Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Miguel - Verste tegner i DD&Co?

Andeby Online > Diskusjonsforum > Miguel - Verste tegner i DD&Co?

Gå tilbake til forumoversikta ...

I siste DD&Co (22/2007) finner man første del av en ny fortsettelseshistorie ved navn
B-Gjengen: Siste stikk. Den er tegnet av en rimelig svak tegner ved navn Miguel. For det første bryter han med den tradisjonelle stilen ved å strø om seg med skråstilte paneler uten at handlingen krever dette. I tillegg er de to siste sidene tredelte i stedet for firedelte i høyden - nok et markant brudd med den tradisjonelle stilen som er enten firedelt eller tredelt.

Heller ikke streken er blant de beste. For det første synes jeg at personene er heller dårlig tegnet - de virker både litt fjollete og ikke så rent lite unaturlige. Selve bakgrunnen i tegningene er dessuten altfor enkel og overfladisk - hvilket rute 1 på side 6 (side 62 i DD&Co) er et godt eksempel på. I den ruten ser vi et boligområde som jeg synes minner mer om en enkel modell av pappfigurer - laget for barn, enn om et virkelig boligområde.

Dersom utgiverne av DD&Co er interesserte i gode salgstall bør de servere bedre enn dette.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 01.06.2007, 01:46 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

01.06.2007, 01:42

Sigvald skreiv:

I siste DD&Co (22/2007) finner man første del av en ny fortsettelseshistorie ved navn
B-Gjengen: Siste stikk. Den er tegnet av en rimelig svak tegner ved navn Miguel. For det første bryter han med den tradisjonelle stilen ved å strø om seg med skråstilte paneler uten at handlingen krever dette. I tillegg er de to siste sidene tredelte i stedet for firedelte i høyden - nok et markant brudd med den tradisjonelle stilen som er enten firedelt eller tredelt.

Heller ikke streken er blant de beste. For det første synes jeg at personene er heller dårlig tegnet - de virker både litt fjollete og ikke så rent lite unaturlige. Selve bakgrunnen i tegningene er dessuten altfor enkel og overfladisk - hvilket rute 1 på side 6 (side 62 i DD&Co) er et godt eksempel på. I den ruten ser vi et boligområde som jeg synes minner mer om en enkel modell av pappfigurer - laget for barn, enn om et virkelig boligområde.

Dersom utgiverne av DD&Co er interesserte i gode salgstall bør de servere bedre enn dette.

Jeg kan være enig i at tegningene ikke er imponerende, ja, jeg kan gå god for at de rent ut er dårlige, men innholdet er ikke det verste. Jeg har sett langt verre fortsettelsesfortellinger i bladet. Men når det gjelder stilbrudd og side- og rutedeling, så vet jeg om en meget kjent tegner som har gjort dette i langt større grad...

"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"

Innlegget blei sist redigert 01.06.2007, 14:51 av Lars Martin

Lars Martin
Stranda

01.06.2007, 14:50

Sigvald skreiv:

I tillegg er de to siste sidene tredelte i stedet for firedelte i høyden - nok et markant brudd med den tradisjonelle stilen som er enten firedelt eller tredelt.

Akkurat dette vil jeg jo tro at det først og fremst er Michael Gilbert som står bak, som har skrevet manuset. Selvsagt kan Miguel ha gjort endringer i forhold til Gilberts manus, men jeg vil tro at det nok er Gilbert som har bestemt at det skal være sånn. Merk at jeg ikke sier meg enig i at dette nødvendigvis er negativt.

Tommy
24 år, Odda

01.06.2007, 15:08

Jeg har ikke sett historien ennå, men jeg jeg håper at vi etter hvert får en mer kreativ side-layout i Donald. Verden går fremover, og hvis forfattere og tegnere ikke hadde fått lov til å eksperimentere, ville alle tegneserier fortsatt sett ut som Stomperud - alle bildene nøyaktig like store, og teksten samlet i en blokk nedenfor hvert bilde.

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Nils Petter
61 år, Moss

01.06.2007, 16:14

Her er jeg forholdsvis enig med Sigvald - synes bladet har hatt mye bra i det siste, men denne historien (og bladet i sin helhet, spør du meg) var ikke særlig mye å rope hurra over...

I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis

Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.

- Sigvald!

http://wilfu.blogspot.com

Wilfu
20 år, Bamble

01.06.2007, 16:53

Miguel har ikke akuratt gjort seg fortjent til en plass i våre hjerter, men han er betraktelig mer aktiv enn en viss Don Rosa. Skal ikke gå noe nærmere inn på det med hensyn til rosaister....

Enig med Sigvald: Miguel er svak. Streken hans passer ikke i Donald. Ser man på Petter Smart første gangen han vises i denne historien kjenner man han knapt igjen.

Duckern
16 år, Karmøy

04.06.2007, 14:03

Tenkte litt på denne debatten da jeg lagde oversikten som står på side 20 i første KVAKK! Sigvald kaller Miguel den verste tegneren i Donald Duck & Co, noe som ville vært synd om det stemte, siden han faktisk er den mest representerte. Fra nr. 11 til 23 hadde han tegningene til hele 82 av tegneseriesidene i bladet. I tillegg er Miguel en veldig hyppig brukt tegner når det gjelder oppgaver og slikt, i tillegg til at han selvsagt er veldig aktiv også i pocketbøkene. En kan nesten spørre seg hvordan én person kan ha tid til å tegne så mye.

Tommy
24 år, Odda

08.07.2007, 14:52

Tænk, jeg synes Miguel er en meget dygtig tegner, som altid får sine figurer til at fremstå levende, spændstige og udtryksfulde. Miguel har været blandt mine favoritter siden Mickey Mysterier-serien i 1994, hvor jeg lærte denne tegners tegnestil at kende.

http://coa.inducks.org/publication.php/x/dk/MY

He had complaints about life, but never any solutions.

oledamgaard
29 år, Danmark

08.07.2007, 19:27

Tommy skreiv:

Tenkte litt på denne debatten da jeg lagde oversikten som står på side 20 i første KVAKK! Sigvald kaller Miguel den verste tegneren i Donald Duck & Co, noe som ville vært synd om det stemte, siden han faktisk er den mest representerte. Fra nr. 11 til 23 hadde han tegningene til hele 82 av tegneseriesidene i bladet. I tillegg er Miguel en veldig hyppig brukt tegner når det gjelder oppgaver og slikt, i tillegg til at han selvsagt er veldig aktiv også i pocketbøkene. En kan nesten spørre seg hvordan én person kan ha tid til å tegne så mye.

Tommy, det trenger ikke være sammenheng mellom kvantitet og kvalitet, selv om en del synes å se det på den måten. Miguels kvantitet går åpenbart ut over kvaliteten.

ole damgaard skreiv:

Tænk, jeg synes Miguel er en meget dygtig tegner, som altid får sine figurer til at fremstå levende, spændstige og udtryksfulde.

Slike utsagn viser bare hvor forskjellige vi er Ole - Sorry. Vi blir aldri enige, men vi kan forhåpentligvis lære oss å leve med at vi er sterkt uenige.

For alt jeg vet kan Miguel ha vært bedre bør - det han serverer nå er imidlertid bare sorgen.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 09.07.2007, 21:13 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

09.07.2007, 20:41

Sigvald skreiv:

Tommy, det trenger ikke være sammenheng mellom kvantitet og kvalitet

Akkurat det var grunnen til at jeg skrev et innlegg helt fritt for meninger.

Miguels kvantitet går åpenbart ut over kvaliteten.

For å komme med en meningsytring jeg også, så har jeg ingenting imot Miguels tegninger, selv om jeg er enig i at hans stil er ganske langt fra for eksempel Barks. Men ting kan vært bra på hver sin måte, og selv om Barks og Miguel er to forskjellige verdener, synes jeg begge er gode tegnere.

Innlegget blei sist redigert 09.07.2007, 21:00 av Tommy

Tommy
24 år, Odda

09.07.2007, 20:58

Sigvald skreiv:

Slike utsagn viser bare hvor forskjellige vi er Ole - Sorry. Vi blir aldri enige

Jamen det er fint. Jeg syntes bare jeg ville 'slå et slag' for Miguel, når jeg nu en gang godt kan lide hans tegninger.

He had complaints about life, but never any solutions.

oledamgaard
29 år, Danmark

11.07.2007, 00:31

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.