Andeby Online > Diskusjonsforum > Rike indianere
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Jeg var gladelig fornøyd da det viste seg at vi fikk servert en Hiawatha-klassikker i Donald.Men jeg stusset litt over en ting,i slutten har Solsikke fanget ulven,og hun får en pengeseddel!Når hadde indianere begynt å innføre Dollar som valuta?I DD 05/2006 kommer det riktige svaret med at høvdingen syntes det kostet mange skinn,det kunne også være en smykkesten men pengeseddler er helt uhørt!!!
Hva syntes du?
Hvorfor digger alle Donald?Det bare er sånn
LS
11 år, Hof
14.05.2007, 21:58

Å bruke ukorrekte fakta er etter min mening helt greit (til tider) hvis det er nødvendig for å få en god historie..
borteherfra
15 år, Tromsø
14.05.2007, 22:04

LS skreiv:
Jeg syntes at det ble litt merkelig.
Og hvor mange historier i Donald-bladet er ikke merkelige?
borteherfra
15 år, Tromsø
14.05.2007, 22:08

Uansett så har tittelen: "Rike indianere" ingenting å gjøre med at en indianer har en pengeseddel, eller to..
borteherfra
15 år, Tromsø
14.05.2007, 22:11

Du har jo rett i det,men det er jo en morsom historie som er over 50 år gammel og Hiawatha og faren kommer i mange morsomme situasjoner.Legger også merke til at de bruker ordet "UGH!"mange ganger og det har jeg savnet lenge.
Hvorfor digger alle Donald?Det bare er sånn
LS
11 år, Hof
14.05.2007, 22:14

Vet noen om det noen gang har blitt klart definert når Hiawatha-historiene liksom skal finne sted? Selv har jeg tenkt meg at de skjer i "western"-tida på 1800-tallet en gang. Det dukker vel opp et og annet "blekansikt" en gang iblant (eller husker jeg helt feil)? Når indianerne tok i bruk dollar er ikke jeg den rette å svare på, men det skjedde kanskje en gradvis overgang til pengehusholdning allerede på denne tida? For øvrig er jeg enig i at det ikke nødvendigvis er noe galt med slike små anakronismer i en historie.
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Innlegget blei sist redigert 14.05.2007, 22:17 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
14.05.2007, 22:16

Men var denne historien virkelig ikke tidligere utgitt i norsk DD&Co? Er sikker på at jeg har lest den før.
EDIT: Utgitt i Lille Hiawatha-heftet fra 50-tallet, ja. De kunne vel godt spart seg den "aldri tidligere utgitt"-notisen da, eller i det minste fortelle HVOR den var utgitt.
blue blue glass moon
under the crimson air
Innlegget blei sist redigert 14.05.2007, 22:52 av Adamant
Adamant
22 år, USA
14.05.2007, 22:45

LS skreiv:
Den kom også i Walt Disneys Spessialhefte 1954/03.
Det står jo forklart i ovenstående link..
borteherfra
15 år, Tromsø
14.05.2007, 23:00

Azzout skreiv:
Å bruke ukorrekte fakta er etter min mening helt greit (til tider) hvis det er nødvendig for å få en god historie...
I dette tilfellet synes det dog ikke å ha vært nødvendig.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
15.05.2007, 00:29

Jeg må inrømme at jeg ikke synes det var så alt for ille at han fikk den sedelen. Det er tross alt også små barn som skal skjønne poenget i historien..
MicMac
17 år, Oslo
15.05.2007, 00:34

Karamell skreiv:
Vet noen om det noen gang har blitt klart definert når Hiawatha-historiene liksom skal finne sted?
Jeg tror Hiawathe befinner seg i det samme tidløse universet som Andeby. Jeg mener i hvert fall bestemt å huske en historie hvor det forekom et elektrisk ullteppe (for å holde varmen). Og var det ikke en sheriff en gang som kjørte bil?
Men når det gjelder bihistoriene er det kanskje litt forvirring og inkonsekvens ute og går. Jeg leste en gang en instruks fra Egmont om at Lilleulv-historiene er tenkt lagt til begynnelsen av 1900-tallet. Men jeg husker godt en klassisk fortelling hvor de tre små griser dro på ferie i Storebrors bil - en Jeep modell ca. 1940.
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Nils Petter
61 år, Moss
15.05.2007, 08:55

Kan det være denne historien fra DD nr.48-1976 tro? Her er hvertfall grisene på vinterferie med en bil av ca, 1950-årgang.
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
15.05.2007, 23:00

Adamant skreiv:
Men var denne historien virkelig ikke tidligere utgitt i norsk DD&Co? Er sikker på at jeg har lest den før.
EDIT: Utgitt i Lille Hiawatha-heftet fra 50-tallet, ja. De kunne vel godt spart seg den "aldri tidligere utgitt"-notisen da, eller i det minste fortelle HVOR den var utgitt.
Greit nok, den har vært utgitt i "De komplette årgangene", og ellers i et spesialhefte som sikkert er vanskelig å få tak i nå.
Så hovedårsaken til at noen av oss har lest historien før er at den har vært utgitt i "De komplette årgangene" - og der er den utgitt fordi De komplette årgangene IKKE bare har med DD&Co-bladene, men også spesialhefter - altså en bonus! Så jeg synes ikke Egmont skal lastes for akkurat det!
Et gledelig gjensyn med Hiawatha etter min mening (dette med pengeseddelen tenkte jeg ærlig talt ikke over før jeg leste det her).
Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo
15.05.2007, 23:00

Ruben V. skreiv:
Greit nok, den har vært utgitt i "De komplette årgangene", og ellers i et spesialhefte som sikkert er vanskelig å få tak i nå.
Så hovedårsaken til at noen av oss har lest historien før er at den har vært utgitt i "De komplette årgangene" - og der er den utgitt fordi De komplette årgangene IKKE bare har med DD&Co-bladene, men også spesialhefter - altså en bonus! Så jeg synes ikke Egmont skal lastes for akkurat det!
Spesialheftet er vel ikke stort vanskeligere å få tak i enn de vanlige Donald-bladene fra samme år, og de er alle like lett tilgjengelige i årgangsbøkene. De aller fleste som har Donald-blader fra 1954 til å lese (istedetfor samlekopier som ikke må røres) har også dette heftet, og det spiller dermed mindre rolle om det ble utgitt i det vanlige bladet fremfor et ekstrahefte.
Ikke at det betyr at Egmont ikke bør trykke disse historiene, men av notisen de skrev virker det som om historien aldri er utgitt på norsk tidligere, og det stemmer som nevnt ikke. De kunne da skrevet "Tidligere utgitt i Walt Disneys Spesialhefte 1954/03".
blue blue glass moon
under the crimson air
Innlegget blei sist redigert 16.05.2007, 00:16 av Adamant
Adamant
22 år, USA
16.05.2007, 00:15

Nils Petter skreiv:
Karamell skreiv:
Vet noen om det noen gang har blitt klart definert når Hiawatha-historiene liksom skal finne sted?
Jeg tror Hiawathe befinner seg i det samme tidløse universet som Andeby. Jeg mener i hvert fall bestemt å huske en historie hvor det forekom et elektrisk ullteppe (for å holde varmen). Og var det ikke en sheriff en gang som kjørte bil?
Men når det gjelder bihistoriene er det kanskje litt forvirring og inkonsekvens ute og går. Jeg leste en gang en instruks fra Egmont om at Lilleulv-historiene er tenkt lagt til begynnelsen av 1900-tallet. Men jeg husker godt en klassisk fortelling hvor de tre små griser dro på ferie i Storebrors bil - en Jeep modell ca. 1940.
Jeg har alltid oppfattet det slik at alle historiene i Disney-universet foregår i nåtid. Alle figurene eksisterer ved siden av hverandre, derfor finnes det historier der Hiawatha opptrer sammen med Donald eller Mikke og historier der Storeulv møter Bestemor Duck. I dette samme universet, innenfor den samme "tidssonen" finner vi også Pinocchio, Peter Pan, Snøhvit og dvergene, Lady og Landstrykeren og mange flere. Det finnes mange eksempler på slike crossover-historier, de var ganske vanlige på 70-tallet ihvertfall.
Nestor Burma
43 år, Trondheim
16.05.2007, 09:53

whitesand skreiv:
Kan det være denne historien fra DD nr.48-1976 tro? Her er hvertfall grisene på vinterferie med en bil av ca, 1950-årgang.
Ha! Den hadde jeg glemt! Men den historien jeg siktet til er eldre. Utgitt første gang i Norge på femtitallet og trolig tegnet av Gil Turner eller Jack Bradbury. Grisene drar på ferie i Storebrors bil, som såvidt jeg husker ligner en Jeep av den typen amerikanerne brukte under 2. verdenskrig. Storeulv (og Lilleulv) følger etter i et gammelt vrak av en veteranbil. Storeulv bruker luktesansen for å finne ut hvilken vei grisene har tatt. Det er alt jeg husker. Skal prøve å finne historien, men det er ikke alltid så enkelt med biserier.
(Serien må ha gjort inntrykk, for jeg kan tydelig huske at jeg bygde begge bilene i Lego etter at jeg hadde lest den.)
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Innlegget blei sist redigert 16.05.2007, 11:48 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
16.05.2007, 09:57

Nils Petter skreiv:
whitesand skreiv:
Ha! Den hadde jeg glemt! Men den historien jeg siktet til er eldre. Utgitt første gang i Norge på femtitallet og trolig tegnet av Gil Turner eller Jack Bradbury. Grisene drar på ferie i Storebrors bil, som såvidt jeg husker ligner en Jeep av den typen amerikanerne brukte under 2. verdenskrig. Storeulv (og Lilleulv) følger etter i et gammelt vrak av en veteranbil. Storeulv bruker luktesansen for å finne ut hvilken vei grisene har tatt. Det er alt jeg husker. Skal prøve å finne historien, men det er ikke alltid så enkelt med biserier.
(Serien må ha gjort inntrykk, for jeg kan tydelig huske at jeg bygde begge bilene i Lego etter at jeg hadde lest den.)
Hmm.. Er ikke den historien gitt ut i DD&Co ca 1973 eller deromkring..
16.05.2007, 12:35

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.