Andeby Online > Diskusjonsforum > Tegneutstyr
Gå tilbake til forumoversikta ...

Hei!
Har lenge hatt lyst til å prøve å lage en egen serie, og lurte på om noen kan gi meg tips om hva slags utstyr man bør bruke og hvor det kan kjøpes?
Rasmus
19 år, Sørum
15.07.2007, 19:20

Rasmus skreiv:
Hei!
Har lenge hatt lyst til å prøve å lage en egen serie, og lurte på om noen kan gi meg tips om hva slags utstyr man bør bruke og hvor det kan kjøpes?
Foreslår at du stikker innom www.nettserier.no og heller stiller spørsmålet ditt der. Der treffer du på en haug med serieskapere, og du kan også legge ut serien din der. Dette forumet er først og fremst beregnet på diskusjoner om Andeby, Disney-tegneserier osv.
Tommy
25 år, Odda
15.07.2007, 19:24

Begynn med blyant, hvis du er nybegynner.. Noen få stk, B4+, HB, H2 og h5 f.eks.
Så kan du øve deg endel.. (Driver selv med naturtegning, og det er STOR forskjell på hvordan man tegner med disse blyantene... )
Deretter kan du jo kjøpe slike tusjpenner tegnerne bruker etterpå.. Vet ikke helt hva slags tusjpenner de bruker, men en god bok/papirhandel bør vite slikt..
Lykke til..
EirikGT
34 år, Arendal
15.07.2007, 21:13

Jeg foreslår følgende utstyr:
En 2H gråblyant eller en helt lyseblå fargeblyant.
En mørkere blyant. Jeg ville ikke brukt mykere enn 2B (kanskje ikke den heller), hvis du senere begynner å tusje med pennesplitt.
Et stort viskelær.
Et mer nøyaktig viskelær, f.eks. av den typen du trykker ut av en "trykkpenn".
Blyantspisser. :)
Siden det er viktig å tegne stort trenger du A3-ark, evt. A4. Hvis du bruker A4 er det greit med litt tykt printerpapir. De tynneste typene krøller seg for lett. Dyrere typer papir er selvsagt bedre, men det merkes også i lommeboka...
En plate å bruke som underlag slik at du slipper å jobbe på vannrett underlag. Det er viktig å jobbe med et skrått underlag både mtp. sittestilling og selve tegningene.
En lang linjal (Gjerne ikke plastikk da disse ikke varer så lenge).
Alt dette er det lett å få tak i hos bokhandlere, kontorrekvisitabutikker og butikker som selger kunstutstyr.
Når det gjelder penn bruker Nils Petter Smeby en Pilot Fineliner med godt resultat. Hvis du ikke får tak i det kan du kjøpe en tynn og en litt tykkere tegnepenn (IKKE kulepenn), f.eks. Pilot Drawing eller en lignende filtpenn. De fås på samme sted som ovenstående utstyr.
Tabbelakk.
Har du scanner? Fargelegg sorte flater i paint. Hvis ikke kan det være greit med en litt større tusj.
Hvis du ønsker å legge mer penger i det kan du kjøpe en "T-linjal" (T-square) og en triangel (3-kantet linjal), som er greit for å tegne ruter og få til perspektivet skikkelig. En bøyelig linjal er også greit å ha. En børste/kost for å koste vekk rester etter viskelæret kan også være hendig, men en luksusgjenstand.
Hvis du ønsker å bruke enda mer penger er et lysbord alltid kjekt. (Ønske seg til jul?)
Hittil er utstyret lett å få tak i. Og du kan nå langt med det utstyret.
Hvis du ønsker virkelig "profesjonelt" utstyr trenger du pennesplitter med holder, pensler, Indian Ink og white out. Dette er utstyr som er SVÆRT vanskelig å bruke skikkelig, så jeg anbefaler deg ikke å begynne med det. Skulle det likevel være det du ønsker kan du glemme å kjøpe andre penner. Du trenger 2 holdere til pennesplitter. En til små, og en til store splitter. Jeg anbefaler splitter av merket Hunt. Jeg liker nr. 102 og 103, og bruker begge. Jeg har også kjennskap til noen andre, som jeg evt. kan gi deg litt info om til høsten en gang. Du trenger også splitter av typen Speedball. Jeg bruker B5 og B6, men det finnes andre. Vær oppmerksom på at pennesplittene slites ut relativt raskt, så du trenger et lager.
Hvis du ikke er vant med pensler foreslår jeg en av størrelse 2. Hvis du er vant med pensler kan du bruke størrelse 3. 2 er lettere å vedlikeholde siden den er litt mindre. Et godt merke er Windsor & Newton series 7. Den beste penselen er sannsynligvis Raphael Kolinsky Sable 8404.
Kjøp også en stor pensel til å dekke store sorte områder. Og du trenger en pensel til white out.
Når det gjelder blekk er Pelikan Drawing Ink A svært bra. Det berømte Higgins Black Magic Waterproof Ink egner seg bra til å dekke store sorte områder, men er ellers vanskeligere å jobbe med enn f.eks. Pelikan Drawing Ink A. Det vanligste blekket i Norge (Kandahar?) er mer som skittent oppvaskvann å regne. Det blir bare ikke svart.
Når det gjelder White Out må du bare prøve og se om du finner noe du liker.
Siste del av listen er værre å få tak i. Det må gjerne bestilles fra utlandet.
Et tegnebord gjør at ryggen får det bedre i lengden.
Tror dette skulle dekke det meste.
Innlegget blei sist redigert 16.07.2007, 00:00 av Kent
Kent
23 år, Sandnes
15.07.2007, 23:52

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.