Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Xmas, Humbug!

Andeby Online > Diskusjonsforum > Xmas, Humbug!

Gå tilbake til forumoversikta ...

Så akkurat filmen "The long kiss goodnight".

Følgende ordveksling finner sted:
Gena Davis: "Merry Christmas!"
Samuel L Jackson svarer: "Xmas! Bah, humbug!"

Er dette noe han har tatt fra Barks Skrue/Dickens Scrooge, eller er det et mer eller mindre "vanlig" uttrykk på engelsk?

Diff

06.05.2007, 00:31

Wikipedia sier (Wikipedia: Ebenezer Scrooge):

Scrooge's phrase, "Bah, humbug!" has been used to express disgust with Christmas traditions in modern times.

Så jeg antar at det er et mer eller mindre vanlig uttrykk på engelsk, men at opphavet til uttrykket (eller i hvert fall til å bruke det i forbindelse med jul) er Dickens' Scrooge.

Sier forresten Barks' Skrue noensinne «Bah, humbug!»? Han har kommet med lignende utspill, som «Christmas! Bah! Bah! Bah!», men jeg kan ikke huske å ha sett ham bruke Ebenezers kjente replikk.

Don Rosa viser for øvrig i siste del av Skrues liv at Donald kan sin Dickens -- eller i det minste kjenner uttrykket -- gjennom følgende replikkveksling:

Skrue: Christmas -- bah!
Donald: And "humbug", right?
Skrue: Yes, dagnabbit -- humbug, too!

Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)

Innlegget blei sist redigert 06.05.2007, 00:53 av Øystein Skartsæterhagen

Øystein Skartsæterhagen
22 år, Trondheim

06.05.2007, 00:37

Øystein Skartsæterhagen skreiv:

Sier forresten Barks' Skrue noensinne «Bah, humbug!»? Han har kommet med lignende utspill, som «Christmas! Bah! Bah! Bah!», men jeg kan ikke huske å ha sett ham bruke Ebenezers kjente replikk.

Han sier det iallefall når han spiller Ebenezer i "En Julefortelling"-tegnefilmen :)

Diff

06.05.2007, 01:01

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.