil sannsynligvis øke besøkstallene. Og det uten at de som eier produktet som blir benyttet i reklamen, får kompensasjon. Hvordan skal Disney kunne kontrollere om berny får betalt av Olaf for å legge ut serien (hvilket jeg er sikker på ikke er tilfelle)?

Jeg sier ikke at de nevnte argumentene nødvendigvis er realistiske, men jeg vil tro det er enklere å innføre en "nulltoleranse" fremfor å bruke store ressurser på å vurdere hvert enkelt tilfelle.

Jeg tviler dessuten på at noen vil reagere på om noen publiserer barnetegninger av Donald, men i dette tilfelle var det snakk om Donaldserier som skulle publiseres. Så hvorfor skal man risikere en krangel med Disney?

Kent
23 år, Sandnes

27.08.2007, 21:29

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.