Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Petter Smarts profeti

Andeby Online > Diskusjonsforum > Petter Smarts profeti

Gå tilbake til forumoversikta ...

Da jeg kjøpte noen gamle Donald-blader i en sjappe, kom jeg over noe interessant i nr. 42 fra 1974. På side 15 og utover trykker de opp en Barks-historie, og innledningsvis får vi et kjapt overblikk over forskjellige Petter Smart-oppfinnelser. Han har blant annet funnet opp ”et apparat som kan fotografere 20 år fram i tiden”. Petter holder et ark som viser et bilde av Saturn med overskriften ”ROMSKIP TIL SATURN (1994)”.

Med litt refleksjon ble det jo klart for meg at det ikke kan ha vært dette Barks opprinnelig skrev. Historien er tydelig laget på femtitallet, og tjue år fram tar oss da til syttitallet, ikke nittitallet! Utgiverne har foretatt en påkrevd ”oppdatering” når historien skulle publiseres på nytt i 1974.

Vel, her om dagen ankom tre nye bøker i CBSV, og på side 149 i bind XV har vi tydeligvis den opprinnelige versjonen. Historien er fra 1956, så Petters framtidskamera hadde selvsagt fotografert år 1976 isteden. Og det later til at profetien opprinnelig ikke gjaldt noe romskip til Saturn, men ”S/S Astmas forlis”. De har faktisk forandret på tegningen også: Om CBSV gjengir Barks’ opprinnelige tegning korrekt, var det egentlig et synkende skip og ikke noe bilde av planeten Saturn.

Vi får tro at i andeuniverset gikk S/S Astma virkelig til bunns i 1976, akkurat som Petters oppfinnelse hadde forutsagt. Men det underlige er at den reviderte versjonen av profetien som stod på trykk i 1974, var nesten nifst presis! Altså noe om et romskip som skulle til Saturn, og som henger sammen med året 1994!

Planleggingen av Saturn-sonden Cassini-Huygens begynte alt på åttitallet, et av prosjektene til ESA (European Space Agency). Men noen senere årstall var kritiske for hele prosjektet, siden amerikanerne truet med å trekke seg ut. Jeg siterer Wikipedia:

> Cassini-Huygens came under fire in both 1992 and 1994, but NASA successfully persuaded the U.S Congress that it would be unwise to halt the project after the ESA had already poured funds into development because frustration on broken space exploration promises might spill over into other areas of foreign relations. The project proceeded politically smoothly after 1994…

Så ganske riktig: i 1994 ble det definitivt avgjort at et romskip skulle sendes til Saturn! Det kunne godt ha gitt en slik avisoverskrift som Petter Smarts oppfinnelse spådde i 1974, selv om dette altså var en ”oppdatert” utgave av Barks’ opprinnelige tekst.

Cassini-Huygens, svær som en buss, ble skutt opp 15. oktober 1997. Romskipet kom fram til Saturn i 2004. (Kan det være at Petters kamera egentlig fotograferer TRETTI år fram i tid?) Siden har vi fått et vell av ny informasjon om denne planeten og dens måner, og Huygens-sonden gjennomførte en vellykket landing på månen Titan.

Egentlig var altså alt dette ytterligere bevis på Petter Smarts geni. Som om noe ytterligere bevis skulle være nødvendig!

- Skribent

Skribent
36 år

19.12.2006, 22:27

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.