Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Fjeset til Spøkelseskladden

Andeby Online > Diskusjonsforum > Fjeset til Spøkelseskladden

Gå tilbake til forumoversikta ...

Det blir jo ofte sagt at Spøkelseskladden sitt ansikt bare har blitt vist en gang, men jeg har i hvertfall sett det i minst 3 ganger.

En gang var i den første historien som Spøkelseskladden var med i.
En annen gang var i "Jakten på Lykkesteinene" som står i Donald Pocket nr. 117 og 118 der Spøkelseskladden og Svarte Petter har kledd seg ut som telemontører, sånn at de kan få overhørt telefonsamtaler mellom Skrue og Mikke.
En tredje gang var det i "Dragens Skygge" som står i boka "Banzai" der Spøkelseskladden er hersker.

Er det noen som har sett Spøkelseskladden sitt ansikt i andre historier enn disse?

Husk at musen er eldre enn anden

Super Goofy
18 år, Arendal

08.12.2004, 21:45

*En eller annen "Mikke Mus som hovedrolleinnehaver i historisk hendelse/roman"-historie, vor han spiller rollen som "Grev Spøk von Kladd"

*En historie hvor Mikke drar til årstidenes verden, og ser en luftspeiling av Kladden og Svarte-Petter. Kladden er uten maske.

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

09.12.2004, 00:24

Adamant skreiv:

*En eller annen "Mikke Mus som hovedrolleinnehaver i historisk hendelse/roman"-historie, vor han spiller rollen som "Grev Spøk von Kladd"

Den hugsar eg godt frå eg var liten. Likte den veldig godt. :-D

"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

09.12.2004, 00:34

Dere som har sett han flere ganger - er det samme fjeset hver gang eller forandrer det seg? Den orginale kladden er jo som kjent relativt lik Walt Disney himself.

Lars Olav
32 år, Grimstad

09.12.2004, 00:52

Lars Olav skreiv:

Dere som har sett han flere ganger - er det samme fjeset hver gang eller forandrer det seg? Den orginale kladden er jo som kjent relativt lik Walt Disney himself.

De gangene jeg har sett ham har fjeset vært det samme.

Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0

SvK
25 år, Bergen

09.12.2004, 01:17

Det er VELDIG mange gamle italienske historier der Spøkelseskladden spaserer rundt utan maske. Får eit inntrykk av at dette var/er frykteleg vanleg.

Hugsar ingen titlar, men kan garantere at dersom du blar gjennom ein diger bunke "Onkel Skrue"-blad, iallfall frå tidleg nittital, vil du sjå Spøkelseskladden utan maske veldig mange gonger.

I Egmont, derimot, har Mikke heilt gløymt korleis Spøkelseskladden ser ut. For under eit år sidan spekulerte Mikke i ein Donald Pocket (i ei Egmont-historie) på om Spøkelseskladden kunne vere Langbein.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

09.12.2004, 02:10

Olaf Solstrand skreiv:

Det er VELDIG mange gamle italienske historier der Spøkelseskladden spaserer rundt utan maske. Får eit inntrykk av at dette var/er frykteleg vanleg.

Hugsar ingen titlar, men kan garantere at dersom du blar gjennom ein diger bunke "Onkel Skrue"-blad, iallfall frå tidleg nittital, vil du sjå Spøkelseskladden utan maske veldig mange gonger.

I Egmont, derimot, har Mikke heilt gløymt korleis Spøkelseskladden ser ut. For under eit år sidan spekulerte Mikke i ein Donald Pocket (i ei Egmont-historie) på om Spøkelseskladden kunne vere Langbein.

Det var han da også i Murry-klassikeren "Spøkelseskladden vender tilbake", d.v.s. Langbein var da den falske kladden, mens den andre var den ekte kladden.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

09.12.2004, 02:18

Joda. Poenget mitt her var at i "Kladdmann og Reka" verkar det som om Mikke har INGA aning om kven som er under maska til Spøkelseskladden. Murry-klassikeren har eg diverre ikkje lest.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

09.12.2004, 02:51

Super-Merlock:
Jeg har slettet ditt siste negative innlegg om Mikke.
Det er i strid med forumregel 11 og 12.

Det er forferdende å reflektere over hvordan et enkelt, ubetenksomt ord kan føre til katastrofe somme tider.

~P.G.W~

Lillegull
28 år, Grimstad

09.12.2004, 17:55

Fjeset til spøkelseskladden ble også vist i en ensider(gidder ikke å slå opp for å finne forfatter, årgang og tittel) hvor spøkelseskladden hadde rømt samme dag som Fiks hadde bursdag. Mikke ville muntre opp Fiks ved å lage et bursdagsselskap. Etter mye om og men klarte Mikke å overtale Fiks. På selve selskapet sa Fiks at han burde være ute og lete etter kladden. Akkurat da gir Mikke Fiks en STOR presang. Inni presangen var Spøkelseskladden uten maske og med håndjærn! Han lignet lin på Arpin Lusène, bare at SK hadde lengre bart.

Innlegget blei sist redigert 02.03.2007, 22:41 av borteherfra

borteherfra
15 år, Tromsø

02.03.2007, 20:51

I "Mikke som hemmelig kurér" - en parodi på Jules Vernes "Tsarens kurér" (Dalmasso/Carpi DP 15) - er en umaskert Spøkelseskladd en av Mikkes skurkaktige motstandere (uten at han presenteres som "Spøkelseskladden" - vi er tross alt i Tsarens Russland). Jeg mener også å huske andre italienske historier hvor Mikke-skurken har Spøkelseskladdens fjes (iflg Gottfredson), uten derved å framstilles som Spøkelseskladden selv. Husker ikke akkurat hvor; kan evt. komme tilbake til dette. Uansett syns jeg dette er et interessant fenomen blant italienske serieskapere.

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com

Karamell
40 år, Oslo

03.03.2007, 02:27

Det er ein annan pockethistorie der han figurerer som umaskert skurk òg, adelsmannen Spøk Von Kladd, med ein gag om at å sei namnet hans høgt brakte ulukke, men eg klarar ikkje hugse kva nøyaktig den historia var ein parodi på i skrivande augeblink. Den var god, dog.

"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria

Innlegget blei sist redigert 03.03.2007, 11:04 av Loke Aesir

Loke Aesir
23 år, Vik

03.03.2007, 11:03

Loke Aesir skreiv:

Adamant skreiv:

Den hugsar eg godt frå eg var liten. Likte den veldig godt. :D

Oj, hvilken er det? Hørtes kjent ut. Hvor står den?

da da da og hepp.

Kristin
22 år, Trondheim

03.03.2007, 11:41

Det finnes en drøss med italienske historier der Spøkelseskladden er med uten maske (som jeg ser Olaf har skrevet tidligere i tråden, selv om det var en stund siden).

Innlegget blei sist redigert 03.03.2007, 16:07 av Tommy

Tommy
24 år, Odda

03.03.2007, 16:06

Kristin skreiv:

Loke Aesir skreiv:

Adamant skreiv:

Den hugsar eg godt frå eg var liten. Likte den veldig godt. :D

Oj, hvilken er det? Hørtes kjent ut. Hvor står den?

Donald Pocket 112

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

03.03.2007, 16:56

En historie er da Mikke møter Spøkelseskladden for første gang.
På politistasjonen har han ikke maske, og da sier han at ikke orket å se på noen dø. Derfor lagde han feller som det tok litt tid å utløse sånn at han kunne stikke av.

- Mathias -

MLM
12 år, Øvre Eiker

07.03.2007, 14:50

MLM skreiv:

En historie er da Mikke møter Spøkelseskladden for første gang.
På politistasjonen har han ikke maske, og da sier han at ikke orket å se på noen dø. Derfor lagde han feller som det tok litt tid å utløse sånn at han kunne stikke av.

Ja, du tenker nok på den aller første Spøkelseskladdhistorien: "Jakten på Spøkelseskladden", Gottfredsons avisserie fra 1939; etter min mening en av de beste (og skumleste) Disney-historier noensinne. Har man ikke lest den før, bør man lese den sjåfør jo heller. Et av donaldismens høydepunkt! I de siste stripene ser vi ganske riktig Spøkelseskladden umaskert (med et ansikt påfallende likt pappa Walt) - et ansikt som senere har vært et stadig tilbakevendende skurkefjes, ikke minst hos italienske Disney-tegnere.

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com

Karamell
40 år, Oslo

08.03.2007, 01:19

Ja, den var ganske skummel. Fordi spøkelseskladden prøvde å "drepe" mikke med både kniv pistol og det skumleste er at han prøvde å henge han. Alle gangene var ikke spøkelseskladden der. Bortsett ifra på slutten da han prøvde å skyte han med pistol. Da var han ikke redd for å se Mikke bli drept. Det skjedde heldigvis ikke.

- Mathias -

MLM
12 år, Øvre Eiker

08.03.2007, 15:47

MLM skreiv:

Ja, den var ganske skummel. Fordi spøkelseskladden prøvde å "drepe" mikke med både kniv pistol og det skumleste er at han prøvde å henge han.

Jeg tror til og med jeg ville sagt "drepe" uten hermetegn. Dvs. drepe :-)

Og enig i at det er en utrolig tøff historie! Og skummel, ja.

da da da og hepp.

Kristin
22 år, Trondheim

08.03.2007, 18:15

Har noen link til et bilde ? Eller har et bilde liggende på PCen hvor man ser ansiktet til Spøkelseskladden. Hadde vært moro å se :-)

spretters
17 år, Skien

21.03.2007, 12:08

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.