Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Lang kø?

Andeby Online > Diskusjonsforum > Lang kø?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Lars Olav skreiv:

Jeg snakket aldiri om Don Rosa, men om Olaf.

Du skrev at dere ville snakke med blant andre Olaf mer privat og da responderte jeg med at han ikke ville komme (etter hva han selv har sagt).

OK, jeg misforsto. Olaf står selvsagt helt fritt til å la være å møte AC, Thomas og andre danske Donaldistvenner - selv når disse kommer til Norge.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

09.06.2004, 01:20

Ifølge Olaf selv er vel i hvert fall litt av grunnen at økonomien kunne vært bedre. Og det skjønner jeg godt. Uten å påberope meg for å være noen talsmann for Olaf så er det ikke alle som har råd til tur/retur Bergen med fly og opphold.

I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis

Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.

- Sigvald!

http://wilfu.blogspot.com

Wilfu
21 år, Bamble

09.06.2004, 01:22

Jeg skulle gjerne ha reist, det høres veldig morro ut. Men jeg er nok en av de som overhode ikke har råd til alt det ville koste.

Det er som sagt dyrt å reies så langt og ikke for å snakke om hotell/motell.

Jeg vet ikke om Olaf har noen jobb eller om han kun er student (husker ikke akkurat nå ihvertfall) men jeg har fast jobb, og tilogmed jeg synes at det kan bli i dyreste laget.

Det blir feil å skrive slik du gjør Sigvald og hinte til at Olaf ved ikke å komme ikke ønsker å møte folk.

Lars Olav
32 år, Grimstad

09.06.2004, 01:27

Lars Olav skreiv:

Jeg vet ikke om Olaf har noen jobb eller om han kun er student

Han skriver da historier for Egmont, det må vel kunne kalles for en slags jobb.

Det blir feil å skrive slik du gjør Sigvald og hinte til at Olaf ved ikke å komme ikke ønsker å møte folk.

Det var overhodet ikke min mening å være ufin mot noen. Håper at ingen har tolket meg dithen. Olaf har selvsagt ingen uvilje mot å møte våre danske venner, det er det vel ingen her som tror? Det eneste jeg gjorde var å vise til konsekvensen av Olaf's eventuelle uteblivelse.

Saken er nemlig den at AC nå har vært adskillige ganger i Norge uten at Olaf har funnet noen anlednig til å kunne møte ham - videre har Olaf heller aldri fått med seg noen av samlingene i Dansk Donaldistforening - selv om han selv har gitt klart uttrykk for at han har hatt lyst til å dra. Jeg skjønner selvsagt at en stor del av problemet her ligger i de geografiske avstandene, men i lengden kan en slik forklaring bli litt tynn. Du skal også huske på at det heller ikke er gratis for AC (som vitterlig er student) å dra til Norge 1-2 ganger i året, men han gjør det likevel.

Beklager dersom dette ble litt OT, men det var et alvorlig spørsmål du kom opp med og da er det er det vel riktig av meg å komme med et ærlig og ryddig svar?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

09.06.2004, 02:32

Sigvald skreiv:

Lars Olav skreiv:

Jeg vet ikke om Olaf har noen jobb eller om han kun er student

Joda, men jeg regner ikke med at du tror at folk kan leve på å skrive 2-3 historier i året? Han fikk publisert en historie for 2 år siden mens hans neste kommer i år. Det blir nok ikke akkurat store summer av det.

Jeg husker Don Rosa en gang nevnte for meg at han tjente mindre en kona som var lærer. Det sier vel ganske mye når han både tegner og skriver sine historier dessuten er han relativt mye bedre kjent en Olaf noe som garantert gir han mer penger for det han gjør.

Det var overhodet ikke min mening å være ufin mot noen. Håper at ingen har tolket meg dithen. Olaf har selvsagt ingen uvilje mot å møte våre danske venner, det er det vel ingen her som tror? Det eneste jeg gjorde var å vise til konsekvensen av Olaf's eventuelle uteblivelse.

..... videre har Olaf heller aldri fått med seg noen av samlingene i Dansk Donaldistforening - selv om han selv har gitt klart uttrykk for at han har hatt lyst til å dra. Jeg skjønner selvsagt at en stor del av problemet her ligger i de geografiske avstandene, men i lengden kan en slik forklaring bli litt tynn.

Først sier du at Olaf ikke mistenkes for å ha uvillje mot å møte f.eks. AC men så sier du at unskyldningene hans begynner å bli tynne? Hvordan kan dette tolkes anderledes en at du hentyder til at han for å unngå AC?

Du skal også huske på at det heller ikke er gratis for AC (som vitterlig er student) å dra til Norge 1-2 ganger i året, men han gjør det likevel.

Skal vi se: Etter hva jeg kan huske å ha fått med meg så var Olaf på Raptus i fjor (muligens før også, men han var der hvertfall i fjor), han har vært flere dager i Oslo nå - jeg ser ikke akkurat at han prøver å unngå noen. Det er vel naturlig at det kan bli vanskelig for han å møte opp på alt?

Dette er ikke noen konkurranse over hvem som bruker mest på å reise frem og tilbake og som kan bruke mest. Jeg synes du bør kunne respektere det at Olaf ikke har planer for å komme på Raptus, og ikke begynne å legge ut om hva det fører til av konsekvenser.

Du må være klar over at det er flere som leser dette forumet en bare du og Olaf, når du kommer med slike poster så gjør du ditt for at folk skal tro at Olaf er en vanskelig kar som ikke ønsker å møte folk. Det synes jeg ikke du burde bidra til.

Innlegget blei sist redigert 15.12.2004, 23:00 av Olaf Moriarty Solstrand

Lars Olav
32 år, Grimstad

09.06.2004, 03:05

Lars Olav skreiv:
Jeg husker Don Rosa en gang nevnte for meg at han tjente mindre en kona som var lærer. Det sier vel ganske mye når han både tegner og skriver sine historier dessuten er han relativt mye bedre kjent en Olaf noe som garantert gir han mer penger for det han gjør.

Han handler da ganske mye og ganske tungt på ebay. Kanskje han tjener elendig på salget til egmont/gemstone men for hver signeringstur han er på så øker han vel verdien av merkenavnet DR. Det hjelper vel litt på å øke prisen på originalene til seriene hans som også selges på ebay.

Men apropos DR og ebay. Jeg skjønner godt at han ikke gidder å tegne og skrible en fan tegning til hver person som spør når du ser at de som får dem selger dem for ett par hundre US$ på ebay tvert.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

09.06.2004, 09:04

Det er mulig at han handler mye på ebay, men slike ting er jo avhengig av hvordan man prioriterer.

Han får jo også betalt for å reise på turneer som dette (det er jo en del av jobben), men han tjener jo ingenting på det som selges på Ebay uansett hvor bra merkenavnet hans er.

Jeg forstår han godt i irritasjonen over de som selger det de får ja. Han er veldig streng på at han driter i alt annet en fansen. Jeg synes det er frekt å først få en Donald tegning som han bruker masse tid på å tegne gratis og så løpe rett hjem og selge den. Alle med en viss moral forstår vel at en ikke skal selge gaver.

Lars Olav
32 år, Grimstad

09.06.2004, 10:52

Lars Olav skreiv:
Han får jo også betalt for å reise på turneer som dette (det er jo en del av jobben), men han tjener jo ingenting på det som selges på Ebay uansett hvor bra merkenavnet hans er.

Originalene til hans serier selges på ebay. De leveres vel tilbake til han etter trykking. Det er ikke han som selger dem, men han gir de vel neppe bort gratis så endel penger tjener han nok på dette når en helside går for 500 US$ ++

Alle fantegningene og bladene som selges tjener han selvfølgelig ingenting på.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

09.06.2004, 11:01

Jeg har ikke peiling på hvem som får orginalsidene etter trykking så akkurat det kan jeg ikke si noe om.

Men hvis det var Don Rosa som solgte disse så skjønner jeg ikke hvorfor han ikke selger slike selv på Ebay istedenfor å selge dem til noen som selger dem videre. Han hadde jo tjent mest på å selge direkte selv.

Lars Olav
32 år, Grimstad

09.06.2004, 12:11

Må jeg for en ordens skyld understrege at jeg ikke på noget tidspunkt har haft nogen mistænkt for ikke at ville møde mig...
Kan ærligt talt ikke se nogen grund til det.

Men jeg er da ked af at Olaf ikke kommer til raptus (blot har jeg ikke fået det helt bekræftet). Det betyder at der vil bli en mindre at møde. Dvs. vi har jo ikke noget færdigt arrangement endnu - men håber da at de donald-forfattere og tegnere som kommer på raptus, vil være med til vores lille træf.

Håber vi snart får rapporter fra signeringen i Oslo?

Remember: It all started with a mouse

AC
29 år, Danmark

09.06.2004, 16:32

Lars Olav skreiv:

Fordi han er meir kjend enn Olaf, får han nok ikkje meir pengar for arbeidet sitt. Løna til serieskaparane avhenger ikkje av kor kjende dei er, kor mange som les historiene deira, eller kor mange stader historiene deira vert trykt, men kor mange sider med teikneseriar dei lagar.

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
19 år, Ullensvang

09.06.2004, 20:05

Sølve skreiv:

Fordi han er meir kjend enn Olaf, får han nok ikkje meir pengar for arbeidet sitt. Løna til serieskaparane avhenger ikkje av kor kjende dei er, kor mange som les historiene deira, eller kor mange stader historiene deira vert trykt, men kor mange sider med teikneseriar dei lagar.

joda, han får nok mye mere også. Det er jo relativt logisk når en Don Rosa tegning faktisk drar veldig mange lesere ekstra.

En kjent kunstner får altid mer penger en den som ikke er det.

La oss ta Kurt og Bryan Adams som eksempel. Kurt fikk 1 mill for opptredenen i Bergen mens Adams fikk 7. Begge to er veldig gode til jobben sin, men siden Adams er mer kjent får han mer penger.

---------------------------------------------------------

Når det gjelder bilder fra helgen så kommer ikke Olaf hjem før i morgen, så vi får nok ikke noen bilder før det.

Lars Olav
32 år, Grimstad

09.06.2004, 22:12

Sølve skreiv:

Lars Olav skreiv:

DR får nok noe mer, men først og fremst fordi han gjør alt arbeidet selv. Dertil får han nok også noe ekstra ettersom han streiket og åpenbart oppnådde tilstrekkelig til at han fant det interessant å begynne å arbeide igjen.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

09.06.2004, 23:20

det jeg syntes er så veldig harry med å selge autografer på internett er at den autografen betyr jo egentlig ikke noe for han som kjøpern...
en autograf er jo et bevis på at to har møtt han du har autografen fra!...

( da jeg sto i køen var det noen unger foran meg som skulle ha alt mulig signert å ta bilder osv... det syntes jeg var litt dårlig gjørt, man så jo at DR var sliten...)

cy_trooper
19 år, Gran

10.06.2004, 00:00

unger er unger, det er de ansvarlige for signeringen som burde si at det ikke gikk.

De burde f.eks. si at det var begrenset til bøker/bladet Don Rosa selv hadde laget. Da ville vi sluppet unna masse folk som bare skulle ha pappirlapper signert.

Er en fan nok til å stå i kø så har en vel et Donald blad liggende som en kunne fått signert.

Lars Olav
32 år, Grimstad

10.06.2004, 00:37

Lars Olav skreiv:

La oss ta Kurt og Bryan Adams som eksempel. Kurt fikk 1 mill for opptredenen i Bergen mens Adams fikk 7. Begge to er veldig gode til jobben sin, men siden Adams er mer kjent får han mer penger.

Hehe, litt off-topic, men Kurt var jo oppvarmer for Adams. En oppvarmer skal jo ikke ha så mye som hovedbandet/stjernen. En annen sak er at 1 million for en oppvarmer uten sceneshow og stæsj er ekstremt mye.

Men tilbake til saken :) Er det noen som vet om tegnere/manusforfattere får betalt per serie / for antall produserte sider eller om de får en fast årslønn?

Ettersom det ikke er noen konkurranse i markedet, regner jeg med at ikke tegnerne nødvendigvis kan diskutere seg frem til en skyhøy lønn, men en annen ting er hva de kan få inn av "merchandise".. signerte gjenstander, bøker, originaltrykk, etc.. Regner med at de får en bonus for dette.

Opp det titter blomster små, sola ler på himlen blå - blå - så små. ... Hm.. Humla snurrer, hanen galer - vakkert synger alle svaler. Hør lerka jubler - og flott den svinger - seg i det blå, på de lette vinger..

luredan
23 år, Bergen

10.06.2004, 10:23

luredan skreiv:

Men tilbake til saken :)

Tråden heter vel egentlig "Lang kø", så dette temaet ditt er vel relativt off topic generelt :)

Lars Olav
32 år, Grimstad

10.06.2004, 17:07

Sigvald:

I forbindelse med årets Raptus-festival jobber DDF(R) med å få til et eget donaldisttreff hvor seriøse donaldister kan få møte DR, Olaf og andre sentrale personligheter under mindre stressende forhold.

Eg veit ikkje kva som har fått deg til å tru det, men eg har aldri vore på årets gjesteliste til Raptus. Det det har vore snakk om, er vel at Don Rosa og Arild Midthun skal vere dei "sentrale personlegdomane" under dette arrangementet?

SvK:

Noe som jo også var under enhver kritikk, var at foredraget hans den siste dagen ble forvist til en mindre sal i kjelleren, mens den største salen ble brukt til et foredrag av helt ukjente personer om en (i hvert fall for meg) totalt ukjent serie.
Skandale.

Er det nokon som har informasjon om kva personar og kva serie dette var? Dersom Rosa var med fleire dagar, er det vel berre rett og rimeleg at han ikkje står i sentrum _heile_ tida... Men eg er nysgjerrig på kven det var som kapra storsalen frå han. :-)

Sigvald:

Olaf står selvsagt helt fritt til å la være å møte AC, Thomas og andre danske Donaldistvenner - selv når disse kommer til Norge.

Målet mitt er jo ikkje å unngå danske donaldistar, om det verkar sånn. Men Noreg er stort, og tur/retur Trondheim-Bergen pluss to neter overnatting blir ganske dyrt. For dyrt for meg. I fjor var eg så heldig at eit forlag spanderte hotellrommet mitt, men det er ikkje situasjonen i år, og då er det straks ganske mykje dyrare.

Eg må innrømme at eg ikkje synest at gjestelista er så imponerande i år - den einaste eg har høyrd om på lista er Don Rosa, og han har eg då allereie møtt. I tillegg har eg allereie vore på ei større teikneseriereise i år - denne veka - og sjølv om det diverre blei ein rein Donald-tur, er eg ikkje sikker på om det er verdt å ta nok ein teikneserietur i år. Som om ikkje det var nok, TRENG eg å spare pengar i haust ettersom ryktet seier at eg skal bli onkel til tvillingar omtrent i november. Sjølvsagt må den snille onkelen kjøpe donaldabonnement i bursdagsgåve til begge to, og då er det greitt å ikkje bruke alle pengane sine på bergenstur.

Og eg skal ærleg innrømme at eg tenkjar med skrekk på å putte ein storkjendis som Don Rosa i Bergen Kongressenter, som var overfylt allereie i fjor.

Men nei - min avstand frå årets Raptus har ingenting å gjere med at eg prøvar å unngå Anders Christian og Thomas. Eg skulle gjerne ha møtt dei, men eg orkar ikkje å bruke mange tusen kroner på det.

Ja - men hugs at eg er tidleg i karrieren og difor jobbar utruleg sakte, skriver relativt lite og er på nybyrjarlønn i systemet. Ja, det er ein jobb, men det er ikkje så godt betalt for tida. Eg er så heldig at eg for augeblikket er i ein busituasjon der eg ikkje betalar husleie, men det er den EINASTE grunnen til at eg kan skrive Donald-historier på fulltid. Forhåpentlegvis klarar eg å auke dette slik at snart faktisk KAN leve av dette, men inntil då er Donald-forfatteri så absolutt ikkje ei inntekt eg kan reise til Raptus for.

Lars Olav:

[Olaf] fikk publisert en historie for 2 år siden mens hans neste kommer i år. Det blir nok ikke akkurat store summer av det.

Til oppklaring: Eg får pengar etterkvart som eg skriver historiene, ikkje etterkvart som dei kjem på trykk. Eg har skrive fem donaldhistorier, og då har eg sjølvsagt fått betalt for fem donaldhistorier sjølv om dei har vore forsinka hos ECN ei stund slik at berre tre historier er teikna og berre ei historie er trykt.

Sølve:

I utgangspunktet har du rett, men du tar feil. Dei profesjonelle teiknarane og forfattarane får ei noko høgare lønn enn nykomarar (kor mykje høgare er eg ikkje sikker på). Don Rosa har vore donaldskapar i 17 år, 14-15 av desse har han jobba i Egmont. Så på lik linje med mange andre yrke spelar ansennitet ei viktig rolle her.

Sigvald:

Dertil får han nok også noe ekstra ettersom han streiket og åpenbart oppnådde tilstrekkelig til at han fant det interessant å begynne å arbeide igjen.

Don Rosa streika ikkje for å få meir pengar for historiene. Don Rosa streika fordi Egmont marknadsførte ting under namnet hans. Eg har ingen innsideinformasjon på dette (og har heller ikkje planar om å skaffe meg det), men eg tvilar på at ein slik streik kan ha gitt Rosa fleire kroner pr side.

luredan:

Men tilbake til saken :) Er det noen som vet om tegnere/manusforfattere får betalt per serie / for antall produserte sider eller om de får en fast årslønn?

Vi får betalt per produserte sider, ja. Hadde vore koseleg med ei fast årslønn, men sånn er det ikkje. Å skrive Donald er frilansarbeid og blir betalt på det grunnlaget.

For å skrape litt i topic: Don Rosa er så kjent at det i mine auge omtrent er ubehageleg å gå på signeringane hans - det er jo så vanvittig lange køer der. Det er grunnen til at eg ikkje var på Tronsmo på tysdag (rettnok møtte eg Don i nokre timer seinare på kvelden, men det er ei anna historie), og det er ein av mange grunnar til at eg nok vil halde meg unna årets Raptus. Eg synest ikkje at det er verdt det å gå inn i så lange køer for å få augekontakt med Don i ti sekunder og få namnetrekket hans. Eg skjønar sjølvsagt at mange er begeistra for arbeidet til Don Rosa, men eg følar at mykje av gleda ved å møte Don forsvinn når ein får så kjappe signeringar.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

10.06.2004, 23:10

Olaf Solstrand skreiv:

SvK:

Noe som jo også var under enhver kritikk, var at foredraget hans den siste dagen ble forvist til en mindre sal i kjelleren, mens den største salen ble brukt til et foredrag av helt ukjente personer om en (i hvert fall for meg) totalt ukjent serie.
Skandale.

Er det nokon som har informasjon om kva personar og kva serie dette var? Dersom Rosa var med fleire dagar, er det vel berre rett og rimeleg at han ikkje står i sentrum _heile_ tida... Men eg er nysgjerrig på kven det var som kapra storsalen frå han. :-)

Joda, Raptus er jo for andre også, men på en festival som varer tre dager burde man kunne avse en ekstra time i den store salen.
Jeg kan dessverre ikke svare på hvem det var som skjøv Rosa vekk fra denne, men vil uansett legge til at det var det klart mest interessante foredraget fra Rosa som ble lagt til kjelleren. På lørdagen holdt han et foredrag som stort sett handlet om tegneserienes posisjon i USA og hvorfor det stort sett var superheltserier som solgte der. Ganske kjedelig, spør du meg. Heldigvis tegnet han også litt.
Så, dagen etter, skulle han snakke litt mer om seg selv og sine egne serier o.s.v.
Her ble den lille salen alt for liten, og det var et hav av folk som ikke slapp til. Personlig var jeg faktisk den aller første i køen som ikke kom inn. AAAAAAAARRRRGH!
(arrangørene fikk høre hva jeg mente om det der, for å si det sånn).

Men jeg fikk nå heldgivis spesialtegningen som ble trykket i 500 eksemplarer, og denne ble signert:-)

Lederen for festivalen innrømmet jo også i ettertid at hadde feilberegnet hvor populære arrangementene med Rosa ville bli.

Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0

SvK
25 år, Bergen

10.06.2004, 23:50

SvK skreiv:

Lederen for festivalen innrømmet jo også i ettertid at hadde feilberegnet hvor populære arrangementene med Rosa ville bli.

Er det mulig for en som har peil på tegneserier å feilberegne noe slikt?

Lars Olav
32 år, Grimstad

10.06.2004, 23:55

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.