Andeby Online > Diskusjonsforum > Kriseløsning for EuroDisney
Gå tilbake til forumoversikta ...

Følgende er sakset (og forkortet) fra Aftenpostens nettutgave:
http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article808655.ece
Pengebingen er for lengst tom i Euro Disney. En ny avtale med kreditorene gir mulighet for både å låne mer penger og hente inn ny egenkapital.
Dårlig i Andeby.
---------------------
Europas største fornøyelsespark sliter tungt. I årets fire første måneder ble underskuddet på 108,9 millioner euro (891 millioner kroner). I samme periode i fjor var tapet på "bare" 82,7 millioner euro. Selskapet har også en gjeld på 2,4 milliarder euro. Derfor kom det som en stor lettelse i går da bedriften offentliggjorde en ny avtale med kreditorene og Walt Disney Company. Det internasjonale Disney-selskapet eier 39 prosent av aksjene i Euro Disney. Euro Disney var gjennom lignende forhandlinger i 1994. Det endte også med mildere lånevilkår og reduserte royaltyutgifter til Walt Disney.
Interessant dette. Men vi aner også at journalisten ikke helt vet hva vedkommende skriver om når tittelen "Dårlig i Andeby" tas i bruk. Min far og min nevø som har vært i EuroDisneyland fortalte at stedet har minimalt med Andeby å gjøre. Skrue så de visst knapt snurten til og Picosu-magasinet var visst helt fraværende - altså omtrent som om Legoland ikke skulle hatt salg av legoklosser...
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
14.06.2004, 00:55

Regner med at dette er en overskrift laget for å fenge folk til videre lesing ved å henvise til en annet kjent "Disney-sted" nemlig Andeby (et sted som de fleste kjenner til og har et forhold til). Jeg ser at ordet "Andeby" bare er brukt en gang, og det i overskriften. Dette er jo ikke en artikkel som sammenligner Disneyland Paris med Andeby, dette er en kort artikkel som beskriver den økonomiske situasjonen som Disneyland Paris er i for tiden. Tror ikke man skal legge så mye i at det står "Dårlig i Andeby".
Hørte jeg noen si "Kvakk!"???
Jørn McDuck
24 år, Trondheim
14.06.2004, 01:24

Det vil alltid være slik når vi som har ekstremt god peiling på ting leser vanlige journalisters artikkler på området.
Det vi har brukt mang år på å tillegne oss av informasjon og kunnskap kan vi jo ikke forvente at en journalist skal kunne fange opp på noen få timer (i beste fall).
Lars Olav
32 år, Grimstad
14.06.2004, 02:27

Lars Olav skreiv:
Det vil alltid være slik når vi som har ekstremt god peiling på ting leser vanlige journalisters artikkler på området.
Dette handlar ikkje om god peiling. Du treng ikkje mange år med informasjon og kunnskap for å få med deg at ein Disney-park er eit stort tivoli som har lite eller ingenting med Disney-teikneseriar å gjere. Journalisten har sannsynlegvis gjort eit aktivt val om å bruke denne overskrifta for å vere morosam. Men eg trur ikkje at det finst så mange som seriøst trur at Disneyland Paris (dei heitar vel ikkje EuroDisney lenger, gjer dei?) er ein stor Andeby-modell - sjølv ikkje journalistar.
Men journalistar er glade i biletbruk, og det har det brukt her. "Ein stor Disney-stad - la oss kalle det Andeby i overskrifta!". Og det funkar.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
14.06.2004, 12:23

Olaf Solstrand skreiv:
at Disneyland Paris (dei heitar vel ikkje EuroDisney lenger, gjer dei?)
Tager man et kig på eurodisney.com, ser det ud til, at virksomheden, som driver parken (og som må være et datterselskab til Disney Co.), hedder "Euro Disney S.C.A." mens selve parken hedder "Disneyland Resort Paris".
Thomas Pryds Lauritsen
pryds
28 år, Danmark
14.06.2004, 18:53

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.