Andeby Online > Diskusjonsforum > Brutopias plassering
Gå tilbake til forumoversikta ...

Fekk lyst til å starte ein diskusjon om noko ingen eigentleg trenger å vite fordi det er heilt uvesentleg «informasjon», men ettersom dette er eit tema der det berre er personlege meiningar som avgjer og det ikkje eksisterer eit fasitsvar, hadde det vore gøy å vite kva andre tenkjer om temaet.
Eit nylig innlegg i forumet fekk meg til å tenkja: Kvar er eigentleg Brutopia?
Ok, det var vel ganske tydeleg frå Barks' side at Brutopia var ein parodi på gamle Sovjetunionen. Men Sovjetunionen var verdas største land (i areal, såklart), så: Er Brutopia synonymt med HEILE Sovjetunionen, eller dekker det berre ein del av dette området og isåfall kva del?
Den einaste eg veit at har uttalt seg om dette er Don Rosa -- og då snakkar eg om donaldisten og barksisten Don Rosa, altså, ikkje om noko han har gjort som Donald-forfattar/-teiknar. Han skriver: «Barks made it quite obvious that he was implying that Brutopia was the equivalent of Russia or the USSR. I don't say it's exactly Russia, otherwise I would not call it Brutopia, I'd call it Russia. I place it as occupying the eastern third of Russia (Siberia), as I place Calisota as the northern third of California. But you can decide for yourself where either one is.» (DCML, 4. april 2002)
Personleg er eg av den oppfatning at Brutopia sannsynlegvis kan seiast å vera synonymt med heile Sovjetunionen. Dersom ein skulle gjera som Don gjer og avgrense det, er eg ikkje sikker på om eg er einig med han i den inndelinga han har tatt -- Brutopia burde jo iallfall omfatte Sovjets maktsenter, altså Moskva. Eg er òg generelt av den oppfatninga at eg har lettare for å tenkja på Brutopia som austeuropeisk enn som asiatisk.
Men eg er som sagt interessert i å vite kva andre meiner. Dette er sjølvsagt ikkje noko det nokon gong kjem til å eksistere eit fasitsvar på, går eg ut frå, men det er jo ingenting galent i å synse?
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
12.02.2007, 22:52

Dette skjedde i Andeby-universet: Etter at Khrudtsjov kom til makten og tok avstand fra Stalins verste uhumskheter, klarte skruppelløse stalinister å ta makten i noen sovjetstater, og dannet det konservativkommunistiske samveldet Brutopia, som kjapt ble et terrorregime á la Kambodsja under Røde Khmer. De klarte å få med seg noe av det sovjetiske atomarsenalet også. Siden Brutopia har blitt nevnt i nyere historier, må vi anta at det overlevde kommunismens fall for 15 år siden.
Akkurat hvilke sovjetstater som utgjorde Brutopia trenger ikke være så viktig. Men det var ikke Russland.
«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»
Vegar
18 år, Trondheim
13.02.2007, 00:04

Vegar skreiv:
Dette skjedde i Andeby-universet: Etter at Khrudtsjov kom til makten og tok avstand fra Stalins verste uhumskheter, klarte skruppelløse stalinister å ta makten i noen sovjetstater, og dannet det konservativkommunistiske samveldet Brutopia, som kjapt ble et terrorregime á la Kambodsja under Røde Khmer.
Han het Khrustsjov. Forøvrig forbindes Røde Khmer mer med Kina og Maoismen. En sammenlikning med Nord Korea er nok bedre.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
13.02.2007, 05:06

Inntil noen, med henvisning til donaldistiske kilder, kan bevise det motsatte så vil jeg påstå følgende: Sovjetunionen finnes ikke. Russland finnes ikke. Bare Brutopia finnes.
Nestor Burma
43 år, Trondheim
13.02.2007, 08:01

Nestor, du mener altså at Brutopia findes i den nuværende andebyske virkelighed - at der ikke har fundet noget sammenbrud sted som tilfældet var i vores verden? Jeg skal forhøre min kollega TaffelAnd om dette er tilfældet
(jævnfør http://www.donaldisme.dk/breve.htm )
I øvrigt, Dr Grøsfjeld - Khrutsjov kan transskriberes på omtrent lige så mange måder som du kan finde leksikaer - Den eneste rette måde vil altså være med kyrilliske bogstaver.
Med akademisk donaldistisk hilsen
Sivand, Professor fra AIDA
Remember: It all started with a mouse
AC
28 år, Danmark
13.02.2007, 16:14

Nestor Burma skreiv:
Inntil noen, med henvisning til donaldistiske kilder, kan bevise det motsatte så vil jeg påstå følgende: Sovjetunionen finnes ikke. Russland finnes ikke. Bare Brutopia finnes.
I «Verdens rikeste mann» dro Skrue til Russland for å kjøpe Fabergéegg av Tsar Nikolai II («One? Nick, I buy my eggs by the dozen!»). Ikke bare nevnes tsaren, palasset hans og byen det ligger i ved navn, men da Skrue fikk telegrammet med beskjed om at Nikolai tilbød ham eggekjøpsaudiens utbrøt han «I've got to rush to Russia by the shortest route!» (hvilket tilfeldigvis også førte til at han ble førsteand til å nå Nordpolen).
Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)
Øystein Skartsæterhagen
23 år, Trondheim
13.02.2007, 21:34

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Eit nylig innlegg i forumet fekk meg til å tenkja: Kvar er eigentleg Brutopia? [und so weiter]
Som så ofte i dette forumet skled diskusjonen ut på viddene etter nøyaktig 1 - ett - innlegg. Mitt syn er at Barks' "Brutopia" er et produkt av sin tid. Med andre ord USAs (og NATO-Europas) oppfatning av det daværende Sovjetunionen (og dets øst-europeiske satelittstater på 50-, 60- og 70-tallet). Det mest interessante er kanskje at Barks later til å lage karikaturer av "Bresjnev" lenge før mannen selv ble en representant for 70-tallets forgubbete Sovjet-diktatur. Etter mitt syn er "Brutopia" en parodi på et gammel-kommunistisk regime (à la dagens Trans-Nestri eller Hviterussland) - ikke land med (kvasi-)maoistisk historie, slik som en del øst-asiatiske land, med Kina i spissen. I ettertankens kranke blekhet kan man kanskje dessuten hevde at framstillingen av Brutopias skjevøyde svin er vel så rasistisk som negergutten Torsdag. Men alt er som sagt produkt av sin tid...
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com
Karamell
40 år, Oslo
17.02.2007, 03:11

110% Enig med siste taler.
Brutopia er i mine er i mine øyne negasjonen av hva Andeby/vesten var på det gitte tidspunktet Barks skrev historien. Å putte noe nymotens vissvass fjas inn i tolkingen av brutopia er helt harry.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 25.02.2007, 19:51 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
25.02.2007, 19:43

Brutopia har alltid (i mitt hode) vært en av de gamle sovjetiske lyd-stater, med geografisk plassering nordøst for Romania / Bulgaria. Jeg er ikke mottagelig for motargumenter. Det er det "bildet" du selv lager deg første gangen du leser en historie som er det korrekte. For deg.
Hva ligger lengst unna? Langtvekkistan eller Langtbortistan?
BOM -Du er hypnotisert!
Spøkelseskladden
39 år, Sarpsborg
27.02.2007, 18:46

Langtbortistan er langt borti stan, men Langtvekkistan er langt vekk sjølv i stan. Då er Langtvekkistan lengst unna.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
27.02.2007, 19:32

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.