Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Hadde du kjøpt en bruktbil av onkel Skrue?

Andeby Online > Diskusjonsforum > Hadde du kjøpt en bruktbil av onkel Skrue?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Noe av det mest interessante med våre helter Donald og Skrue er at de er så sammensatte. De har både gode og dårlige egenskaper. I den forbindelsen lurer jeg på: Hva slags forretningsmann er egentlig Skrue? Er han en ærlig kremmer som har tjent sin formue utelukkende på hardt arbeid? Eller er han en sleip luring som har kommet seg til topps ved å kutte et hjørne eller tre? Mye kan tyde på at han betrakter seg selv som ærlig. I følge Barks sier han ”I made it square”. Og i en van Horn-historie snakker han om at han selger ”gode varer til riktige priser”. Men er dette et riktig selvbilde?

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Nils Petter
61 år, Moss

09.05.2007, 20:44

Grei ut, diskuter og drøft og send til KVAKK! :-)

www.kelpie.no/tommy - Bloggen min!

Tommy
24 år, Odda

09.05.2007, 21:53

For å sitere Erik Hørthe (I presume) i DD 9/07, s. 19: «Skrue McDuck er en knallhard forretningsmann og bruker utspekulerte metoder for å gjøre en god handel. Han er likevel aldri direkte uærlig. Bare én gang har han falt for en slik fristelse. Voodoo-trollmannen som ble svindlet, hevnet seg på Skrue ved å sende en zombie etter ham! Skrue har siden holdt seg til smarte, men ærlige forretninger. Antakelig er det derfor han har sluppet unna med livet i behold fra de mange farlige forretningsreisene sine.»

Det er sjølvsagt ikkje eit fasitsvar, men eit greitt innspel som eg må seie at eg ser veldig mykje fornuft i. Eg trur at dersom ein skal kjøpe bruktbil av onkel Skrue, må ein vera førebudd på at ein kanskje må betale meir for varen enn den eigentleg er verdt -- men ein vil kunne vera sikker på at ingen har putta sagflis i motoren eller tukla med kilometertellaren.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Innlegget blei sist redigert 09.05.2007, 22:20 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

09.05.2007, 22:19

Tommy skreiv:

Grei ut, diskuter og drøft og send til KVAKK! :-)

Høres ut som et artig prosjekt, men jeg vet ikke når jeg får tid. Kanskje til sommeren. Uansett hadde det vært fint å lese noen flere momenter her på forumet først.

Olaf skreiv:

Eg trur at dersom ein skal kjøpe bruktbil av onkel Skrue, må ein vera førebudd på at ein kanskje må betale meir for varen enn den eigentleg er verdt -- men ein vil kunne vera sikker på at ingen har putta sagflis i motoren eller tukla med kilometertellaren.

Ja, DET høres ut som den Skrue McDuck jeg kjenner. Men jeg tror allikevel ikke det er hele historien. Jeg kom til å tenke på historien om gull-gjessene. Prøvde han ikke å lure den stakkars troskyldige jenta til å selge seg en formue i gullfjær for en femmer? Det var vel hverken ærlig eller særlig moralsk?

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Innlegget blei sist redigert 09.05.2007, 22:49 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

09.05.2007, 22:48

Vil tro det finnes ganske mange eldre italienske historier som viser en ganske hensynsløs Skrue.

www.kelpie.no/tommy - Bloggen min!

Tommy
24 år, Odda

09.05.2007, 23:08

Nils Petter skreiv:

Noe av det mest interessante med våre helter Donald og Skrue er at de er så sammensatte. De har både gode og dårlige egenskaper. I den forbindelsen lurer jeg på: Hva slags forretningsmann er egentlig Skrue? Er han en ærlig kremmer som har tjent sin formue utelukkende på hardt arbeid? Eller er han en sleip luring som har kommet seg til topps ved å kutte et hjørne eller tre? Mye kan tyde på at han betrakter seg selv som ærlig. I følge Barks sier han ”I made it square”. Og i en van Horn-historie snakker han om at han selger ”gode varer til riktige priser”. Men er dette et riktig selvbilde?

Jeg vet ikke om Don Rosa bevisst er utelatt, eller om du regner ham sammen med Barks her idet også han fremhever at Skrue "Made it square". Don Rosa har dog, basert på Barks' Voodo Hoodo, vist at Skrue ved et tilfelle tok i bruk tvilsomme midler - det var i 1909 i Afrika.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

09.05.2007, 23:16

Skrue er ikke alltid like ærlig når han gjør forretninger, nei. Ta for eksempel historien der han vil kjøpe tomtene til Donald og naboen hans for å bygge en fabrikk der. Donald og naboen (som -- underlig nok -- er gode venner) er imidlertid svært glade i husene og ikke minst de fine hagene sine, og nekter å selge. Skrue lurer dem begge på direkte ondskapsfullt vis til å ødelegge sine egne hager og hus, slik at de ikke bare kan bli villige til å selge dem, men dessuten vil bli nødt til å ta en mye lavere pris: «Every board they rip off makes their property worth that much less! I'll be able to buy what's left for half a song!». Slik simpel svindel sømmer seg slett ikke for en søkkrik Skrue som stadig skryter av å ha sanket samtlige sedler «square».

Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)

Innlegget blei sist redigert 09.05.2007, 23:33 av Øystein Skartsæterhagen

Øystein Skartsæterhagen
22 år, Trondheim

09.05.2007, 23:30

Nils Petter skreiv i tittelen:

Nei.

Rett og slett fordi jeg er veldig fornøyd med min egen :-)

Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist

- Det Gode Selskap -

http://www.dingus.be

Guffen Delbekk
23 år, Halden

10.05.2007, 00:02

Guffen Delbekk skreiv:

Nils Petter skreiv i tittelen:

Nei.

Rett og slett fordi jeg er veldig fornøyd med min egen :)

Synes du skal snakke med Skrue alikevel jeg! Tror nok kanskje han har noen finfine setetrekk liggende...

Den som har flest dingser når man dør har vunnet!

GPLongford
42 år, Meløy

10.05.2007, 07:36

Klart jeg hade købt en brukt bil af Skrue - han ville ikke snyde, for han er jo kommet ærligt til sine penge. Derimod ville jeg ikke købe en brukt bil af Black Pete som han fremstilles i Disney-serien Max og Mule (Langbein og søn?) - og heller ikke af Mathildas far i filmatiseringen af Roald Dahls bog (Jeg husker ikke om faderen også er bruktvognsforhandler i bogen)

Remember: It all started with a mouse

AC
28 år, Danmark

10.05.2007, 08:14

Jeg ville ikke kjøpt en brukt, derimot en ny 1-2-3.

Diff

10.05.2007, 08:43

Kvifor det?

SPOILER:

Alle veit vel at 1-2-3 krymper ved ein eventuell rominvasjon og etter det ikkje har nokon annan nytteverdi enn å brukast som potteplante?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

10.05.2007, 08:54

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Kvifor det?

SPOILER:

Alle veit vel at 1-2-3 krymper ved ein eventuell rominvasjon og etter det ikkje har nokon annan nytteverdi enn å brukast som potteplante?

Kan du tenke deg noe tøffere å ha i vinduskarmen?? :)

Diff

10.05.2007, 09:12

Jeg ville ikke kjøpt bruktbil av Skrue. Jeg tror ikke jeg ville funnet det komfortabelt å kjøre rundt i en bil som var laget for en en and som er under halvparten av min høyde :-)

Men for å være litt mere seriøs: Ville jeg kjøpt bruktbil av person med Skrues forretningsmoral. Ja jeg tror det gitt at samme bilen ikke kunne finnes billigere hos andre. Jeg tror Skrue ikke ville vært personen du kunne gjort ett godt kjøp hos, men jeg tror aldri han ville prøvd å selge deg noen annet enn det han sa at du fikk.

Antar at salgsobjektet ville vært dyrere hos han enn hos andre. Derfor ville jeg starte andre plasser, men som desperat utvei ville nok han blitt valgt.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 11.05.2007, 23:48 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

11.05.2007, 23:48

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.