Andeby Online > Diskusjonsforum > Uttalelse
Gå tilbake til forumoversikta ...

Vi snakkar jo om Donald-bladet og ikkje om Dånall-bladet, og mi oppfatning er at [DUKK] er [DØKK] overlegent på same måte. Altså engelske ord med norsk uttale.
http://www.nettserier.no/pacham/
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
31.05.2004, 10:55

Interessant nok - mindes at et af vore danske medlemmer fortalte om sin ulykkelige datter der var på beøsg hos den norske kusine og kom grændende ind til far: Kusine siger at Anders And ikke hedder Anders And, han hedder Donald Duck!... Snøftesmil...
På dansk har vi ikke det problem, men spørgsmålet om man siger
1. Anders And og Company
2. Anders And
3. Anders And-bladet
4. Anders And og Co (udtales ko) - sådan plejer jeg at gøre... :-)
5. Ander Sand ! - den sidste er meget brugt... også af mig da jeg var lille.
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
31.05.2004, 13:01

Eg mener det utales Donal Dukk i Norge.....
Men Det skrives Donald Duck, så....
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
31.05.2004, 16:54

Vet ikke om noen av moderatorene har slått til igjen, men jeg savner altså et innlegg hvor jeg fastslår at det er forskjell på begrepet UTTALE som man her diskuterer og ordet UTTALELSE som betyr det samme som KOMMENTAR. Jeg har ikke nevnt dette for å være vemmelig mot noen - det er kun en saksopplysning.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
42 år, Stavanger
31.05.2004, 21:17

Vet ikke om noen av moderatorene har slått til igjen, men jeg savner altså et innlegg hvor jeg fastslår at det er forskjell på begrepet UTTALE som man her diskuterer og ordet UTTALELSE som betyr det samme som KOMMENTAR. Jeg har ikke nevnt dette for å være vemmelig mot noen - det er kun en saksopplysning.
Og som vi har skrive hundrevis av gonger: Hensikten med dette forumet er ikkje å diskutere skrivefeil og feilformuleringar!
Dessutan: I dette tilfellet tok det under ei time før halve tråden handla om innlegget til Sigvald, og det er ikkje det tråden skal handle om. Ja, det er ein forskjell på "uttale" og "uttalelse", men det er inga hensikt i at så utruleg mange innlegg handlar om sånne ting.
Øvrige protestar på dette ber eg deg om å ta gjennom innbokssystemet eller over e-post.
http://www.nettserier.no/pacham/
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
31.05.2004, 21:31

Her har vi vel med generasjonsforskjeller å gjøre. De som er gamle nok til å huske at Donald Duck nr 1/48 kom ut har en tendens til å bruke fornorsket engelsk uttale: Dånnal Døkk. Mens de av oss som først ble kjent med ham fra tegneseriene og ikke fra de amerikanske filmene pleier å si Donnal Dukk.
med gammeldonaldistisk hilsen,
Wogew
Wogew
46 år, Rælingen
01.06.2004, 19:04

Donald Dukk er mest vanleg for dei som skriv nynorsk, Donnal Dukk for dei som skriv bokmål og Donnal Døkk for dei som ikkje les Donald. Sjølvsagt er dette ikkje for alle, men eg meinar at det er litt slik med mange.
Med gild frevleik helsar eg dykk, frendar.
Vegard
22 år, Hareid
01.06.2004, 21:48

Ifølge diverse gamle "eventyrbånd" (bok og kassett - dere husker vel dem?) og dubbede kortfilmer, uttales det "Dônal Dukk".
Men jeg har nå alltid sagt Donnal.
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
01.06.2004, 22:15

jeg sier donnal dukk
vore på leirskole i vantlia og det var veldig morsomt men........borte bra men hjemme best...
gutten fra nord
17 år, Sortland
06.06.2004, 13:26

Jeg sier Donald dukk, men når jeg sier skrue mcduck sier jeg skrue mcdøkk
Uten donald ville ikke livet vært det samme
Skruefan
Stavanger
10.06.2004, 14:46

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.